Jump to content
Dwarfie13

Misleiding door KIA

Recommended Posts

Nieuwe Kia Niro Dynamicline gekocht in december 2019 .

Volgens Website en prijslijst / accessoires boekje van dealer word deze auto geleverd met "lichtmetalen design velgen"

Niets is minder waar de Niro van ruim € 30.000,00 word geleverd met goedkope plastic wieldoppen.

Wat algemeen onder lichtmetalen design velgen word verstaan is via elke zoekmachine op internet te vinden , hierbij een voorbeeld :

https://www.bing.com/images/search?q=lichtmetalen+design+velgen&qpvt=lichtmetalen+design+velgen&FORM=IGRE

Kia misleid klanten en reageert verder niet meer , ik ga daarom stappen ondernemen tegen KIA , als er meer klanten zijn die zich door KIA benadeelt voelen roep ik ze hierbij op om mij te mailen.

... dan heb jij de verkeerde 16" velgen gekregen, terug naar de dealer!

Haal de wieldoppen er eens af.. daar zitten zwarte lichtmetalen velgen achter..

Voorbeeldje: Afbeeldingsresultaat voor kia niro wheelcovers off

Of je ze mooi vind is wat anders.

2 uur geleden, gjcvro zei:

Haal de wieldoppen er eens af.. daar zitten zwarte lichtmetalen velgen achter..

Voorbeeldje: Afbeeldingsresultaat voor kia niro wheelcovers off

Of je ze mooi vind is wat anders.

5 uur geleden, Dwarfie13 zei:

Nieuwe Kia Niro Dynamicline gekocht in december 2019 .

Volgens Website en prijslijst / accessoires boekje van dealer word deze auto geleverd met "lichtmetalen design velgen"

Niets is minder waar de Niro van ruim € 30.000,00 word geleverd met goedkope plastic wieldoppen.

Wat algemeen onder lichtmetalen design velgen word verstaan is via elke zoekmachine op internet te vinden , hierbij een voorbeeld :

https://www.bing.com/images/search?q=lichtmetalen+design+velgen&qpvt=lichtmetalen+design+velgen&FORM=IGRE

Kia misleid klanten en reageert verder niet meer , ik ga daarom stappen ondernemen tegen KIA , als er meer klanten zijn die zich door KIA benadeelt voelen roep ik ze hierbij op om mij te mailen.

Over dit onderwerp is in oktober van het vorig jaar al redelijk veel geschreven (Niro 2020 model Dynamic Line). Lees het maar even zou ik zeggen. En voor de duidelijkheid: op de foto de velg die standaard op de DynamicLine Niro behoort te zitten. Vraag me trouwens wel af waarom je niet naar de velgen hebt gekeken toen je de auto kocht. Zou toch geen verrassing moeten zijn.

16 inch design velg kia.jpg

Posted (edited)

Kijk even goed in de koopovereenkomst wat u gekocht heeft en wat het pakket aan opties is.

Ik heb een wat oudere versie businessline 2018 ook met plastic aerodynamische doppen. Ik wist dat wel van te voren en heb destijds een behoorlijk wat lagere prijs betaald. Met die doppen had de auto een lagere CO2 uitstoot wat resulteerde in een lagere BPM. Dit scheelde toen circa 1000 Euro alleen al aan BPM.

Ik ken de prijslijst van 2019 niet maar die van 2018 en 2020 wel. Daar heeft uw dynamicline maar ook de confortline de lage CO2 uitstoot en ook de bijbehorende BPM. Dit komt door de aerodynamische velgen met plastic doppen. Echter in de optielijst staat juist weer dat de dynamicline de lichtmetalen velgen heeft, erg verwarrend.

Volgens mij heeft u recht op de "mooiere" velgen, zoals genoemd in de brochure. Als u niet krijgt wat u is beloofd, schrijf een brief / mail waarin u duidelijk maakt wat er destijds is overeengekomen, met een redelijke termijn om het op te lossen, bijvoorbeeld 2 weken. Stel ook dat u bij in gebreke blijven van uw recht gebruik zult maken om de de koop te ontbinden en dat u alle bijkomende kosten ook zal declareren. (juridische bijstand)

Dat laatste is even schrikken voor de dealer. Een dealer krijgt niet graag een gebruikte auto retour, dat kost handen vol geld. Dus mijn inschatting is dat hij dan bakzeil haalt. Let op, dit forum is van Kia, die kijkt dus mee.

Edited by Brat Pit

26 minuten geleden, Brat Pit zei:

Kijk even goed in de koopovereenkomst wat u gekocht heeft en wat het pakket aan opties is.

Ik heb een wat oudere versie businessline 2018 ook met plastic aerodynamische doppen. Ik wist dat wel van te voren en heb destijds een behoorlijk wat lagere prijs betaald. Met die doppen had de auto een lagere CO2 uitstoot wat resulteerde in een lagere BPM. Dit scheelde toen circa 1000 Euro alleen al aan BPM.

Ik ken de prijslijst van 2019 niet maar die van 2018 en 2020 wel. Daar heeft uw dynamicline maar ook de confortline de lage CO2 uitstoot en ook de bijbehorende BPM. Dit komt door de aerodynamische velgen met plastic doppen. Echter in de optielijst staat juist weer dat de dynamicline de lichtmetalen velgen heeft, erg verwarrend.

Volgens mij heeft u recht op de "mooiere" velgen, zoals genoemd in de brochure. Als u niet krijgt wat u is beloofd, schrijf een brief / mail waarin u duidelijk maakt wat er destijds is overeengekomen, met een redelijke termijn om het op te lossen, bijvoorbeeld 2 weken. Stel ook dat u bij in gebreke blijven van uw recht gebruik zult maken om de de koop te ontbinden en dat u alle bijkomende kosten ook zal declareren. (juridische bijstand)

Dat laatste is even schrikken voor de dealer. Een dealer krijgt niet graag een gebruikte auto retour, dat kost handen vol geld. Dus mijn inschatting is dat hij dan bakzeil haalt. Let op, dit forum is van Kia, die kijkt dus mee.

Ik snap echt de consternatie niet, erger nog al deze berichten zorgen alleen maar voor meer verwarring. Als je een auto koopt dan wel least dan ga je toch op zijn minst kijken bij een dealer waar je in gaat rijden. En hoewel Kia op de eigen site niet altijd even duidelijk is valt na enig puzzelen toch echt wel te ontdekken welke velgen je onder je auto krijgt. Nogmaals: de Kia Niro DynamicLine heeft 16 inch lichtmetalen design velgen. Kijk op https://www.kia.com/nl/modellen/niro/ontdekken/ en klik vlak onder de 360 graden view deze 16" velgen aan. Bingo. Geen misverstand mogelijk.

Beste DB5,

Eerst georiënteerd op internet , toen natuurlijk gaan kijken bij de dealer , op de website van Kia staat bij de specs: lichtmetalen design velgen dus in de showroom niet speciaal naar de velgen gekeken of er op geklopt.

Ze lijken immers wel op lichtmetalen velgen.

Proefrit gemaakt in de enige beschikbare Niro een executive line , daarna in gesprek met verkoper ook niets te horen gekregen over plastic wieldoppen en boekjes meegekregen.

Thuis boekje en website geraadpleegd en daarin word uitdrukkelijk melding gemaakt  van "lichtmetalen design velgen"  dan ga je er niet vanuit dat het om lelijke lichtmetalen velgen met plastic wieldoppen gaat.

Verwacht ook niet dat zowel website als boekje zo misleidend zijn dat ik zoals jij blijkbaar wel hebt gedaan als een Sherlock Holmes op internet naar de werkelijke gegevens moet gaan speuren.

Daarbij verwacht je ook niet dat in 2019/2020 een auto van ruim € 30.000,00 word geleverd met plastic wieldoppen!

Bij mail contact met Kia was zelfs daar verwarring over de uitvoering, hierbij een quote van de mail :

In de prijs- en specificatielijst die ik vanochtend gebruikt heb bij het beantwoorden van uw vraag, blijkt een fout te staan.

Er is inderdaad een wezenlijk verschil tussen de 16 inch lichtmetalen velgen met aerodynamische sierdeksels en de 16 inch design lichtmetalen velgen.

Als je de laatste pagina van de folder erbij pakt:

Alle gegevens en illustraties in deze brochure zijn gebaseerd op de specificaties van de auto’s zoals die van toepassing waren bij het ter perse gaan van deze brochure. De modellenreeks, technische specificaties en uitrusting kunnen van markt tot markt verschillen en kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. Bovendien kunnen de auto’s op de afbeeldingen voorzien zijn van opties, die niet leverbaar zijn op de Nederlandse markt. Neem voor actuele informatie contact op met de Kia-dealer. Wijzigingen, druk- en zetfouten voorbehouden.

Kia heeft zich hiermee reeds ingedekt en ze kunnen dus beroepen op een drukfout. Wellicht dat in andere landen wel de lichtmetalen velgen worden geleverd, maar dat ze in Nederland, omwille van de CO2 uitstoot en de daarbij behorende BPM hebben gekozen voor andere velgen. 

Ik wens je veel succes om dit te winnen van Kia!

7 minuten geleden, Dwarfie13 zei:

Beste DB5,

Eerst georiënteerd op internet , toen natuurlijk gaan kijken bij de dealer , op de website van Kia staat bij de specs: lichtmetalen design velgen dus in de showroom niet speciaal naar de velgen gekeken of er op geklopt.

Ze lijken immers wel op lichtmetalen velgen.

Proefrit gemaakt in de enige beschikbare Niro een executive line , daarna in gesprek met verkoper ook niets te horen gekregen over plastic wieldoppen en boekjes meegekregen.

Thuis boekje en website geraadpleegd en daarin word uitdrukkelijk melding gemaakt  van "lichtmetalen design velgen"  dan ga je er niet vanuit dat het om lelijke lichtmetalen velgen met plastic wieldoppen gaat.

Verwacht ook niet dat zowel website als boekje zo misleidend zijn dat ik zoals jij blijkbaar wel hebt gedaan als een Sherlock Holmes op internet naar de werkelijke gegevens moet gaan speuren.

Daarbij verwacht je ook niet dat in 2019/2020 een auto van ruim € 30.000,00 word geleverd met plastic wieldoppen!

Bij mail contact met Kia was zelfs daar verwarring over de uitvoering, hierbij een quote van de mail :

In de prijs- en specificatielijst die ik vanochtend gebruikt heb bij het beantwoorden van uw vraag, blijkt een fout te staan.

Er is inderdaad een wezenlijk verschil tussen de 16 inch lichtmetalen velgen met aerodynamische sierdeksels en de 16 inch design lichtmetalen velgen.

Toen ik plannen maakte om een Kia te leasen heb ik eerst heel wat documentatie doorgespit. Ook veel op deze site gekeken. Daarna wist ik vrij zeker welke versie van de Niro het moest gaan worden (Dynamic Line). Ben toen naar de dealer hier in Groningen gegaan en heb me daar uitgebreid laten voorlichten over prijzen, accessoires, kortom over van alles en nog wat. Proefrit gereden. En natuurlijk ook de velgen bekeken. Natuurlijk 18 inch is mogelijk, misschien ook wel iets fraaier, maar de meerprijs voor dat extra's is behoorlijk en het feit dat de auto met standaard 16 inch ook zuiniger en stiller schijnt te rijden dan een Niro met 18 inch gaf voor mij uiteindelijk de doorslag. Vind ze ook niet lelijk trouwens.

niromax.jpg

Posted (edited)

Kia is wel met meer dingen vaag, niet alleen wat de velgen betreft. Ik had in eerste instantie via Kia lease een dynamic plusline besteld. Heb hier ook in proefgereden. Was mij duidelijk uitgelegd dat dit dezelfde auto was als die ik zou krijgen. Op het schuifdak na. Voor mij was het nieuwe instrumentencluster het belangrijkst. Dat zat ook daadwerkelijk in het proef te rijden model. Ik heb tot vervelens toe gevraagd of het zeker was dat dit ook in de door mij bestelde uitvoering zat . Ja werd er keer op keer op geantwoord. Toen ik eind oktober ging kijken bij de dealer bleek er toch het oude instrumentenpaneel in te zitten. Wat bleek nu, de proef te rijden auto's zijn een zogenaamd Demo type. Een type uitvoering  dat normaliter niet bestaat en eigenlijk niet direct voor de verkoop is. Was voor mij reden om de leaseovereenkomst te cancelen, dit werd ook door Kia geaccepteerd. Blijkt dat het nieuwe instrumentencluster alleen in de Executive uitvoering word geleverd. Ben naar een andere (niet Kia zelf) leasemaatschappij overgestapt en heb nu de laatstgenoemde uitvoering in bestelling staan. Moet helaas nu wel wachten tot week 17:oops:

Het zijn dus niet alleen de velgen maar ook het dashboard waar Kia mijn inziens vaag over is!

Edited by Rob.M

Importeurs zijn altijd vaag met dat soort dingen. Het komt erg vaak voor dat er bij uitlevering net iets anders is geworden en je kan daar meestal niets tegen beginnen

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Ik wil Kia geenszins verdedigen maar wat betreft de velgen is er helemaal niks vaags aan wat er onder de auto komt. Ja, misschien kan de info op hun site wat beter, maar alles is terug te vinden. Als je een auto koopt of least, hoe duur ook, dan zorg je toch dat je weet wat je geleverd krijgt. Maar belangrijker nog dan het lezen van mooie boekjes en brochures van Kia zelf is natuurlijk de betrokkenheid van de dealer. Met hem heb je 1 op 1 direct te maken. Ik had en heb wat dat betreft over Havik in Groningen absoluut geen klagen. Maar gezien de vele reacties die ik recentelijk lees is het droef gesteld met de kennis en voorlichting bij veel andere Kia-dealers. Dat een dealer niet weet welk instrumentarium je in een bepaalde versie krijgt, dat vind ik dus ongelooflijk slecht.

Ach, een Tesla Model 3 kost nog meer en heeft standaard ook lichtmetaal met plastic "Aero" wieldeksels.

En dat scheelt ongeveer 4% verbruik, wegens minder gewicht (in het wiel extra van invloed) EN betere aërodynamica. Dus zo vreemd is dat niet. De velg is lichtmetaal, het deksel is het "design" default_icon_smile.gif

1 uur geleden, Murcielaygo zei:

Ach, een Tesla Model 3 kost nog meer en heeft standaard ook lichtmetaal met plastic "Aero" wieldeksels.

En dat scheelt ongeveer 4% verbruik, wegens minder gewicht (in het wiel extra van invloed) EN betere aërodynamica. Dus zo vreemd is dat niet. De velg is lichtmetaal, het deksel is het "design" default_icon_smile.gif

Klopt. En probeer maar eens een proefrit te maken, goed geïnformeerd worden. Of enige uitleg krijgen. Je mag op internet kijken en alleen de auto ophalen na betaling. En enige uitleg mag je zelf gaan uitzoeken. Denk je dat je daarna blij bent met de service van Kia. 

Kan het zijn dat jij een voorraad auto model 2019 hebt gekocht in plaats van het upgrade model 2020 dat zou het verschil kunnen verklaren.

13 uur geleden, casper zei:

Klopt. En probeer maar eens een proefrit te maken, goed geïnformeerd worden. Of enige uitleg krijgen. Je mag op internet kijken en alleen de auto ophalen na betaling. En enige uitleg mag je zelf gaan uitzoeken. Denk je dat je daarna blij bent met de service van Kia. 

Beste @casper, blijkbaar zijn niet alle dealers over 1 kam te scheren. Het duurde voor mij bijna een half uur voordat ik met de nieuwe "Private Lease" auto de showroom uitgereden was. Uitleg was in deze zeker TOP. Zelfs het instellen en verbinding maken ( met uitgebreide uitleg, stap voor stap ) met de mobiel werd gedaan. Al met al een grandioze kennismaking en start tussen gebruiker en dealer.

1 minuut geleden, Michel_1970 zei:

Beste @casper, blijkbaar zijn niet alle dealers over 1 kam te scheren. Het duurde voor mij bijna een half uur voordat ik met de nieuwe "Private Lease" auto de showroom uitgereden was. Uitleg was in deze zeker TOP. Zelfs het instellen en verbinding maken ( met uitgebreide uitleg, stap voor stap ) met de mobiel werd gedaan. Al met al een grandioze kennismaking en start tussen gebruiker en dealer.

Ik bedoelde de tesla. Denk dat jij de kia dealer bedoelt. :-)

2 minuten geleden, casper zei:

Ik bedoelde de tesla. Denk dat jij de kia dealer bedoelt. :-)

We lullen lekker langs elkaar heen. :-)

1 minuut geleden, Michel_1970 zei:

We lullen lekker langs elkaar heen. :-)

Ik had het er ook beter kunnen bij schrijven. Ik heb zelf ook goede ervaring bij Kia over de aflevering van de auto. Ik ben eens meegegaan om een tesla op te halen.  Dat is net of je een broodje koopt. Met nul uitleg. Je mag hem zelf gaan zoeken op het terrein en snel weer weg wezen. 

Posted (edited)
2 uur geleden, JWS zei:

Kan het zijn dat jij een voorraad auto model 2019 hebt gekocht in plaats van het upgrade model 2020 dat zou het verschil kunnen verklaren.

Nee JWS , auto moet nog geleverd worden is van 2020

Edited by Dwarfie13
foutje

19 uur geleden, Doublebogey5 zei:

Ik wil Kia geenszins verdedigen maar wat betreft de velgen is er helemaal niks vaags aan wat er onder de auto komt. Ja, misschien kan de info op hun site wat beter, maar alles is terug te vinden. Als je een auto koopt of least, hoe duur ook, dan zorg je toch dat je weet wat je geleverd krijgt. Maar belangrijker nog dan het lezen van mooie boekjes en brochures van Kia zelf is natuurlijk de betrokkenheid van de dealer. Met hem heb je 1 op 1 direct te maken. Ik had en heb wat dat betreft over Havik in Groningen absoluut geen klagen. Maar gezien de vele reacties die ik recentelijk lees is het droef gesteld met de kennis en voorlichting bij veel andere Kia-dealers. Dat een dealer niet weet welk instrumentarium je in een bepaalde versie krijgt, dat vind ik dus ongelooflijk slecht.

Je doet niet anders dan KIA verdedigen vast en zeker connecties met KIA maar dat terzijde.

Bij de specs van de Comfortline staat duidelijk dat de auto word geleverd met lichtmetalen velgen met plastic "sier"doppen (duidelijk dus) , echter bij de Dynamicline staat er opeens lichtmetalen design velgen .

Als ze bij KIA zo duidelijk zijn als jij beweert waarom noemen ze de velgen op de Dynamicline dan opeens lichtmetalen design velgen terwijl het om soortgelijke velgen gaat als op de Comfortline namelijk lichtmetalen velgen met plastic "sier"doppen ?

Zoals aangegeven in hun eigen mail zou er een wezenlijk verschil moeten zijn en dat verschil heb ik niet kunnen ontdekken of het zou de uitvoering van de plastic "sier"doppen moeten zijn.

Een duidelijker geval van doelbewuste misleiding kan volgens mij niet. 

Je hebt het over slechte dealers maar de dealers zijn niet verantwoordelijk voor het prijs / specificatie boekje nog voor de website van KIA.

Ben benieuwd wat voor argumenten je nu weer kan verzinnen ter verdediging van KIA.

On 1/7/2020 at 11:26 PM, Brat Pit said:

....

Zo is het toch?

3 uur geleden, Dwarfie13 zei:

Je doet niet anders dan KIA verdedigen vast en zeker connecties met KIA maar dat terzijde.

Bij de specs van de Comfortline staat duidelijk dat de auto word geleverd met lichtmetalen velgen met plastic "sier"doppen (duidelijk dus) , echter bij de Dynamicline staat er opeens lichtmetalen design velgen .

Als ze bij KIA zo duidelijk zijn als jij beweert waarom noemen ze de velgen op de Dynamicline dan opeens lichtmetalen design velgen terwijl het om soortgelijke velgen gaat als op de Comfortline namelijk lichtmetalen velgen met plastic "sier"doppen ?

Zoals aangegeven in hun eigen mail zou er een wezenlijk verschil moeten zijn en dat verschil heb ik niet kunnen ontdekken of het zou de uitvoering van de plastic "sier"doppen moeten zijn.

Een duidelijker geval van doelbewuste misleiding kan volgens mij niet. 

Je hebt het over slechte dealers maar de dealers zijn niet verantwoordelijk voor het prijs / specificatie boekje nog voor de website van KIA.

Ben benieuwd wat voor argumenten je nu weer kan verzinnen ter verdediging van KIA.

De enige connectie die ik met Kia heb is dat ik vanaf 1 oktober vorig jaar via private lease in een van hun auto's rij, namelijk de Niro hybride DynamicLine. Voor mij was vanaf het begin alles compleet duidelijk. Voor jou dus niet. Ik zal me naar jou toe verder onthouden van commentaar. Probeer er maar uit te komen met Kia. Succes!

Kan het toch niet laten. Zie de verschillen.

kia-niro-1-6-gdi-comfort.jpg

16 inch design velg kia.jpg

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Similar Content

• By Zarpax
      Beste allemaal,
      Ik ben sinds kort Kia E-Soul eigenaar en ik ben erg blij met de auto. Ik heb er al 1000km op zitten en er zullen ongetwijfeld vele km's volgen.
      Wat mij tot nu opvalt is dat de DAB+ radio niet laat zien welke artiest met welk liedje wordt afgespeeld. Die informatie wordt volgens mij standaard de ether ingestuurd, maar de DAB+ radio van mijn KIa kan dit niet weergeven. Of is er een manier om dat wel voor elkaar te krijgen? Of wachten op een update?
      Ik had hiervoor een oude Magentis met een nieuw hifi-systeem van Pioneer. Deze Pioneer radio had een spotify app zodat je via bluetooth verbinding met je mobiel ook je spotify kan beluisteren. Het is jammer dat de Kia radio dit niet heeft.

Als er iemand hier tips en trucs heeft voor het infotainment systeem dan hoor ik het graag.
      Alvast bedankt,
    • By tokoroko
      Ik heb mijn 2e Picanto gekocht , de eerste was mijn goed bevallen.
      Het wordt een zwarte.
      Wordt in januari geleverd .
      Heb hem dit jaar nog gekocht omdat in 2021 ook over de BPM 21% belasting moet gaan betalen.

• By huso03
      hallo. ik heb een kia rio 2012 heb een android  navigatie systeem gehaald  
      zie foto.. na het te verbinden  van het navigatie  systeem  na 5 min dat ik het aan had gedaan  kwam er klein beetje rook en geur vandaan  ? heb ik het gelijk uit gedaan  kabel eruit gehaald  alles aan de  navigatie systeem is in goed staat niet gesmolten of  het verzekering ?  is ook nog in  goede zaak     dus ik weet niet wat de oorzaak is durf niet weer  aan te sluiten heeft iemand ? tip of advies  alvast bedankt !!
    • By Kiaclub Nieuwsrobot
      Initially shown of in Europe earlier this year, the 2021 Kia Sorento has now officially been announced in the U.S....
      The post 2021 Kia Sorento X-Line & Hybrid Launched In U.S. appeared first on theKEEA.
      Lees volledige artikel
    • By thijsvds
      Hallo. 
      Voor diegene die het nog niet weten, ik ben nieuw hier. Ik ben Thijs, 32 jaar en kom uit Gelderland.
      Ik heb sinds een aantal dagen een Kia Sportage, ingevoerd uit Belgie. Ik merk dat de motor na een nacht lang stil staan een beetje vreemd doet. Dit doet de motor overdag niet na een uur of 4/5 staan. Als de auto ook een klein beetje warm is is het weg en loopt de motor keurig. Weet iemand misschien wat er aan de hand is?
      De bougies zijn al vervangen.

20200923_092212.mp4
  • Create New...