Ga naar inhoud

Controlesysteem bandenspanning TPMS 2020 model


cgyj

Aanbevolen Berichten

Reactie van de dealer ontvangen: 

Er zijn sensoren voor actieve en voor passieve bandenspanning controle. De dealer heeft de ventielen van een Ceed 5drs GT-line automaat met het nieuwe navigatiesysteem en digitaal dashboard, ofwel modeljaar 2020, vergeleken met de ventielen van een Ceed SW Dynamicplusline van modeljaar 2019. Met de overgang van modeljaar 2019 naar 2020 is het (actieve) bandendruk controlesysteem vervallen (wat overigens niet naar de dealer gecommuniceerd is). Wat blijft, is de waarschuwing bij spanningsverlies (dus passieve bandenspanning controle). 

Op zich een helder verhaal, maar het valt toch tegen....ook omdat TPMS in 2019 en 2020 versies standaard is. Maar ja, schijnbaar is er een verschil tussen TPMS en TPMS!!!?

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


TPMS is sowieso tegenwoordig verplicht op nieuwe modellen.

Het actieve systeem heeft zendertjes in de wielen en ontvangers in de auto. Je kunt hierbij de druk per wiel vaak zien, maar de ventielen zijn duur en relatief kwetsbaar. En je hebt extra ventielen nodig voor een tweede set wielen, die ingeleerd moeten worden.

Bij een passief systeem wordt gebruik gemaakt van de ABS-sensoren van alle wielen; die zitten er toch al, dus goedkoper. Een dergelijk systeem werkt door de rotatiesnelheden van de wielen te vergelijken. Als 3 wielen ongeveer gelijke snelheid draaien en 1 wiel geeft een hogere snelheid doordat de radius/omtrek door drukverlies kleiner is geworden dan krijg je een waarschuwing dat je je bandenspanning moet nakijken, maar dus GEEN precieze druk per wiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 18-1-2020 om 19:59, cgyj zei:

Reactie van de dealer ontvangen: 

Er zijn sensoren voor actieve en voor passieve bandenspanning controle.

 

 

Op 18-1-2020 om 22:50, Murcielaygo zei:

Het actieve systeem heeft zendertjes in de wielen en ontvangers in de auto. Je kunt hierbij de druk per wiel vaak zien, maar de ventielen zijn duur en relatief kwetsbaar. En je hebt extra ventielen nodig voor een tweede set wielen, die ingeleerd moeten worden.

Bij een passief systeem wordt gebruik gemaakt van de ABS-sensoren van alle wielen; die zitten er toch al, dus goedkoper. Een dergelijk systeem werkt door de rotatiesnelheden van de wielen te vergelijken. Als 3 wielen ongeveer gelijke snelheid draaien en 1 wiel geeft een hogere snelheid doordat de radius/omtrek door drukverlies kleiner is geworden dan krijg je een waarschuwing dat je je bandenspanning moet nakijken, maar dus GEEN precieze druk per wiel.

Toch maar weer met enige regelmaat de spanning controleren dan. Op mijn vorige auto (volvo v40) zat ook de ABS variant en dat was zeer onnauwkeurig.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het abs systeem is ook een prima systeem. Je kan alleen niet zien op hoeveel bar je banden staan. Maar het je een lekke band of staat hij onder bv  1,5bar krijg je een melding.

Je moet alleen zelf regelmatig je banden controleren.

 

Het andere systeem is wat luxer en indien je het vertrouwd wat minder vaak bv je banden  te  controleren.

 

Maar ik zou het altijd even een keertje doen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 6 maanden later...
  • 3 weken later...

Heb op mijn Proceed MY 2020 met digitale cluster ook enkel de knop om mijn "sensors" te resetten maar krijg verder nergens een indicatie van de bandendruk. Zou dit er dan ook één zijn zonder actieve tpms?
In bijlage de foto's van mijn ventielen.16503a819a7811fa1ad92cd6150a42d7.jpgc2ae6aa4b44331d41c7ddad4370ba9c3.jpg

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Weet niet of je dat aan de buitenkant kan zien. Ik heb wel andere ventieldopjes.
Ik vermoed dat ik gewone ventielen heb want op de velgen met tpms merk ik soms een metalen ring waar het ventiel de velg in gaat, en die ring heb ik niet.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...