Jump to content
Saartje71

Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Recommended Posts

Dat lijkt mij ook. Thuis of op de bestemming langere tijd laden.
Natuurlijk kan je als je de mogelijkheid hebt wel tijdens een lunchpauze ofzo laden maar het gaat niet veel brengen gezien het geen snel laden is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je niet het juiste abonnement hebt bij de laadpaal betaal je ook nog eens 1,5 tot 3 keer zo veel als thuis, wat het uiteindelijke voordeel bijna teniet doet.

Ik zou het zelf niet doen, dan kun je beter voor een echte EV gaan.. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 18-9-2020 om 14:23, Murcielaygo zei:

Waarom zou je een PHEV onderweg willen bijladen?
Je kunt als EV maximaal zo'n 50km rijden, de tijd die je verdoet aan laden weegt IMHO niet op tegen het goedkoper electrisch rijden.

Het feit dat je met maximaal 3,6kW kunt laden onderstreept dit alleen maar; een PHEV kun je het beste thuis en eventueel op je bestemming (bij)laden en niet onderweg.

Klopt. Daarvoor zit er benzine in de tank. Maar goed, het antwoord op de vraag "waar kun je bijladen" klopt op zich wel.

Op 19-9-2020 om 09:06, gjcvro zei:

En als je niet het juiste abonnement hebt bij de laadpaal betaal je ook nog eens 1,5 tot 3 keer zo veel als thuis, wat het uiteindelijke voordeel bijna teniet doet.

Inderdaad. Thuis kost het je ongeveer 22 cent per kWh. Per kilometer heb je ongeveer 160 Wh nodig, dat is 3,5 cent met thuisstroom.
Op benzine rijdt de Niro ongeveer 1 op 20: dat is ongeveer 7,5 cent per kilometer met een literprijs van 1,50 euro. De stroom aan straat is dan al gauw net zo duur als de benzine.

Edited by Flying_Dutchman
verduidelijking

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaak kun je gratis parkeren als je een electrisch aangedreven auto hebt.

Vandaar mijn vraag of je een PHEV onderweg kunt bijladen.;-)

Schermafbeelding-2014-04-04-om-17.00.40.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap de vraag nu, maar zo ontstaan dus wel de zogenaamde paalplakkers. Vaak plug-in hybrides die door aan de stekker te gaan gratis en/of dichtbij kunnen parkeren.
Maar daardoor wel de paal bezet houden voor BEV's die deze stroom wel echt nodig hebben omdat ze niet kunnen terugvallen op benzine

En ja, daarin zijn vele nuances, maar het is wel iets om rekening mee te houden...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Martinus1957 zei:

Vaak kun je gratis parkeren als je een electrisch aangedreven auto hebt.
Vandaar mijn vraag of je een PHEV onderweg kunt bijladen.;-)

 

Gut ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Om te onthouden..... ;)
Maar vergis je niet, gratis parkeren is het niet wanneer de stroom veel duurder is als thuis. En bij veel palen krijg je een boete als je aangesloten blijft staan zonder dat die bijlaadt omdat de accu vol is.

Edited by Flying_Dutchman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohja, en bij de ikea, efteling en zo kun je lekker vooraan parkeren, vaak nog dichterbij dan met een invalidekaart .. Die was me nog niet te binnen geschoten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, Murcielaygo zei:

Ik snap de vraag nu, maar zo ontstaan dus wel de zogenaamde paalplakkers. Vaak plug-in hybrides die door aan de stekker te gaan gratis en/of dichtbij kunnen parkeren.
Maar daardoor wel de paal bezet houden voor BEV's die deze stroom wel echt nodig hebben omdat ze niet kunnen terugvallen op benzine

En ja, daarin zijn vele nuances, maar het is wel iets om rekening mee te houden...

Eensch!!

Zou ik denk ik als EV rijder niet blij van worden als alle plekken bezet zijn met Plug ins

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, gjcvro zei:

Ohja, en bij de ikea, efteling en zo kun je lekker vooraan parkeren, vaak nog dichterbij dan met een invalidekaart .. Die was me nog niet te binnen geschoten.

Echt waar? En dat om elektrisch rijden te promoten? Moet niet gekker worden.

Ben het eens met @dropje dat dit geen wenselijke ontwikkeling zou zijn ....

 

Edited by Flying_Dutchman
Aanvulling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begrijp ik nou goed dat een PHEV ook lekkerder rijdt dan een HEV in de HEV stand.
Dwz dat je heuvels e.d. wat makkelijker kunt nemen ivm de sterkere accu en elektromotor ?

Dan mis ik nog wat over de verbrandingsmotor.
Als die maar bijv. voor de helft van de jaarlijkse 15.000 km in werking is wat heeft dat voor gevolgen ?
De motor komt minder vaak goed op temperatuur maar ook het onderhoudsschema zou m.i. niet meer kloppen.
Olie verwisselen na 7.500km lijkt mij een milieu delict..

Vragen, vragen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Echt waar? En dat om elektrisch rijden te promoten? Moet niet gekker worden.
Ben het eens met [mention=18723]dropje[/mention] dat dit geen wenselijke ontwikkeling zou zijn ....
 

Het dichtbij gebouwen situeren van laadpalen heeft vaak niks te maken met gemak voor de gebruikers, maar met de kosten van aanleg.

Bij een bedrijfsgebouw komt de hoofdvoorziening vaak vlakbij de entree binnen. Dan is dus het plaatsen van de laadpalen vlakbij die entree het makkelijkst; je hoeft geen sleuven naar de andere kant van de parking te graven en je hebt ook VEEL minder meters aan kabel nodig...

Op mijn werk hebben ze nu twee Zoe's. Die laden in de kelder, maar er wordt verwacht dat "we" in de toekomst nog meer BEV's gaan rijden.
Dus is bij aanleg van de laadpalen gekozen voor een ZEER zware kabel vanaf de hoofdvoorziening aan de andere kant van het gebouw naar die kant van de kelder.
En dan een tussenkast aan die kabel, om vervolgens vanaf die kast naar de individuele palen te gaan.

Nu in gebruik; 2x 22kW (dacht ik), maar electrisch genoeg capaciteit voor 14 aansluitingen in de toekomst...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 19-9-2020 om 09:06, gjcvro zei:

En als je niet het juiste abonnement hebt bij de laadpaal betaal je ook nog eens 1,5 tot 3 keer zo veel als thuis, wat het uiteindelijke voordeel bijna teniet doet.

Ik zou het zelf niet doen, dan kun je beter voor een echte EV gaan.. 

Kia niro E rijden word ook steeds duur de. de bij telling was in het begin 4% nu 8% in januari 2021 12&

bij telling.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die bijtelling is alleen van toepassing voor zakelijke rijders en die betalen nu toch al 22% voor elke niet EV dus een EV is wat dat betreft vaak nog voordeliger qua bijtelling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En leaserijders maken ook weer andere afwegingen, maar als je geluk hebt kun je privé nog 4000 subsidie krijgen, als de pot van volgend jaar ook al niet leeg is..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Toby
      De Niro gaat zijn eerste winter tegemoet winterbanden zitten er onder.


    • By Mijn1steKIA
      Als je een andere auto koopt zijn er altijd wat puntjes die je na de koop verbazen of die je zeker niet verwacht had.
      Zo ook bij de fraaie Niro die ik begin september heb gekocht. Afgelopen zondag waren wij met ingeschakelde (standaard- ) navigatie op pad naar een voor ons onbekend stukje Nederland. Bij het verlaten van de snelweg werden wij verrast door een afgesloten weg waar de navigatie ons doorheen wilde loodsen. In mij vorige auto, een Prius, drukte ik dan op de stem knop en zei: "omleiding X kilometer" (X = aantal kilometers), waarbij de navigatie dan snel een omleidingsroute berekende. Nu echter kreeg ik een boodschap op het display dat er geen apparaat was aangesloten die stemcommando's kon uitvoeren ... kennelijk moet je daarvoor Google Auto activeren en daar heb ik het niet zo op voorzien. Na een enige zoeken hebben wij onze bestemming toch gevonden.
      Mijn vraag aan de leden van de Kiaclub: hoe stel je een omleiding in in de navigatie van de Kia?? Kan daar in de handleiding niets over terugvinden.
    • By sean1966
      Hallo iedereen. 
      Nieuw lid hier. 
      Sinds afgelopen maandag de trotse bezitter van een Niro Hybrid. 
      Wat een auto. En wat een verschil van techniek en nerdy tech stuff in vergelijking met m’n vorige auto. Het kost me heel wat tijd om er doorheen te komen wat alles inhoud. 
      Nu heb ik wel een vraag waar ik niet uit kom: Als ik het contact aanzet, en het systeem is opgestart, staat ie iedere keer weer op het donkere beginscherm. En niet op het laatste scherm wat ik aan had staan. 
      Is dit te wijzigen? 
       

    • By Zarpax
      Beste allemaal,
      Ik ben sinds kort Kia E-Soul eigenaar en ik ben erg blij met de auto. Ik heb er al 1000km op zitten en er zullen ongetwijfeld vele km's volgen.
      Wat mij tot nu opvalt is dat de DAB+ radio niet laat zien welke artiest met welk liedje wordt afgespeeld. Die informatie wordt volgens mij standaard de ether ingestuurd, maar de DAB+ radio van mijn KIa kan dit niet weergeven. Of is er een manier om dat wel voor elkaar te krijgen? Of wachten op een update?
      Ik had hiervoor een oude Magentis met een nieuw hifi-systeem van Pioneer. Deze Pioneer radio had een spotify app zodat je via bluetooth verbinding met je mobiel ook je spotify kan beluisteren. Het is jammer dat de Kia radio dit niet heeft.

      Als er iemand hier tips en trucs heeft voor het infotainment systeem dan hoor ik het graag.
      Alvast bedankt,
    • By Johan Lenferink
      Omdat ik overgestapt ben op een Xceed bied ik de winterbanden van mijn niro aan , samen met de originele rubberen matten (4) en rubberen kofferbakmat. af te halen in Weert en of Eindhoven
      De banden hebben een profiel van 2 x 6 mm en 2 x 6.5 mm merk: vredestein ( snowtrac ) maat : 205/60 R16
      interesse ? dan s.v.p. bieden
×
×
  • Create New...