Jump to content

Mike222

Auto: KIA Ceed 3 (2019-heden) slecht gevaarlijk stuur/rijgedrag

Recommended Posts

Heb een Kia ceed SW 1.4 T-GDI Dynamicplusline 8000 km. Na enige kilometers gereden te hebben en een beetje gewend geraakt aan de auto merkte ik toch escht op dat het stuurgedrag toch niet zo was als het hoort.

Trekte erg naar rechts en moest continue corrigeren ( slingerend gevoel )  vooral op de snelweg. Uit laten lijnen en trekt nu idd iets minder naar rechts maar doet het nog steeds ( zodra je t stuur loslaat gaat hij naar rechts ) en op de snelweg lijkt het alsof het waait terwijl het windstil is.

Krijg er een "muisarm" van zeer vermoeiend op lange stukken en gevaarlijk zou ik zeggen.

Mijn vraag zijn er meerdere mensen die hier last van hebben met dit nieuwe model ( 2018 - heden ) ??

Ja gebruik ik ook in combinatie met adaptive cruise control .. werkt perfect op de snelweg, alleen zodra ik iemand inhaal trekt die naar die auto toe ( dus ook naar rechts ).  Als hij dan ook tegen de ( voor hem de linkerlijn ) lijn aan zal rijden rijdt ik er erg dicht langs..

Verder heerlijke auto maar dit moet toch anders ..  hij wordt nog een keer nagekeken ben benieuwd .

Als het niet is opgelost ga ik is in zo'n zelfde type bij de kia dealer een proefrit maken, kijken hoe die aanvoelt.

7 minuten geleden, Mike222 zei:

Ja gebruik ik ook in combinatie met adaptive cruise control .. werkt perfect op de snelweg, alleen zodra ik iemand inhaal trekt die naar die auto toe ( dus ook naar rechts ).  Als hij dan ook tegen de ( voor hem de linkerlijn ) lijn aan zal rijden rijdt ik er erg dicht langs..

Verder heerlijke auto maar dit moet toch anders ..  hij wordt nog een keer nagekeken ben benieuwd .

Als het niet is opgelost ga ik is in zo'n zelfde type bij de kia dealer een proefrit maken, kijken hoe die aanvoelt.

Klopt tijdens automatisch rijden rijdt de auto erg naar rechts. Maar bij mij is alles al vervangen.(sensor, camera achter spiegel etc) en rijdt nogsteeds iets naar rechts. zit dus in de software. Als ik overigens zelf rijd trekt de auto niet echt naar rechts.

Ik begrijp dat er nog geen geupdate software is. We gaan het zien.

Misschien is het naar rechts trekken bij mij zonder lfa ook iets v de software en moeten ze hem is resetten....

Ik heb hetzelfde probleem (hij trekt iets naar rechts) maar doet dat alleen op mijn winterbanden. Op de zomerbanden rijdt hij werkelijk perfect rechtdoor.

Volgens de werkplaats is de uitlijning helemaal correct en ligt het aan de winterbanden. Eén band heeft vermoedelijk een wat hogere rolweerstand dan de rest. 

Nou kun je banden niet willekeurig omwisselen op de auto, o.a.  vanwege richtingsgebonden profiel. Ze hebben toen gewoon de voorbanden naar achteren gelegd en daarna was het probleem inderdaad veel beter (maar nog niet 100% weg).  Ik kon het zelf nog een heel stuk verbeteren door de linker voorband 0.1 bar minder strak op te pompen dan de rechter.

Ik laat het lekker zo, over een maandje gaan toch de zomerbanden er weer op.

Dank voor je antwoordt, ga misschien ook maar is wisselen van t weekend en kijken hoeveel bar de banden hebben. ps slim om er 0.1 bar minder in te doen.

Ps heb winterbanden ( Tristar Snowpower HP 205/55 R16 91V ) gekocht voor de wintersport is kijken hoe t dan is.

Zit er ook over na te denken om 18 inch velgen te kopen om het omwissellen te voorkomen. kost toch elk jaar 180 euro en dat 4 jaar lang........

iemand nog ervaringen met 18 inch banden ???

Ik heb exect hetzelfde probleem, zit bijna op de 30k en moet snel naar de dealer voor een beurt. Zal het eens bij hun aankaarten.
Heb er dunlop sport 5 winterbanden onder zitten.

Bij mij speelde het eigenlijk al na de eerste paar onder kilometers, daarvoor waarschijnlijk ook.
Tijdens proefrit destijds nooit gemerkt.

Als er verschillende mensen er last van hebben, vrees ik dat het iets is wat hoort bij deze auto.

Ik merk wel met de wind van de afgelopen weken dat dit in combinatie met de LKAS irritant is, die duwt je de hele tijd terug naar het midden als je iets links rijdt. Vergergert zeg maar het windgevoel.

Op 26-2-2020 om 13:19, WilcoE zei:

Ik heb exect hetzelfde probleem, zit bijna op de 30k en moet snel naar de dealer voor een beurt. Zal het eens bij hun aankaarten.
Heb er dunlop sport 5 winterbanden onder zitten.

Bij mij speelde het eigenlijk al na de eerste paar onder kilometers, daarvoor waarschijnlijk ook.
Tijdens proefrit destijds nooit gemerkt.

Als er verschillende mensen er last van hebben, vrees ik dat het iets is wat hoort bij deze auto.

Ben benieuwd of ze wat vinden..

Het lijkt wel of de stuurinrichting iets kleeft,  slingerend, onregelmatig en het continue blijven corrigeren, vooral op de snelweg.

Bij de vorige versie (2016) zag ik dat er ook veel problemen waren en het hier aan het stuurhuis/kolom lag en deze bij sommige ook vervangen is. Maar dat was de 2016 versie...

Zal toch nu niet weer zo zijn ??

Zodra ik tijd heb en als het niet verholpen is ga ik toch is naar de kia dealer / importeur en vragen voor een proefrit met zo'n zelfde auto... nu ff geen tijd voor :(

Op 18-2-2020 om 21:08, Mike222 zei:

iemand nog ervaringen met 18 inch banden ???

Ja, afrol geluid is aanwezig (Michelin banden), stuurt verder zo strak als een snaar...……………..

Op 28-2-2020 om 11:52, floyd zei:

Ja, afrol geluid is aanwezig (Michelin banden), stuurt verder zo strak als een snaar...……………..

Dank je voor je reactie.. welke maat en type etc..... is het eigenlijk

Persoonlijk ben ik geen Michelin fan...……………….Vaak problemen met cuppen gehad. Afwachten wanneer het zich deze keer voordoet......

IMG_20200309_134115_resized_20200309_014359613.jpg

IMG_20200309_134141_resized_20200309_014359948.jpg

Nog nieuws hierover? Ik ben enig tijd geleden bij de dealer geweest maar die konden niks bijzonders vinden/ervaren.
Door Corona niet veel gereden, maar zit inmiddels weer door het hele land en merk toch wel dat ik na 2 uur rijden behoorlijk moe ben van het slingeren.

Ik ga het dus weer aankaarten bij de dealer maar was benieuwd of er al oplossing was.
Ga er vanuit dat mijn klachten hetzelfde zijn als de klachten die jullie hebben,

Ook nergens last van als ik adaptive cruise control gebruik icm lane keeping assist. Hij rijdt netjes tussen de lijntjes en volgt de auto voor mij op gepaste afstand. Als je geen ACC gebruikt dan is een alleen lane assist, oftewel alleen bij het naderen van de zijkanten van de belijning zal hij gaan bijsturen met een waarschuwing. Overigens heb ik een MY2020 Proceed, dus ik weet niet of er wellicht een aantal "maandag morgen" CEED's zijn die hier last van hebben. Lijkt mij een gevalletjes software/hardware wat hersteld/gekalibreerd moet worden.

Idem, blijft netjes tussen de lijnen met acc. Zo'n 20 cm vd rechter lijn.

Cuppen is een standaard bijkomstigheid van het ceed onderstel (ceed 2012+ en proceed 2019+ , is n gemodificeerd ford focus onderstel), maakt niet heel veel uit welke banden . Heb ze achter op 2,5 bar dat scheelt aanzienlijk om het cuppen te vertragen. 

Op 14-7-2020 om 14:57, WilcoE zei:

Nog nieuws hierover? Ik ben enig tijd geleden bij de dealer geweest maar die konden niks bijzonders vinden/ervaren.
Door Corona niet veel gereden, maar zit inmiddels weer door het hele land en merk toch wel dat ik na 2 uur rijden behoorlijk moe ben van het slingeren.

Ik ga het dus weer aankaarten bij de dealer maar was benieuwd of er al oplossing was.
Ga er vanuit dat mijn klachten hetzelfde zijn als de klachten die jullie hebben,

Ik heb hem opnieuw laten uitlijnen. hadden blijkbaar de verkeerde gegevens gebruikt ( zeggen ze , vraag me af of dat kan... ze tikken toch jou auto gegevens in ... )  Lijkt nu beter te zijn maar rijdt weinig zonder ACC op de snelweg...  Me vriendin maar weer is laten rijden die gebruikt de acc niet en dan hoor ik t vanzelf wel weer :)

uitlijnen is onzin in deze, tenzij je heel hard tegen de vangrail of n stoepband hebt gereden dan..

Het probleem zit gewoon in de sensor afstelling en software. Als je bv met een hogedruk spuit de parkeersensors of de raamsensors bovenin schoonmaakt . Advies is vermijd dit zoveel mogelijk. 

@Da_JoJo wat hebben de parkeersensoren of raamsensoren hiermee te maken dan? :-? Sowieso kunnen die prima tegen een hogedrukspuit (die standaard bij wasboxen en voor thuisgebruik zijn). En de raamsensoren zitten aan de binnenzijde, dus die gaan geen last hebben van een hogedrukspuit lijkt me ;)

Edited by Renzo4000