Jump to content

Navigatie loopt vast na update

Dennis Jansen
 Share

Recommended Posts

43 minuten geleden, Gerd Bartels zei:

Ik heb nog nooit gehoord dat een map-bestand een gezipped bestand is...

Het is in dit geval een bestand van zo'n 3,54 GB. Er zal dus ongetwijfeld veel data in zitten, maar kan het alleen niet zien en bewerken.

Ik ken het alleen als kaarten data die het programma alleen kan lezen. Voor Europa zijn die bestanden heel groot.

2 minuten geleden, Gerd Bartels zei:

Ik ken het alleen als kaarten data die het programma alleen kan lezen. Voor Europa zijn die bestanden heel groot.

Dat leek mij ook al. Maar @Herr Flick kan deze bestanden blijkbaar inlezen en aanpassen. Hoop dat hij ons laat zien hoe hij dit doet.

1 minuut geleden, Jheroen zei:

Winrar kan een .map bestand niet uitpakken, dat moet een ander tooltje zijn

En n.a.v. meerdere keren testen met meerdere versies, kan Winzip, 7-ZIP of WinISO dit ook niet. Hoop dat Herr Flick ons kan helpen. Zijn oplossing om bepaalde landen en POI's "eruit" te halen, waarna nieuwe updates ook op oudere modellen auto's zou werken, klinkt veelbelovend.

Waarom landen verwijderen? Laat ze gewoon staan! Een ingreep kan het alleen moeilijker maken en tot een crash van den AVN leiden.

Edited by Gerd Bartels
  • Like 1

9 minuten geleden, Gerd Bartels zei:

Waarom landen verwijderen? Laat ze gewoon staan! Een ingreep kan het alleen moeilijker maken en tot een crash van den AVN leiden.

Omdat huidige updates blijkbaar zo groot zijn geworden qua hoeveelheid data, dat deze op navigatiesystemen van oudere auto's niet meer werken. Het verwijderen van landen waar je niet komt en POI's verkleint de hoeveelheid data aanzienlijk, waardoor het vervolgens wel werkt. Dit n.a.v. de eerdere tip van @Herr Flick n.a.v. mijn oorspronkelijke vraag als start van dit gesprek.

• Administrators
Op 4-4-2020 om 13:33, Herr Flick zei:

Ondertussen bezig geweest met mijn systeem in de auto. Betreft hier om een model uit 2011. Nieuwe software uitgepakt en een hoop POI's verwijderd. Tevens ook landen verwijderd waar ik nooit zal komen. Update gedraaid met rijdende auto want hij was een klein uur bezig. Systeem draait goed en geen vastlopers. Rij ieder geval niet meer in een weiland :)

Heer flick, hoe en waarmee heb je de software uitgepakt ( de bestanden die je noemt)?

Mogguh , bestanden zijn uitgepakt met winrar. Daarna weer een ISO van gemaakt. Ik snap ook werkelijk niet waarom het niet lukt.  Nu wilde Dennis het zelfde als wat ik heb gedaan en dat op zijn systeem zetten, de vraag is of dat nu verstandig is gezien zijn systeem vastloopt.  Ik zou eerst proberen het systeem met de nieuwe update proberen te herstellen. Dus een USB stick van 8gb van een goed merk scandisk gebruiken. Deze langzaam fat32 formatteren en daarna de software erop.  Tijdens het installeren zou ik rondrijden want het duurt een dik uur... Kom niet aan het systeem tijdens het updaten alleen als daar om gevraagd wordt.

• Administrators

ik kan het complete bestand inderdaad uitpakken alleen de .map bestanden niet, ik neem aan als je die bestanden wilt verkleinen je ze ergens mee moet kunnen uitpakken?

• Administrators
36 minuten geleden, Herr Flick zei:

Mogguh , bestanden zijn uitgepakt met winrar. Daarna weer een ISO van gemaakt. Ik snap ook werkelijk niet waarom het niet lukt.  Nu wilde Dennis het zelfde als wat ik heb gedaan en dat op zijn systeem zetten, de vraag is of dat nu verstandig is gezien zijn systeem vastloopt.  Ik zou eerst proberen het systeem met de nieuwe update proberen te herstellen. Dus een USB stick van 8gb van een goed merk scandisk gebruiken. Deze langzaam fat32 formatteren en daarna de software erop.  Tijdens het installeren zou ik rondrijden want het duurt een dik uur... Kom niet aan het systeem tijdens het updaten alleen als daar om gevraagd wordt.

Ik heb het idee dat jij een ander bestand hebt dan wij nu hebben gedownload, dat is geen iso bestand...

1 uur geleden, Herr Flick zei:

Mijn systeem loopt blijkbaar vast omdat de hoeveelheid data in de nieuwste update te groot is geworden in de loop van de tijd. De update van 2020 zal alleen maar nog meer data bevatten dan die van 2019. Te groot voor oudere modellen auto's uit 2011/2012. Dat maakte ik in ieder geval op uit je eerdere reactie ergens hierboven. Vandaar op jouw advies het eruit halen van landen :-)

Op de USB stick staat zijn dezelfde bestanden als het uitgepakte .rar archiefbestand. Dat staat ook zo beschreven in de KIA dealer handleiding (zie bijlage hieronder), waarin ook naar dit .rar archiefbestand wordt verwezen:

- download het archiefbestand (Kia_Gen1x_2020.rar of de 2019 versie)
 - pak het uit naar een geformateerde USB stick
 - en installeer het vervolgens

Op mijn USB stick staan de bestanden uit de afbeelding hieronder. Waarvan jij eerder noemde dat je exact dezelfde bestanden hebt.

Nav2020.jpg.c851128d0dead5c03bed076e59f36570.jpg
Maar het gaat blijkbaar om de inhoud van het "upgrade_WEU.map" bestand, wat je eerder beschreef. Dat bestand is niet te openen en daar zou de data van diverse landen in zitten. Kun jij dit losse bestand wel openen "upgrade_WEU.map"? En zo ja, kun je dan eens een screenshot toevoegen met de inhoud daarvan?

Bovenstaande afbeelding lijkt te suggereren dat dit .map bestand ook met Winrar geopend kan worden. Maar dat is omdat Windows deze bestandsextensie heeft gekoppeld aan Winrar toen ik het hiermee probeerde te openen (wat niet gelukt is).

2018_MapCare_Manual.docx

1 uur terug, Jheroen zei:

Ik heb het idee dat jij een ander bestand hebt dan wij nu hebben gedownload, dat is geen iso bestand...

.zip, .rar of .iso bestand: dat zou niet moeten uitmaken, omdat het alleen archiefbestanden zijn. Het gaat blijkbaar om het bestand "upgrade_WEU.map" dat na het uitpakken zichtbaar is. Het gedownloade bestand is in de meeste gevallen een .rar bestand.

Een truc is, de bestand .map te hernoemen in . zip en probeer met Winzip te openen. Lukt het, dan kan jij misschien iets aanpassen. Darnaar weer terug naar .map ...

Doe het niet met de originele bestanden!

• Administrators
36 minuten geleden, Gerd Bartels zei:

Een truc is, de bestand .map te hernoemen in . zip en probeer met Winzip te openen. Lukt het, dan kan jij misschien iets aanpassen. Darnaar weer terug naar .map ...

helaas...

42 minuten geleden, Gerd Bartels zei:

Bedankt voor de suggestie Gerd, maar al met diverse programma's geprobeerd en werkt helaas niet.

• 1 year later...
Op 15-4-2020 om 13:06, zei Dennis Jansen:

Bedankt voor de suggestie Gerd, maar al met diverse programma's geprobeerd en werkt helaas niet.

Even op een oud topic aanhaken. Is dit nog goedgekomen @Dennis Jansen? Mijn schoonvader wacht een zelfde oplossing om zijn Here systeem te updaten....