Rokil Geplaatst 22 December, 2021 Delen Geplaatst 22 December, 2021 Ik heb ooit nog eens van een oude dorpsbandenboer te horen gekregen dat je in de winter je banden beter wat minder spanning kan geven. Dan worden ze iets platter en heb je eventueel meer grip op een besneeuwde ondergrond, omdat elke rubbersoort harder wordt bij kou. Weet niet of alles inderdaad klopt, maat het klinkt mij aannemelijk? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
gjcvro Geplaatst 22 December, 2021 Delen Geplaatst 22 December, 2021 https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/tips-rijden-bij-gladheid Quote We willen ook een fabeltje uit de wereld helpen. De bandenspanning verlagen zou handig zijn bij gladheid. De banden maken daardoor meer contact met de weg en dat zou moeten resulteren in extra grip. Helaas: te zacht opgepompte banden gaan ten koste van de stabiliteit. De zachtere structuur van winterbanden verergert dat ook nog eens. Om winterbanden optimaal te laten functioneren, is de juiste bandenspanning nóg belangrijker. 3 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
HenkM Geplaatst 22 December, 2021 Delen Geplaatst 22 December, 2021 (aangepast) Bovenstaand klopt helemaal, bij een lagere bandespanning blijven de micro lamellen vol zooi zitten met minder grip tot gevolg. "Mijn" bandenspecialist adviseert zelfs 0,2 bar extra voor de winterbanden. 22 December, 2021 aangepast door HenkM Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Hippe lip Geplaatst 23 December, 2021 Delen Geplaatst 23 December, 2021 11 uur geleden, zei gjcvro: https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/tips-rijden-bij-gladheid We willen ook een fabeltje uit de wereld helpen. De bandenspanning verlagen zou handig zijn bij gladheid. De banden maken daardoor meer contact met de weg en dat zou moeten resulteren in extra grip. Helaas: te zacht opgepompte banden gaan ten koste van de stabiliteit. De zachtere structuur van winterbanden verergert dat ook nog eens. Om winterbanden optimaal te laten functioneren, is de juiste bandenspanning nóg belangrijker. Hier wordt gesproken over TE zacht. Dat is inderdaad niet goed. Maar als we het hebben over het traject ven de geadviseerde 2.5 bar tot de hier ook genoemde 3.0 bar, waar ik zelf het liefst ook mee rijdt, dan is enige nuance wel op zijn plaats. Het is niet eenvoudig daar de juiste keuze in te maken. Iets zachter (binnen dat traject dus) zal toch nét iets meer grip geven dan iets harder, maar ik denk dat dit marginaal zal zijn. Zoals gezegd rijd ik het liefst op 3.0 bar, maar desondanks had ik last van cuppen. En toen ik bij de bandenboer was voor het uitlijnen liet die me duidelijk voelen waar dat zat. Dat was aan de randen! Dat had ik nou niet verwacht, door dat hardere oppompen. Zouden ze dan beter nóg iets harder opgepompt kunnen worden, bijvoorbeeld tot 3.3? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
ThePuffle Geplaatst 23 December, 2021 Delen Geplaatst 23 December, 2021 Ik zou voor 3,6 gaan. Laat je even weten of het helpt qua grip en slijtage? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Ton van Hout Geplaatst 24 December, 2021 Delen Geplaatst 24 December, 2021 Ik heb ook problemen met gecupte banden en weet nu waar het aan ligt, ik ga laten uitlijnen binnenkort. Wel irritant want het klinkt inderdaad alsof je lagers kaduuk zijn. Bandendruk (winterbanden) is nu 2.8 a 2.9. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Ledie416 Geplaatst 24 December, 2021 Delen Geplaatst 24 December, 2021 Op 19-3-2020 om 19:47, zei e-niro: Vandaag maar naar de dealer gegaan omdat ik geen reactie gekregen heb op mijn vragen. Reactie hebben geen melding gezien van mij. Verteld dat ik niet tevreden ben met het geluid die de banden produceren. Ik kon nieuwe banden kopen. Na 16k is dat iets te kort door de bocht lijkt mij. Ik heb zelfde gecupte achterbanden naar voor verplaatst en de goede voorbanden naar achteren verplaatst. Hielp niet veel maar 1500 km verder heb ik nu 4 gecupte banden. Lijkt wel een tractor geworden. Er gaat nu contact met michelin opgenomen worden. Volgens de dealer zijn de achterwielen van een e-niro niet uit te lijnen. Weet iemand of dit klopt? wordt vervolgd is er al hydrauliek aan voor en achterkant, mooie tractor dan. op iedere goede band staat het aantal decibel. en uitlijnen bij een goed bedrijf is het eerste vereiste, zelfs ik als oud monteur laat dit doen ipv zelf, die lui hebben de juiste arc , de dealer niet, of zelden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Hippe lip Geplaatst 24 December, 2021 Delen Geplaatst 24 December, 2021 (aangepast) 2 uur geleden, zei Ton van Hout: Ik heb ook problemen met gecupte banden en weet nu waar het aan ligt, ik ga laten uitlijnen binnenkort. Wel irritant want het klinkt inderdaad alsof je lagers kaduuk zijn. Bandendruk (winterbanden) is nu 2.8 a 2.9. @Ton van Hout Hee Ton, weer terug? Nieuwsgierig en ff hier weer rondhangen? Hoest met je km-stand? Al veel kilometers gemaakt zeker? Eigenlijk had ik van jou verwacht dat je je wielen al had laten uitlijnen; weet niet waarom, maar je bent wel secuur met je materiaal (en materieel) dacht ik. Bij mij dacht ik eerst ook aan lagers die wat snel uitgelopen waren, maar na uitlijnen en een voor-achterwissel was het iets beter (lees: minder slecht). Vooral nadat ik de ex-achter-nu-voorbanden even ‘opgeschuurd’ heb. Tractiecontrole uitzetten en op een ruim parkeerterrein of andere plek met voldoende ruimte een ruime bocht nemen (lage snelheid) en 2 seconde vol gas geven. De voorband in de binnenbocht slaat door en wordt een beetje vlakgeschuurd. Herhalen in een ruime bocht naar de andere kant voor de andere voorband natuurlijk. 24 December, 2021 aangepast door Hippe lip Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Eugene45 Geplaatst 24 December, 2021 Delen Geplaatst 24 December, 2021 Helaas heb ik ook gecupte achterbanden. Voorbanden zijn op en worden volgende week vervangen, achter zit nog 5 mm op dus nog niet aan vervanging toe. Is het raadzaam om de gecupte achterbanden naar voor te zetten en de nieuwe achter? Of is dit juist af te raden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Hippe lip Geplaatst 24 December, 2021 Delen Geplaatst 24 December, 2021 3 uur geleden, zei Eugene45: Helaas heb ik ook gecupte achterbanden. Voorbanden zijn op en worden volgende week vervangen, achter zit nog 5 mm op dus nog niet aan vervanging toe. Is het raadzaam om de gecupte achterbanden naar voor te zetten en de nieuwe achter? Of is dit juist af te raden. Achterbanden hebben meer last van cuppen. Dus als je je nieuwe banden achter monteert zijn ze eerder en erger gecupt dan wanneer je ze voor monteert. Hoe lang ga je nog met die 5 mm doen? En wat belangrijker is: zijn je wielen goed uitgelijnd door een bandenspecialist? Dat is de beste manier om zo min mogelijk last te hebben van cuppen… Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
SmurfenB Geplaatst 25 December, 2021 Delen Geplaatst 25 December, 2021 15 uur geleden, zei Eugene45: Helaas heb ik ook gecupte achterbanden. Voorbanden zijn op en worden volgende week vervangen, achter zit nog 5 mm op dus nog niet aan vervanging toe. Is het raadzaam om de gecupte achterbanden naar voor te zetten en de nieuwe achter? Of is dit juist af te raden. In theorie moeten de banden met het meeste grip achter, om de veiligste auto te behouden. Je kan als bestuurder slippende banden voor beter corrigeren, dan slippende banden achter. Indien je achter kant uitbreekt, betekend dat vrijwel altijd dat je de controle verliest. Terwijl als je voorkant uitbreekt niet, dan kan je de controle redelijk gemakkelijk terug vinden. Dit kan je Googlen, zoals LINK. Dat is de reden dat nieuwe banden achter moeten, gezien nieuwe banden meer grip hebben indien het dezelfde soort banden zijn. Let wel op: nieuwe banden is symptoom bestrijden en verhelpt het cuppen van de banden niet. De enige uitzondering hierop is wanneer je een ander merk+type band probeert, Sommige band+auto combinaties cuppen bijna altijd. Mede omdat die banden altijd cuppen bijna. Zijn meestal hele harde chinese banden die altijd cuppen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
gjcvro Geplaatst 25 December, 2021 Delen Geplaatst 25 December, 2021 Ik had voor mezelf een wat meer praktische reden: De voorbanden slijten harder, dus met de oude banden voorop worden de oudste banden het snelste vervangen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Eugene45 Geplaatst 25 December, 2021 Delen Geplaatst 25 December, 2021 Dank voor alle reacties en adviezen. Ik heb nu Michelin banden en die staan blijkbaar bekend om het cuppen icm de Niro. Op advies van de dealer gaan volgende week continental banden erop. Zal gelijk ook vragen naar de oorzaak. De gecupte banden gaan naar voor en dan eens aankijken wat ze doen anders worden die ook vervangen ondanks dat er ruim voldoende profiel op zit. Het moet wel veilig blijven natuurlijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Hippe lip Geplaatst 25 December, 2021 Delen Geplaatst 25 December, 2021 @Eugene45 Laat je de uitlijning ook nog even co ntroleren door een gespecialiseerde bandenboer (dus geen kwikfit of je dealer)? Het zou toch jammer zijn als je nietwe banden ook (of eigenlijk: sneller) gaan cuppen vanwege slechte uitlijning? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Hippe lip Geplaatst 25 December, 2021 Delen Geplaatst 25 December, 2021 (aangepast) 14 uur geleden, zei Bart Burger: […] Sommige band+auto combinaties cuppen bijna altijd. Mede omdat die banden altijd cuppen bijna. Zijn meestal hele harde chinese banden die altijd cuppen. Ik hoor hier zó vaak over cuppende banden, dat ik meer de indruk krijg dat het aan de auto ligt dan aan harde (al dan niet Chinese) banden. Ik reed hiervoor meer dan 30 jaar Citroën en op het C5-forum heb ik daarover in de laatste 15 jaar nog nooit wat gelezen, om maar een voorbeeld te noemen. Bovendien hebben er al een aantal hier last van cuppende 4-seizoenenbanden. Dat zijn toch eerder zachte dan harde banden? 25 December, 2021 aangepast door Hippe lip Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Elhovo Geplaatst 26 December, 2021 Delen Geplaatst 26 December, 2021 Ik volg dit topic al een tijdje met belangstelling. Wat me opvalt is dat noch op spaanstalige noch op engelstalige fora gewag wordt gemaakt voor onregelmatige bandenslijtage. De e-Niro is schijnbaar wel erg kwistig met slijtage op de voorbanden maar dat komt vooral denk ik door het enorme koppel en het forse gewicht van de auto. Maar 'cuppen' hoor ik eigenlijk nergens anders dan hier. Geen idee waarom dat zou zijn. Heb er overigens zelf geen last van ook. Voorbanden zijn wel al duidelijk minder dan de achterbanden na 18k km maar zoals gezegd schijnt dat normaal te zijn. Het asfalt hier is ook niet echt bandvriendelijk.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Ton van Hout Geplaatst 27 December, 2021 Delen Geplaatst 27 December, 2021 Op 24-12-2021 om 17:44, zei Hippe lip: @Ton van Hout Hee Ton, weer terug? Nieuwsgierig en ff hier weer rondhangen? Hoest met je km-stand? Al veel kilometers gemaakt zeker? Eigenlijk had ik van jou verwacht dat je je wielen al had laten uitlijnen; weet niet waarom, maar je bent wel secuur met je materiaal (en materieel) dacht ik. Bij mij dacht ik eerst ook aan lagers die wat snel uitgelopen waren, maar na uitlijnen en een voor-achterwissel was het iets beter (lees: minder slecht). Vooral nadat ik de ex-achter-nu-voorbanden even ‘opgeschuurd’ heb. Tractiecontrole uitzetten en op een ruim parkeerterrein of andere plek met voldoende ruimte een ruime bocht nemen (lage snelheid) en 2 seconde vol gas geven. De voorband in de binnenbocht slaat door en wordt een beetje vlakgeschuurd. Herhalen in een ruime bocht naar de andere kant voor de andere voorband natuurlijk. Hi, wanneer ik niks te melden heb zit ik hier niet zoveel inderdaad. En nu met die banden dacht ik van, nou, maar eens lezen of er meer zijn met dit probleem en dat blijkt zo te zijn. Als ik had geweten dat de uitlijning incorrect was had ik dat gelijk al laten corrigeren, maar bij een nieuwe auto verwacht ik dat alles in orde is waaronder dit. Ik heb inmiddels ook wat schade aan de auto doordat iemand tegen mij aan reed en doorreed, maar de politie heeft hem stilgezet en ik heb de dashcambeelden aan mijn verzekeraar gestuurd. De kilometerstand staat inmiddels op net geen 91.000 km maar desondanks heb ik pas kortgeleden een nieuw setje voorbanden laten monteren, ik denk dat er max 30.000km met winterbanden gereden is. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Flying_Dutchman Geplaatst 28 December, 2021 Delen Geplaatst 28 December, 2021 (aangepast) 16 uur geleden, zei Ton van Hout: De kilometerstand staat inmiddels op net geen 91.000 km maar desondanks heb ik pas kortgeleden een nieuw setje voorbanden laten monteren Apart dat de nieuwe banden op de voorwielen gemonteerd zijn. Een goede bandenspecialist zou die achter gemonteerd hebben en de oude achterbanden voorop ...... 28 December, 2021 aangepast door Flying_Dutchman Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Ton van Hout Geplaatst 28 December, 2021 Delen Geplaatst 28 December, 2021 @Flying_Dutchman Ik heb de banden laten monteren bij mijn vaste leverancier en wilde ze op de voorkant hebben, verder roteer ik ze zelf iedere winter. Qua slijtage is het handiger om de oude banden voor te zetten in het voorjaar zodat die ook op gaan, want ik doe wel erg lang met banden... Bij de vorige auto deed ik 60.000 met voorbanden en 200.000 met de voorste remschijven, rustig rijden loont wel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Gerd_NL Geplaatst 28 December, 2021 Delen Geplaatst 28 December, 2021 Voor de rijveiligheid zullen die banden met de betere profiel achter zitten ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Murcielaygo Geplaatst 28 December, 2021 Delen Geplaatst 28 December, 2021 Zo zie je maar weer; voortschrijdend inzicht...Toen ik in 1999 een slip & grip cursus deed bij ANWB was het advies de beste banden voor te hebben, omdat die het meeste moeten doen; sturen, grootste deel van het remmen en vaak ook nog aandrijven.Maar als ik nu een rondje zoek kom ik idd bijna overal tegen de beste achter te leggen, omdat een voorwielslip makkelijker te corrigeren is.Eentje om te onthouden! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Hippe lip Geplaatst 28 December, 2021 Delen Geplaatst 28 December, 2021 (aangepast) Dat is allemaal leuke theorie voor als je de banden belast richting hun grenzen. Blijf je daar flink onder, dan maakt het niet echt veel uit. Het verschil zal er zijn, maar ik verwacht dat het ergens in de marge zit. Net als @Ton van Hout doe ik lang met mijn banden. Mijn vorige auto, een Citroën C5 break, reed ik 350k km (vanaf nieuw) en daar deed ik 60-80k met een paar banden (ik denk 60k voor en 80k achter). De schijven heb ik wel eens vernieuwd, maar dat was rond de 300k dacht ik. Nu ook: de auto is nu ruim 57k km oud, maar de banden zijn nog echt niet aan vervanging toe. Rustig rijden maakt een hoop verschil. 28 December, 2021 aangepast door Hippe lip 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Peter-036 Geplaatst 29 December, 2021 Delen Geplaatst 29 December, 2021 Een voorwielslip onder tractie is inderdaad vrij eenvoudig en instinctief te corrigeren, je laat in een reflex het gas los en de auto stuurt weer. Onder het remmen is dat een heel ander gevoel: je laat niet 'instinctief' de rem los omdat de auto glijdt...... Ik geef toe, ik heb leren slippen en driften, maar ik vind een achterwielslip niet echt moeilijk te corrigeren. In bijna alle gevallen is het moeilijkst daaraan om je reflexen even te onderdrukken. Just my 2 cents. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Eugene45 Geplaatst 29 December, 2021 Delen Geplaatst 29 December, 2021 Vandaag tijdens een beurt de banden laten vervangen. Ik wilde de gecupte achterbannen naar voren laten zetten, maar de monteur beweert dat dan het geluid nog erger wordt en adviseert de nieuwe banden voor te zetten. Heb dat maar laten doen, eens kijken wat het brengt. Wat betreft het cuppen. De dealer zegt dat het bekend is bij de Niro en ceed. De uitlijning is niet helemaal juist, de banden staan iets scheef. De auto's worden zo af fabriek geleverd. Dit is ook gemeld bij importeur, maar die doet er helemaal niets aan. Dus ze weten dat dit gecupte banden oplevert, maar geven geen garantie op uitlijnen en bandenslijtage. De dealer kan er niets mee omdat de importeur niets vergoed. Het enige wat ik zou kunnen doen is een klacht indienen bij de importeur. Weet niet of dat nu veel gaat helpen. Teleurstellend allemaal. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Peter-036 Geplaatst 29 December, 2021 Delen Geplaatst 29 December, 2021 De dealer kan er zelf niets aan doen, maar is wel degene die ervoor moet zorgen dat jij een goed produkt geleverd krijgt. Heel strikt genomen heb jij niets met de fabriek of importeur te maken, dat is zijn leverancier (en aanspreekpunt voor claims...vóór of na dat hij ze opgelost heeft). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties voor delen...
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.