Jump to content
 
e-niro

Gecupte banden

Recommended Posts

Ik heb na15000 km volgens de garage gecupte banden, gevolg zeer veel herrie en je hoort bij 30 tot 50 km net of er een lager geluid maakt.

Heb de achterbanden omgewisseld naar voren maar er veranderd niets. Mag dit bij toch wel een goed merk als michelin.

En zijn er meer niro rijders met dit probleem?

 

Link to post
Share on other sites
40 minuten geleden, tijdjes123 zei:

Hier hebben meer mensen het over:

https://www.kianiroforum.com/threads/tire-cupping.8469/

De wielen moeten dus uitgelijnd worden. Heeft niks met de banden te maken.(en het merk)
https://www.dekkerautogroep.nl/Onderhoud/banden/Gecupte-banden

Bedankt voor de info ik zie dat kia 1 uitlijning in de service heeft zitten binnen een jaar, dus ga me weer bij de dealer melden. Heb het probleem binnen een jaar gemeld. Bandenspanning stond op 2.9  dat zou het probleem alleen minder snel laten ontstaan.

Link to post
Share on other sites

Dealer bericht gestuurd via de afspraken app.

maar nu na een week verder geen reactie gekregen wat een service of ze gebruiken de app niet?

Dealers worden te groot, geef mij maar weer een plaatselijke dealer.

Link to post
Share on other sites

Vandaag maar naar de dealer gegaan omdat ik geen reactie gekregen heb op mijn vragen.

Reactie hebben geen melding gezien van mij.

Verteld dat ik niet tevreden ben met het geluid die de banden produceren. Ik kon nieuwe banden kopen.

Na 16k is dat iets te kort door de bocht lijkt mij.

Ik heb zelfde gecupte achterbanden naar voor verplaatst en de goede voorbanden naar achteren verplaatst. Hielp niet veel maar 1500 km verder heb ik nu 4 gecupte banden. Lijkt wel een tractor geworden.

Er gaat nu contact met michelin opgenomen worden.

Volgens de dealer zijn de achterwielen van een e-niro  niet uit te lijnen. Weet iemand of dit klopt?

wordt vervolgd

Link to post
Share on other sites

Dat blijkt toch wel erg moeilijk voor Kia; goede achterassen maken; mijn Picanto TA heeft namelijk ook keer op keer last van cuppende achterwielen (zaagtand slijtage).
Er is bij mij overigens wel merkbaar verschil in merken en typen banden (zomer of winter).

Link to post
Share on other sites
58 minuten geleden, 8.3 zei:

Achterwielen zijn meestal niet uit te lijnen. Was bij mijn vorige auto Ford Focus ook zo.

Heb je ook een rapportje van het uitlijnen gekregen?

Die van de hybride is bekend http://www.kniro.net/specifications-1277.html en misschien zijn de specs hetzelfde als e-Niro.

 

Ze hebben de uitlijning niet gecontroleerd alleen een stuk gereden en toen was de conclusie gecupte banden. Toen hield het even op. Maar ik ben niet van plan elke 15000 km 4 nieuwe banden te kopen.

Link to post
Share on other sites

Eindelijk goed nieuws auto opnieuw uitgelijnd 2 nieuwe banden gekregen en de herrie is verdwenen.

Michelin had nog steeds niet geantwoord.

Maar Top geregeld door de dealer.

 

Link to post
Share on other sites

Inmiddels heb ik 50k met de E-Niro met gereden. Voorbanden zijn bij ca. 40k vervangen (voor zelfde Michelin Primacy 4). Achterbanden zijn qua profiel nog lang niet versleten maar nu wel behoorlijk gecupt.
Lees hierboven dat de auto uitgelijnd moet worden, maar ook dat dit bij de achteras niet kan... 

Wil nu eerst proberen de achterbanden te vervangen, maar dan voor een ander merk. Was altijd wel blij met Michelin maar wat is jullie ervaring met andere merken? Zijn er al mensen die meer dan 50k met achterbanden rijden zonder dat ze gecupt zijn? Zo ja, welk merk ligt er dan onder?

 

Link to post
Share on other sites

Ik heb er nu ruim 40k op zitten en heb van cuppen nog nix gemerkt. Ik rijd vanaf het begin op de Michelin CrossClimate 4-seizoenenbanden (originele banden onmiddellijk na oplevering van de auto omgeruild met kleine bijbetaling).

 

Link to post
Share on other sites

Vorige week zijn alle 4 mijn banden vervangen. (46000 km) De achterste 2 waren vorig jaar al gecupt, alleen vond ik het bij 25000 km wel erg vroeg. Schijnt toch een euvel te zijn bij de Niro. Na een jaar met steeds vervelender geluid toch maar vervangen. Voorbanden waren net op het randje versleten en gelijk maar gedaan..

Vind het voor Michelinbanden wel erg snel en duur worden als je elke 20-25K je banden moet vervangen voor nieuwe. Nu heb ik een bedrijfsauto, dus voel het niet zelf in mijn portemonnee, maar in mijn vorige auto, een Outlander PHEV, heb ik bijna 60K met mijn banden gedaan....

Link to post
Share on other sites

Monteur bij mij op het werk heeft geïnformeerd bij de bandenleverancier; blijkt inderdaad een probleem te zijn bij de E-Niro, mogelijk vanwege de wielophanging/constructie maar ze gaven ook aan de EV's er sowieso sneller last van hebben. (veel vermogen wat direct beschikbaar is).

Inmiddels heb ik nieuwe achterbanden. Is gewoon weer Michelin geworden omdat ze aangaven dat ander merken wsch. ook gaan cuppen. Nu wel een wereld van verschil in geluid moet ik zeggen :-)!

Denk dat we er mee moeten leven dat ze eerder "op" zijn. Op mijn vorige auto (Octavia Combi) deed ik makkelijk 100.000 met een set achterbanden, en remschijven waren bij 300.000 nog origineel, dus aan mijn rijstijl ligt het niet...

Edited by Westlander
Link to post
Share on other sites

Na de laatste bandenwissel van winter naar zomer was het ook een rotherrie, vooral rond de 70 km/h. Ik terug naar de bandenboer en die constateerde dat alle 4 de banden gecupt waren. Ik had wel wat gemerkt voor de zomer naar winter wissel, maar nu viel het opeens extra op. Helaas zat er nog te veel profiel op (zelfs na 110.000 km) om hiervoor te wisselen volgens de lease. Binnenkort weer de zoveelste beurt bij Kia, zal het daar eens in de groep gooien. Ik probeer eraan te wennen, maar merk dat ik dat vooral doe door bepaalde snelheden te mijden. 
Hard optrekken heb ik eigenlijk nooit echt gedaan, behalve in begin toen het nog voor de fun was. Maar ik ben meer gebaat bij een groter bereik, dus hou het eigenlijk wel netjes.

Link to post
Share on other sites
13 uur geleden, Terp1234 zei:

Na de laatste bandenwissel van winter naar zomer was het ook een rotherrie, vooral rond de 70 km/h. Ik terug naar de bandenboer en die constateerde dat alle 4 de banden gecupt waren. Ik had wel wat gemerkt voor de zomer naar winter wissel, maar nu viel het opeens extra op. Helaas zat er nog te veel profiel op (zelfs na 110.000 km) om hiervoor te wisselen volgens de lease. Binnenkort weer de zoveelste beurt bij Kia, zal het daar eens in de groep gooien. Ik probeer eraan te wennen, maar merk dat ik dat vooral doe door bepaalde snelheden te mijden. 
Hard optrekken heb ik eigenlijk nooit echt gedaan, behalve in begin toen het nog voor de fun was. Maar ik ben meer gebaat bij een groter bereik, dus hou het eigenlijk wel netjes.

Ik zie op verschillende sites twee mogelijkheden dit te voorkomen. Uitlijning en bandendruk. Vooral die laatste is makkelijk te realiseren. Nu te laat, maar als je nieuwe banden hebt, of deze hebt laten trimmen: 

"De adviesspanning van een autofabrikant is per definitie laag omdat men zich meer richt op het comfort van het voertuig dan een gelijkmatig slijtagepatroon van de band. Om gecupte banden tegen te gaan kun je het beste de bandenspanning met 10-15% verhogen"

Link to post
Share on other sites

afbeelding.png.008564ec2b4875fbc34bf1ed3f4fa31f.pngafbeelding.png.be9aeb7b9513dca93f0ea4b9e18304f9.png

 

Een band kiezen met een gesloten schouder (groeven lopen niet door) zoals op de foto rechts zou minder last hebben van cuppen.

Linker foto is primacy 3 waarvan de groeven aan de zijkant in verbinding staan met hoofdgroeven.

Link to post
Share on other sites
Op 9-6-2021 om 12:44, Steeck03 zei:

Ik zie op verschillende sites twee mogelijkheden dit te voorkomen. Uitlijning en bandendruk. Vooral die laatste is makkelijk te realiseren. Nu te laat, maar als je nieuwe banden hebt, of deze hebt laten trimmen: 

"De adviesspanning van een autofabrikant is per definitie laag omdat men zich meer richt op het comfort van het voertuig dan een gelijkmatig slijtagepatroon van de band. Om gecupte banden tegen te gaan kun je het beste de bandenspanning met 10-15% verhogen"

Wat houden jullie dan aan voor bandendruk? Bij mij staat die op 2,7 soms 2,8 bar. Dat van de uitlijning had ik ook wel vaker gelezen en aan de bandenboer gevraagd of daar iets mee was te voorkomen. Maar volgens hem niet, het treedt vooral op bij bredere banden en kun je weinig aan doen. Ik hoop in elk geval dat de banden nu zo snel mogelijk op minimum profiel komen en ik ze kan laten vervangen.

Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Terp1234 zei:

Wat houden jullie dan aan voor bandendruk? Bij mij staat die op 2,7 soms 2,8 bar. Dat van de uitlijning had ik ook wel vaker gelezen en aan de bandenboer gevraagd of daar iets mee was te voorkomen. Maar volgens hem niet, het treedt vooral op bij bredere banden en kun je weinig aan doen. Ik hoop in elk geval dat de banden nu zo snel mogelijk op minimum profiel komen en ik ze kan laten vervangen.

Ik houd standaard 3.0 aan. Ben ik mee begonnen in de eerste lockdown. Ik las ergens, dat als je weinig km maakt het beter is iets hoger te gaan. Pas later las ik dat TNO onderzoek had gedaan en dat zij ook die 10% adviseerden. Nooit meer terug gegaan

Edited by Steeck03
Link to post
Share on other sites

Ik rijd vanaf het begin op 3.0 bar en heb voor zover ik weet geen last van gecupte banden.

Geen idee overigens of er een samenhang is met hogere bandenspanning en het voorkomen van cuppen.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Mary Ellen
      Goedenavond iedereen,
       
      Toen ik de auto kocht, zaten er winterbanden op. Nou wil ik all season banden halen en laten uitlijnen. Mij is verteld dat Michelin een goed merk is maar dat is wel erg duur. Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met banden van Continental en zo ja, wat is jullie ervaring ermee?
       
      Daarnaast zag ik condens in de twee achterlampen (buiten) en in de koplamp ik geloof rechtsvoor. Dus ik wil allevier de lampen gaan vervangen. Enig idee waar ik dit betaalbaar kan krijgen icm het monteren?
       
      Hoor graag van jullie!
       
       
      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    • By chippie777
      Ik ben toe aan nieuwe voorbanden. Huidige maat is 225/45 18 merk dunlop. Wat zijn jullie ervaringen?
      Ik wil all season overwegen. Geluid vind ik iets belangrijker dan Verbruik. 
       
      kortom wat zijn jullie ervaringen met 18 inch banden. 
    • By Poiny
      Hoe zit het bij jullie met de slijtage van de voorbanden?
      ik heb nu 19.000km gereden en mijn voorbanden (Michelin) hebben een gelijkmatig slijtage patroon met nog maar 1,7 mm profiel. 
      ik heb wel een redelijk sportieve rijstijl, maar bij mijn vorige auto heb ik >80k gereden met een setje banden
    • By spostma85
      Hoi allen,
      Ik rijd nu al voor de tweede keer op een set wintervanden, het hele jaar door. De Nokian WR SUV 3 en nu 4.
      Bij de Nokian wr suv 3 had ik op een gegeven moment last van ongelijkmatige slijtage, cuppen, van de banden, waardoor ze lawaai gingen maken. Zingen vooral boven bepaalde snelheid en ook trillen bij bepaalde snelheden. 
      Bij de volgende en huidige nokian banden heb ik na 10.000 km al lawaai, maar niet zozeer trillingen. Met de stetoscoop is de auto langsgelopen terwijl die vrij draaiend op de brug stond maar verder maakte er niets lawaai tijdens het draaien (rijden op de brug) dus moet het ook wel van de banden komen. Op nat of wisselend wegdek versterkt het wat ook wijst op de banden.
      Ik heb de banden gelijk van voor naar achter gewisseld en laten uitlijnen maar de uitlijning was nagenoeg goed. Vooral de voorbanden waren nu ongelijk gaan slijten, voordat ik ze wisselde. Ik ga nu iig wel regelmatiger wisselen.
      Is het nu verstandig om weer over te stappen op zomerbanden in de periode dat het kan, groot deel van het jaar, omdat die een meer radiaal profiel hebben met rechte lijnen? Het profiel van de winterband geeft meer kans op ongelijke slijtage door het onregelmatig profiel, V profiel, zonder radiale lijnen.
      Zijn er nog andere factoren die kunnen spelen en herkennen Sorento rijders de ongelijke slijtage en met name op de vooras? Ik rijd overigens zonder tussenbak al een lange tijd. Zekering 13 eruit. (Olie tussenbak wordt wel gecontroleerd en ververst overigens.)
      Schokdempers zijn bij 150.000 vernieuwd door Bilstein B4, iets stugger dan OEM.
      Achterveren lijken inmiddels iets door te zakken bij 265.000 km.
      Wellicht hebben jullie nog bruikbare info, ervaringen.
      Ik overweeg iig om dit keer naar een bandenspecialist te gaan voor een set banden in plaats van het online bestellen bij een prijsvechter en te laten monteren/balanceren bij een aangesloten garage. 
    • By Michel_1970
      Beste leden,
      bij mijn vorige auto was ik in het bezit ( dit was een standaard acc. onderdeel ) van een 12V luchtcompressor. Reuze handig als je tussentijds de banden van extra lucht wilt voorzien.
      Wie heeft hier ervaring mee en doet een goed voorstel tot aanschaf.
×
×
  • Create New...