Jump to content
HumanPrinter

Stekkerdoos trekhaak vervangen

Recommended Posts

Hallo forumleden,

allereerst, ik ben nieuw hier en ik hoop dat ik mijn vraag hier op de juiste plek (en de juiste wijze) stel. Zo niet, dan hoor ik het graag.

Ik ben in het bezit van een Kia Sorento uit 2011 (2e hands gekocht). Omdat de stekkerdoos (13-polige jaeger) is beschadigd, heb ik deze vervangen door een nieuw exemplaar (nieuwe is ook een 13-polige jaeger). Ik weet vrijwel zeker dat ik alle draden 1-op-1 heb overgezet op de nieuwe stekker, maar het lijkt niet te werken. Als ik een aanhanger aankoppel, gaan er geen lampjes branden en ook de parkeersensoren worden niet uitgeschakeld. Alle draden maken wel goed contact.

Wat het geheel nog lastiger maakt, is dat de kleurcodering van de kabelboom niet overeen lijkt te komen met de standaard kleurcodering. Zo heb ik bijvoorbeeld geen grijze draad, geen wit/rode draad of zwart/rode draad. Bij de nieuwe stekkerdoos (merk Hella) zit ook een aansluitschema, maar daar worden weer andere kleuren genoemd, die overigens ook niet overeenkomen met de kabelboom van mijn auto.

Heeft iemand hier tips over het uitzoeken wat er aan de hand kan zijn en/of hoe je het makkelijkste kan bepalen wat de functie van een draad is (dan kan ik op die manier alsnog bekijken of alle draden op de juiste aansluiting in de stekker zitten)? Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen of in de juiste richting kan wijzen.

Doet helemaal niks het?
Dan zou ik beginnen met zoeken naar een interface box en de eventuele zwkering(en) daarvan.

• Thanks 1

Zat er misschien een micro switch ( klein schakelaartje ) in de oude doos ? Anders eens met een spanning zoeker gaan meten .

Eerst massa bepalen vaak wit of bruin zitten er 2 in een 13 polige stekker . Rest kun je tov massa meten en bepalen en controleren .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Na een tijdje zoeken, kwam ik inderdaad een zekering tegen die de vorige eigenaar vernuftig had weggewerkt. Die bleek doorgebrand te zijn. Na her vervangen werkt alles zoals het hoort :)

Beetje suf dat ik dat zelf niet kon verzinnen, maar fijn dat er hier zo goed wordt meegedacht.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Huuv
      Ik heb mijn Proceed laten uitleveren met een afneembare trekhaak en 13-polige aansluiting.
      Mij was door Kia aan gegeven dat hier ook constante stroom op zou zitten. Je kan evt nog een extra setje bestellen voor geschakeld stroom zodat je koelkast uitgaat maar dat is enkel voor geschakeld stroom dus.

Ik ben met de caravan op pad geweest, maar helaas geen constante stroom, ik zie ook geen draad getrokken vanaf de accu voor constante stroom. Ik heb vandaag een mail gestuurd naar de dealer welke de auto heeft geleverd.
      Ik vroeg mij af of meerdere mensen dit ook hebben gehad? Ik las hier op het forum bij een Kia Niro een zelfde constatering. 

Alvast bedankt

• By MarcelD
      Hallo,

Van de achterlichthouder van mijn Sorento (2010) is het glas kapot. Ik heb een nieuwe houder zonder binnenwerk gekocht via een webshop. Echter ik krijg de oude houder niet open om de printplaat eruit te halen. Ook even gekeken of me dat lukt bij de nieuwe, maar ook daar lukt het me niet bij. Weet iemand hoe dat moet?

Alvast bedankt,
      Marcel
    • By Blackchrome
      Sinds enkele dagen een Sorento gekocht met een kapotte katalysator.
      Nou wil ik deze zelf vervangen, lijkt mij redelijk bereikbaar. In het werkplaatshandboek wat ik via dit forum heb kan ik daar weinig over vinden, of ik heb niet goed gezocht. Mijn vraag is de volgende: Kan ik de katalysator er zo tussen uit pakken of moet ik ook het uitlaatspruitstuk demonteren? 
      Is het wijs om een katalysator met metalen binnenwerk te monteren en waar zou ik die dan kopen?
      Of zal ik de goedkoopste monteren die ik via internet kan vinden omdat ivm het olieverbruik van de sorento's ze toch weer snel stuk gaan?

• By Jerom
      Ik wil een afneembare trekhaak (laten) monteren onder mijn Kia Optima GTLine.
      Heeft iemand hier ervaring mee?
      Welk merk is het beste?
      Worden dan mistlampen en parkeersensoren van de auto automatisch uitgeschakeld?
      Ik zit te kijken naar Brink en GDW.
      Zijn er ook elektrisch wegklapbare varianten voor  de Optima? Ik heb ze nog niet kunnen vinden nl.
    • By Remco26
      Hallo,
      Weet iemand hoe je het lampje moet vervangen van het kentekenlicht? Eruit halen ging makkelijk alleen lijkt het plastic omhulsel een geheel en dan ik de fitting niet eruit trekken, of zit het gewoon stevig erop gedraaid? Krijg er in ieder geval geen beweging in. Het gaat om een Rio bouwjaar 2012. 

• Create New...