Jump to content
RuudHo

Lege 12 Volt accu

Recommended Posts

Toegegeven, in deze Corona-tijd rijd ik een stuk minder dan normaal, maar mijn e-Niro staat toch nooit meer dan een paar dagen stil. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik bij mijn auto kwam en merkte dat die nergens op reageerde. KIA service gebeld en de monteur die langskwam wist me te vertellen dat ik te veel korte stukjes zou rijden en dat je toch echt minstens iedere week wel een stuk van een uur zou moeten rijden om te voorkomen dat de 12 Volt accu leegraakt.

Ben ik erg "afwijkend" als mijn mond openviel van verbazing over deze opmerking? 

Link to post
Share on other sites

Ik gebruik thuis de granny charger en mijn accu komt maar zelden onder de 50%.

De dealer vertelde dat ze het KIA-connect systeem hadden voorzien van nieuwe software, omdat die soms wel eens actief bleef.... (niet dat het verhaal daar veel begrijpelijker van wordt).

Link to post
Share on other sites

@RuudHo Je hebt toch hoop ik wel de “Hulpaccu laadfunctie” (zie instructieboekje, pag. 5-61) aan staan? Dan wordt je 12V accu automatisch opgeladen uit je rij-accu, mocht dat nodig zijn. Tenzij er een flinke gebruiker aan blijft staan en die bijlaadfunctie in korte tijd te vaak wordt aangesproken. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Mijn auto staat nu bij de dealer met hetzelfde probleem. Afgelopen woensdag stond die met een lege accu. En vrijdag weer. Nu staat de auto sinds zaterdag bij de dealer. Ben benieuwd of hier iets uit komen.

Link to post
Share on other sites

Twee keer kort achter elkaar had ik ook last van een lege 12V-accu en kocht toen maar zo'n jumpstarter. Ik koos de Noco Genius GB40 bij bol.com 
https://www.bol.com/nl/p/noco-genius-gb40-booster-jumpstarter-12v-1000a/9200000058500987/?bltgh=nsWrQAMn2jiDZiYX1vFM-A.1_30.39.ProductImage

En het werkt inderdaad: sinds ik dat ding in de auto heb liggen heb ik nooit meer last van een lege accu 8);)

Edited by Hippe lip
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Mijn PHEV Niro, had ik niet uitgezet en na 3 uur radio aan was ook mijn accu leeg.  
Ook nu rijdt ik nog geen 5 minuten naar werk, dus zal er rekening mee moeten houden dat dit te kort is. 

Link to post
Share on other sites
Mijn PHEV Niro, had ik niet uitgezet en na 3 uur radio aan was ook mijn accu leeg.  
Ook nu rijdt ik nog geen 5 minuten naar werk, dus zal er rekening mee moeten houden dat dit te kort is. 

Ga toch fietsen! ;-)
  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Hey @Hippe lip

Ik heb dit jaar al 7x een lege 12V accu gehad, en 5x de berger erbij moeten halen voor starthulp. Heb nu een acculader en jumpstarter gekocht. Dealer heeft de batterij getest, is nu ok maar eerder 5V gemeten (=kapot) maar wil het niet onder garantie oplossen.

Ga nu op eigen kosten een 60Ah AGM accu laten plaatsten, heeft iemand ervaring hiermee in de e-Niro? Of zelfde klachten ervaren volgens de dealer ben ik de enige die hier last van heeft.

https://youtu.be/8ZOxEUzQZIQ?t=309  (zie vanaf 5:09)

Link to post
Share on other sites

@Remy de Ruysscher

Dat is toch wel zot, dat de dealer dit niet onder garantie verhelpt! Het lijkt me toch vrij duidelijk een tekortkoming van de auto, toch? Dit hoort toch niet? En dan jouw garantieclaim alleen afwijzen omdat ze niet kunnen vinden waaraan het ligt? Erg vreemd....

Die andere accu erin zou ik niet doen. Dat verhelpt de oorzaak namelijk niet. En ik zou, áls je die andere accu dan persé wil plaatsen, eerst schriftelijk (e-mail volstaat) akkoord van je dealer vragen. Anders schuift de dealer een volgend mankement al helemaal op jouw bordje en eerlijk gezegd kan ik ‘m dan niet helemaal ongelijk geven.

Is bij jou de elektrische vergrendeling van de achterklep al eens vervangen? Ik heb hier (of was het op het Tweakersforum?) al meerdere keren gelezen dat dat slot vervangen is wegens battery drain. De werkplaats van je dealer moet dat soort storingen op kunnen zoeken in de database met storingen en meldingen van Kia.

En ook heb ik gelezen dat als je de achterklep niet goed dichtgooit, dat de auto dan niet in slaap valt. Dan weet je zeker dat je accu snel leeg is. Kijk daar eens naar. Valt de klep altijd goed in het slot, of beweegt-ie nog een beetje als je ‘m zachtjes dicht doet en naduwt? Dan zit de klep niet goed in de vergrendeling. Misschien gebeurt dat vaker als dat slot te strak afgesteld staat?

Als laatste: heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die zou dan toch eens met je dealer moeten gaan praten, lijkt me.

Ik ben benieuwd...

Link to post
Share on other sites

Nu zijn er best wat voorwaarden verbonden aan het bijladen van de hulpbatterij door de hoogspannings batterij , zie de gebruikshandleiding . Een ervan is dat hij er na dacht 20 herlaadingen er mee stopt. Een loodbatterij gaat stuk als je hem geregeld gans laat leegkomen dus zo onlogisch is de kaduke batterij niet en dud gevolgschade van het stroomverlies. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
Op 30-7-2020 om 23:24, Remy de Ruysscher zei:

@Hippe lip Ja achterslot is vervangen. Ik laat ze het schriftelijk ook bevestigen en heb ook de hulp van kia Nederland gevraagd. Als de accu is vervangen dan stap ik over naar een andere dealer in de buurt.

Houd je ons hier op de hoogte?

Link to post
Share on other sites

Kia Nederland heeft met de dealer gebeld en die gaan mee met hun verhaal. Helaas heeft de dealer wat dingen verdraaid dat ik de vaste aansluiting van de dashcam niet wilde verwijderen terwijl ik dit wel heb toegezegd is inmiddels ook vervangen.
En ook dat ik had geeist dat er een nieuwe accu in moest onder garantie. Terwijl ik had gevraagd om een OPLOSSING, maar die bleef uit.

Voor de dashcam heb een speciale kabel moeten bestellen. Dealer wilde dus de auto niet onderzoeken omdat deze "niet orgineel" was.

Ook geen oplossing geboden of even meegedacht met de klant. Zelfs met een 2e hands vervangende accu was ik al tevreden geweest. Zodra ik de banden heb verwisseld ben ik weg bij deze dealer.

Link to post
Share on other sites

Afgelopen donderdagavond kwam ik thuis van een ritje en hing de auto thuis aan de laadpaal. Laden tot 80% stond ingesteld.

Vanmorgen wilde mijn vrouw vertrekken, maar die bleek zo dood als een pier. Dat wil zeggen, ze kon de deuren kennelijk wel openen, maar toen ze de laadstekker eruit gehaald had en weg wilde rijden bleek nix te werken. Of dat nog allemaal wel werkte toen de laadstekker er nog in zat? Geen idee. Wel voordat ik verder iets deed nog gekeken of de achterklep goed dicht zat, maar daaraan was nix bijzonders te merken.

Nou, dat was de eerste keer dat ik mijn mooie NOCO jumpstarter kon gebruiken. Natuurlijk opgeborgen in de middenconsole, zodat ik er zonder problemen bij kon. Meteen mijn (volkomen a-technische) vrouw uitgelegd waar die jumpstarter te vinden is en hoe je die gebruikt, zodat ze er in voorkomend geval zelf mee overweg kan.

Jumpstarter aangesloten, je hoorde een paar klikjes onder de motorkap en de auto kon gestart worden. Nu weet ik dus zeker dat dit geen slechte investering was. Ik kan dat ding aan iedere e-Nirorijder aanbevelen, inclusief de hoop dat je ‘m nooit nodig hebt (net zoals je all-risksverzekering:smile:). Zorg wel dat je ‘m niet achterin legt maar in je middenconsole of zo, want die achterklep krijg je niet open als de accu leeg is....

Nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig waarom mijn accu leeg was. En ook of ik daar de komende dagen (weken?) vaker last van ga krijgen. het aan de laadkabel hangen blijkt dus in elk geval geen garantie tegen een lege 12V-accu.......

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Oeps.... Volgens mij laadt de Niro de 12V accu op gezette tijden, niet afhankelijk van opladen, vanuit de hoofdaccu. Vreemd dat die leeg raakt; heeft misschien iets met lagere buitentemperaturen te maken? Loodaccu's hebben wel eens de neiging, als ze de geest geven, dat te doen bij lagere temperaturen. Ik las dat we gisteren in sommige delen van NL onder 0 gekomen zijn. Zou trouwens wel snel zijn; een jaartje of 5  (minstens) moet een loodaccu gewoon blijven werken.

Link to post
Share on other sites
Op 18-10-2020 om 14:57, Hippe lip zei:

Afgelopen donderdagavond kwam ik thuis van een ritje en hing de auto thuis aan de laadpaal. Laden tot 80% stond ingesteld.

Vanmorgen wilde mijn vrouw vertrekken, maar die bleek zo dood als een pier. Dat wil zeggen, ze kon de deuren kennelijk wel openen, maar toen ze de laadstekker eruit gehaald had en weg wilde rijden bleek nix te werken. Of dat nog allemaal wel werkte toen de laadstekker er nog in zat? Geen idee. Wel voordat ik verder iets deed nog gekeken of de achterklep goed dicht zat, maar daaraan was nix bijzonders te merken.

Nou, dat was de eerste keer dat ik mijn mooie NOCO jumpstarter kon gebruiken. Natuurlijk opgeborgen in de middenconsole, zodat ik er zonder problemen bij kon. Meteen mijn (volkomen a-technische) vrouw uitgelegd waar die jumpstarter te vinden is en hoe je die gebruikt, zodat ze er in voorkomend geval zelf mee overweg kan.

Jumpstarter aangesloten, je hoorde een paar klikjes onder de motorkap en de auto kon gestart worden. Nu weet ik dus zeker dat dit geen slechte investering was. Ik kan dat ding aan iedere e-Nirorijder aanbevelen, inclusief de hoop dat je ‘m nooit nodig hebt (net zoals je all-risksverzekering:smile:). Zorg wel dat je ‘m niet achterin legt maar in je middenconsole of zo, want die achterklep krijg je niet open als de accu leeg is....

Nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig waarom mijn accu leeg was. En ook of ik daar de komende dagen (weken?) vaker last van ga krijgen. het aan de laadkabel hangen blijkt dus in elk geval geen garantie tegen een lege 12V-accu.......

Dat is toch gek? Je koopt een auto van bijna € 50.000,- en daar moet je dan een booster bijkopen om te zorgen dat je, binnen 1 jaar, bij storing verder kunt? Hoezo garantie, hoezo recht op pechhulp? Ik snap daar helemaal niks van! Neem aan, nee hoop , toch wel dat je hiermee naar de dealer gaat. Als iedere Niro-rijder met boosters aan de slag gaat, komen ze er bij Kia nooit achter dat er iets aan de hand is. En dat is het als ik de ervaringen van diverse Niro rijders hier zo hoor.....

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, BGFG zei:

Dat is toch gek? Je koopt een auto van bijna € 50.000,- en daar moet je dan een booster bijkopen om te zorgen dat je, binnen 1 jaar, bij storing verder kunt? Hoezo garantie, hoezo recht op pechhulp? Ik snap daar helemaal niks van! Neem aan, nee hoop , toch wel dat je hiermee naar de dealer gaat. Als iedere Niro-rijder met boosters aan de slag gaat, komen ze er bij Kia nooit achter dat er iets aan de hand is. En dat is het als ik de ervaringen van diverse Niro rijders hier zo hoor.....

Ja, je hebt natuurlijk gelijk dat het gek is. Maar een paar opmerkingen zijn wel op zijn plaats:

1. Het is gebeurd, ik stond met een lege accu. Maar hoe komt dat? Zou jij op hoge poten van de dealer eisen dat die dat hier en nu ‘repareert’? Dan zal je toch eerst moeten weten waar dat door kwam. En die vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. En die vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Nee, ook ik ben hier niet blij mee, maar ik kan me ook de wanhoop van de garage voorstellen als een klant met zo’n klacht komt. Vandaag had de auto zeen grote beurt, maar ze hebben geen bijzonderheid kunnen vinden.

2. Nee, je hoeft helemaal geen booster te kopen. Je hebt natuurlijk recht op de ‘wegenwacht’ van Kia. Maar de eerste keer dat ik met een lege accu stond was dat heel gewoon en heel duidelijk mijn eigen stomme schuld. En toen heb ik die hulp van Kia ingeroepen. Ik stond in Zutphen en de hulp moest uit Apeldoorn komen. Voor een starthulp wel te verstaan. Nou, ik had het veel sneller zelf geregeld dan wanneer die hulp uit Apeldoorn er zou zijn. Die was nét vertrokken toen ik die alweer afbelde.

Gegeven de ervaringen van anderen met een lege accu kun je ook eieren voor je geld kiezen en zo’n Noco GB20 (groter model is niet nodig) kopen voor ca 80 euro. Dan heb je zekerheid dat als het je een keer overkomt, je dan ook twee minuten later toch op pad bent. Tenzij je die jumpstarter achterin onder de vloer legt, want dan ben je nog wel ff bezig om ‘m uit je auto te vissen.

Ik noem zoiets een eenmalige verzekeringspremie. En die heeft hier zijn nut bewezen. Op zondag! In twee minuten tijd! Wie heeft op zondag zó snel zó accurate hulp?

 

Edited by Hippe lip
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het een ieder kan gebeuren om met een lege accu te blijven staan. Zelfs een Bugatti Veyron doet het niet met een lege accu.

Zelf heb ik er nog geen last van gehad maar never say never. Mijn dashcam hangt dan ook aan een geschakelde voeding.

Mijn 1e Niro FE had de lood-accu achter rechts in het koffer. Mijn huidige PHEV ook (er zijn blijkbaar ook uitvoeringen met een LION 12V accu). De PHEV zou zelf de 12V accu op conditie houden vanuit het LION pack. Dit moet wel in de instellingen worden ingeschakeld. Het lijkt me vreemd dat deze optie niet aanwezig is in een E-Niro..

Uit de handleiding (PHEV):

Aux. Battery Saver+ (voor pluginhybride,
indien van
toepassing)

De Aux. Battery Saver+ is een functie
die de laadstatus van de 12V hulpaccu
bijhoudt.
Als het laadniveau van de hulpaccu laag
is, laadt de hoogspanningsbatterij de
hulpaccu op.
OPMERKING
De Aux. Battery Saver+-functie
staat niet aan wanneer het voertuig
wordt afgeleverd. Als de functie niet
nodig is, kunt hem uitzetten in de
"User Settings" (gebruikersinstellingen)
op het LCD-scherm. Voor meer
informatie, zie “Systeeminstelling”

 

Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, Hippe lip zei:

Dan zal je toch eerst moeten weten waar dat door kwam. En die vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. 

Dat is het em nou net: als klant hoef je dat niet te weten en hoef je die vraag niet te beantwoorden. Dat is aan de dealer/fabrikant. Ja je hebt gelijk: als je de auto laat staan met de lampen of de radio aan is het je eigen domme schuld. Gelukkig kan dat bij de meeste auto’s tegenwoordig niet meer. Hier, en niet alleen bij jou, is de oorzaak blijkbaar een lastige moeilijk te traceren storing. Maar die moet wel worden opgelost. Je kunt natuurlijk ook een booster kopen bij je duur gekochte nieuwe auto, dat is ook een oplossing. Wij noemen dat pleisters plakken.....

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Het valt mij wel op dat er zowel bij de HEV, PHEV en BEV versies van de Niro hier op het forum nog wel eens lege accu's gemeld worden. De (P)HEV heeft geloof ik een speciaal boost knopje op het dashboard zitten om de accu een boost te geven.
Is er dan toch iets in het systeem dat een behoorlijke ruststroom verbruikt?

Link to post
Share on other sites

@HenkM Je vergeet erbij te zetten dat die automatische oplaadfunctie niet onbeperkt is. Als er meer dan X keren binnen en zeker tijdsbestek bijgeladen moet worden, dan wordt die functie uitgeschakeld. Ten eerste omdat je anders alles naar de knoppen kunt helpen (all accu’s kats leeg), maar ook ook omdat anders de ware reden (een storing?) verborgen blijft. En dat wil je niet.

Op 20-10-2020 om 08:19, BGFG zei:

Dat is het em nou net: als klant hoef je dat niet te weten en hoef je die vraag niet te beantwoorden. Dat is aan de dealer/fabrikant. Ja je hebt gelijk: als je de auto laat staan met de lampen of de radio aan is het je eigen domme schuld. Gelukkig kan dat bij de meeste auto’s tegenwoordig niet meer. Hier, en niet alleen bij jou, is de oorzaak blijkbaar een lastige moeilijk te traceren storing. Maar die moet wel worden opgelost. Je kunt natuurlijk ook een booster kopen bij je duur gekochte nieuwe auto, dat is ook een oplossing. Wij noemen dat pleisters plakken.....

Jij lijkt uit te gaan van een OF - OF. In mijn geval is het een EN - EN. Ik zet de dealer aa het werk om het te vinden, maar tot het moment dat het gevonden is zit ik toch maar mooi met een risico. En dat dek ik af met die Noco GB20. Dat is mijn verzekeringspremie.

20 uur geleden, meeder zei:

Het valt mij wel op dat er zowel bij de HEV, PHEV en BEV versies van de Niro hier op het forum nog wel eens lege accu's gemeld worden. De (P)HEV heeft geloof ik een speciaal boost knopje op het dashboard zitten om de accu een boost te geven.
Is er dan toch iets in het systeem dat een behoorlijke ruststroom verbruikt?

De e-Niro (en daat gaat het hier toch over) heeft zo’n knopje niet. Ik heb het in elk geval nog niet ontdekt en in het instructieboekje heb ik er ook nog niets over gelezen.

Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, Hippe lip zei:

@HenkM Je vergeet erbij te zetten dat die automatische oplaadfunctie niet onbeperkt is. Als er meer dan X keren binnen en zeker tijdsbestek bijgeladen moet worden, dan wordt die functie uitgeschakeld. Ten eerste omdat je anders alles naar de knoppen kunt helpen (all accu’s kats leeg), maar ook ook omdat anders de ware reden (een storing?) verborgen blijft. En dat wil je niet.

Thanks, wist ik niet (niet gezien in handleiding) maar klinkt logisch om ergere schade te voorkomen.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Marjan fiets
      Hallo allemaal ik heb een vraag ik heb deze kia maar mijn accu is stuk als ik op internet kijk en het kenteken invul zegt de ene site dat ik een gewone accu nodig heb en de andere site zegt weer je hebt een mga accu nodig met start stop systeem??? Die er nu ook inzit.
      maar nu twijfel ik welke ik nodig heb en of dat nu verschilt van accu met start stop systeem??? En of dit kwaad kan als ik een gewone accu erin doe met hetzelfde ampere??? 
      Alvast bedankt
    • By Dingo
      Een vraag over een Sportage uit 2016.
      Na een kleine onderhouds beurt aan mijn auto bij een Kia dealer ging spontaan het alarm af dat de bestuurders deur open stond.
      Op advies van de Dealer is een slot besteld en mogelijk een vocht probleem werd gezegd.
      Wat punten die opvielen waren: binnen verlichting blijft branden en spiegels gaan niet open als de afstand bediening werd in gedrukt.
      Na vervanging van het slot leek alles te werken.
      Ca. drie dagen later was de accu schoon leeg, 6 a 7 Volt.
      De accu opgeladen zodat er voldoende spanning aanwezig was en bij een banden boer mijn accu laten controleren.
      Deze was in orde.
      De accu klem los gehaald en ik constateerde een lekstroom van ca 2 Ampere.
      Deze loopt terug na 10 a 20 seconden naar 0,65 Ampere.
      Dit is nog veel te hoog.
      De binnen zekeringen uit geschakeld maar dat had geen effect.
      De zekeringen onder de motor kap 1 voor 1 uitgeschakeld ,De zekering B+4 50 Amp. had het grootste effect, weg was de 0,65 Amper stroom.
      Er liep nog wel 0,1 Amp. dacht ik .
      De zekering B+4 is van de onder staande verbruikers
      Deze is  van de Smart- verbindingsblok ( Zekering -E-Call, Tail Gate ,P/Seat Pass, Door Lock, Awd, P/seat, Zekering automatische lekstroomonderbreker- memory, Interior |Lamp, Multimedia.
      Is hier iemand bekend mee met deze storing.
       
    • By Celke
      Goedemiddag,
      Ik ben op zoek naar een "beste koop" accu voor mijn Kia Cee'd1 station wagon (ED) 2.0 benzine (143PK, BJ 2007) . Ik heb al eens gekeken op Winparts en Autodoc, maar er worden er zoveel aangeprezen. Ik denk dat ik niet lager moet gaan dan vermogen 60Ah met koudestartstroom EN 540A.                  Weet iemand wat de beste koop is (prijs/kwaliteit verhouding)?                      Mvg. Celke                     
       
    • By Flying_Dutchman
      Mijn Plug-in Hybride lijkt problemen te hebben met de 12V accu.
      Wanneer ik de status aflees zie ik Waarschuwing in rood staan. De accu-spanning zal dan (te) laag zijn, neem ik aan. Nu rijd ik vrijwel altijd elektrisch, dus de benzinemotor loopt amper. Is dat de oorzaak (dat de benzinemotor stil staat) of zou de 12 V accu door de rij-accu's opgeladen moeten worden? Weet iemand hier het fijne van?
       

    • By Willem Reijnierse
      Hoi, misschien kan iemand mij helpen. De trekhaak van mijn KIa Niro Hybrid is 13 polig. Nu denk ik dat de zekering van de constante stroom is gesmolten. Ben op zoek gegaan naar de accu maar kan deze niet vinden. Weet iemand waar deze zich bevindt en is deze makkelijk toegankelijk.
      gr.



×
×
  • Create New...