Jump to content
Sign in to follow this  
Baar

boegies

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik wil de boegies van mijn kia vervangen betreft kia picanto 1.2 ta model 2 maar weet niet hoe kan iemand mij helpen ?

Edited by Baar

Welk probleem ben je aan het oplossen? Begin eerst met het omschrijven van de reden om je bougies te willen vervangen. Daarnaast is het doodsimpel, kap van je motor afhalen, bougiekabels indien ze niet overduidelijk zo van lengte zijn dat je weet op welke bougie hij zat even een merktekentje opzetten (1, 2, 3, 4), doppen eraf trekken en een bougiesleutel op de bougie zetten en voorzichtig linksom draaien. Demontage mag bij warme motor maar montage moet je bij koude motor doen wegens temperatuurverschil en uitzettingscoëfficiënten. Lees, ze komen vreselijk vast te zitten...

Waarom denk je dat je nieuwe bougies nodig hebt? Als je onregelmatige ontsteking hebt, of hij loopt op een cilinder minder kan je ook even de kabels lostrekken, ze met staalwol opschuren en daarna WD40 erop spuiten ter voorkoming van corrosie en weer monteren.

Ten eerste, zoals Ton al vraagt; waarom wil je ze vervangen?

Ten tweede vraag ik kenaf of het slim is dit zelf te willen doen als je niet weet hoe...

Verder is het eigenlijk heel simpel; bougiekabels heeft de Picanto niet, deze heeft coilpacks; 1 bobine rechtstreeks op de bougie, dus in jouw geval 4 packs.

Deze zitten vast met een bout van 10mm, dan kun je ze loshalen.
Nu met een lange sleutel met 16mm bougie-dop de oude verwijderen. De nieuwe daarna plaatsen. Doe dit met de hand, desnoods met enkel een verlengstuk van je ratel.
Dan voel je in ieder geval of de draad goed pakt en heb je betere controle. Vastzetten met een momentsleutel, ik weet even niet met welk moment, maar minder dan je denkt.
Coilpacks terug en vastschroeven, KLAAR!

Dat bedoel ik, service van @Murcielaygo

Het is altijd goed om iets te leren doen maar doe het onder begeleiding van iemand die weet wat hij doet. Dit ter voorkoming van veroorzaken van andere problemen.

• Like 1