Ga naar inhoud

Niro hybride dood, doet niets meer


Gsm

Aanbevolen Berichten

Als je er van uit gaat dat de camera niet meer dan 1A trekt is een 1N4007 diode voldoende. Maar wil je echt veilig zitten; een 1N5408 kan tot 3A aan.
In beide gevallen kunnen ze een sperspanning van 1.000V verdragen. Dat lijkt overkill in een 12V systeem, maar met inductieve lasten zoals electromotortjes van de sloten is het geen overbodige luxe...

Link naar reactie
Delen op andere sites


@gjcvro
Ik weet niet of dat in te stellen is.

Ik voel me echt dom dat ik er niet zelf aan gedacht heb, ik heb pas een LFP gebouwd voor in de buscamper en ik weet van de spanningkromme af maar er ging echt geen lampje branden
Ook bij de garage waarschijnlijk niet.
Sorrie

Maar in de buscamper heb ik ook eens een diode moeten gebruiken als sperdiode en het schoot me te binnen dat ik er daar nog wat van had en die lagen in de buscamper.
Zojuist opgehaald en dat zijn type 10A10 MIC dus zware van 10A.
Net even spanning gemeten en het spanningsverlies is 0,27V
Uitgaande van de HW kit instelling van 12,4V dan kom ik met 2 stuks uit op 12,94V en dat zou dan iets minder dan 40% SOC zijn, dat lijkt mij goed of kan ik beter 3 stuks gebruiken dan kom ik op 13,21V wat 70% SOC is maar dat lijkt mij weer te veel en slaat die snel uit.

@Murcielaygo
De camera trekt 0,24A en dat bij 12,7V, dat is wat ik zie op de variabele voeding
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Grafieken verschillen ook nog wel eens en daarom volg ik bijgevoegd tabel, daarin zie ik dat 12,94V een SOC is van bijna 40% en dat zal wel goed is.
Te lage spanning is hopelijk bij mij geen boem

 

SOC voltage tabel 1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden, Gsm zei:

En vreemd dat KIA deze camera met HW kit adviseert als het niet werkt

Mogelijk dat de HW-kit bedoeld is voor een lood / AGM accu zoals in hybride Niro's zitten. Voor Li-ion m.i. niet geschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@gjcvro
Klopt en daarom zei ik sorrie dat ik niet gedacht had aan een lithium accu met bijbehorende SOC tabel
Ik ga het met 2 diodes proberen en hopelijk is het probleem opgelost.
Nogmaals bedankt en ik laat het resultaat weten

@HenkM
Dat denk ik ook maar in mijn hybride Niro zit ook een lithium accu, blijkbaar wordt de Niro hybride zowel met lood accu uitgebracht als met lithium.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 28-7-2020 om 23:02, gjcvro zei:

Is niet een deel van het probleem dat de Niro (vanaf ongeveer 2018) niet meer beschikt over een normale accu? Ik weet eerlijk gezegd niet wat voor accu er in zit, maar de waarde's zullen normaal gebaseerd zijn op een normale loodaccu, als dit een nicad of weet ik veel wat voor accu is kunnen de spanningen best wel eens afwijken.

Ben benieuwd of ik het toen dan toch al goed gokte. 

Het zou mooi zijn als het je verder helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


In de garage getest met 2 diodes op een reserve accu waarvan de spanning 12,97V was en na de diodes bleef er 12,43V over dus dat in elkaar gemaakt om in de auto te maken.
In de auto, waar de nieuwe HW kit nog in zat samen met het GPS blokje, was de accu 13,04V bleef er 12,50V over maar toen ik de rode draad aansloot bleef er 11,59V over.
Komt waarschijnlijk door het verbruik van het GPS blokje
Toen met één diode in de auto geprobeerd en nu bleef er 12,51V over nadat de rode draad was aangesloten.
Zo zit het er nu samen de camera in en nu afwachten of het wel werkt.
Hopelijk heb ik het goed gedaan met 1 diode
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee haha dat hoop ik ook niet maar als de camera stopt en ik nog gewoon kan starten dann weet ik dat de HW kit de oorzaak is en kan ik verder gaan zoeken naar een goed werkende oplossing.
Nu eerst maar even de rest van de week afwachten, ik rij deze week toch niet met de Kia en dat kom mooi uit.
Het resultaat zal ik laten weten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Update.
Op 30 maart heb ik om 20:34 de camera weer in de auto geplaatst en de voeding loopt via één diode, spanning voor de diode was 13,04V en en naar 12,51V
Op 31 maart zijn er 18 parkeer opnames opgeslagen daarna niets meer.
Op 3 april gingen de spiegels en deuren open en was de spanning voor de diode 13,02V en na de diode 12,43
Zou de HW kit uitgeschakeld hebben ??
Om dat te testen heb ik op 4 april om 13:41 de de HW kit ingesteld op 12,2V en de spanning was 13,01V om 12,44V
Vandaag 5 april om 12:40 bleken er geen opnames meer gemaakt te zijn, kan toeval zijn want de camera zou moet werken lijkt mij dus de camera toch maar weer even in de auto geplaatst en morgen nog even controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sorrie maar ik ben er nog niet uit.
Vanaf 31 maart tot 9 april zijn er geen P opnames meer opgeslagen ondanks dat de HWkit op 12,2 staat en de spanning na de diode 12,43V was
Op 9 april heb ik de laatste FW 119A:V2.3 build 20210125 er op gezet en op 10 april een testopstelling in de garage gemaakt op een volle LFD90 accu
Op 11 april waren er enkele P opnames opgeslagen.
Om 13 uur de camera weer in de auto gedaan alleen was de accu weer leeg, spanning was toen 12,85V om 12,25V
Conclusie is dat 12,85V te laag is om te starten en de spiegels uit te laten gaan en de deuren te kunnen openen.
Is het niet vreemd dat de spiegels en deuren niet meer werken als de accu nog 12,85V is ? Dat is dan 25% SOC
Dan moet de accu dus boven de 13V blijven wat in houd dat na de diode de spanning niet onder de 12,4V mag komen en dus mag de HWkit niet lager dan 12,4V worden ingesteld.
De HWkit staat nu definitief op 12,4V
Accu vandaag een reset gegeven en er mee wezen rijden, bij terugkomst was de spanning 13,28V om 12,53V
Ik vermoed nu dat de BMS is geprogrammeerd dat 80% (13,3V) vol is en dus stopt met laden en 25% (12,85V) leeg is en dus stopt met leveren.
Deze week heb ik de auto niet nodig dus eind van de week hoop ik meer te weten, dan moeten er P opnames zijn gemaakt en moet die blijven starten.
Gaat het dan weer fout dan haal ik de rode draad los en dan maar alleen tijdens rijden opnemen.

Ik heb Viofo gesproken en die wisten het ook niet dat de HWkit niet werkt met een LFP accu
Ze gaan er achterheen om te kijken of er een speciale HWkit bestaat voor LFP accu´s
Omdat ik vind dat de HWkit dus eigenlijk een verloren uitgave is geweest hebben ze mij een waardebon gegeven van €10 voor de volgende aankoop omdat ze die niet meer terug konden nemen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


19 uur geleden, Gsm zei:


Omdat ik vind dat de HWkit dus eigenlijk een verloren uitgave is geweest hebben ze mij een waardebon gegeven van €10 voor de volgende aankoop omdat ze die niet meer terug konden nemen.

Een waardebon voor een tientje?

Ik zou dat opvatten als een belediging.

Je hebt gewoon recht om de koop te ontbinden met volledige teruggave van het gehele aankoopbedrag inclusief eventuele kosten. Het ding voldoet niet aan de verwachtingen se je als consument mag verwachten. Het werkt gewoon niet! En ze hebben de kans gehad om het werkend te krijgen maar dat is ze niet gelukt.

Dan kun je net zo goed een dashcam kopen bij Alibaba. Veel goedkoper en die werken wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je maakt toch echt een vergissing, ik heb de camera gekocht EN de HWkit EN het GPS blokje
3 dingen dus en daarvan is er 1 die niet aan de verwachting voldoet : de HWkit
Die kostte €19,50
Daar kan ik dan de aankoop van ontbinden en dan zou ik na veel heen en weer schrijven dat geld van terug kunnen krijgen en de HWkit moeten terug sturen.
Heb ik daar zin in : nee
Had de camera niet aan de verwachting voldaan dan praat je over een ander bedrag.
Wat me wel tegen viel is de tegoedbon van €10, die had mijn inziens wel het bedrag van de HWkit mogen zijn maar ook dan blijft het in de kluis zitten want ik heb niets meer nodig van Viofo
Ik beschouw het zeker niet als een belediging al valt het me wel wat tegen.
Maar ieder zijn keuze en mening ;):dup:
Over de camera ben ik zeer tevreden en wie weet komt er nog een HWkit voor de Lithium accu uit en kan ik die tegen gereduceerd bedrag kopen of misschien wel gratis krijgen.
Ik ga dat nog voorstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb de leverancier het e.e.a. uitgelegd en die kwam zelf met het volledig terug betalen van de HWkit. :dup:
Ik heb geen lege accu meer gehad en er worden P opnames gedaan. :dup:
Helaas nu weer geen opnames tijdens het rijden althans ik ben op donderdag wezen rijden en er zijn toen geen opnames opgeslagen maar wel gedurende de tijd dat ik ergens geparkeerd stond.
Op de terugweg wat ±40km was zijn er 3 opnames gemaakt tijdens het rijden en dat was alleen het laatste stukje, van vertrek en van onderweg op de snelweg zijn er geen beelden.

Conclusie is ik krijg hem niet goed werkend, iedereen bedankt voor alle hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor de opbeurende woorden. ;)
Maar de Niro rijd perfect alleen vanaf de aanschaf te maken gehad met het lege accu probleem en nooit gedacht aan de camera of de HWkit of de lithium accu.
Na en jaar wordt je het zat en overweeg je om hem weg te doen.
Onze Suzuki Ignis hebben we 21 jaar geleden nieuw gekocht en nooit problemen gehad maar de Niro werd door andere aanbevolen en hebben we die gekocht.
Als je er regelmatig mee rij dan zal je geen last hebben van de lege accu maar wij rijden dan de Niro en dan de Suzuki en zomers vaak weg met de camper en nu met de corona wordt er nog minder gereden dus staat die vaak stil met gevolg lege accu.
We hebben sterk overwogen om een nieuwe Sportage te kopen maar ik ben nu zover dat er geen Kia meer komt, niet omdat die slecht is maar gewoon omdat ik er geen plezier van heb gehad.
Gisteren kreeg ik ook nog de rekening van de garage van ruim €400 maar die wordt herzien. :dup:
Nee als er een andere komt dan ga ik terug naar Suzuki en volgende week ga ik eens even kijken wat ik voor de Niro terug krijg als ik een nieuwe Vitara neem
Bouwjaar 2019 met 28000km op de teller dealer onderhouden en geen schade.
We gaan het zien

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik hoop dat je daar dan wel plezier mee krijgt

Niet alle vooruitgang is een verbetering voor iedereen. Steeds meer auto's en motoren worden zo uitgeknepen in kosten en ingewikkeld in techniek dat de kans op ellende kwadratisch toe lijkt te nemen. Onze vorige auto was (voor het eerst) een Renault. Dat is voor ons een 'nooit meer' momentje, terwijl de Niro juist erg goed bevalt en die gaat sinds heel lange tijd weer eens 5 jaar blijven.

Aan de andere kant van de garage staat een Mazda die ook al weer 12 jaar probleemloos rijdt, zou eigenlijk ingeruild worden voor iets nieuws, maar ik ben ook terughoudend.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is altijd lastig.
Ik speel ook voorzichtig met de gedachte een andere auto te kopen, dit jaar of volgend jaar.
Maar gezien de kwetsbaarheid van de techniek van de moderne downsize turbo blokjes is een hybride echt een serieuze optie.

Op dit moment is voor mij de shortlist een Niro of een RAV4 AWD ivm de caravan. Ondanks dat je voor hetzelfde geld een nieuwere Niro kan kopen gaat de voorkeur op dit moment uit naar een RAV4 omdat, hoe paradoxaal het ook klinkt, de techniek veel eenvoudiger is. Vooral het compleet ontbreken van een reguliere transmissie is voor mij een groot pluspunt. Daarnaast wil ik liever ook geen direct ingespoten benzinemotor tenzij het gecombineerd is met poort injectie om het inlaat traject schoon te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Laatste update, accu is niet meer leeg geweest en zodra er een nieuwe hardwire kit versie uit is wordt die mij toegestuurd door Viofo USA
Zover zo goed alleen ben ik ook weg gegaan bij KIA dealer van Werkhoven in Houten, wat een stelletje onbeschofte mensen zitten daar.
Komen afspraken niet na - geen overleg met mij gedaan - geen kennis van zaken - ik werd onbeschoft te woord gestaan - ze zeggen dat er geen lekstroom was gemeten terwijl het GPS blokje alleen al stroom trekt - beweren dat de camera niet aanwezig was terwijl die constant in de auto zat.
Ik ben voor de service beurt geweest en toen ik belde om hem op te halen werd mij gevraagd of de remolie, wat in de service beurt staat, ook vervangen moest worden.

Geen goede ervaring tot dusver met KIA maar de auto rijd perfect en inruilen voor een Sportage werd mij afgeraden omdat er waarschijnlijk een hybride versie aankomt en de huidige niet voorradig is.
De E-Niro zou goed passen in ons verlangen maar kost weer een flinke hap en de Suzuki Vitara wordt het niet want die viel tegen.
Conclusie is dat we voorlopig door blijven rijden met de Niro hybride en op zoek gaan naar een andere goede betrouwbare garage

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...