Jump to content
Gsm

Niro hybride dood, doet niets meer

Recommended Posts

14 minuten geleden, Hen E zei:

Bij de nieuwere modellen maken ze gebruik van een lion/lipo boordaccu en die mogen niet te ver zakken in spanning omdat de accu dit niet te vaak overleefd.

Dat is dus wat ik al een paar keer aanhaal.. Er zit waarschijnlijk een ander type accu in, en daarmee is waarschijnlijk ook de minimale spanning van de dashcam waardeloos.. De dashcam is bedoeld voor een normale loodaccu, die met iets andere spanningen werkt waardoor wellicht het minimale van 12,4 volt al 'dood/plat/leeg' betekend voor de accu.. Maar zeker weten doe ik dat niet, dan moet je een accu expert hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel vreemd dan dat de dealer waar ik deze Niro van 2019 heb gekocht deze Viofo aanbeveelt maar er dan niet bij zegt dat parkeermodus niet aan mag staan.
Had ik ook de hardwire kit niet hoeven te kopen.
Maar concludeer ik uit jullie verhaal dat er niets aan te doen is en dit een "probleempje" is van de Niro met de nieuwe accu ?
Dan moet ik dus parkeermodus uit zetten ?!
Of laten testen bij de dealer of bv de accu wel goed is en welke er in zit of kan ik dat zelf zien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuten geleden, Gsm zei:

Dan moet ik dus parkeermodus uit zetten ?!
Of laten testen bij de dealer of bv de accu wel goed is en welke er in zit of kan ik dat zelf zien ?

Voorlopig idd maar de parkeermodus uit zetten.

In het handboek van je Niro (te downloaden vanaf de KIA website) staat vermeld welk type accu je hebt. Uiteraard moet je dealer je dit ook kunnen vertellen als het tenminste een deskundige dealer is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik twijfel nog of ik de parkeermodus moet uit zetten, vind het wel handig alleen moet ik als die te lang stil heeft gestaan de reset knop gebruiken.
Geen probleem als ik maar weet of het niet schadelijk is voor de start accu.

In het instructie boekje wat ik bij de niro heb gekregen kan ik nergens vinden welke accu er in zit. De sticker in het boekje is een voorbeeld sticker.

Er staat in het boek(je) dat op 1-40 iets moet staan over "leegraken van 12 accu" maar ook daar over kan ik niets vinden op 1-40.

Ik ga het melden bij de dealer en denk er over om gelijk de zomercheck te laten doen, checken ze gelijk de accu als het goed is.



Toch nog even gezocht op dit forum naar dit probleem en het blijkt een probleem te zijn die velen hebben en wat ook al bekend is bij de importeur.
Dit is het bewuste topic
De reset knop is denk ik niet voor niets in 2018 ingebouwd.
Ook heb ik gezocht naar de start accu maar kon die niet vinden en die zit nu onder de bank bij de grote accu ingebouwd.
Weet iemand waar ik de sticker van de start accu kan vinden ?
Volgens het andere topic zit er een AGM 45Ah in maar dat zou op de sticker moeten staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij een rest knop voor de accu, dan is deze ingebouwd, anders zit die 12v accu rechts in de kofferbak ...

Deze 12V accu is niet de start accu, hij is voor de normale electric en de relais voor het aankoppeln van de hoge volt accu, die ook de motor start.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat weet ik inmiddels dat die ingebouwd zit maar er moet toch ergens een sticker zitten met de gegevens van de start accu ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

accu_01.jpg

en voor de ingebouwde bij de HV-accu vind je misschien iet in de handboek. ik denk vergelijkbaar met de normale accu: 12V 45 Ah ...

Misschien is dit ook nog interessant:
http://www.kniro.net/high_voltage_battery_system-723.html

 

Edited by Gerd Bartels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat een foto van de accu in de kofferbak ?
Daar zit die van mij niet maar volgens mij onder de achterbank.
Er zou ergens een sticker moeten zitten waarop de gegevens van de accu die nu steeds leeg is maar waar kan ik die vinden ?
 

587bdea331000_Niroaccu.JPG.cbb613401f4caca28e0ed9b9d96f4c88.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

En uit de link geknipt: "A unique aspect of the Niro is that instead of using a regular 12-volt battery for starting the car and powering the accessories, Kia decided to install a small lithium-ion battery underneath the rear seat, alongside the hybrid system’s 1.56-kWh battery pack. If the small battery runs out of juice, the owner can simply press on a dash-mounted button labeled BATT RESET, and the bigger battery will transfer a portion of its energy to the smaller one."

 

Ik betwijfel alleen of die 1,56 kWh correct is.. dat zou een 1.56*1000/12=130Ah accu zijn.. (als ik goed reken)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las her en der dat de Niro soms een lood startaccu heeft van 90Ah en dan weer een AGM 45Ah maar misschien beiden bij oudere modellen.
Het laatste wat ik vond is dat de startaccu bij de hybride accu zit en dat zou onder de achterbank moeten zitten en dat zou mij aannemelijk lijken gezien je melding en waarom ik nergens een startaccu kan vinden.
Is het ergens te vinden hoeveel Ah die lithium-ion accu is ?
Dan blijft de vraag of het schadelijk voor de accu is als die leeg getrokken wordt want diepontlanding is namelijk funest voor een Li-ion
Hoe leeg is leeg ? Helemaal leeg zoals ik ergens las dat die 4,3V was of wordt die bij de nieuwere Niro´s van na 2018 toen de reset knop er in kwam uitgeschakeld door de BMS als die beneden een bepaalde spanning komt, bv onder de 12,4V ?
En kan je onbeperkt resetten ?

Dan een andere vraag, is het zo dat de "startaccu" een kleine accu is die alleen verbinding maakt en start je op de hybride accu ?
Dat zou verklaren dat er een hele kleine startaccu in zit dus met weinig Ah want die hoeft dan niet te starten maar alleen een verbinding te maken om te kunnen starten en om de accessoires te voorzien van stroom.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik betwijfel alleen of die 1,56 kWh correct is.. dat zou een 1.56*1000/12=130Ah accu zijn.. (als ik goed reken)

Die 1,56 kWh is de capaciteit van de hybride HV accu, niet van de 12V accessoire- en BMS-accu.

 

En het feit dat deze accu ook een Li-Ion accu is verklaart het niet werken van zo'n hardwire kit; een loodaccu heeft een HEEL andere ontlaadcurve dan een Li-Ion...

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuten geleden, Murcielaygo zei:

En het feit dat deze accu ook een Li-Ion accu is verklaart het niet werken van zo'n hardwire kit; een loodaccu heeft een HEEL andere ontlaadcurve dan een Li-Ion...

Denk het wel, als de hardwire kit ingesteld staat op 12,4V en de BMS stopt bij 12,5 dan is die eerder en werkt de hardwire kit eigenlijk niet icm een BMS Li-ion accu
Met een loodaccu wel want daar zit geen BMS in
Verbeter me als ik het mis heb

Share this post


Link to post
Share on other sites

De loodaccu wordt via een LDC gecontroleerd (Low Voltage DC-Converter), maar alleen wanneer de Niro is gestartet.
Wordt de Niro uitgeschakeled, wordt alleen de HV-accu via een power-relais losgekoppelt, dan werkt de loodaccu zoals bij een gewone auto.
Ik heb een jump-starter voor noodgeval. Ik heb mijn Niro (met loodaccu) avonds meer dan 3 uur geparkeerd met standverlichting aan (alles LED) en ik kon hem normaal starten ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Murcielaygo zei:

Die 1,56 kWh is de capaciteit van de hybride HV accu, niet van de 12V accessoire- en BMS-accu.

Dat zal het zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 uur geleden, Gsm zei:


Dan blijft de vraag of het schadelijk voor de accu is als die leeg getrokken wordt want diepontlanding is namelijk funest voor een Li-ion
 

Nee dit is niet schadelijk voor de Li-ion accu's deze hebben bijna allemaal een BMS die de boel dus daarom afschakelt.
Er is niets aan de hand met jouw dashcam of boordaccu, dit is wat het is en gewoon elke dag een ritje maken, probleem opgelost als je parking-mode wilt blijven gebruiken.

Ook loodaccu's kun je beter niet te vaak ontladen maar die houden het langer uit en hebben bijna nooit een BMS dus kun je helemaal leeg trekken.

Edited by Hen E

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer bedankt voor de bevestiging dat het niet schadelijk is.
De 4,3V die ik ergens las zal dan van een ouder model zijn geweest en waarschijnlijk een lood accu die dan te ver is leeg getrokken en dat kan met een Li-ion accu waar inderdaad een BMS in zit niet.
Ik laat parkeermodus zo staan nu ik weet dat het geen kwaad kan voor de accu en ik verplicht :-) ben om er elke dag even mee te rijden, goed excuus naar vrouw lief :clap:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Peter kia
      Vandaag wilde ik mijn Kia starten, en dat doet ie niet meer, startmotor doet het prima, maar slaat niet meer aan.
      Wat zou dit nu weer kunnen zijn, (zucht)
      Begin een beetje spijt te krijgen van deze auto.
      Oranje lampje met een auto een een sleutel brandt
    • By Rene58
      Waar vind ik het intervalrelais van mijn ruitenwissers (voor).
      Ik kan het niet vinden in het instructie boekje.
      De inteval werkt niet meer
    • By Nirokiaaaa
      Goedendag, 
      Ik ben sinds vandaag geregistreerd op dit forum. Ik volg al een aantal weken met grote belangstelling de Niro topics, omdat ik binnenkort een Niro tweedehands wil kopen van 2017 of 2018. De auto lijkt mij een zeer interessante match voor mij met een gezin, de aangeboden technologie en zuinigheid waar velen het over hebben. 
      Wat mij echter angstig maakt en wellicht ontmoedigt zijn de vele klachten over het trillen van de auto in de koude maanden en soms zelfs in de warme periode. 
      Jullie als ervaren Niro eigenaren, wat vinden jullie? Doen of niet doen? 
      Bij niet doen ben ik het spoor bijster, want dan vraag ik mij echt af wat vergelijkbaar is. Ik vind het totale pakket van de Niro zo aantrekkelijk. 
    • By Derrek
      Weet iemand of de aircopomp van de Kia Hybrid aangedreven wordt door de motor (mechanisch) of dat deze elektrische wordt aangedreven?
       
    • By mnijskens
      Hoi 
      Mijn linker achterraam van mij C'eed (2012) gaat niet meer open . Eerst deed ie het af en toe maar nu helemaal niet meer. 
      Ik hoor nog wel klik geluiden in de deur dus vermoedelijk zit er iets vast ?  Herkent iemand dit ? Wat zou de oplossing kunnen zijn ?
      Alvast bedankt voor het meedenken 
       
×
×
  • Create New...