Jump to content

Lisette Tekst

Koppeling Rio/ afslaan motor

Recommended Posts

Dag, ik heb onlangs een Rio uit 2014 gekocht. Nu slaat de motor regelmatig af bij het wegrijden, bv voor een stoplicht, of bij achteruitrijden. M.n. bij een lichte helling, waarbij het toepassen van de hellingproef niet eens nodig is, is veel gas nodig om weg te kunnen rijden. Daarnaast schokt de auto bij het doorschakelen van de eerste naar de tweede versnelling. De dealer heeft, nadat ik het probleem heb aangegeven, de koppeling vervangen en zegt dat de auto technisch 100% in orde is. Het lijkt dus een eigenschap van de Rio. Nu lees ik op dit forum dat meer Rio-rijders deze eigenschap als zeer vervelend ervaren. Bij sommigen is naast de koppeling ook de drukgroep vervangen, al dan leidend tot betere prestaties. Omdat niet alle Rio-rijders genoemd probleem ervaren, vermoed ik dat een bepaalde serie deze problematiek heeft. Weet iemand hier iets van? En heeft iemand goede ervaring met het verhelpen van het probleem? 

Als ik een tijd niet meer in de rio heb gereden (wel de 1.1)  heb ik hetzelfde....dan slaat die bij mij ook wel eens af. Is gewoon een eigenschap van de rio denk ik... Dit gebeurd me sinds de aanschaf van 2011 nog steeds. Maar kan ook komen dat ik in de andere auto automaat heb en het "koppelingsgevoel" een beetje verlies.

Ik heb onlangs mijn koppeling en drukgroep laten vervangen. Bleek dat er wat brandplekken op zaten. Het gevoel is beter geworden, maar blijft een lastig geval. Wat ik merk is dat het toerental al heel gauw daalt als je de koppeling op laat komen, zonder dat je dat goed hoort. Vaak ben ik dan al te laat met gas bij geven.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Stephan H.
      Mijn Kia Ceed heeft nog geen 3000km op de teller, echter schokt hij bij het optrekken met een koude motor. Zodra de motor warm is verdwijnt het probleem. 
      Het schokken is heviger wanneer de auto een dag of twee heeft stil gestaan (slaat hij net niet af) en aanzienlijk minder wanneer er dagelijks mee wordt gereden. Herkend iemand dit probleem? En heeft iemand hier toevallig ene oplossing voor? 
    • By JayR
      Ik heb een heel vreemd probleem met de koppeling van mijn Rio (1.2 benzine, bj 2012, ca 70.000 km).

De koppeling werkt normaal gesproken prima, zelfs wegrijden gaat goed (voor een Rio). Slipt niet, ongeacht hoeveel gas je geeft of in welke versnelling.

Alleen, heel soms (is me nu 2 keer overkomen in 2 maanden tijd), na een tijd rijden (uur of zo) en in beide gevallen was het warm, dan gebeurt er dit:

eerst voel je dat het meer kracht kost om de koppeling in te trappen
      je voelt ook dat je het pedaal steeds verder los moet laten voordat de koppeling weer aangrijpt
      uiteindelijk grijpt de koppeling helemaal niet meer aan, je kan stopppen, in 1e versnelling zetten en koppelingspedaal loslaten: er gebeurt niets, gasgeven en alleen het toerental loopt op
      circa 10 minuten wachten: alles werkt weer normaal, geen spoor van slippen te bekennen

Iemand een idee ?

Het lijkt wel alsof het systeem zelf druk opbouwt in het hydraulische systeem en de koppeling laat onkoppelen. Maar als de vloeistof is vervuild of er water in zit, dan krijg je juist het omgekeerde en wordt de koppeling sponzig en kan je moeilijk ontkoppelen.

• By Maikel.077
      Hallo leden,

Is het mogelijk om mijn Rio uit 2012 te update naar de nieuwste software/firmware.
      Via de officiële dealer kost het 50,00 en op marktplaats heb je zat verkopers die een losse usb verkopen met de nieuwste software/firmware er in. Is er geen kosteloos opties? Via de site van Kia kan je alleen de nieuwste Kia's gratis update met de update tool software.
      Er zit een standaard display in van KIA (zie foto hieronder)

• By TonKia
      Mijn Sorento diesel wil niet meer stoppen...
      Ik draai de sleutel om maar de motor blijft gewoon lopen. Dan maar in z'n 5 zetten, de handrem er op en de koppeling laten opkomen.
      Als het contact uit staat trekt er toch ergens iets ruim 4 ampère stroom. Het lijkt er dus op dat het een probleem is in het elektrische  circuit.
      Weet iemand een oorzaak en een oplossing?
      Alvast bedankt voor het meedenken.
    • By Nia Kiro
      Tijdens het rijden blijft de elektro accu altijd tussen ongeveer 25% en 75% lading.
      Soms wil ik dit zelf aan kunnen passen.

a. Hoe kan ik zorgen dat tijdens het rijden de accu tot 100% gevuld wordt?

b. Hoe kan ik zorgen dat de accu helemaal leegstromen wordt tot 0% ?

Iemand een idee?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Create New...