Jump to content

let op MY20-rijders: LET OP MET ZAPPI


Hippe lip
 Share

Go to solution Solved by Bram E-Niro,

Recommended Posts

Let op als je een MY20 rijdt en een Zappi laadpaal gebruikt! Het blijkt dat Kia twee fasen in het laadsysteem parallel schakelt wanneer de auto detecteert dat er met maar één fase geladen wordt. Op zichzelf niets vreemds, want dat doen wel meer merken.

Het onfortuinlijke bij Kia blijkt echter dat de pin van de stekkeraansluiting voorop de auto van die parallelgeschakelde fase niet losgekoppeld wordt! Die pin zou spanningsloos moeten zijn, maar is dat niet.

Dat lijkt niet erg, maar hierdoor komt er spanning van de ene fase te staan op de geleider van een andere fase. Dit heeft bij de Zappi al geleid tot fikse kortsluiting en aan elkaar gelaste contacten van het relais in de Zappi.

Zie hier op het forum van Myenergi, de fabrikant van de Zappi: https://myenergi.info/important-safety-notice-kia-e-niro-new-2020-model--t2043-s30.html#p18997

Na het weekend zou er een nieuwe firmware voor de Zappi zijn die de kortsluiting voorkomt, maar daarmee is de Ernstige fout in de auto nog niet opgelost. Het zou bij meer laadpalen of in andere situaties ook tot problemen en gevaar kunnen leiden!

Edited by Hippe lip
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Let op als je een MY20 rijdt en een Zappi laadpaal gebruikt! Het blijkt dat Kia twee fasen in het laadsysteem parallel schakelt wanneer de auto detecteert dat er met maar één fase geladen wordt. Op zichzelf niets vreemds, want dat doen wel meer merken.
Het onfortuinlijke bij Kia blijkt echter dat de pin van de stekkeraansluiting voorop de auto van die parallelgeschakelde fase niet losgekoppeld wordt! Die pin zou spanningsloos moeten zijn, maar is dat niet.
Dat lijkt niet erg, maar hierdoor komt er spanning van de ene fase te staan op de geleider van een andere fase. Dit heeft bij de Zappi al geleid tot fikse kortsluiting en aan elkaar gelaste contacten van het relais in de Zappi.
Zie hier op het forum van Myenergi, de fabrikant van de Zappi: https://myenergi.info/important-safety-notice-kia-e-niro-new-2020-model--t2043-s30.html#p18997
Na het weekend zou er een nieuwe firmware voor de Zappi zijn die de kortsluiting voorkomt, maar daarmee is de Ernstige fout in de auto nog niet opgelost. Het zou bij meer laadpalen of in andere situaties ook tot problemen en gevaar kunnen leiden!

Goed dit hier te melden .

Ik het het geluk dat ik de upgrade naar 3 fase op mijn my20 niet heb genomen .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Dat is echt een verschrikkelijk lompe fout van Kia!
Voelt als een ontwerp van een DC-systeem ipv AC. En waarschijnlijk te vermijden geweest met enkele wissel-contactors, die de aansluitingen dan loskoppelen.
Gevalletje van iets op de markt zetten zonder genoeg kennis van 3-fase systemen?
Verbazing ook, dat zoiets niet bij een toelatingstest is ontdekt...

Dit heeft niks met Zappi te maken, als ik het zo lees geeft dit risico's bij ALLE laadvoorzieningen. In ieder geval die met 3 fasen, maar zelfs een 1-fase systeem kan potentieel gevaarlijke situaties geven, zij het iets minder makkelijk.

Link to comment
Share on other sites

42 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Dit heeft niks met Zappi te maken, als ik het zo lees geeft dit risico's bij ALLE laadvoorzieningen. In ieder geval die met 3 fasen, maar zelfs een 1-fase systeem kan potentieel gevaarlijke situaties geven, zij het iets minder makkelijk.

Klopt, dat concludeerde ik ook in mijn laatste alinea. Alleen toen kon ik het onderwerp van dit draadje helaas niet meer veranderen.

Nu ben ik benieuwd of dit gaat leiden tot een terugroepactie waarbij dit aangepast gaat worden.
Oproep aan de MY20-rijders om ons er hier van op de hoogte te houden.

Link to comment
Share on other sites

maar zelfs een 1-fase systeem kan potentieel gevaarlijke situaties geven, zij het iets minder makkelijk.



Denk niet dat het bij 1 fase boordladers kwaad kan . De pennen L2 en L3 in de connector in de grill zijn nl niet bezet ( dus leeg ) .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

3 uur geleden, Bram E-Niro zei:

Denk niet dat het bij 1 fase boordladers kwaad kan . De pennen L2 en L3 in de connector in de grill zijn nl niet bezet ( dus leeg ) .

 

 

 Dit gaat over de MY20 modellen die, enkele uitzonderingen daargelaten, een driefaselader voor AC aan boord hebben. Daar zijn dus alle pennen achter het klepje vooraan aanwezig.

Link to comment
Share on other sites

 Dit gaat over de MY20 modellen die, enkele uitzonderingen daargelaten, een driefaselader voor AC aan boord hebben. Daar zijn dus alle pennen achter het klepje vooraan aanwezig.


Klopt maar Murcielaygo had het idee dat het ook gevaar op kon leveren bij een 1 fase lader maar dat denk ik dus niet omdat de pennen L2 en L3 dan niet bezet zijn vandaar mijn guote van zijn post .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites



Klopt maar Murcielaygo had het idee dat het ook gevaar op kon leveren bij een 1 fase lader maar dat denk ik dus niet omdat de pennen L2 en L3 dan niet bezet zijn vandaar mijn guote van zijn post .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee, je begrijpt mij verkeerd; het levert dus ook potentieel gevaar op bij een LAADPAAL met 1 fase. Ik heb het nergens over de auto!
Enkel een 3-fase auto kan dit probleem veroorzaken, maar kan dat doen bij ALLE laadsystemen, OOK bij 3-faseladers als daar iets mis gaat met een fase.

Echt een MEGA-blunder van Kia. Ik snap de gedachtengang, maar de uitvoering is ronduit DOM.
Link to comment
Share on other sites

  • Solution

Ok dus je bedoeld een 1 fase laadpaal op een 3 fase my 20 niro .

Die heeft dan inderdaad wel L2 en L3 bezet op de connector in de grill .

Maar dan is de stekker van de laadpaal toch weer niet bezet op pen L2 en L3 waardoor het gevaar ook weer niet aanwezig is ?

Al met al natuurlijk zoals je zegt een dome fout .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Maar dan is de stekker van de laadpaal toch weer niet bezet op pen L2 en L3 waardoor het gevaar ook weer niet aanwezig is ?


Als het goed is niet, maar daar vanuit gaan wil je dus juist niet.

Het is net als met de DC lekstroomdetectie; er is (momenteel) maar 1 EV die daar problemen mee kan geven; de Renault ZOE. Maar TOCH wil je je paal daarvoor beschermen, ook al heb je die niet.

Zaak voor nu is IIG dat dit bericht wereldkundig wordt!
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Peter125

Onderstaand de reactie nadat ik mijn dealer hierop heb aangesproken:

Zoals beloofd zou ik je nog van een reactie voorzien, dit kreeg ik terug van Kia:

Het klopt dat er met de Zappi laadbox compatibiliteitsproblemen i.c.m. de e-Niro 3 fase zijn. Dit is echter een probleem van Zappi, Zappi heeft een nieuwe techniek ontwikkeld echter is die niet compatibel met elke auto. Wij hoeven dus onze klanten ook niet te informeren, dit moet Zappi doen. Zappi moet aangeven dat hun laadbox-feature niet werkt met de e-Niro 3-fase. Zappi is hier ook met Kia in overleg en heeft inmiddels een workaround d.m.v. software uitgebracht. Op die manier wordt de e-Niro niet van 1 naar 3 fase geschakeld, wat dus de feature is van de Zappi box.

Het zijn issues vanuit Zappi. Kia doet niets verkeerd, Kia is niet onveilig of wat dan ook. Jullie kunnen het beste de klant adviseren contact op te nemen met Zappi.

Het is echt een probleem vanuit Zappi, kijk even wat hun zeggen. Als dat antwoord niet wenselijk is kan ik altijd nog even voor je kijken.

Dit is in ieder geval het antwoord vanuit Kia.

Geen idee of Kia hier ook meeleest maar krijg niet de indruk dat dit serieus wordt opgepakt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Peter125 Dat is toch wel de bloody limit daar bij Kia. Glashard beweren dat Kia nix verkeerds doet en dat het helemaal aan de Zappi ligt!

Feit 1:
Als een 3-fase e-Niro laadt op één fase, dan worden niet alleen intern twee laadcircuits parallel geschakeld, maar die twee fase-aansluitingen bij de stekker aan de voorkant van de auto (aan de buitenkant van de auto dus) worden óók onderling doorverbonden. Daarmee komt dus in de stekker voorop de auto, op de pin die bij 3-faseladen voor L2 (de 2e fase) gebruikt wordt, de spanning van L1 (de eerste fase) te staan. Dat kan gemakkelijk tot regelrechte kortsluiting tussen L1 en L2 leiden. Volgens alle normen is die ene pin voor L2, dus hoe dan ook hoort daar nooit de spanning van L1 op te staan!
Als je dan zegt dat ‘Kia nix verkeerd doet‘, dan denk ik dat bij menig E-vakman de tenen behoorlijk in de schoenen krullen.

Feit 2:
Als de Zappi een ‘reset’ commando aan de auto geeft (een volgens protocol gestandaaradiseerd commando) en de auto reset niet alles (de parallelschakeling van de twee laadcircuits van L1 en L2 wordt niet opgeheven), dan kun je je toch echt afvragen of kia inderdaad ‘nix verkeerd doet’. Er gebeurt dan op zijn minst iets anders dan je op grond van het commando ‘reset’ zou kunnen verwachten....

Kortom: het is nogal bot van Kia om glashard alle schuld bij Myenergi (de maker van de Zappi) neer te leggen.

Edited by Hippe lip
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 8-9-2020 om 16:51, Hippe lip zei:

Er gebeurt dan op zijn minst iets anders dan je op grond van het commando ‘reset’ zou kunnen verwachten....

De vraag is wat er precies in de standaard staat hieromtrent. Best kans dat het niet zo eenduidig is en Zappi enkel op basis van andere implementaties de conclusie trok dat een reset ook kan betekenen dat de laadpaal ineens van 3-fase naar 1-fase kan schakelen zonder daarbij de stekker tussentijds uit de socket te trekken.

Ook is duidelijk dat Kia NL echt nicks kan inbrengen bij Kia Zuid-Korea. Die gaan blijkbaar echt niet voor een paar klachten de firmware herzien en dan met een terugroepactie de boel ficksen alleen omdat een Zappi paal een creatieve oplossing heeft bedacht om optimaal met zonnepanelen te laden. 

Wel heel jammer overigens en brengt Zappi ook in een lastig parket. Ze kunnen niet detecteren welke auto er laadt. Mocht je die setup hebben draaien dan moet je dus echt uitkijken als je een keer iemand met een 3-fase Hyundai / Kia EV op bezoek hebt. Mogelijk kan Zappi nog iets maken door de CP pinnen tijdelijk te onderbreken waardoor het voor de auto lijkt alsof de stekker er uit is geweest, maar ook dat kan weer leiden tot gedoe met andere EV's.

Met betrekking tot jouw "Feit 1" ben ik wel zeer benieuwd hoe dat dan met alle andere 3-fase auto's werkt. Of die wel netjes de pinnen scheiden tijdens het in brug zetten van de 3 componenten van de AC lader. Het zou dit probleem wel hebben voorkomen inderdaad, maar technisch gezien: als een laadpaal tegen de auto zegt: ik heb maar 1 fase aan te bieden, waarom zou de auto zich dan bekommeren om L2 en L3? Die zijn dan in de regel niet eens aangesloten. Behalve bij Zappi die de boel softwarematig en on-the-fly aanpast.

Wat Zappi ook nog kan doen is om de paal in die speciale Eco mode enkel met 1-fase te laten werken en nooit met 3-fasen. Met 1-fase laden is toch vaak wel prima.
In NL salderen de meters intern dus het maakt dan niet uit of je teruglevert op L3 en laadt op L2, het wordt tegen elkaar weggestreept in de meter.

Edited by jwv
Link to comment
Share on other sites

Op 10-9-2020 om 13:36, jwv zei:

Met betrekking tot jouw "Feit 1" ben ik wel zeer benieuwd hoe dat dan met alle andere 3-fase auto's werkt. Of die wel netjes de pinnen scheiden tijdens het in brug zetten van de 3 componenten van de AC lader. Het zou dit probleem wel hebben voorkomen inderdaad, maar technisch gezien: als een laadpaal tegen de auto zegt: ik heb maar 1 fase aan te bieden, waarom zou de auto zich dan bekommeren om L2 en L3? Die zijn dan in de regel niet eens aangesloten. Behalve bij Zappi die de boel softwarematig en on-the-fly aanpast.

Nou, dat gaat bij andere auto's wel goed. Met andere 3-faseauto's heeft de Zappi nooit problemen gehad. Daar moet het dus wel gescheiden zijn aan de buitenkant. Dat ging steeds goed, totdat er een driefase e-Niro aangesloten werd. Toen ontstond er regelrechte kortsluiting, zó erg dat de contacten van het relais in de Zappi aan elkaar gelast werden door de kortsluitstroom. Het is dus wel duidelijk dat de e-Niro (en andere auto's op dezelfde basis zoals de Kona) hier de uitzonderingspositie heeft in negatieve zin.

Op 10-9-2020 om 13:36, jwv zei:

Wat Zappi ook nog kan doen is om de paal in die speciale Eco mode enkel met 1-fase te laten werken en nooit met 3-fasen. Met 1-fase laden is toch vaak wel prima.

Dat is dus ook precies wat de Zappi doet.

Op 10-9-2020 om 13:36, jwv zei:

In NL salderen de meters intern dus het maakt dan niet uit of je teruglevert op L3 en laadt op L2, het wordt tegen elkaar weggestreept in de meter.

Dat is nog maar zeer de vraag. Het zou inderdaad moeten zijn zoals je beschrijft, maar er zijn nu een aantal specialisten op dat gebied die ernstige twijfel hebben of dat wel gesaldeerd wordt als je gelijktijdig afneemt op de ene fase en teruglevert op de andere. Technisch kan het namelijk ook zijn dat zowel de verbruiksteller (voor die ene fase) als de terugleverteller (voor die andere fase) tegelijk loopt. En dan wordt er dus feitelijk helemaal niet gesaldeerd. En dan hebben we het over wat er intern in de slimme meter gebeurt.
Dit wordt nu door een aantal vaklieden (eindgebruikers) uitgezocht, onder andere door metingen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 uur geleden, Hippe lip zei:

Daar moet het dus wel gescheiden zijn aan de buitenkant.

O je hebt gelijk, het is niet de laadpaal die L2 en L3 afknijpt inderdaad. Had even de indruk dat het alleen mis ging als er tijdens een sessie gewisseld werd van 3 naar 1, maar dat het wel goed had kunnen gaan als je meteen vanaf de start met 1 fase begint. Dat gaat dan mis zolang je een laadkabel gebruikt met 3 fasen.

Dus het gebruik maken van een 1 fase laadkabel kan ook nog een oplossing zijn.

 

9 uur geleden, Hippe lip zei:

Dit wordt nu door een aantal vaklieden (eindgebruikers) uitgezocht, onder andere door metingen.

Er zijn inderdaad een aantal typen slimme meters in omloop die niet volgens de standaard intern salderen. Melding maken bij de netbeheerder, dan krijg je een nieuwe. Loopt op Tweakers ook een draadje over.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 uur geleden, jwv zei:

Er zijn inderdaad een aantal typen slimme meters in omloop die niet volgens de standaard intern salderen. Melding maken bij de netbeheerder, dan krijg je een nieuwe. Loopt op Tweakers ook een draadje over.

Linkje?

Link to comment
Share on other sites

10 uur geleden, Hippe lip zei:

Linkje?

Het kan blijkbaar soms ook gefikst middels een software update voor de meter: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/59563660#59563660

De E360 van Landis+Gyr In dit geval.

Hier informatie van Liander over die update: https://www.liander.nl/nieuws/2019/05/22/software-update-nodig-voor-slimme-meter-landis-gyr-e360-smr-50 zou dus bij iedereen vorig jaar automatisch al zijn uitgerold.

Dus zeker aan te raden om de telwerken in de gaten te houden als het intern salderen belangrijk wordt, mogelijk zijn er nog andere foute meters of meters met foutieve software in omloop.

Edited by jwv
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik rijd sinds juni de Kia E-niro MY2020 met 3fase laadfunctie. Zowel thuis als op m'n werk heb geladen aan een 3 fase EV box laadpaal; dat ging prima.

2 weken geleden plofte thuis opeens de hoofdschakelaar eruit tijdens het laden! Met een smappee loadbalancer ertussen zou overbelasting niet mogen kunnen; vreemd verhaal dus. Ik de boel een paar keer gereset, opnieuw geprobeerd, elke keer groep (of zelfs hoofdschakelaar) eruit. Dit tafereel ook uitgetest op m'n werk; zelfde type paal. Hier wederom direct de groep er uit. Andere laadkabel geprobeerd, zelfde verhaal.

Auto bij Kia dealer langs gebracht, bleek dat de interne laadregelaar/unit (?) inderdaad niet goed werkte wat blijkbaar de sluiting veroorzaakte. Er zou een nieuwe unit besteld worden, levertijd was onbekend (lekker handig natuurlijk). Ondertussen kan ik wel gewoon DC laden, direct op de accu, dat gaat goed. Ik vond het raar dat ik na 1,5 week nog niets gehoord had en deed mijn beklag bij de dealer dat dit zo niet werkt. Krijg ik vandaag te horen dat er inmiddels meer (44 tot dus ver) van dit soort gevallen in NL bekend zijn. Vanuit Kia (Korea) zou daarom een aangepaste unit/regelaar opgestuurd gaan worden die dit probleem hopelijk verhelpt. 

Het lijkt er op dat het hierboven beschreven probleem hier veel mee te maken heeft en wilde dit even met jullie delen. wellicht is dit een voorbode voor een grote terugroepactie van de MY2020 3fase modellen.

Chris

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Peter125

Hi Chriz,

Wat voor lader heb je? Een Zappi v2 zou geblokkeerd moeten zijn middels een update tot 3-fase laden. Ja hij is dan traag maar voorkomt dat er allerlei zaken defect raken. Ik begrijp uit een ander forum (van Zappi) dat er gewerkt wordt aan een aanpassing.

Overigens gaat het ook niet goed met de Zappi lader in combinatie met een VW. Maar dit ter zijde.

gr. Peter

Link to comment
Share on other sites

@Chriz op Tweakers ook meerdere gevallen bekend: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/64420680#64420680

Het heeft enige relatie met het Zappi probleem, maar Zappi geeft deze de opdracht om van 3-fase laden naar 1-fase laden te schakelen (de interne laders worden dan doorverbonden, en er kan dan met een lager vermogen geladen worden, dat gebruikt Zappi als je enkel op zonnestroom wil laden en de zon weinig oplevert).

Bij jou en die anderen staat ie echter permanent in de “1-fase” stand. Dat geeft een harde kortsluiting als je met een 3-fase kabel op een 3-fase paal aansluit. Met een 1-fase kabel zou alles nog wel heel moeten blijven, kan een tijdelijke oplossing zijn totdat het onderdeel binnen is.

Link to comment
Share on other sites

Is het probleem wel alleen met Zappi? In noorwegen zijn er identieke issues met een laadpaalleverancier en de 3-fase e-Niro. de mijne (2020) heeft meerdere Allego AC palen laten klappen + bij de dealer. OnBoardCharger (obc) nu kapot. toevallig is er nu net een technisch service bulletin vanuit Kia Noorwegen (dank ErikG!) voor een OBC software update. zou het niet (ook of juist :-( ) een Kia software probleem kunnen zijn?

kia bulletin.jpg

Edited by SelBalm
Link to comment
Share on other sites

Wat ik er van begrijp IS het juist een Kia-probleem.
Bij een 1-fase aansluiting, die aangeeft 32A te kunnen leveren schakelt Kia 2 losse fase-laders (van de drie) parallel. Maar daarbij koppelen ze de pennen van de aansluiting vd auto niet los, waardoor deze spanning naar buiten kunnen leveren, terug de paal in.
Dat is iig hoe Zappi het volgens mij beschrijft.

Link to comment
Share on other sites

@Murcielaygo Klopt, dat is hoe Zappi het beschrijft. Zappi was ook de eerste die ermee naar buiten kwam, voor zover ik het heb kunnen volgen. Zij ontdekten het.

En in eerste instantie zei Kia natuurlijk dat het een Zappi-probleem was, maar het ligt toch echt 100% aan Kia. Er blijken 2 problemen:

1. Wanneer er met 1 fase geladen wordt schakelt de Kia idd twee laadcircuits parallel en laat daarbij na om de pin van het bijgeschakelde circuit aan de buitenkant los te koppelen.
2. Wanneer de Zappi een resetsignaal geeft aan de auto, wordt dat parallelschakelen niet opgeheven. Er vindt dus geen totale reset plaats. Nu is nergens gedefinieerd wat die reset nou precies wel en niet zou moeten doen, maar ik kan me van Zappi wel voorstellen dat ze verwachten dat de auto alles ook werkelijk reset. Dit punt is dus wel wat arbitrair....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...