Jump to content
Cabjo

Stoplichtbeïnvloeding

Recommended Posts

Verbeeld ik het me nou, of ben ik soms eerder aande beurt bij stoplichtkruisingen, dan normaal zou zijn, als ik met m'n linker flipper tot stilstand kom. Sommige kruisingen ken je zo goed, dat je de stoplichtvolgorde kent, die altijd hetzelfde is, tenzij een tram of bus de boel in de war gooit (die hebben meestal 'prioriteit', zoals ze dat zelf noemen). Heb het gevoel dat ik met wat geflipper soms ahw kan voordringen. Je staat natuurlijk meestal op een detectielint bij een stoplicht, vraag me af of je dat met geflipper kan beïnvloeden, met je elektromagnetische auto.

Iemand ook wel eens opgevallen?

Verbeeld ik het me nou

Ja dat verbeeld je je .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Haha 1

40 minuten geleden, Bram E-Niro zei:

Ja dat verbeeld je je .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat lijk me sterk.

Andere hypothese: Wordt je eerder gesignaleerd door het stoplicht met een zwaardere (lees EV) auto, waardoor je sneller groen krijgt?

1 uur geleden, yvdhaak zei:

Andere hypothese: Wordt je eerder gesignaleerd door het stoplicht met een zwaardere (lees EV) auto, waardoor je sneller groen krijgt?

Waarom zou dat dan zijn?

Zover ik weet kunnen hulpdiensten stoplichten bedienen, maar gebeurd dat via een frequentie die uitgezonden wordt. Lijkt mij sterk dat een EV een dergelijke frequentie uitzend. Ik denk dat het toeval is en misschien een gevoel. Steeds meer stoplichten worden ingesteld op de signaaldraden in de weg ipv op tijdslot.

17 minuten geleden, McDadd zei:

Waarom zou dat dan zijn?

Zover ik weet kunnen hulpdiensten stoplichten bedienen, maar gebeurd dat via een frequentie die uitgezonden wordt. Lijkt mij sterk dat een EV een dergelijke frequentie uitzend. Ik denk dat het toeval is en misschien een gevoel. Steeds meer stoplichten worden ingesteld op de signaaldraden in de weg ipv op tijdslot.

Exact, vandaar mijn ietwat vergezochte hypothese. Zijn die signaaldraden gevoeliger voor zwaardere voertuigen, dan ben je met een e-Niro in het voordeel.

Ik geloof natuurlijk ook niet dat een EV een signaal uitzendt voor het beïnvloeden van een stoplicht. Mooie boel zou dat worden, dan kun je die zendertjes straks ook bij Ali bestellen.

Die beïnvloeding door het OV werkt met transponders  (VETAG en VECOM) die werken op de detectielussen in het wegdek, al of niet in een gewone tra- of busbaan) én met zendertjes (KAR) .

Natuurlijk heb ik geen zendertje, naar ik veroorzaak wél een elektrisch veld onder de auto (inductie) wat weer verandert als je extra remt met je flippers. Vandaar mijn gedachten erover, naast de dagelijkse praktijk. 

Dat KAR werkt niet optimaal, een buschauffeur heeft me dat eens uitgelegd. Bussen worden radiografisch aangemeld, als ze dan 'te laat' komen, bijvoorbeeld 20 seconden, is hun beurt 'voorbij' en als er dan geen detectielinten zijn, staan ze daar voor Jan met de korte achternaam, terwijl de rest van het verkeer doorrijdt-niet de bedoeling uiteraard, vandaar dat men voorlopig met twee systemen blijft werken. Ook rijden in de grote steden taxi's op tram-en busbanen, die hebben uiteraard geen zendertjes, dus daar blijven de detectielinten sowieso voor nodig.

Exact, vandaar mijn ietwat vergezochte hypothese. Zijn die signaaldraden gevoeliger voor zwaardere voertuigen

Die draden werken niet obv gewicht, maar een verstoring van een electrisch veld. Heel simplistisch is het een naar boven gekeerde metaaldetector.

Motoren hebben ook last van het niet detecteren, wegens weinig metaal dat het veld verstoort. Soms plaatsen mensen magneten onderaan het frame om dit te verbeteren. Theoretisch moet dat werken, maar er is nog geen sluitend bewijs dat dit zo is.

Maar op basis van dat electrisch veld van de EV en de hoeveelheid metaal in de accu's kan het wel dat een EV beter gedetecteerd wordt. Maar beter wil niet zeggen dat deze prioriteit krijgt. Ik hou het op toeval en/of een nieuwe software in de VRI.

De functie om het aan te zetten zit goed verstopt in het menu. Ik ben het even vergeten maar je moest 5 knopjes samen langer dan 3 tellen ingedrukt houden om de automatische stoplichtbeinvloeding aan te zetten. Als je er eenmaal aan gewend bent zet je he5 nooit meer uit.

• Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1

38 minuten geleden, Sigmasailor zei:

De functie om het aan te zetten zit goed verstopt in het menu. Ik ben het even vergeten maar je moest 5 knopjes samen langer dan 3 tellen ingedrukt houden om de automatische stoplichtbeinvloeding aan te zetten. Als je er eenmaal aan gewend bent zet je he5 nooit meer uit.

Ah humor, en dat met dit weer!