Jump to content
Flying_Dutchman

PHEV 2020 - Navigatieapparaat is een drama, stuurt je vreselijk om

Recommended Posts

Gisteren voor het eerst met de Niro-navigatie naar mijn dochter gereden. Stond ingesteld op snelst.
Nou, de gekozen route was echt een drama. I.p.v.25 km werd die 38 km, ipv 30 minuten werd het 35 minuten.....
Omdat ik eigenwijs was kreeg ik de opmerking van de Niro-navigatie "om beter naar de kaart te kijken". Ze werd er hopeloos van ..... :yes:

Mijn "oude" TomTom Premium Go is vele malen slimmer en geeft gewoon de snelste route. Ga die toch maar niet verkopen ..

De vraag is: hebben meerdere gebruikers van deze Niro-navigatie (model 2020) dit soort problemen?
Is het een instelling? Ik heb alle instellingen nagelopen maar zie niets vreemd.

Edited by Flying_Dutchman
Link to post
Share on other sites

Niet alleen de 2020 versie is een drama. Het enige wat je van het systeem kunt zeggen is dat het je uiteindelijk op je bestemming brengt.

Over logica en snelst en of handigste weg zullen we het maar niet hebben. Ik heb de laatste update nog niet goed getest, maar tot nog toe was het niet geweldig.

Overigens wel elke update iets beter dus er is nog hoop. Tot die tijd, tomtom of android auto

Link to post
Share on other sites
De vraag is: hebben meerdere gebruikers van deze Niro-navigatie (model 2020) dit soort problemen?

Zowel maar eens op het forum; meer dan genoeg topics met klachten te vinden...
Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, quorumz zei:

Werkt hier bij mij prima hoor, nergens last van, ben er tevreden over. Die van mijn Mercedes was slechter

Ik rijd Dalfsen in, vanuit Nieuwleusen.
De snelste en kortste weg is de weg vervolgen, is gewoon een rechte weg, recht op mijn bestemming af.
De navigatie stuurt je de woonwijk in, om al slingerend een stuk verderop weer op die eerdere "rechte weg" uit te komen.
Waarom is de navigatie zo "intelligent" om je een route door een woonwijk voor te schotelen, die langer is qua tijd en km?

TomTom noem ik soms DommeTom, maar toen kende ik de navigatie van de Niro nog niet: deze laatste slaat alles.:devil:

Ik ga een mooi plekje voor de TomTom zoeken :smartass:

Link to post
Share on other sites

Waarom een plekje voor tomtom zoeken , sluit gewoon uw smartphone aan en gebruik waze, tomtom go,google maps,magic euth, flitsmeister .... enz.

Keuze genoeg dus heb ook een 2020 model navi nog nooit gebruikt altijd via carplay. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Toby zei:

Waarom een plekje voor tomtom zoeken , sluit gewoon uw smartphone aan en gebruik waze, tomtom go,google maps,magic euth, flitsmeister .... enz.

Keuze genoeg dus heb ook een 2020 model navi nog nooit gebruikt altijd via carplay. 

Inderdaad, ik snap dat ook niet. Je kunt super eenvoudig je smartphone aansluiten en gebruik maken van prima navigatie welke zeker beter is dan de ingebouwde. Waarom nog “rommelen” met een tomtom device? Kies er dan voor om tomtom op je smartphone te zetten, dan is het via CarPlay gewoon op je scherm van Niro te zien.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Beste mensen, als je niet snapt waarom er mensen zijn die een TomTom willen gebruiken, prima!
Maar laat ik je vertellen dat een vaste navigatie erg handig is als er meerdere mensen gebruik maken van de auto, zeker wanneer die niet zo handig zijn met een smartphone.
Ieder zijn of haar voorkeur. 
Snappen jullie het nu? :smile:

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Blijft onverlet dat het anno 2020 niet te accepteren is dat autofabrikanten zulk baggerspul in de auto monteren. Als Kia een licentie van TomTom had genomen hadden ze nu een prima werkende navigatietool in hun auto's. Ik ga dit met Kia Nederland opnemen.

Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, Toby zei:

Waarom een plekje voor tomtom zoeken , sluit gewoon uw smartphone aan en gebruik waze, tomtom go,google maps,magic euth, flitsmeister .... enz.

Keuze genoeg dus heb ook een 2020 model navi nog nooit gebruikt altijd via carplay. 

Het probleem zit ook opgesloten in je antwoord: "Sluit je telefoon aan" Dat doe ik zelden en ook staat meestal de muziek aan van de usb stick. Om Android auto te gebruiken moet ik eerst de usb stick er uit halen kabeltje zoeken en dan de telefoon aansluiten.. En het blijft natuurlijk gek dat het blijkbaar zo moeilijk is om een goede navigatie te maken.

Link to post
Share on other sites

Ik begrijp de commotie niet. Als je het zelf beter weet, waarom gebruik je dan navigatie. In moderne systemen zitten algoritmes die niet altijd de kortste of snelste route berekenen, want die gaan vaak langs plekken waar men het verkeer niet wil hebben zoals dorpskernen, langs scholen et cetera. 

Daarnaast, je loopt altijd achter met de updates op basis van de ingebouwde navigatie. Echter, bij de 6 andere navigatie systemen die ik heb gehad, werd er een systeem ingedraaid en daar moest je het mee doen, zodat je op den duur in een 4 jaar oude auto een 6 jaar oude kaart had. Hier krijg je tenminste nog updates. Bij de opel insignia was het niet eens mogelijk om een adres in te voeren zonder handleiding. Die invoer was ook afwijkend voor elk verschillend land.... Drama.

Ik vind de Kia navigatie stukken gebruiksvriendelijker, ben er heel Europa meer doorgereden en ben overal aangekomen. Maar eerlijk is eerlijk, al die CarPlay producten zijn gewoon beter en gebruiksvriendelijker zeker als je de auto deelt, want ieder gebruikt gewoon zijn eigen favoriete systeem.

Edited by Brat Pit
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
1 uur terug, gjcvro zei:

Het probleem zit ook opgesloten in je antwoord: "Sluit je telefoon aan" Dat doe ik zelden en ook staat meestal de muziek aan van de usb stick. Om Android auto te gebruiken moet ik eerst de usb stick er uit halen kabeltje zoeken en dan de telefoon aansluiten.. En het blijft natuurlijk gek dat het blijkbaar zo moeilijk is om een goede navigatie te maken.

Als die USB stick het probleem is zet dan je muziek op je telefoon.

probleem opgelost.

Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, Toby zei:

Als die USB stick het probleem is zet dan je muziek op je telefoon.

probleem opgelost.

Als het zo simpel was..

Heel gek, maar ik heb niet altijd mijn telefoon bij me..:cool: Dat is ook de reden van de USB.. En radio is ook meer geklets dan muziek.

Veel simpeler was geweest om die usb poort in de middenconsole ook aan te sluiten (zoals in de eerste versies blijkbaar wel was) of 2 usb poorten?

En op de 1 of andere manier gaat afspelen via bluetooth niet altijd even vlekkeloos. en om elke keer dat ik in de auto stap mijn telefoon aan de kabel te hangen vind ik ook onhandig.

Dat is 1 van de weinige dingen die ik mis aan de renault Megane. De navi (want tomtom) en de bediening.

Touchscreen klinkt leuk, maar het werkt een stuk minder handig dan gewoon wat knoppen.

Voorlopig zal het voor nood de KIA navi zijn, als ik wat mer moeite wil doen google of waze. 

Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, Flying_Dutchman zei:

Beste mensen, als je niet snapt waarom er mensen zijn die een TomTom willen gebruiken, prima!
Maar laat ik je vertellen dat een vaste navigatie erg handig is als er meerdere mensen gebruik maken van de auto, zeker wanneer die niet zo handig zijn met een smartphone.
Ieder zijn of haar voorkeur. 
Snappen jullie het nu? :smile:

Ik snap het een beetje. Maar als je geen smartphone hebt of wilt gebruiken dan ben je aangewezen op de ingebouwde navigatie of je eigen richtingsgevoel. De ingebouwde NAV doet het, maar je zult dan moeten accepteren dat deze altijd achterloopt tov de alternatieve navi op een smartphone. 
 

Link to post
Share on other sites

Ik heb nog nooit een foutloze navigatie gehad. 1 fout in de gebruikte kaart kan heel rare routes opleveren. Daarom moet je ook altijd zelf blijven nadenken.

Snap de commotie daarom niet zo. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ik heb begrepen dat het hybride systeem reageerd op de navigatie (deze werken samen).

dus gebruikt je een andere navigatie dan valt deze functie helaas weg

Link to post
Share on other sites
Op 2-8-2020 om 23:47, gjcvro zei:

Als het zo simpel was..

Heel gek, maar ik heb niet altijd mijn telefoon bij me..:cool: Dat is ook de reden van de USB.. En radio is ook meer geklets dan muziek.

Veel simpeler was geweest om die usb poort in de middenconsole ook aan te sluiten (zoals in de eerste versies blijkbaar wel was) of 2 usb poorten?

En op de 1 of andere manier gaat afspelen via bluetooth niet altijd even vlekkeloos. en om elke keer dat ik in de auto stap mijn telefoon aan de kabel te hangen vind ik ook onhandig.

Dat is 1 van de weinige dingen die ik mis aan de renault Megane. De navi (want tomtom) en de bediening.

Touchscreen klinkt leuk, maar het werkt een stuk minder handig dan gewoon wat knoppen.

Voorlopig zal het voor nood de KIA navi zijn, als ik wat mer moeite wil doen google of waze. 

Wij kwamen ook uit een Megane, vinden de touchscreen een verademing tov die knoppen. Touchscreen werkt vele malen sneller.

 

Afgelopen vakantie eindje Duitsland in geweest , geen enkel probleem met de ingebouwde KIA navi. (voor de zekerheid voordien in Google toch even gecheckt, als je sommige "horrorverhalen"hier leest) scheelde een paar minuten op een rit van bijna 4 uur, nou prima hoor.

Link to post
Share on other sites
Op 3-8-2020 om 18:37, Nir00tje zei:

Ik heb nog nooit een foutloze navigatie gehad. 1 fout in de gebruikte kaart kan heel rare routes opleveren. Daarom moet je ook altijd zelf blijven nadenken.

Snap de commotie daarom niet zo. 

De "commotie" zit 'm in het feit dat je betaalt voor een navigatietool die in de praktijk slecht werkt.
Ik heb al zolang er TomTom's te koop zijn die kastjes gehad. Mijn laatste, net één jaar oud, is wereldklasse. Er zit een enorme stap voorwaarts in deze kastjes als je ze vergelijkt met de eerste generatie. Nu met die van de Niro voelt het als minstens 10 jaar terug in de tijd.

Zelf nadenken heeft niets te maken met wat je in 2020 mag verwachten van (ingebouwde) navigatieapparatuur. 

Beroepsmatig heb ik de bus-TomTom, eentje die speciaal voor grote wagens gemaakt is en waar je lengte, breedte, hoogte en de gewichten kan invoeren. Ik rijd grote touringcars (16 meter lang, 4 meter hoog, 2,5 meter breed) en wat ben ik blij met deze bus-TomTom, vooral als je op onbekend terrein bent. Niets is frusterender dan voor een viaduct te staan die 3,9 meter hoog is. Met deze TomTom wordt je daar prima omheen gestuurd. Files ontwijken doet ie prima, maar wel over wegen waar je kan en mag rijden.

Afgelopen week mijn nieuwste TomTom in de Niro ingebouwd en de ingebouwde navigatie uit het home-scherm gehaald (daar nu de klimaatregeling zichtbaar).

 

MAAR: mijn display-unit schijnt defect te zijn. Naast dat de Niro-navigatie meer niet dan wel werkt zie ik ook dat veranderingen in de temperatuurinstellingen niet meegaan op het scherm (alle waarden lijken bevroren terwijl de temperatuur wel degelijk verandert), de voorgeprogrammeerde functie onder de ster (in mijn geval PHEV) meestal niet verschijnt en de klimaatknop meestal niets doet, ook niet na een reset en ook niet na controle bij de dealer. Er is een nieuwe besteld die binnenkort ingebouwd wordt. Wie weet zijn dan al mijn klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik laat het weten .....

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

De routeplanner houd geen rekening met je verbruik maar wat hij aangeeft wat het snelste is. Alleen de keuze van een 80km weg met stoplichten (dus als je stoplichten tegen hebt...) of via de snelweg. 
Wel meer km maar in snelheid één minuut langer volgens de navigatie in mijn PHEV Niro

Dan zou ik zelf toch kiezen voor constant 100 om te rijden, ipv meerder stoplichten, rotondes en de kans op een tractor. 
Ik heb het dan over de weg van Purmerend Noord naar Zeeburgertunnel. Als er geen file staat op A7 is deze uiteindelijk gemiddeld c.a. 8 minuten sneller en minder energie verbruik. Alleen in de nacht maakt het niet uit. 

Vooral ik kleinere plaatsen klopt de navigatie vaak niet en houd geen rekening met onderhoud aan wegen. Waze werkt het beste.

Link to post
Share on other sites

Dit is wat elk zinnig mens en navigatiesysteem doet: Volg de 80km weg zo lang mogelijk, vlotte doorstroming.

image.png.add1bf52cfec823f9a16bdee694a0b9d.png

Dit is wat de Niro voorstelt om te rijden:

image.png.bb65670ede8c8a307809955b790f725e.png

Door flutstraatjes als dit:

image.png.de4731386ed3a197f09dd0cae3ac3ba3.png

In plaats van wegen als dit.:

image.png.d8dd2a8e6c940823db9272afce4fe61c.png

Dus ja, ik ben verrast als dit de beste en snelste route is... En hier weet ik de weg dus zoek ik het zelf wel, maar als ik in Siddeburen ook zo 'begeleid' wordt voelt dat toch minder prettig en zakt het vertrouwen weg tot een dieptepunt.. Dit is 1 voorbeeld, uitgebeeld met google maps plaatjes, ik heb verschillende vergelijkbare situaties gehad. Dus ja, de navigatie brengt je op je bestemming. of dat de snelste of meest veilige route is....

Link to post
Share on other sites
20 uur geleden, gjcvro zei:

Dit is wat elk zinnig mens en navigatiesysteem doet: Volg de 80km weg zo lang mogelijk, vlotte doorstroming.

image.png.add1bf52cfec823f9a16bdee694a0b9d.png

Dit is wat de Niro voorstelt om te rijden:

image.png.bb65670ede8c8a307809955b790f725e.png

Door flutstraatjes als dit:

image.png.de4731386ed3a197f09dd0cae3ac3ba3.png

In plaats van wegen als dit.:

image.png.d8dd2a8e6c940823db9272afce4fe61c.png

Dus ja, ik ben verrast als dit de beste en snelste route is... En hier weet ik de weg dus zoek ik het zelf wel, maar als ik in Siddeburen ook zo 'begeleid' wordt voelt dat toch minder prettig en zakt het vertrouwen weg tot een dieptepunt.. Dit is 1 voorbeeld, uitgebeeld met google maps plaatjes, ik heb verschillende vergelijkbare situaties gehad. Dus ja, de navigatie brengt je op je bestemming. of dat de snelste of meest veilige route is....

 

Het is allemaal wat zeg.... Deze post maken heeft u waarschijnlijk meer tijd gekost dan het "omrijden" zelf

Gelukkig heeft KIA een uitwijkmogelijkheid in gebouwd voor klanten die mogelijk niet tevreden zijn over de ingebouwde navi.

Wat een superwagen is het toch !!;-):clap:

Edited by dropje
Link to post
Share on other sites
22 uur geleden, gjcvro zei:

Dus ja, ik ben verrast als dit de beste en snelste route is... En hier weet ik de weg dus zoek ik het zelf wel, maar als ik in Siddeburen ook zo 'begeleid' wordt voelt dat toch minder prettig en zakt het vertrouwen weg tot een dieptepunt.. Dit is 1 voorbeeld, uitgebeeld met google maps plaatjes, ik heb verschillende vergelijkbare situaties gehad. Dus ja, de navigatie brengt je op je bestemming. of dat de snelste of meest veilige route is....

Mooie post! Ik was op 1 augustus nog niet zo handig met dit forum, anders had ik de voorgestelde route door Dalfsen (slingerend door de woonstraten met spelende kinderen) en de kortste, snelste en veiligste (gewoon een rechte weg) ook laten zien.

Op de plek voor een telefoon, waar de 12V en USB-aansluitingen zitten, heb ik nu een TomTom-houder geplakt. Hoewel wat dieper in de auto ontvangt dit top-apparaat toch voldoende satellieten voor een foutloze werking en prima verkeersinformatie. Jammer dat Kia niet in staat is om over haar eigen schaduw heen te stappen en een goed navigatieapparaat in wil kopen bij de experts.

Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, dropje zei:

 

Het is allemaal wat zeg.... Deze post maken heeft u waarschijnlijk meer tijd gekost dan het "omrijden" zelf

Gelukkig heeft KIA een uitwijkmogelijkheid in gebouwd voor klanten die mogelijk niet tevreden zijn over de ingebouwde navi.

Wat een superwagen is het toch !!;-):clap:

Deze post hoef ik maar 1 keer te maken, omrijden is een terugkerend probleem. En dat het voor jou geen probleem is wil niet zeggen dat iedereen er zo makkelijk over denkt.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Flying_Dutchman
      Omdat mijn Niro PHEV in reparatie was (vervangen display) kreeg ik een e-Niro mee.
      Wat een feest, wat een power. In één woord: zalig.
      Ik reed op de limiter door Staphorst (30 km) en schakelde die uit bij einde 30-zone. Mijn rechtervoet was blijkbaar ongemerkt naar beneden gegaan want ik kreeg me daar een felle acceleratie. Oeps.
      Bij het begin van de rijbaan naar de A28 dacht ik: wat gebeurt er bij plank gas ...... . Ik heb 15 jaar een turbo diesel gehad en die kon erg snel accelereren. Maar deze e-Niro doet het nog veel feller. Wat een kracht!
      Het is jammer dat de auto geen caravan kan trekken, anders zou ik aan inruilen denken .... 
    • By Jeffreyb96
      gezocht elektrische schema van een kia sorento 3.5 Liter v6 uit 2006
    • By JCG
      Stel: je gaat 150 (of 500) km rijden en het is niet erg als aan het einde van de rit de accu helemaal leeg is. Wat zijn dan de effecten op brandstofverbruik en brandstof-/energiekosten als je:
      1. Begint in de EV stand, de accu helemaal leeg rijdt en daarna overgaat op Auto of HEV stand
      2. Vanaf de start van de rit op Auto of HEV stand rijdt
      Ik ben benieuwd naar de reacties en onderbouwing.
       
    • By Xmoo
      Inmiddels ben ik bijna 3 jaar lid hier, dat betekend dat mijn huidige operationele lease contract voor mijn Kia Stonic bijna gaat verlopen. Nu ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe lease auto. Ik ben van plan wederom weer voor een Kia te gaan. De Stonic (inmiddels 125.000kms in 30 maanden) heeft mij op één keer na (scheur in een van de bougies) nooit in de steek gelaten. Hiervoor altijd Toyota gereden maar voor een eerste Kia heb ik niks op aan te merken, behalve dat het een top merk is. Naar mijn mening de beste op gebied van geld/kwaliteit/opties verhouding.
      Nu zat ik te twijfelen over de Sportage en Niro. Echter vind ik de Sportage verouderd en is het nog onduidelijk wanneer de nieuwe gaat komen. Sorento? HEEL GRAAG!  Maar financieel niet verstandig ivm hogere bijtelling en heb nog geen (groot) gezin. Dus wordt het bij de Niro, HEV of PHEV in Steel Gray en Executive line uitvoering. Waarom niet EV? Omdat ik soms wel 7/800km op een dag moet rijden, vind het dan makkelijker om binnen enkele minuten klaar te zijn bij een tankstation. Tevens kun je nog niet overal laad palen vinden of zijn mijn bezoekjes van korte duur.
      Nu vraag ik mij dus af, wat een verstandigere keuze zou zijn. Kantoor is 35km heen en 35km terug. Mijn Rugby club is 30km heen en 30km terug. De sportschool 5km heen en 5km terug. Kantoor bezoek ik minimaal 2x per week en combineer ik met het Rugby (zelfde stad) en sportschool bezoek ik minimaal 3x per week. Deze ritten zou ik dus volledig elektrisch kunnen rijden? Als ik alleen al een maand fulltime naar kantoor zou gaan, zou ik al flink op brandstofkosten besparen. Maar weet niet of het verschil van 120 + 40 euro extra kosten per maand waard maakt? De klanten variëren echter, heel Nederland, stukje Belgie en stukje Duitsland. Sommige in de buurt (Eindhoven) en sommige in Groning, Maastricht, Rotterdam, noem maar op. Ik vind het lastig om hier een goede berekening voor te maken. Alleen al de kantoor kms, vergelijken tussen benzine en brandstof, zou ik al ongeveer 100 euro besparen. Dan heb ik al een van het abonnementsprijs verschil gedekt, als mijn berekening klopt. Kan mij voorstellen dat het pas vanaf of tot max x kms, het beter/voordeliger is om de PHEV te nemen ipv de HEV, of vanaf/max x aantal maanden.
      Lease contract zal zijn voor 36 maanden met 50.000kms per jaar.
      Extra opties:
      LED kofferruimte- en achterklepverlichting
      LED in-en uitstapverlichting kleur wit
      LED verlichting voetruimte achterzijde kleur wit
      LED verlichting voorzijde kleur wit
      Trekhaak met afneembare kogel (excl. kabelset)
      * Lichtmetalen velgenset 18 inch Sung bi-colour
      * Thuiskomer (125/80/16)
      * Extra bij de PHEV
       
      Hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven of mij een tip kunnen geven om het juist te berekenen.
    • By woutdeheer
      Sinds 08/2020 nieuwe niro PHEV. Over het algemeen heel tevreden maar......
      Wanneer auto bijna tot stilstand is gekomen kraken de remmen rondom.
      Bij loslaten rempedaal is dit ook het geval.
      Dealer zegt dat dit normaal is bij de Niro, komt door het speciale remsysteem.............
      Volgens mij een broodje-aap verhaal en om nadere info verzocht , tot nu toe nog bij de dealer.
      Is dit een bekend probleem?
       
      mvg
×
×
  • Create New...