Jump to content
Flying_Dutchman

PHEV 2020 - Navigatieapparaat is een drama, stuurt je vreselijk om

Recommended Posts

Posted (edited)

Gisteren voor het eerst met de Niro-navigatie naar mijn dochter gereden. Stond ingesteld op snelst.
Nou, de gekozen route was echt een drama. I.p.v.25 km werd die 38 km, ipv 30 minuten werd het 35 minuten.....
Omdat ik eigenwijs was kreeg ik de opmerking van de Niro-navigatie "om beter naar de kaart te kijken". Ze werd er hopeloos van ..... :yes:

Mijn "oude" TomTom Premium Go is vele malen slimmer en geeft gewoon de snelste route. Ga die toch maar niet verkopen ..

De vraag is: hebben meerdere gebruikers van deze Niro-navigatie (model 2020) dit soort problemen?
Is het een instelling? Ik heb alle instellingen nagelopen maar zie niets vreemd.

Edited by Flying_Dutchman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet alleen de 2020 versie is een drama. Het enige wat je van het systeem kunt zeggen is dat het je uiteindelijk op je bestemming brengt.

Over logica en snelst en of handigste weg zullen we het maar niet hebben. Ik heb de laatste update nog niet goed getest, maar tot nog toe was het niet geweldig.

Overigens wel elke update iets beter dus er is nog hoop. Tot die tijd, tomtom of android auto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werkt hier bij mij prima hoor, nergens last van, ben er tevreden over. Die van mijn Mercedes was slechter

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
De vraag is: hebben meerdere gebruikers van deze Niro-navigatie (model 2020) dit soort problemen?

Zowel maar eens op het forum; meer dan genoeg topics met klachten te vinden...

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, quorumz zei:

Werkt hier bij mij prima hoor, nergens last van, ben er tevreden over. Die van mijn Mercedes was slechter

Ik rijd Dalfsen in, vanuit Nieuwleusen.
De snelste en kortste weg is de weg vervolgen, is gewoon een rechte weg, recht op mijn bestemming af.
De navigatie stuurt je de woonwijk in, om al slingerend een stuk verderop weer op die eerdere "rechte weg" uit te komen.
Waarom is de navigatie zo "intelligent" om je een route door een woonwijk voor te schotelen, die langer is qua tijd en km?

TomTom noem ik soms DommeTom, maar toen kende ik de navigatie van de Niro nog niet: deze laatste slaat alles.:devil:

Ik ga een mooi plekje voor de TomTom zoeken :smartass:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met de zuignap vol op de kia navi? Jammer alleen dat de rest van de bediening daar ook op gebeurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom een plekje voor tomtom zoeken , sluit gewoon uw smartphone aan en gebruik waze, tomtom go,google maps,magic euth, flitsmeister .... enz.

Keuze genoeg dus heb ook een 2020 model navi nog nooit gebruikt altijd via carplay. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Toby zei:

Waarom een plekje voor tomtom zoeken , sluit gewoon uw smartphone aan en gebruik waze, tomtom go,google maps,magic euth, flitsmeister .... enz.

Keuze genoeg dus heb ook een 2020 model navi nog nooit gebruikt altijd via carplay. 

Inderdaad, ik snap dat ook niet. Je kunt super eenvoudig je smartphone aansluiten en gebruik maken van prima navigatie welke zeker beter is dan de ingebouwde. Waarom nog “rommelen” met een tomtom device? Kies er dan voor om tomtom op je smartphone te zetten, dan is het via CarPlay gewoon op je scherm van Niro te zien.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mensen, als je niet snapt waarom er mensen zijn die een TomTom willen gebruiken, prima!
Maar laat ik je vertellen dat een vaste navigatie erg handig is als er meerdere mensen gebruik maken van de auto, zeker wanneer die niet zo handig zijn met een smartphone.
Ieder zijn of haar voorkeur. 
Snappen jullie het nu? :smile:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijft onverlet dat het anno 2020 niet te accepteren is dat autofabrikanten zulk baggerspul in de auto monteren. Als Kia een licentie van TomTom had genomen hadden ze nu een prima werkende navigatietool in hun auto's. Ik ga dit met Kia Nederland opnemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, Toby zei:

Waarom een plekje voor tomtom zoeken , sluit gewoon uw smartphone aan en gebruik waze, tomtom go,google maps,magic euth, flitsmeister .... enz.

Keuze genoeg dus heb ook een 2020 model navi nog nooit gebruikt altijd via carplay. 

Het probleem zit ook opgesloten in je antwoord: "Sluit je telefoon aan" Dat doe ik zelden en ook staat meestal de muziek aan van de usb stick. Om Android auto te gebruiken moet ik eerst de usb stick er uit halen kabeltje zoeken en dan de telefoon aansluiten.. En het blijft natuurlijk gek dat het blijkbaar zo moeilijk is om een goede navigatie te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik begrijp de commotie niet. Als je het zelf beter weet, waarom gebruik je dan navigatie. In moderne systemen zitten algoritmes die niet altijd de kortste of snelste route berekenen, want die gaan vaak langs plekken waar men het verkeer niet wil hebben zoals dorpskernen, langs scholen et cetera. 

Daarnaast, je loopt altijd achter met de updates op basis van de ingebouwde navigatie. Echter, bij de 6 andere navigatie systemen die ik heb gehad, werd er een systeem ingedraaid en daar moest je het mee doen, zodat je op den duur in een 4 jaar oude auto een 6 jaar oude kaart had. Hier krijg je tenminste nog updates. Bij de opel insignia was het niet eens mogelijk om een adres in te voeren zonder handleiding. Die invoer was ook afwijkend voor elk verschillend land.... Drama.

Ik vind de Kia navigatie stukken gebruiksvriendelijker, ben er heel Europa meer doorgereden en ben overal aangekomen. Maar eerlijk is eerlijk, al die CarPlay producten zijn gewoon beter en gebruiksvriendelijker zeker als je de auto deelt, want ieder gebruikt gewoon zijn eigen favoriete systeem.

Edited by Brat Pit
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, gjcvro zei:

Het probleem zit ook opgesloten in je antwoord: "Sluit je telefoon aan" Dat doe ik zelden en ook staat meestal de muziek aan van de usb stick. Om Android auto te gebruiken moet ik eerst de usb stick er uit halen kabeltje zoeken en dan de telefoon aansluiten.. En het blijft natuurlijk gek dat het blijkbaar zo moeilijk is om een goede navigatie te maken.

Als die USB stick het probleem is zet dan je muziek op je telefoon.

probleem opgelost.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, Toby zei:

Als die USB stick het probleem is zet dan je muziek op je telefoon.

probleem opgelost.

Als het zo simpel was..

Heel gek, maar ik heb niet altijd mijn telefoon bij me..:cool: Dat is ook de reden van de USB.. En radio is ook meer geklets dan muziek.

Veel simpeler was geweest om die usb poort in de middenconsole ook aan te sluiten (zoals in de eerste versies blijkbaar wel was) of 2 usb poorten?

En op de 1 of andere manier gaat afspelen via bluetooth niet altijd even vlekkeloos. en om elke keer dat ik in de auto stap mijn telefoon aan de kabel te hangen vind ik ook onhandig.

Dat is 1 van de weinige dingen die ik mis aan de renault Megane. De navi (want tomtom) en de bediening.

Touchscreen klinkt leuk, maar het werkt een stuk minder handig dan gewoon wat knoppen.

Voorlopig zal het voor nood de KIA navi zijn, als ik wat mer moeite wil doen google of waze. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, Flying_Dutchman zei:

Beste mensen, als je niet snapt waarom er mensen zijn die een TomTom willen gebruiken, prima!
Maar laat ik je vertellen dat een vaste navigatie erg handig is als er meerdere mensen gebruik maken van de auto, zeker wanneer die niet zo handig zijn met een smartphone.
Ieder zijn of haar voorkeur. 
Snappen jullie het nu? :smile:

Ik snap het een beetje. Maar als je geen smartphone hebt of wilt gebruiken dan ben je aangewezen op de ingebouwde navigatie of je eigen richtingsgevoel. De ingebouwde NAV doet het, maar je zult dan moeten accepteren dat deze altijd achterloopt tov de alternatieve navi op een smartphone. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog nooit een foutloze navigatie gehad. 1 fout in de gebruikte kaart kan heel rare routes opleveren. Daarom moet je ook altijd zelf blijven nadenken.

Snap de commotie daarom niet zo. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb begrepen dat het hybride systeem reageerd op de navigatie (deze werken samen).

dus gebruikt je een andere navigatie dan valt deze functie helaas weg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je het prima kunt missen in Nederland. En de winst van een soepele doorgang van wegen zal groter zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 2-8-2020 om 23:47, gjcvro zei:

Als het zo simpel was..

Heel gek, maar ik heb niet altijd mijn telefoon bij me..:cool: Dat is ook de reden van de USB.. En radio is ook meer geklets dan muziek.

Veel simpeler was geweest om die usb poort in de middenconsole ook aan te sluiten (zoals in de eerste versies blijkbaar wel was) of 2 usb poorten?

En op de 1 of andere manier gaat afspelen via bluetooth niet altijd even vlekkeloos. en om elke keer dat ik in de auto stap mijn telefoon aan de kabel te hangen vind ik ook onhandig.

Dat is 1 van de weinige dingen die ik mis aan de renault Megane. De navi (want tomtom) en de bediening.

Touchscreen klinkt leuk, maar het werkt een stuk minder handig dan gewoon wat knoppen.

Voorlopig zal het voor nood de KIA navi zijn, als ik wat mer moeite wil doen google of waze. 

Wij kwamen ook uit een Megane, vinden de touchscreen een verademing tov die knoppen. Touchscreen werkt vele malen sneller.

 

Afgelopen vakantie eindje Duitsland in geweest , geen enkel probleem met de ingebouwde KIA navi. (voor de zekerheid voordien in Google toch even gecheckt, als je sommige "horrorverhalen"hier leest) scheelde een paar minuten op een rit van bijna 4 uur, nou prima hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 3-8-2020 om 18:37, Nir00tje zei:

Ik heb nog nooit een foutloze navigatie gehad. 1 fout in de gebruikte kaart kan heel rare routes opleveren. Daarom moet je ook altijd zelf blijven nadenken.

Snap de commotie daarom niet zo. 

De "commotie" zit 'm in het feit dat je betaalt voor een navigatietool die in de praktijk slecht werkt.
Ik heb al zolang er TomTom's te koop zijn die kastjes gehad. Mijn laatste, net één jaar oud, is wereldklasse. Er zit een enorme stap voorwaarts in deze kastjes als je ze vergelijkt met de eerste generatie. Nu met die van de Niro voelt het als minstens 10 jaar terug in de tijd.

Zelf nadenken heeft niets te maken met wat je in 2020 mag verwachten van (ingebouwde) navigatieapparatuur. 

Beroepsmatig heb ik de bus-TomTom, eentje die speciaal voor grote wagens gemaakt is en waar je lengte, breedte, hoogte en de gewichten kan invoeren. Ik rijd grote touringcars (16 meter lang, 4 meter hoog, 2,5 meter breed) en wat ben ik blij met deze bus-TomTom, vooral als je op onbekend terrein bent. Niets is frusterender dan voor een viaduct te staan die 3,9 meter hoog is. Met deze TomTom wordt je daar prima omheen gestuurd. Files ontwijken doet ie prima, maar wel over wegen waar je kan en mag rijden.

Afgelopen week mijn nieuwste TomTom in de Niro ingebouwd en de ingebouwde navigatie uit het home-scherm gehaald (daar nu de klimaatregeling zichtbaar).

 

MAAR: mijn display-unit schijnt defect te zijn. Naast dat de Niro-navigatie meer niet dan wel werkt zie ik ook dat veranderingen in de temperatuurinstellingen niet meegaan op het scherm (alle waarden lijken bevroren terwijl de temperatuur wel degelijk verandert), de voorgeprogrammeerde functie onder de ster (in mijn geval PHEV) meestal niet verschijnt en de klimaatknop meestal niets doet, ook niet na een reset en ook niet na controle bij de dealer. Er is een nieuwe besteld die binnenkort ingebouwd wordt. Wie weet zijn dan al mijn klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik laat het weten .....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De routeplanner houd geen rekening met je verbruik maar wat hij aangeeft wat het snelste is. Alleen de keuze van een 80km weg met stoplichten (dus als je stoplichten tegen hebt...) of via de snelweg. 
Wel meer km maar in snelheid één minuut langer volgens de navigatie in mijn PHEV Niro

Dan zou ik zelf toch kiezen voor constant 100 om te rijden, ipv meerder stoplichten, rotondes en de kans op een tractor. 
Ik heb het dan over de weg van Purmerend Noord naar Zeeburgertunnel. Als er geen file staat op A7 is deze uiteindelijk gemiddeld c.a. 8 minuten sneller en minder energie verbruik. Alleen in de nacht maakt het niet uit. 

Vooral ik kleinere plaatsen klopt de navigatie vaak niet en houd geen rekening met onderhoud aan wegen. Waze werkt het beste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is wat elk zinnig mens en navigatiesysteem doet: Volg de 80km weg zo lang mogelijk, vlotte doorstroming.

image.png.add1bf52cfec823f9a16bdee694a0b9d.png

Dit is wat de Niro voorstelt om te rijden:

image.png.bb65670ede8c8a307809955b790f725e.png

Door flutstraatjes als dit:

image.png.de4731386ed3a197f09dd0cae3ac3ba3.png

In plaats van wegen als dit.:

image.png.d8dd2a8e6c940823db9272afce4fe61c.png

Dus ja, ik ben verrast als dit de beste en snelste route is... En hier weet ik de weg dus zoek ik het zelf wel, maar als ik in Siddeburen ook zo 'begeleid' wordt voelt dat toch minder prettig en zakt het vertrouwen weg tot een dieptepunt.. Dit is 1 voorbeeld, uitgebeeld met google maps plaatjes, ik heb verschillende vergelijkbare situaties gehad. Dus ja, de navigatie brengt je op je bestemming. of dat de snelste of meest veilige route is....

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 uur geleden, gjcvro zei:

Dit is wat elk zinnig mens en navigatiesysteem doet: Volg de 80km weg zo lang mogelijk, vlotte doorstroming.

image.png.add1bf52cfec823f9a16bdee694a0b9d.png

Dit is wat de Niro voorstelt om te rijden:

image.png.bb65670ede8c8a307809955b790f725e.png

Door flutstraatjes als dit:

image.png.de4731386ed3a197f09dd0cae3ac3ba3.png

In plaats van wegen als dit.:

image.png.d8dd2a8e6c940823db9272afce4fe61c.png

Dus ja, ik ben verrast als dit de beste en snelste route is... En hier weet ik de weg dus zoek ik het zelf wel, maar als ik in Siddeburen ook zo 'begeleid' wordt voelt dat toch minder prettig en zakt het vertrouwen weg tot een dieptepunt.. Dit is 1 voorbeeld, uitgebeeld met google maps plaatjes, ik heb verschillende vergelijkbare situaties gehad. Dus ja, de navigatie brengt je op je bestemming. of dat de snelste of meest veilige route is....

 

Het is allemaal wat zeg.... Deze post maken heeft u waarschijnlijk meer tijd gekost dan het "omrijden" zelf

Gelukkig heeft KIA een uitwijkmogelijkheid in gebouwd voor klanten die mogelijk niet tevreden zijn over de ingebouwde navi.

Wat een superwagen is het toch !!;-):clap:

Edited by dropje

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 uur geleden, gjcvro zei:

Dus ja, ik ben verrast als dit de beste en snelste route is... En hier weet ik de weg dus zoek ik het zelf wel, maar als ik in Siddeburen ook zo 'begeleid' wordt voelt dat toch minder prettig en zakt het vertrouwen weg tot een dieptepunt.. Dit is 1 voorbeeld, uitgebeeld met google maps plaatjes, ik heb verschillende vergelijkbare situaties gehad. Dus ja, de navigatie brengt je op je bestemming. of dat de snelste of meest veilige route is....

Mooie post! Ik was op 1 augustus nog niet zo handig met dit forum, anders had ik de voorgestelde route door Dalfsen (slingerend door de woonstraten met spelende kinderen) en de kortste, snelste en veiligste (gewoon een rechte weg) ook laten zien.

Op de plek voor een telefoon, waar de 12V en USB-aansluitingen zitten, heb ik nu een TomTom-houder geplakt. Hoewel wat dieper in de auto ontvangt dit top-apparaat toch voldoende satellieten voor een foutloze werking en prima verkeersinformatie. Jammer dat Kia niet in staat is om over haar eigen schaduw heen te stappen en een goed navigatieapparaat in wil kopen bij de experts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, dropje zei:

 

Het is allemaal wat zeg.... Deze post maken heeft u waarschijnlijk meer tijd gekost dan het "omrijden" zelf

Gelukkig heeft KIA een uitwijkmogelijkheid in gebouwd voor klanten die mogelijk niet tevreden zijn over de ingebouwde navi.

Wat een superwagen is het toch !!;-):clap:

Deze post hoef ik maar 1 keer te maken, omrijden is een terugkerend probleem. En dat het voor jou geen probleem is wil niet zeggen dat iedereen er zo makkelijk over denkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Flying_Dutchman
      Ik rijd nu bijna 3 maanden in de Niro PHEV modeljaar 2020. In het midden van het dashboard zit daar een groot display (schijnt nieuw te zijn voor dit bouwjaar?).
      Dit display is "in rust" verdeeld in 3 vakjes welke je zelf van een functie kan voorzien (zgn widgets).

      Het display in mijn auto werkt zeer slecht. Dit is door de dealer erkend en er wordt een nieuwe gemonteerd zo gauw deze binnen is (bestelling loopt al vele weken, blijkbaar niet op voorraad in Nederland en Korea).
      Mijn vraag is: hebben meerdere eigenaren van een nieuwe PHEV last van een display die meer niet dan wel functioneert? Of ben ik de enige met domme pech ..... 
      Klachten (niet allemaal):
      Het is vaak niet mogelijk om het opstartscherm met veiligheidsopmerkingen te bevestigen: ook al sta je stil, het lukt niet. Je kijkt dan vele minuten tegen dit scherm totdat ineens het home-scherm (met de 3 vakjes) zichtbaar wordt. Mocht het home-scherm zichtbaar zijn dan zie ik ongeveer de helft van de keren 3 ronddraaiende cirkels (de zandlopers in nieuwe uitvoering). Dit neemt soms tot 10 minuten in beslag waarna de vakjes gevuld worden met widgets. Het meest linkse vakje is voor de navigatie. Deze is bijna altijd voorzien van een ronddraaiende cirkel, ook als de andere 2 vakjes al wel iets laten zien (de radio en de batterijstatus). Het drukken op de CLIMATE knop doet niets, op een hoge uitzondering na. Mocht ik de temperatuurknoppen in beeld krijgen dan veranderen de waardes niet als ik aan de knoppen draai. Omdat ik een TomTom in gebruik heb, heb ik het meest linkse vakje van een andere widget voorzien: climate. Nadat de auto een nacht geparkeerd is geweest verschijnt de navigatie-widget weer, alsof er niets veranderd was. Via de setup kan ik het wel weer wijzigen, maar de volgende dag is het toch weer de navigatie (als je mazzel hebt, meestal is het de "zandloper").
      Na een harde reset via het menu (fabrieksinstellingen) werkt het display prima, voor één keer. Zo gauw je de auto geparkeerd hebt en terugkomt is het weer knudde. Ook de paperclip-reset geeft geen verbetering.
      Het schermpje recht achter het stuur werkt wel goed! Alleen als de navigatie op het hoofdscherm niet werkt zie je in het stuurscherm ook geen navigatie en maximale snelheid.
      Het is nu wachten op een vervangend display-unit. Hopelijk gaat dat de monteurs lukken zonder zichtbare beschadigingen te veroorzaken.

      Ik heb deze klacht over het grote display al eerder gepost. Alleen kan ik daar niet meer in, en velen met mij. Hopelijk werkt deze post wel (nu geen foto's ter illustratie).
    • By Flying_Dutchman
      Poging 3 - nu zonder foto's
      Ik rijd nu bijna 2 maanden in de Niro PHEV modeljaar 2020. In het midden van het dashboard zit daar een groot display (schijnt nieuw te zijn voor dit bouwjaar?).
      Dit display is "in rust" verdeeld in 3 vakjes welke je zelf van een functie kan voorzien (zgn widgets).
      Het display in mijn auto werkt zeer slecht. Dit is door de dealer erkend en er wordt een nieuwe gemonteerd zo gauw deze binnen is (bestelling loopt al enige weken, blijkbaar niet op voorraad in Nederland).
      Mijn vraag is: hebben meerdere nieuwe eigenaren last van een display die meer niet dan wel functioneert? Of ben ik de enige met domme pech .....
      Klachten (niet allemaal):
      Het is vaak niet mogelijk om het opstartscherm met veiligheidsopmerkingen te bevestigen: ook al sta je stil, het lukt niet. Je kijkt dan vele minuten tegen dit scherm totdat ineens het home-scherm (met de 3 vakjes) zichtbaar wordt. Mocht het home-scherm zichtbaar zijn dan zie ik ongeveer de helft van de keren 3 ronddraaiende cirkels (de zandlopers in nieuwe uitvoering). Dit neemt soms tot 10 minuten in beslag waarna de vakjes gevuld worden met widgets. Het meest linkse vakje is voor de navigatie. Deze is bijna altijd voorzien van een ronddraaiende cirkel, ook als de andere 2 vakjes al wel iets laten zien (de radio en de batterijstatus). Het drukken op de CLIMATE knop doet niets, op een hoge uitzondering na. Mocht ik de temperatuurknoppen in beeld krijgen dan veranderen de waardes niet als ik aan de knoppen draai. Omdat ik een TomTom in gebruik heb, heb ik het meest linkse vakje van een andere widget voorzien: climate. Nadat de auto een nacht geparkeerd is geweest verschijnt de navigatie-widget weer, alsof er niets veranderd was. Via de setup kan ik het wel weer wijzigen, maar de volgende dag is het toch weer de navigatie (als je mazzel hebt, meestal is het de "zandloper"). Na een harde reset via het menu (fabrieksinstellingen) werkt het display prima, voor één keer. Zo gauw je de auto geparkeerd hebt en terugkomt is het weer knudde. Ook de paperclip-reset geeft geen verbetering.
      Het schermpje recht achter het stuur werkt wel goed!
      Het is nu wachten op een vervangend display. Hopelijk gaat dat de monteurs lukken zonder zichtbare beschadigingen te veroorzaken.
    • By Kiaclub Nieuwsrobot
      [See image gallery at www.autoguide.com] Kia adds two hybrid options to its smaller three-row Sorento crossover, plus new off-road-oriented X-Line.

      Kia unveiled the North American-spec Sorento as part of a dedicated video event Tuesday afternoon. It marks a significant departure for the brand’s mid-size crossover, with dramatic new looks, an all-four-cylinder engine lineup, and not one but two hybrid options.
      This fourth-generation Sorento first broke cover in the before times (it was February). This is our first look at the trims it will have on this side of the globe however, though unsurprisingly the basic looks don’t change much. Kia has given the SUV the latest evolution of its Tiger Nose, with an “eyeline” daytime running light (DRL) signature and a wide grille. There’s a serious K5 sedan vibe to the front, while the rest of the body carries hints of the runaway-hit Telluride. There’s a connection to the upcoming Sedona minivan as well, in the shark-fin trim aft of the rear doors. Wheel sizes run from 17-inch sets to model-first 20-inchers.
      Like the rest of the Kia lineup, however—and Hyundai for that matter—the Sorento manages to look related to its siblings without being a carbon copy.
      SEE ALSO: 2021 Kia Seltos EX Review: Where Do Its Priorities Lie?
      Under the skin, the Sorento uses Kia’s N3 platform. The basic dimensions haven’t changed much, though the wheelbase is now 1.4 inches (35 mm) longer to provide more rear legroom. More important is a weight reduction of 119 lb (54 kg) over the existing generation. Kia also says the Sorento exhibits reduced road noise, with improved dynamics courtesy of the stiffer platform. That same platform has also allowed the Korean brand to install new engines into the Sorento’s nose.
      Engine lineup includes hybrid and PHEV

      For 2021, the Sorento will exclusively run four-cylinder engines, leaving the Telluride as the only V6-powered SUV in its lineup. It starts with the familiar 2.5-liter four-cylinder, found elsewhere in the Kia lineup. Here it produces 191 hp and 182 lb-ft, filtering through an eight-speed automatic transmission to either the front or all four wheels. A turbo engine with the same displacement adds a full 90 horses to the corral, totalling 281 hp. Torque is up even more, to 311 lb-ft. This engine pairs with an eight-speed transmission as well, though it’s of the dual-clutch variety. Kia will offer the turbo 2.5-liter on front- and all-wheel drive Sorentos. It’s also estimating a combined 25 mpg for the 2.5T, a 3 mpg improvement over the current V6 model. The non-turbo will achieve an estimated 27 mpg.
      Of note, the turbo-four will be rated to a maximum of 3,500 lb for towing. That’s 1,500 lb less than the existing V6.

      Where things get interesting is the availability of two hybrid models. The regular hybrid model pairs a smaller 1.6-liter turbocharged four-cylinder with a 44-kW electric motor. Combined output is 227 hp, channeled exclusively through the front wheels via a six-speed auto. Kia is aiming for 37 mpg combined with this pairing, with 39 mpg in the city.
      SEE ALSO: 2020 Hyundai Venue Review
      Joining the lineup later next year is a more powerful plug-in hybrid. It uses same ICE component as the no-plug powertrain, but with a more powerful 66.9-kW electric motor. There’s also a larger battery (8 kWh versus 5 kWh) and standard all-wheel drive. Combined power is up to 261 hp, with a 30-mile zero-emissions range.
      The plug-in model will be something of a segment first, as no other non-luxury brand offers a similar setup in a smaller three-row form.
      Loading … Revamped interior

      The Sorento’s interior gets a tasteful upgrade, with higher trims featuring quilted leather seating and open-pore wood trim. The dash features four vertically-stacked air vents, all trimmed in satin chrome and having just a hint of Star Wars about them. Buyers will now get the option of second-row captain’s chairs in addition to the usual bench seat.
      Kia naturally has stuffed the Sorento full of all its latest tech gadgets, of which there are many. For starters, there’s an available 12.3-inch digital instrument panel. Blind View Monitor is also available, which shows a camera feed from the side of the Sorento when the turn signal is activated. Other goodies include a 360-degree camera view, a standard 8.0-inch central infotainment screen (or optional 10.25-inch unit), simultaneous Bluetooth connections for two phones, available wireless charging, and eight USB ports in all trims bar the base LX (it gets six).
      A new feature can also send images of the car’s surroundings to your Kia phone app, if you’ve lost it in a particularly crowded parking lot. Hey, we’ve all had it happen.
      Trims and availability

      Kia says the 2021 Sorento will be available at dealerships before the end of the year. It will arrive with five trims: LX, S, EX, SX, and SX-Prestige. The top-shelf SX-Prestige AWD model will also offer an X-Line package, which adds a center locking differential, hill descent control, and an inch-higher ride height (to 8.3 inches). The X-Line also features its own 20-inch alloy wheels and a unique roof rack.
      Kia will release pricing closer to the Sorento’s on-sale date.
      Become an AutoGuide insider. Get the latest from the automotive world first by subscribing to our newsletter here.
      The post 2021 Kia Sorento Revealed with Turbo Hybrid and PHEV Models appeared first on AutoGuide.com.
      Lees volledige artikel
×
×
  • Create New...