Roger Janssen 0 Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Als je op de snelweg rijdt, in zijn 5, en je zit achter een vrachtwagen bijvoorbeeld, je rijd 90km/u en je gaat naar links om in te halen en geeft wat extra gas, dan schakelt de auto zelf terug naar zijn 4, terwijl ik hem nog altijd in zijn 5 heb staan. Na een paar tellen schakelt hij weer terug naar zijn 5 vanzelf. Pook niet aangeraakt. Gebeurt ook in de stad, je bent aan het optrekken, in zijn drie, geeft gas bij... en dan springt die ff naar zijn twee. Wat kan zoiets zijn? Sensor? Mvg, Roger Janssen Quote Link to post Share on other sites
tijdjes123 19 Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Naar mijn weten kan dit niet, ik ga ervanuit dat het handgeschakeld is maar die is niet via software geschakeld maar je schakelt echt de platen in de auto, misschien foutieve sensor die de verkeerde versnelling aangeeft? Quote Link to post Share on other sites
Roger Janssen 0 Posted November 13, 2020 Author Share Posted November 13, 2020 @tijdjes123 Zou niet moeten kunnen, maar gebeurd echt! Toerental schiet ineens omhoog. Indicator geeft aan dat ik op moet schakelen, als de versnelling in zijn vijf staat geeft hij nu aan dat ik moet opschakelen naar zijn 5. Auto voelt of hij een versnelling te laag rijdt. Logica zegt dat het niet kan. Maar ja, als het loopt als een eend, kwaakt als een eend... Quote Link to post Share on other sites
Murcielaygo 559 Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Als de toeren echt oplopen zou ik de koppeling eerder verdenken dan een sensor.De koppeling is de enige "flexibele" verbinding tussen motor en wielen, dus als de motor meer toeren maakt, maar de wielen niet is dat IMHO de eerste verdachte.De shiftindicator kijkt enkel naar de verhoudingen tussen toeren en snelheid, dus als jij te veel toeren maakt voor die snelheid zal deze aangeven dat je moet schakelen.Mijn vader heeft op zijn motorfiets een Gear-indicator die op precies dit principe werkt; in iedere versnelling zijn toeren en snelheid recht evenredig in een vaste verhouding voor die versnelling.Dus echt eerst even de koppeling na (laten) kijken. Quote Link to post Share on other sites
Roger Janssen 0 Posted November 13, 2020 Author Share Posted November 13, 2020 @Murcielaygo bedankt voor je antwoorc. Ik heb al een afspraak gemaakt. Ben benieuwd wat het is. Ik dacht aan een sensor, die iets verkeerd inleest waarop er automatisch terug geschakeld wordt. Zoals jij het uitlegt, kan het ook zo zijn dat in bepaalde stress situaties, ff extra gas erbij op de snelweg, de koppeling dat niet aankan en een versnelling terug schiet, en na een paar tellen zich weer hersteld in de correcte stand. Maar ik ga het horen maandag. Quote Link to post Share on other sites
Murcielaygo 559 Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Een auto met handbak kan in principe niet schakelen zonder dat de pook bewogen wordt. Ja, als er een fout zit in pook of bak kan de auto uit de versnelling schieten, maar van 5 naar 4 en weer terug? Nee, onmogelijk.Zeker als je bedenkt dat van 4 naar 5 je de pook in twee richtingen beweegt en er dus beweging nodig is op twee separate schakelvorken in de versnellingsbak.Als het de koppeling niet is zou het mij verbazen. Dan hoor ik ook graag wat het dan wel was, want daar kunnen ik en andere mensen hier weer wat van leren... Quote Link to post Share on other sites
Roger Janssen 0 Posted November 17, 2020 Author Share Posted November 17, 2020 @Murcielaygo Het lijkt de koppeling te zijn. Die is versleten, en gaat dan slippen waardoor de toeren omhoog schieten. Ik heb nog mjjn twijfels, maar ze gaan hem maken en dan zie ik wel of het echt dit probleem was. Quote Link to post Share on other sites
Murcielaygo 559 Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Jouw hele verhaal wijst voor mij ook op de koppeling, zoals ik al schreef, dus ik denk dat je straks even moet wennen aan het gevoel van een nieuwe koppeling en dat alles dan weer prima rijdt! Quote Link to post Share on other sites