Jump to content
Stef919

Kofferbak --> kabel & scherm

Recommended Posts

Hi! Sinds gisteren (19-11) ben ik ook een trotse eigenaar van een Kia E-Niro (MY20, Blauw, Executive Line). 

Uiteraard al veel Youtube filmpjes bekeken in afwachting van de levering, daar viel het mij constant op dat de laadkabel en het "scherm" waarmee de kofferbak kan worden afgesloten (weet niet wat de officiele naam van dat ding is) onder de laadvloer bewaard kunnen worden.

Nu wil ik dat uiteraard ook proberen maar lijkt het erop dat ik een ander "ondervak" heb dan de meeste Niro's. In die van mij past namelijk met geen mogelijkheid een laadkabel (te stijf om zo klein op te rollen), ook de insparingen voor het opbergen van het "scherm" zitten niet in deze piepschuimen "ondervak". Klopt dit of mis ik iets? En zo ja, hoe los ik dit op? Zie foto hieronder.

Alvast hartelijk dank voor jullie advies!

 

 

20201120_213717.jpg

Edited by Stef919
spelfouten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk hier ook eens onder. Daar zit nog veel meer ruimte. Die hoedenplank gaat er volgens mij niet makkelijk in

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi@Steeck03 thanks. Hieronder zit nog wat ruimte maar is deze bak al niet anders als "normaal"…?
De bak hieronder zit vol met die spullen voor lekke banden etc. Als ik deze eruit zou halen zou het laadvlak door zakken lijkt me

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik op foto zie s exact wat ik in mijn 2019 versie ook heb. Of de standaard 3 fase kabel er in past weet ik niet. Ik heb namelijk geen standaard 3 fase kabel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn laadkabel zit bovenin samen met 2 granny laders.

9bd05d1a775ea1cd00d1ebff88895657.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 20-11-2020 om 23:13, Stef919 zei:

Hi! Sinds gisteren (19-11) ben ik ook een trotse eigenaar van een Kia E-Niro (MY20, Blauw, Executive Line). 

Uiteraard al veel Youtube filmpjes bekeken in afwachting van de levering, daar viel het mij constant op dat de laadkabel en het "scherm" waarmee de kofferbak kan worden afgesloten (weet niet wat de officiele naam van dat ding is) onder de laadvloer bewaard kunnen worden.

Nu wil ik dat uiteraard ook proberen maar lijkt het erop dat ik een ander "ondervak" heb dan de meeste Niro's. In die van mij past namelijk met geen mogelijkheid een laadkabel (te stijf om zo klein op te rollen), ook de insparingen voor het opbergen van het "scherm" zitten niet in deze piepschuimen "ondervak". Klopt dit of mis ik iets? En zo ja, hoe los ik dit op? Zie foto hieronder.

Alvast hartelijk dank voor jullie advies!

 

 

20201120_213717.jpg

Dit ziet er inderdaad anders uit dan bij mijn MY20 e-Niro....

Het rolscherm zou er gewoon in moeten passen op de plaats van de groene lijn. Dat gaat bij mij echt heel makkelijk als je het klepje aan de rechterkant er even aflikt (zeg maar naast de KIA zak). Zoals ik het nu zie, zitten er bij jou geen uitsparingen (rode aanduiding) in jouw schuimrubberen bak, waar die bij mij wel zitten, in de vorm van het rolscherm.

20201120_213717.thumb.jpg.ec9964e2ef2e260ee22a8e017ca65a71.jpg.312a5a21b518a3584cbba93eaae708f3.jpg

Ik heb geen idee waarom dit bij jou anders is. Ik heb overigens zelf de bovenste verdieping er helemaal uitgehaald, zodat de 3-fase laadkabel makkelijker onder de vloer kan zonder te vouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 21-11-2020 om 09:08, Steeck03 zei:

Die hoedenplank gaat er volgens mij niet makkelijk in

Bij mij gaat deze er heel makkelijk in. Als je maar niet teveel andere spullen onder je vloer probeert te stoppen. 

Kwestie van het klepje aan de rechterkant even loshalen, rolscherm erin en klepje er weer op en laadvloertje dicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuten geleden, Bram E-Niro zei:

Mijn laadkabel zit bovenin samen met 2 granny laders.

9bd05d1a775ea1cd00d1ebff88895657.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

herstel mijn vak is idd anders . mijn laadkabel zit onder in het vak waar geen tussen schotje in zit . de 2 granny ladders ( 1 orgineel kia 10a en 1 ander die tot 20a kan ) zitten in het bovenste vak. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks@yvdhaak Kun je een foto maken van jouw situatie? Dan ga ik daarmee wel even langs de dealer. Zou top zijn.

Alvast bedankt voor al jullie hulp!

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
herstel mijn vak is idd anders . mijn laadkabel zit onder in het vak waar geen tussen schotje in zit . de 2 granny ladders ( 1 orgineel kia 10a en 1 ander die tot 20a kan ) zitten in het bovenste vak. 
Gek toch dan he.. Mijn vak lijkt ook niet helemaal te passen dus ik denk toch dat ze iets fout hebben gedaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 uur geleden, Stef919 zei:

Thanks@yvdhaak Kun je een foto maken van jouw situatie? Dan ga ik daarmee wel even langs de dealer. Zou top zijn.

Alvast bedankt voor al jullie hulp!

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Zoals gezegd heb ik de bovenste bak er niet meer in, die ligt hier los op zolder :)

Maar mijn 'bak' is hetzelfde als bij @Bram E-Niro. Daar zie je de uitsparingen ook zitten.

Edited by yvdhaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee.. Hoe ziet die eruit?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ik voorop stellen (rijd al 7 of 8 jaar PHEV/EV) dat ik de granny charger echt nooit gebruik. Die zit ergens diep in de e-Niro opgeborgen voor als je hem toch eens nodig hebt (1x getest en hij werkt). Thuis laad ik altijd met een vast aangesloten laadkabel (ik gebruik hiervoor de meegeleverde Kia kabel die ik op een slanghaspel onder mijn laadpunt laat hangen). Ik zou nu een laadpunt met een vaste kabel nemen; die optie had je 8 jaar geleden nog niet. Voor onderweg (als het al nodig is) heb ik ooit een BMW kabel gekocht (heb al langer dan ik de Kia heb). Die kan je mooi compact oprollen (is zo ook voorgevormd) en die heeft een vast plekje op de achterste rij direct achter het middenconsole op de verhoging voor de middelste plaats achter. Zo kan je altijd prima twee passagiers meenemen en is de kabel toch altijd binnen handbereik. Al die vakjes achterin zijn wel leuk maar voor regelmatig gebruik te onhandig (mijn mening). Ik heb voor mijn werk twee plastic (curver) bakken vol PBM's en werkkleding achterin zodat de klepjes niet makkelijk open kunnen.

Edited by Sigmasailor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier idem. Ik laad de auto voornamelijk thuis en heb daar gelukkig een lekker lange, vaste kabel. Voor laden elders gebruik ik uiteraard de losse Kia-kabel, maar die heb ik los in de kofferbak liggen. Ik rijd al een jaar of 8 (Ph)ev en doe het altijd zo. Het ver wegstoppen onder de vloer lijkt mij hoogst onhandig, maar goed, ieder zijn eigen mening daarover. De granny nog nooit gebruikt, heb een hekel aan laden via normale wandcontactdoos....

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Frunk is ook een leuke oplossing. Boven op de motor. Ruimte zat voor de KIA kabel, Oma kabel en verlengsnoer. Zie elders op dit forum. Veel makkelijker dan die piepschuim bakken onder de achtervloer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag de e-Niro opgehaald en ik heb wel de "juiste" bak erin liggen.
Dus met uitsparingen voor het afdek scherm.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vandaag de e-Niro opgehaald en ik heb wel de "juiste" bak erin liggen.
Dus met uitsparingen voor het afdek scherm.
 
Mag ik vragen bij welke dealer je deze hebt gehaald?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, Stef919 zei:

Mag ik vragen bij welke dealer je deze hebt gehaald?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Ik heb mijn auto opgehaald bij Kia De Beer in Dordrecht (hebben ook een vestiging in Rotterdam)

Off topic: Dat de juiste bak is geleverd was een van de weinige positieve dingen aan het ophalen van de auto.
Auto stond klaar zonder doek, zonder kentekenplaten, verkoper was niet aanwezig, bestelde accessoires niet geleverd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Stef919 Vraag eens bij je garage na of dit niet een bak is van de Soul? Per ongeluk omgewisseld?

Er is hier ook een Soul-rijder op het forum, dacht ik me te herinneren. Mss dat die hier een foto kan sturen van hoe het er onder zijn laadvloer uitziet? Is dit hoe de bovenste bak onder de vloer van de Soul eruit ziet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou de 'aardige' dealer die stilletjes hebben omgeruild om een Soul klant te plezieren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, Hippe lip zei:

@Stef919 Vraag eens bij je garage na of dit niet een bak is van de Soul? Per ongeluk omgewisseld?

Er is hier ook een Soul-rijder op het forum, dacht ik me te herinneren. Mss dat die hier een foto kan sturen van hoe het er onder zijn laadvloer uitziet? Is dit hoe de bovenste bak onder de vloer van de Soul eruit ziet?

Hierbij de gevraagde foto van de kia e soul.

off topic :het antwoord van kia nl of er een warmtepomp in de  e soul zit:  Graag geef ik nogmaals aan dat de hardware van uw e-Soul niet overeenkomt met de e-Niro. Uw voertuig is echt voorzien van de warmtepomp zoals reeds aangegeven.

IMG_20201125_172528.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 22-11-2020 om 09:10, Steeck03 zei:

Wat ik op foto zie s exact wat ik in mijn 2019 versie ook heb. Of de standaard 3 fase kabel er in past weet ik niet. Ik heb namelijk geen standaard 3 fase kabel

Correctie. De bak is wel anders dan bij mijn my2019. Ik heb wel 2 vakken, maar d scheiding is in de breedte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Arnold-Vincent
      Ik wil een trekhaak op mijn e-Niro, we fietsen regelmatig. Ik heb deze bij Kia besteld (bij de koop) maar afgesproken om deze later te monteren.
      Heeft iemand ervaring met de e-Niro trekhaak en het plaatsen/rijden met fieten op de drager?
      Het grappige is dat er op de trekhaak een langere levertijd lijkt te zitten dan op de auto
    • By MoodyBlues
      Goedemorgen allemaal, dat wij een Kia gaan kopen staat vast, maar er heerst nog wat twijfel en dan is er geen betere plek dat de Kiaclub waar anderen al voor vergelijkbare keuzes hebben gestaan en inmiddels al ervaring hebben met de e-Soul en/of e-Niro.
      Concreet de twee vragen:
      Zijn er mensen met een gezin (wij hebben 2 jonge kinderen) die de kofferbak van de e-Soul als belemmering ervaren? Ook voor op vakantie in Europa, liefst zonder dakkoffer. Het viel ons op dat de e-Soul op de snelweg best wat windgeruis langs de A-stijlen laat horen, dit viel gelijk op en bij de e-Niro was dit niet het geval. In onze korte test maakte het weinig uit of je 100 km/u of 130 km/u op de teller reed, vanaf zo'n 90 a 100 begonnen we het te horen en dat bleef gewoon zo, harder rijden maakte het geluid niet harder, maar naar 80 zakken deed het wel verdwijnen. Beetje achtergrond:
      Wij kunnen i.c.m. inruilbonus en subsidie voor vrijwel hetzelfde geld een splinternieuwe e-Soul MY21 ExecutiveLine kopen of een tweedehands e-Niro MY21 ExecutiveLine. Het gaat dus om privé aanschaf (mede dankzij overwaarde woning) en we zoeken een elektrische auto waar we de komende 8-10 jaar mee uit de voeten kunnen. Qua eisen voldoen alleen de Kia's (naast de Tesla Model 3 die we allebei niet willen om meerdere redenen) en zodoende is het enerzijds heel interessant om een splinternieuwe e-Soul te kunnen kopen, maar hoewel de kinderen op de achterbank bijna net zo goed zitten als in de huidige Lexus IS 300h (scheelt misschien een paar cm) is met name de kofferbak dus wel en mogelijk pijnpunt.
      Ik heb de e-Soul opgemeten en de 315 liter komt volgende dealer vanaf de dubbele bodem (als die naar boven zit) tot aan de hoedenplank. Als ik de vloer onder de dubbele bodem bereken kom ik op zo'n 106 liter extra, dus totaal 421 liter. Daarmee slechts 30 liter kleiner dan de e-Niro die weliswaar ook een dubbele laadvloer heeft, maar wat ingenomen wordt door een flinke bak met wat kleinere opbergruimtes daarin. Voor dagelijks gebruik is die 315 liter echt geen enkel probleem, meer de weekendjes weg en vakanties.
      Wat ons in de e-Soul aanspreekt is dat het dak zo recht loopt, althans: vanuit praktisch oogpunt want heel mooi is het niet, maar dat betekent wel dat je tot het dak kan stapelen. Bij de e-Niro kan dat ook, maar die loopt toch serieus veel schuiner af, maar is standaard wel een stuk dieper van achterbank naar achterklep gemeten.
      Daarnaast speelt mee dat we in de basis het liefste wel de e-Niro zouden willen hebben, maar doordat een nieuwe vanwege het feit dat deze buiten de subsidie valt gewoon bijna 10k duurder is dan de e-Soul, komen we bij een tweedehands uit en daar zijn op elk moment maar een handjevol van te koop tot 40k (incl. btw).
      MY19 gaat het dus om en 1-fase laden is geen probleem, wij hebben een eigen parkeerplek met (straks) een eigen laadpaal. Het gemis van de app vind ik twijfelachtig, ik begreep dat met de MijnKIA app (ipv UVO) wel de laadstatus in % uitgelezen kan worden, dat zou ik het belangrijkste vinden als we in Europa bij een wegrestaurant even wat eten/drinken en aan het wachten zijn tot de 80% bereikt is, dan wil écht niet steeds heen en weer moeten lopen of gokken wanneer het klaar is. Voorverwarmen van de UVO app is fijn, maar op vakantie gaat dat niet nodig zijn en op andere dagen staat de auto 's ochtends voor de deur, dus kan ik er ook even naartoe lopen, dat vind ik geen probleem.
      Het kleinere scherm (8" vs. 10.25") vind ik ietwat jammer, maar niet het einde van de wereld omdat ik waarschijnlijk toch Apple CarPlay wil gebruiken. Tenzij ik een laadpaal zoek en wil zien of die beschikbaar is, dan lijkt de Kia navi me wel fijn en dan is het jammer dat de e-Niro MY19 slechts bij de dealer bijgewerkt wordt en geen status van de laadpalen kan laten zien i.t.t. de e-Soul MY21.
      En wat betreft het windgeruis viel het na de e-Soul proefrit ook op toen we weer in onze Lexus IS stapten dat het daar veel stiller was, dat verschil ervaarden we niet met de e-Niro t.o.v. de Lexus IS. En heel eerlijk: ja Lexus is echt wel een stapje luxer en comfortabeler dan Toyota, maar ik merk dat Kia daar tussen zit en dat voor prijzen die ze bij Toyota ook vragen (als we naar hybrides kijken), dus erg knap. Alleen is het dus even de vraag of het windgeruis van de e-Soul niet snel gaat irriteren.
      Als laatste het uiterlijk: de e-Soul vind ik een prachtige voorkant hebben, lelijke achterkant en lompe buitenspiegels die van een VW Caddy af lijken te komen. De e-Niro daarentegen is absoluut niet mooi van buiten, maar ook nergens lelijk en overall gewoon degelijk en in balans qua design. Heerlijk onopvallende auto, het is pas sinds wij de e-Niro overwegen dat het ons is opgevallen hoeveel Niro's er wel niet rondrijden (veel hybride ook natuurlijk). Het interieur is in beide gevallen gewoon meer dan prima. Ik moet bekennen: ik rijd inmiddels al 14 jaar Toyota en daarna Lexus, maar het complete gebrek aan EV erkenning aan hun zijde heeft de relatie doen bekoelen en ben erg gecharmeerd van wat Kia de laatste pakweg 10 jaar allemaal op de markt heeft gebracht. Ik ken ook een aantal mensen die Kia rijden, maar dat gaat om een Picanto, Rio en Ceed, dus helaas geen e-Soul of e-Niro, al zijn die allemaal wel gewoon erg tevreden.
      Ik hoor graag jullie ervaringen, dank je wel alvast.
    • By Jepe63
      Hallo allemaal , ik vind het een zalige wagen maar vind het jammer dat deze prijsklasse van wagen geen automatische achterklep heeft.
      Mijn vraag , heeft iemand deze al vervangen of laten wijzigen naar een automatische ?
    • By boyac
      Hallo,
      Ik heb een kia cee'd van 2013 en oppeens men achteruitkijkcamera doet het niet meer.
      Als ik in achteruit staat komt gebeurt er niets met mijn navigatie.
      Krijg wel spanning op de fiche van men camera 6.45V in achteruit en 0.0V in neutraal.
      Zowel op de koffer als op de navigatie.
    • By Flying_Dutchman
      Voor de achtercamera van mijn dashcam moet ik een kabel leggen. Ik zou deze graag over het binnendak willen laten lopen, ver weg van de botsgordijnen (airbags aan de zijkant). Nu wil ik dit dak lekker laten zitten en er "met iets" overheen gaan waarna ik de usb-kabel kan trekken.
      Is mijn aanname correct dat je geen kabel direct achter de deurrubbers mag leggen? Ik heb er één losgetrokken en dan zie je de airbag al zitten. Die wil je niet blokkeren met een kabel.....
      Is er iemand die een slimme methode weet om de USB-kabel van voor naar achteren te trekken? Zou heel fijn zijn om dat met mij te delen.
      Dank je wel alvast.
×
×
  • Create New...