Jump to content

Vocht binnenkant voorruit bij koude nacht


Dave_pr
 Share

Recommended Posts

Dag gjcvro,

Dat is natuurlijk zo, maar als je een auto van 50.000 euro hebt gekocht mag je verwachten dat die auto op zijn minst waterdicht is. En dan heb ik het nog niet gehad over de koelvloeistoflekkage. Maw. Binnen 3 maanden na aanschaf 2 grote gebreken. Ik neem aan dat je mijn frustratie begrijpt. De leenauto die ik kreeg (nieuwe Rio) tijdens de reparatie voor de koelvloeistoflekkage had ook allerlei hinderlijke software probleempjes... M'n vertrouwen in Kia neemt dus rap af.

Link to comment
Share on other sites

@Tinus2020:Niet grappig dat je ook water in de auto hebt staan. Blijkt toch vaker voor te komen dan sporadisch .....
Hopelijk is de service van jouw garage top en herstellen ze dit direct.
Keep us posted!

Link to comment
Share on other sites

Op 30-1-2021 om 11:50, Flying_Dutchman zei:

@Tinus2020:Niet grappig dat je ook water in de auto hebt staan. Blijkt toch vaker voor te komen dan sporadisch .....
Hopelijk is de service van jouw garage top en herstellen ze dit direct.
Keep us posted!

Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag de auto naar de dealer gebracht. Ik ben eens benieuwd...

 

Link to comment
Share on other sites

Update: Ik heb de auto vorige week wederom naar Kia gebracht. Ze hebben er tot op heden nog steeds niet naar kunnen kijken omdat het 'te druk is'. Hij staat daar maar dus. In ieder geval beter dan bij ons buiten.

Ik ben behoorlijk boos op Kia. Ze pakken het probleem op geen enkele wijze op, ik heb meerdere malen moeten bellen om de auto naar de dealer te krijgen. Daarnaast kreeg ik geen passend vervangend vervoer, omdat dit niet in het leasecontract is opgenomen. Echter vind ik dat dat in dit geval toch vrij redelijk zou zijn.

Wij hebben wat juridisch advies ingewonnen. Wanneer een auto een dergelijk defect binnen 6 maanden vertoond dient Kia het gewoon netjes op te lossen. Dus de boel repareren en het regelen van passend vervangend vervoer. Wij leasen de auto, betalen nu voor een auto die we niet kunnen gebruiken, ik vind het absurd! Om die reden ga ik nu een brief naar de directie sturen en een klacht indienen bij de geschillencommissie. Zie geen andere mogelijkheid helaas.

Geen idee of dit voor de gehele E-niro serie geld, maar ben zeker benieuwd of er naast 'Tinus2020' en mijzelf nog meer mensen problemen hebben. Kia dient dit gewoon netjes op te lossen.

Edited by QiaKi
Link to comment
Share on other sites

 

4 uur geleden, QiaKi zei:

Update: Ik heb de auto vorige week wederom naar Kia gebracht. Ze hebben er tot op heden nog steeds niet naar kunnen kijken omdat het 'te druk is'. Hij staat daar maar dus. In ieder geval beter dan bij ons buiten.

Ik ben behoorlijk boos op Kia. Ze pakken het probleem op geen enkele wijze op, ik heb meerdere malen moeten bellen om de auto naar de dealer te krijgen. Daarnaast kreeg ik geen passend vervangend vervoer, omdat dit niet in het leasecontract is opgenomen. Echter vind ik dat dat in dit geval toch vrij redelijk zou zijn.

Wij hebben wat juridisch advies ingewonnen. Wanneer een auto een dergelijk defect binnen 6 maanden vertoond dient Kia het gewoon netjes op te lossen. Dus de boel repareren en het regelen van passend vervangend vervoer. Wij leasen de auto, betalen nu voor een auto die we niet kunnen gebruiken, ik vind het absurd! Om die reden ga ik nu een brief naar de directie sturen en een klacht indienen bij de geschillencommissie. Zie geen andere mogelijkheid helaas.

Geen idee of dit voor de gehele E-niro serie geld, maar ben zeker benieuwd of er naast 'Tinus2020' en mijzelf nog meer mensen problemen hebben. Kia dient dit gewoon netjes op te lossen.

En hier zit voor mij pas het echte probleem. Dat er iets mis is met de auto is vervelend, maar als dat netjes wordt opgelost is het daar voor mijn gevoel klaar mee. En dat laatste lijkt nu niet echt goed opgepakt te worden en dan heb je in mijn ogen wel een probleem als automerk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zo zie ik het ook. Heb ze alle gelegenheid gegeven om het netjes op te lossen. Een defect kan nou eenmaal voorkomen. Maar zelfs de auto bij de dealer krijgen voor de reparatie was een enorm gedoe, laat staan even een belletje vanuit Kia om te bespreken hoe we dit nou op gaan lossen. Het komt op mij over alsof ze enorm overbelast zijn. Erg vervelend, maar daar hoef je dan als klant niet de dupe van te worden.

Ondertussen staat de auto daar en hebben ze er nog niet naar gekeken. Het mooie aan de Uvo app is dat je dat precies kan zien :) Zojuist is wel weer de maandelijkse factuur a 800 euro binnengekomen...

Edited by QiaKi
Link to comment
Share on other sites

Mooi balen dit.

Je moet de leasemaatschappij aansprakelijk stellen. Zij leveren je iets dat niet deugt. Dus zij moeten zorgen voor een goede oplossing.
En dat betekent dus een goede auto of tenminste een vervanger als die langdurig stuk is.
Dat je geen recht hebt op vervangend vervoer bij onderhoud is natuurlijk prima. Dat is 1 dag per jaar.
Dit is nu een andere situatie. Jij kan buiten je eigen schuld om niet gebruik maken van iets waar je maandelijks 800 euro voor betaald.

Dus contact opnemen met een advocaat of rechtsbijstand en hen een brief laten sturen naar de leasemaatschappij. Je geeft ze een redelijk termijn om de problemen op te lossen anders stop je met betalen.



  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dag allen,

Ik kan vanmiddag mijn auto weer ophalen. Er bleek een kitlaag te missen. Die was in de fabriek niet aangebracht en hierdoor was er een open verbinding met de buitenkant. Volgens Kia Nederland is dit nu de 4de auto waarbij dat gemeld is. Mijn dealer heeft echt er alles aan gedaan om het goed op te lossen. Ik heb een gloednieuwe e-niro meegekregen MY 2021 (met zonnedak en ledlampjes binnenin). Daarnaast hebben ze (en dat kan ik vanmiddag pas zelf zien) alles schoongemaakt en de auto uitgebreid laten drogen met een soort van industriële föhn. Er zijn zelfs foto's gemaakt op mijn verzoek van het mankement. Eventueel kan ik die ook wel op het forum zetten. 

 

Groet,

 

Martijn 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minuten geleden, Tinus2020 zei:

Dag allen,

Ik kan vanmiddag mijn auto weer ophalen. Er bleek een kitlaag te missen. Die was in de fabriek niet aangebracht en hierdoor was er een open verbinding met de buitenkant. Volgens Kia Nederland is dit nu de 4de auto waarbij dat gemeld is. Mijn dealer heeft echt er alles aan gedaan om het goed op te lossen. Ik heb een gloednieuwe e-niro meegekregen MY 2021 (met zonnedak en ledlampjes binnenin). Daarnaast hebben ze (en dat kan ik vanmiddag pas zelf zien) alles schoongemaakt en de auto uitgebreid laten drogen met een soort van industriële föhn. Er zijn zelfs foto's gemaakt op mijn verzoek van het mankement. Eventueel kan ik die ook wel op het forum zetten. 

 

Groet,

 

Martijn 

 

Fijn dat dit goed opgelost is. Kennelijk een menselijke fout.

Link to comment
Share on other sites

Wat een misser van Kia! Zo'n wagen wordt toch volgens een bepaalde procedure opgebouwd zou je denken. 

Maar ik begrijp het toch niet helemaal. Je hebt een nieuwe E-Niro meegekregen, maar ze drogen de auto nog wel met speciale apparatuur!? Toch nog de 'oude' Niro? Hoe zit het nu?

Wel heel fijn dat ze het probleem uiteindelijk ontdekt hebben én opgelost.

Link to comment
Share on other sites

Wat een goed nieuws en fijn dat ze het zo hebben opgelost, zo hoort het!

Ik zou gister iets horen, maar geen belletje gehad, dus zojuist zelf even gebeld. Het goede nieuwe is dat het lek is gevonden en gemaakt! Ze wisten overigens niks van andere auto's met hetzelfde probleem, dus heb ze de tip doorgegeven met Kia Groningen te bellen. Ik ben hem echter nog wel even kwijt omdat er nieuwe vloerisolatie en bekleding in de auto moet. Die moet besteld en geplaatst worden, dat gaat nog even duren. In ieder geval blij dat ik hem binnenkort weer terug krijg.

Ik heb Kia Autolease een formele mail gestuurd waarin ik heb aangegeven dat ik de verleende service echt niet netjes vind en ze verantwoordelijk stel voor de tijd dat we de auto kwijt zijn geweest. Wij zouden daar niet voor hoeven te betalen. Ook daar weer geen reactie op gekregen. Daar ga ik nog wel even werk van maken.

Stuur nog wel even een update zodra ik de auto weer terug heb.

Edited by QiaKi
Link to comment
Share on other sites

Zojuist gebeld door Kia. Ze krijgen de vloerisolatie en bekleding pas half maart (dus over 5 weken) binnen. Ze gaan nu de bestaande bekleding weer terug plaatsen zodat we er in de komende weken in ieder geval weer mee kunnen rijden. 

Ik heb wederom aangegeven dat ik het echt idioot vind dat ik moet blijven doorbetalen. De medewerker die ik sprak was het daar gelukkig volledig mee eens, maar wist ook niet direct bij wie ik moest zijn om daar iets aan te doen.  Kia Autolease heb ik nog twee keer een mail gestuurd, ook daarin aangegeven dat ik formele stappen ga nemen, geen reactie. Hij ging voor mij wel een belletje plegen.

Het is echt een bijzonder verhaal hoe dit gaat. Storneren vind ik, ik hoe boos ik ook ben, geen fijne oplossing. Maar ik ga hoe dan ook regelen dat ik een compensatie ga krijgen, al moet ik ervoor naar de rechter.

Ook nog even naar het lek gevraagd: er was op drie plekken sprake van lekkage. Bovenkant en onderkant van de ruit (was niet goed afgekit) en een plek waar een slangetje vanuit de motorkap binnenkomt.

Edited by QiaKi
Link to comment
Share on other sites

Op 5-2-2021 om 11:12, Tinus2020 zei:

Dag allen,

Ik kan vanmiddag mijn auto weer ophalen. Er bleek een kitlaag te missen. Die was in de fabriek niet aangebracht en hierdoor was er een open verbinding met de buitenkant. Volgens Kia Nederland is dit nu de 4de auto waarbij dat gemeld is. Mijn dealer heeft echt er alles aan gedaan om het goed op te lossen. Ik heb een gloednieuwe e-niro meegekregen MY 2021 (met zonnedak en ledlampjes binnenin). Daarnaast hebben ze (en dat kan ik vanmiddag pas zelf zien) alles schoongemaakt en de auto uitgebreid laten drogen met een soort van industriële föhn. Er zijn zelfs foto's gemaakt op mijn verzoek van het mankement. Eventueel kan ik die ook wel op het forum zetten. 

Groet,
Martijn 

 

Het missen van kit was ook de oorzaak in mijn nieuwe Golf (gekocht in 1979) dat die vol met water liep. Ergens tussen schutboard en wielkast. We zijn nu 42 jaar verder en blijkbaar wordt nog steeds dezelfde "techniek" toegepast.
Maar voor jou Martijn fijn dat het gevonden en opgelost is!

Houd wel in de gaten of er geen roest ontstaat. Dat was nl wel het geval met mijn Golf.

Link to comment
Share on other sites

Hi Mike,

Inderdaad Vaneman in Amsterdam. De communicatie gaat bij mij ook bepaald niet soepel. Hoe duidelijk ik ook iets afspreek, je wordt echt nooit teruggebeld. Heb al zeker 6 keer afgesproken teruggebeld te worden op een bepaalde dag. Het gebeurt gewoon niet. Op een gegeven moment heb ik gezegd dat als ik de dag erna nog steeds niks zou horen, ik de auto langs zou komen brengen, de sleutels achter laat en ze hem mogen houden. Toen lukte het eindelijk om een afspraak ingepland te krijgen. Alsnog konden ze pas een week later echt naar de auto gaan kijken...

Ze zijn duidelijk overbelast en te druk, dat geven ze mij ook steeds aan. Dat kan, is erg vervelend voor ze en heb ik ook begrip voor, maar dan lijkt het me wel netjes dat je als klant daar niet de rekening voor hoeft te betalen.

Bij Kia Autolease overigens precies hetzelfde verhaal. Meerdere malen gebeld. Ik denk inmiddels wel 5 mails gestuurd. Gewoon geen reactie. Slechts 1 korte mail gehad waarvan de strekking was 'sorry, ik kan verder niks voor je doen'. Formeel een klacht ingediend. Ook geen reacties, alleen maar het volgende automatische mailtje: 

Hartelijk dank voor uw bericht. Vanwege drukte kan het zijn dat wij uw e-mail later beantwoorden dan u van ons gewend bent.

Waardeloos toch.

Edited by QiaKi
Link to comment
Share on other sites

Vind het altijd zo jammer dat je niet meer de kleinere garages hebt. Die draaiden op service maar werden steeds meer gedwongen om meer auto's in de showroom te zetten of op voorraad te houden. Ik heb nog maar weinig grotere dealers gezien die na het verkoop praatje nog steeds zo vriendelijk en behulpzaam bleven. groter is in deze vaak slechter.

Link to comment
Share on other sites

Zojuist de auto opgehaald bij Vaneman. Foto's gezien van de reparatie. Op flink wat plekken dichtgekit. Ze waren er veel tijd mee kwijt geweest om het lek te vinden en te repareren.

Gelukkig nu eindelijk een begripvolle medewerker die ook mijn verhaal even heeft aangehoord over hoe dit alles is gegaan in de afgelopen weken. Hij vond dat ook niet kunnen, maar verwees wederom naar Kia Autolease. 

Zojuist gebeld door iemand van Kia Motors. Die heeft mij uitgelegd dat ik geen reactie meer heb gekregen omdat de zaak naar de juridische afdeling is overgedragen omdat ik, nadat ik nog steeds geen reactie had gekregen, aangaf een brief naar de directie te willen gaan sturen. Om een lang verhaal kort te maken blijven ze van mening dat de service die ze geleverd hebben voldoende is omdat ik geen vervangend vervoer in het leasecontract heb. Ik ga daar nog een formele reactie vanuit de juridische afdeling over krijgen, dat kan nog even duren.

De brief aan de directie lag klaar om te versturen, maar zat nog in de tas van mijn vrouw. Ga nu nog even wachten met versturen tot ik de formele reactie vanuit de Juridische afdeling heb om vervolgens mijn vervolgstappen te bepalen. Wel erg jammer dat het op deze manier allemaal moet gaan. Zo zou ik als bedrijf niet met een klant willen omgaan, het wordt nu een welles nietes spelletje waar ik absoluut geen zin in heb.

Over een paar weken dus weer terug voor het vervangen van de vloerisolatie en bekleding.

Link to comment
Share on other sites

Vlak daarna een brief van de juridische afdeling ontvangen. Die is kil en bondig, maar wel duidelijk.

Kia Autolease vindt dat ze aan haar contractuele verplichtingen heeft voldaan. Omdat het om een zakelijke lease gaat (eenmanszaak), een huurcontract (dus geen koopovereenkomst) is vervangend vervoer niet van toepassing, ook niet wanneer het defect al binnen enkele maanden na levering van de auto optreed of wanneer je de auto voor zeer lange tijd (zo bijna 4 weken) kwijt bent. Ze zijn van mening dat een dergelijk defect (lekkage) nou eenmaal kan voorkomen bij een technisch complex product. Ook een financiële compensatie vinden ze niet van toepassing. Ik zou nu juridisch weer kunnen laten uitzoeken of dat klopt, maar dat zullen ze ongetwijfeld goed hebben afgedicht in het contract. Daar hebben we destijds niet voldoende naar gekeken. Verder geen excuses, belletje, of iets dat vertrouwen geeft in een betere service in de toekomst. Inmiddels met Vaneman daar gelukkig wel een goed gesprek over gehad.

Nu nadenken wat hiermee te willen doen. Het kost allemaal aardig wat negatieve energie. Toch is ons vertrouwen als klant wel tot een nulpunt gedaald. Indien er nog meer complicaties optreden de komende tijd, ik las bijvoorbeeld iemand met een defecte elektromotor, krijgen we geen vervangend vervoer mee en moet je gewoon door blijven betalen. Dat geeft geen fijn gevoel als je een contract hebt afgesloten voor de komende vijf jaar.

Tips zijn welkom.

Link to comment
Share on other sites

Tsja, gevoelsmatig heb ik zoiets dat als ze het zien als een dienst ipv een product dat ze dan de dienst niet geleverd hebben..

Maar ook als garagehouder/importeur sla je de plank naar mijn gevoel mis. Waarom moet jij de dupe zijn van een fout die zij (als leverancier van een product) maken.

Maar dat zal allemaal wel te simpel denken zijn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring met lease is dat vervangend vervoer al voor de deur staat terwijl de lease-auto nog aan het afkoelen is.....
Maar dat was bij Leaseplan en ik werkte bij een multinational.

QiaKi, jij hebt vast een boekhouder. Kan die daar niet induiken?

 

Ik lees in de Aanvullende voorwaarden van Kia Lease het volgende:

17.  Heb ik eerder recht op vervangend vervoer dan na 72 uur?
  Dit artikel is een afwijking op artikel 39 van de Algemene Voorwaarden Keurmerk Private Lease.
   Ja, u krijgt kosteloos de beschikking over een vervangend voertuig nadat de reparatie of het onderhoud 
langer dan 48 uur heeft geduurd. Indien u voor die tijd de beschikking krijgt over een vervangend voertuig 
dan komen de kosten daarvan voor uw rekening. 
18.  Van welke klasse zal het vervangend voertuig ten minste zijn?
  Dit artikel is een afwijking op artikel 41 van de Algemene Voorwaarden Keurmerk Private Lease.
  Op de leaseovereenkomst staat vermeld van welke klasse uw vervangend voertuig zal zijn. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...