Jump to content
Xmoo

Niro Executive HEV of PHEV

Recommended Posts

Inmiddels ben ik bijna 3 jaar lid hier, dat betekend dat mijn huidige operationele lease contract voor mijn Kia Stonic bijna gaat verlopen. Nu ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe lease auto. Ik ben van plan wederom weer voor een Kia te gaan. De Stonic (inmiddels 125.000kms in 30 maanden) heeft mij op één keer na (scheur in een van de bougies) nooit in de steek gelaten. Hiervoor altijd Toyota gereden maar voor een eerste Kia heb ik niks op aan te merken, behalve dat het een top merk is. Naar mijn mening de beste op gebied van geld/kwaliteit/opties verhouding.

Nu zat ik te twijfelen over de Sportage en Niro. Echter vind ik de Sportage verouderd en is het nog onduidelijk wanneer de nieuwe gaat komen. Sorento? HEEL GRAAG! :P Maar financieel niet verstandig ivm hogere bijtelling en heb nog geen (groot) gezin. Dus wordt het bij de Niro, HEV of PHEV in Steel Gray en Executive line uitvoering. Waarom niet EV? Omdat ik soms wel 7/800km op een dag moet rijden, vind het dan makkelijker om binnen enkele minuten klaar te zijn bij een tankstation. Tevens kun je nog niet overal laad palen vinden of zijn mijn bezoekjes van korte duur.

Nu vraag ik mij dus af, wat een verstandigere keuze zou zijn. Kantoor is 35km heen en 35km terug. Mijn Rugby club is 30km heen en 30km terug. De sportschool 5km heen en 5km terug. Kantoor bezoek ik minimaal 2x per week en combineer ik met het Rugby (zelfde stad) en sportschool bezoek ik minimaal 3x per week. Deze ritten zou ik dus volledig elektrisch kunnen rijden? Als ik alleen al een maand fulltime naar kantoor zou gaan, zou ik al flink op brandstofkosten besparen. Maar weet niet of het verschil van 120 + 40 euro extra kosten per maand waard maakt? De klanten variëren echter, heel Nederland, stukje Belgie en stukje Duitsland. Sommige in de buurt (Eindhoven) en sommige in Groning, Maastricht, Rotterdam, noem maar op. Ik vind het lastig om hier een goede berekening voor te maken. Alleen al de kantoor kms, vergelijken tussen benzine en brandstof, zou ik al ongeveer 100 euro besparen. Dan heb ik al een van het abonnementsprijs verschil gedekt, als mijn berekening klopt. Kan mij voorstellen dat het pas vanaf of tot max x kms, het beter/voordeliger is om de PHEV te nemen ipv de HEV, of vanaf/max x aantal maanden.

Lease contract zal zijn voor 36 maanden met 50.000kms per jaar.

Extra opties:

LED kofferruimte- en achterklepverlichting

LED in-en uitstapverlichting kleur wit

LED verlichting voetruimte achterzijde kleur wit

LED verlichting voorzijde kleur wit

Trekhaak met afneembare kogel (excl. kabelset)

* Lichtmetalen velgenset 18 inch Sung bi-colour

* Thuiskomer (125/80/16)

* Extra bij de PHEV

 

Hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven of mij een tip kunnen geven om het juist te berekenen.

Link to post
Share on other sites

Ik ben wel benieuwd hoe je aan die 100 euro besparing komt.. Kijk je dan alleen naar benzine, of kijk je dan ook naar het stroomverbruik?

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, gjcvro said:

Ik ben wel benieuwd hoe je aan die 100 euro besparing komt.. Kijk je dan alleen naar benzine, of kijk je dan ook naar het stroomverbruik?

Alleen naar benzine verbruik. Heb geen ervaring met stroomverbruik berekenen. Vandaar dat ik het dus lastig vind om te kiezen.

Link to post
Share on other sites

"Het energieverbuik van de Kia e-Niro 64 kWh is ongeveer 17,3 kWh/100km"

Een PHEV zal nog wat meer verbruiken.. en dan neem je dus zo rond de 22 cent voor stroom, tenzij je een overschot aan stroom hebt van je zonnepanelen, dan zit je zo op 6 ct per kw/h.

Laten we dan zeggen 4 tot 5 cent per KM (17.3/100*0,22)

Benzine? zo rond de 8 cent brandstofkosten, dus je bespaart 4 cent per km. Als je dan praat over een meerprijs van 160 euro.

160 / 0,04 = 4000 km.

allemaal natte vinger giswerk, vind het zelf ook hoog uitvallen, misschien maak ik een denkfout?

.

Edited by gjcvro
Link to post
Share on other sites

Moeilijke oefening denk ik, hangt van heel veel factoren af, ik denk dat de KM die je elektrisch kan rijden halve kost zijn ten opzichte van benzine of diesel, maar het verschil tussen HEV en PHEV zal waarschijnlijk minder zijn tenzij je heel dikwijls (thuis, op het werk, openbare laadplaatsen enz... ) kan opladen zodat je dan ook heel veel E-Km kan maken

 

Link to post
Share on other sites

Even zonder berekeningen, maar ik meen me te herinneren dat een PHEV pas voordeel geeft tov een HEV wanneer je deze altijd op bestemming aan de lader hangt.
Doe je dat niet, dan loopt je brandstofverbruik alleen maar op, omdat je de PH-onderdelen vrijwel alleen als ballast mee sleurt, met name de grotere, dus zwaardere accu.

Ik weet even niet meer waar ik dit las, ik zal kijken of ik de bron nog kan vinden.

Link to post
Share on other sites

Nadeel van de PHEV (net als de HEV)hij heeft de benzinemotor nodig om warmte voor het interieur te maken. Dus in de winter zal toch ook regelmatig de benzinemotor lopen.

Aan de andere kant maar goed, want de rotzooi die ze tegenwoordig E10 noemen moet je ook niet te oud laten worden.

Link to post
Share on other sites

Dan moet je er geen E10 in gooien ;)
Het gebrek aan een warmtepomp voor de verwarming is voor mij een deal-breaker op dit moment om een PHEV aan te schaffen.
Bij de meeste merken is dit helaas het probleem waardoor een PHEV geen meerwaarde heeft.
Met een fatsoenlijke elektrische verwarming (liefst een warmtepomp) zou het ideaal zijn voor de korte ritjes van mijn vrouw van huis naar station.

Link to post
Share on other sites
de rotzooi die ze tegenwoordig E10 noemen moet je ook niet te oud laten worden.

Toevallig vandaag wat over gelezen op Nu.nl
Pas na een maand of 3 zou E10 problemen KUNNEN geven. Na meer dan een half jaar heb je met alle brandstoffen kans op veroudering.

Sowieso raadden ze in het artikel aan minstens een half uur per week te rijden...

Edit; bron:
https://www.nu.nl/auto/6099544/dit-gaat-er-mis-als-jouw-auto-te-lang-stilstaat.html
Link to post
Share on other sites

Om nog heel even op de E10 door te gaan: Bij injectie heb je er wat minder snel last van, maar met een carb en sproeiers zoals veel grasmaaiers en dat soort spul gaat het erg vaak mis.  

Maar ook de injectie schijnt er van dicht te slibben. Maar het is wel een dingetje om rekening mee te houden, stel je zou heel veel puur elektrisch kunnen rijden, dan kan het zijn dat je eigenlijk een duurdere benzine moet gaan tanken om problemen te voorkomen. Helaas weet je dat pas als het eigenlijk te laat is.

Buiten dat lijken de ritjes van topicstarter redelijk ideaal voor een phev, allemaal zo rond de 30 km zelf al zou de eerste 2 kilometer de benzinemotor draaien. Het verschil van 120+30 euro is denk ik niet goed te maken. Als je door een actie een gering prijsverschil krijgt bij aanschaf, kan het sneller interessant zijn temeer omdat tot 2025? de wegenbelasting nog halftarief heeft.

Ik heb voor mezelf een keer zitten tellen dat het ongeveer 50 euro per maand zou schelen (3x in de week 30 km heen - terug) dus dat zou voor mij ongeveer het prijsverschil moeten zijn.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, meeder zei:

Met een fatsoenlijke elektrische verwarming (liefst een warmtepomp) zou het ideaal zijn voor de korte ritjes van mijn vrouw van huis naar station.

Voor de echt korte ritjes is de stoel en stuurverwarming ideaal.

Verder merk ik geen groot verschil in verbruik tussen de HEV en de huidige PHEV (ik ben geen consequente lader :innocent: ). Ik heb de PHEV genomen vanwege de korting (bij aanschaf en de lagere wegenbelasting) en de uitrusting. Het enige nadeel van de PHEV (wat mij betreft dan) is de wat mindere ruimte onder de kofferbakbodem. Verder een super auto.

Edited by HenkM
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Als je door een actie een gering prijsverschil krijgt bij aanschaf, kan het sneller interessant zijn temeer omdat tot 2025? de wegenbelasting nog halftarief heeft.

Alleen heeft TO het over operational lease, dus zal dat voor hem geen invloed hebben...
Link to post
Share on other sites

Beste Leden,

Dank jullie wel voor alle reacties. Voor thuis en kantoor, hebben we een oplaadpaal. Echter voor gym en het Rugby natuurlijk niet. Van onze klanten heeft ongeveer 50% een laadpaal die ik dan zou kunnen gebruiken.
Tevens is het hier vaker koud dan warm. Stuur en stoelverwarming doen nu ook bij de Stonic wonderen. Maar alles samengevat zou ik het geen toegevoegde waarde vinden voor zakelijk operational lease om voor de PHEV te gaan. Ik kan begrijpen met de voordelen en korte afstanden dat het vele voordelen biedt voor prive gebruik/aanschaf, maar niet voor lease.

 

Ben er nu 80% over uit dat het de HEV gaat worden. Dealer zei dat er geen Thuiskomer bij is inbegrepen maar er wel ruimte voor zou zijn. Maar kijkend naar de reviews, zie ik geen ruimte voor een thuiskomen. Dat ruimte is in beslag genomen door de accu.

Link to post
Share on other sites

Ik rijd PHEV, privé, en heb op 31-12 de balans opgemaakt. Ik rijd de auto vanaf 1 augustus.

441 kWh
76 liter E10
3939 km gereden (doet Xmoo in een week ;)).

Auto rijdt 1 op 52 (puur naar de benzine kijkend), stoot per km 46 gram CO2 uit, en heeft me per 100 km 5,60 euro gekost (benzine plus stroom).
Mijn PHEV rijdt rond de 70 km afstand op de accu als ik maximaal 80 km/h rijdt. Ik stekker thuis altijd.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
On 1/11/2021 at 10:34 AM, Flying_Dutchman said:

Ik rijd PHEV, privé, en heb op 31-12 de balans opgemaakt. Ik rijd de auto vanaf 1 augustus.

441 kWh
76 liter E10
3939 km gereden (doet Xmoo in een week ;)).

Auto rijdt 1 op 52 (puur naar de benzine kijkend), stoot per km 46 gram CO2 uit, en heeft me per 100 km 5,60 euro gekost (benzine plus stroom).
Mijn PHEV rijdt rond de 70 km afstand op de accu als ik maximaal 80 km/h rijdt. Ik stekker thuis altijd.

Hele mooie cijfers. Heb jij de stock 15/16" velgen eronder?

Link to post
Share on other sites

Zeker mooie cijfers. ik twijfel nog. Is het de meerprijs waard? Wat als je niet kunt laden, is het verbruik dan hoger dan de normale hybride? Als ik het goed begrijp moet je eigenlijk altijd kunnen laden zodat je een zo vol mogelijke accu hebt om het verbruik zo laag mogelijk te houden. 

Link to post
Share on other sites

Ik denk dat iedereen het voor zichzelf zal goed moeten nakijken, als een HEV 6 a 7 liters verbruikt aan 1,4€ dan kost deze 8,4 a 9,8€ per 100 Km

Ik denk als je met een PHEV 2/3 Elektrisch en 1/3 Benzine ( wat mij aannemelijk is ) rijdt, zoals dit ongeveer bij " Flying_Dutchman " het geval is, je veel Km moet maken om de meerprijs goed te maken

In Belgie kost de Niro PHEV 7450€ meer dan de HEV, als je dan maar ongeveer 3,5 a 4,5€ per 100 KM (3500 a 4500€ per 100000 KM ) voordeel kan halen, dan moet je meer dan 160000 KM rijden om voordeel te doen, de taks is ook amper 70€ goedkoper in Belgie

Misschien zie ik het fout, maar het lijkt mij nog steeds te duur om de gewone burger de overschakeling te laten/doen maken naar E-rijden

Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Willemfred zei:

Ik denk dat iedereen het voor zichzelf zal goed moeten nakijken, als een HEV 6 a 7 liters verbruikt aan 1,4€ dan kost deze 8,4 a 9,8€ per 100 Km

Ik denk als je met een PHEV 2/3 Elektrisch en 1/3 Benzine ( wat mij aannemelijk is ) rijdt, zoals dit ongeveer bij " Flying_Dutchman " het geval is, je veel Km moet maken om de meerprijs goed te maken.

Ik wilde elektrisch gaan rijden en mijn caravan kunnen trekken. Keuze is dan heel beperkt. Mijn PHEV voldoet prima. Vast niet de minst dure oplossing maar ik heb wat over voor een betere luchtkwaliteit in de steden en dorpen. Tot nu toe de caravan nog niet aangekoppeld gehad, vandaar de goede cijfers. Wordt hopelijk in 2021 een heel ander verhaal ;)

Link to post
Share on other sites

Mijn volgende zal ook een HEV of PHEV worden ( en heel graag een Sorento ), denk zeker dat het beter is voor het milieu, maar de prijzen van ( milieuvriendelijke ) auto swingen wel de pan uit, als je 5-6, 7000€ moet bijtellen, zal dat voor vele mensen toch te duur zijn.

Link to post
Share on other sites
23 hours ago, Flying_Dutchman said:

De standaard velgen (16 inch).

Wat voor resultaten haal je als je het niet zou opladen? Dus echt als hybrid. Haal je dan ook gem 6l op 100 zoals hierboven beschreven?

Want dan zou ik op zich de risico kunnen nemen om zo veel mogelijk op de laten en als het niet lukt, alsnog zuinig met brandstof te rijden.

Link to post
Share on other sites
On 1/13/2021 at 5:02 PM, gjcvro said:

Tsja, soms heb je kortingen die het verschil wel een stuk kleiner maken.
image.png.1121327f998d553f2675756ab12a30e5.png

Precies. Contact gehad met de Kia dealer waar nu mijn Stonic van af komt. Hebben een offerte opgesteld incl korting. Gestuurd naar Leaseplan en die zijn nu even een herberekening aan het maken. Toch handig als je een Executive PHEV voor de prijs van een Executive HEV kunt krijgen.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Joost81
      Dag allemaal, 
      Allereest, wat een goed forum is dit, met een hoop informatie.
      Ik ben mij dus aan het oriënteren op een Kia Niro Hybride occasion, kijk een beetje naar bouwjaar 2017, 2018. Ik rijdt nu een Mitsubishi ASX 1.6 uit 2015. Op zich een prima no-sense auto, maar ik ben meer gaan rijden, dus wil graag een comfortabelere, stillere, zuinigere auto, met automaat, en kwam zo op de Niro terecht.
      Ik wil graag een uitvoering met lekker veel luxe en opties, mis ik een beetje op mijn ASX, dus heb mijn oog laten vallen op een executive of businesline. Beide met leer, stoelverwarming, lane assist, adaptieve cruise control, extra getint glas. Qua prijs niet heel veel verschil, executive ietsje duurder uiteraard.
      Voordeel businessline: heeft 16" velgen, niet het mooiste, maar las hier wel het stilste en zuinigste. Ben denk ik voornemens er Cross Climates op te zetten. 
      Voordeel executiveline: JBL systeem, Stoelventilatie (lijkt mij fijn in de zomer, of meer een gimmick?), dodehoekdetectie. Xenonlichten. En 18" velgen, staan de auto heel goed, maar ben dus bang voor teveel herrie (daar erger ik mij juist aan bij mijn ASX, echt flinke herrie bij 100km/uur). 
      Wat zouden jullie doen? Is het verschil in geluid en verbruik tussen 16 en 18 inch echt zo groot, of zijn de 18 inch ook stil mits de goede banden erop.
      Alvast hartelijk dank, Joost
    • By JCG
      Stel: je gaat 150 (of 500) km rijden en het is niet erg als aan het einde van de rit de accu helemaal leeg is. Wat zijn dan de effecten op brandstofverbruik en brandstof-/energiekosten als je:
      1. Begint in de EV stand, de accu helemaal leeg rijdt en daarna overgaat op Auto of HEV stand
      2. Vanaf de start van de rit op Auto of HEV stand rijdt
      Ik ben benieuwd naar de reacties en onderbouwing.
       
    • By BarneyRubble
      Beste Niro Rijders 
      Ik merk sinds een paar maanden dat mijn Niro ( Hybride) tijdens het automatisch opschakelen een behoorlijke trilling laat voelen, net of er iets niet goed pakt.
      Ik heb het niet continu maar merk het zo nu en dan tijdens het opschakelen in lage versnellingen. Hij trilt dan bij een overschakeling naar een versnelling hoger en doet dit dan 1x tijdens het geheel opschakelen. 
      Zo af en toe merk ik het ook als ik juist het gas wat dieper intrap om wat meer vaart te maken, bv bij het invoegen.  Die trilling voel je dan echt goed en duurt dan zo'n 2a3 seconden.
      Hebben meerdere hier misschien last van ? Ik ga hier in ieder geval wel melding bij de dealer van maken.
    • By woutdeheer
      Sinds 08/2020 nieuwe niro PHEV. Over het algemeen heel tevreden maar......
      Wanneer auto bijna tot stilstand is gekomen kraken de remmen rondom.
      Bij loslaten rempedaal is dit ook het geval.
      Dealer zegt dat dit normaal is bij de Niro, komt door het speciale remsysteem.............
      Volgens mij een broodje-aap verhaal en om nadere info verzocht , tot nu toe nog bij de dealer.
      Is dit een bekend probleem?
       
      mvg
    • By MDVS69
      Beste Kia rijders,
      Ik heb sinds een paar weken problemen met het infotainment systeem van mijn Niro model 2020. De auto is 16 maanden oud en heeft 42000 gereden.
      Ik denk dat de eerste symptomen zich al eind november aandiende bij gebruik van het spraak besturing systeem , ik kreeg een melding dat de service niet beschikbaar was.
      Dit werd gevolgd een 2 weken later na wegrijden uit achteruit dat de camera aan bleef staan en bijna geen functie meer werkte, stoppen en motor uitzetten bracht geen oplossing. Uitzetten en uitstappen en op slot doen om vervolgens weer in te stappen  werkte gedeelte en de camera was uit, echter een aantal knoppen werkte nog steeds niet. Het indrukken van de reset button bracht uiteindelijk de oplossing en alles werkte weer. 
      De dag erop naar de dealer die de laatste update installeerde en zou bij herhaling moeten gaan zoeken wat de oorzaak is.
      Nu 25 december bleef het scherm zwart en was niet aan te krijgen zoals reeds hierboven genoemde stappen tot het indrukken van de reset button.
      Nu is mijn vraag, ik rij de auto sowieso als full lease en heb geen zin om allerlei onderzoeken of tests te laten doen. Daarom wil ik rechtstreeks via Leaseplan de dealer dwingen het systeem te  laten vervangen. Hebben jullie soortgelijke ervaring en wat is er al ondernomen?
      Groet,
      Michael 
×
×
  • Create New...