Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Privatelease contract getekend voor een Kia e-Niro 64 kw dynamicplus. Nu blijkt dat hierin standaard geen warmtepomp in zit..

zonder wamtepomp is de auto op voorraad en kan eind februari worden geleverd. Met warmtepomp moet de auto worden besteld en zal naar verwachting ergens in mei juni worden geleverd.

met warmte pomp gaat de private lease wel omhoog. Weet nog niet hoeveel per maand.

wat is verstanding wel of geen wamtepomp?? 

Geplaatst
15 minuten geleden, jakob zei:

Privatelease contract getekend voor een Kia e-Niro 64 kw dynamicplus. Nu blijkt dat hierin standaard geen warmtepomp in zit..

zonder wamtepomp is de auto op voorraad en kan eind februari worden geleverd. Met warmtepomp moet de auto worden besteld en zal naar verwachting ergens in mei juni worden geleverd.

met warmte pomp gaat de private lease wel omhoog. Weet nog niet hoeveel per maand.

wat is verstanding wel of geen wamtepomp?? 

zover ik weet is in Nederland altijd een warmtepomp ingebouwd . Met een warmtepomp is je Range in de winter groter . 

Geplaatst
18 minuten geleden, Bram E-Niro zei:

zover ik weet is in Nederland altijd een warmtepomp ingebouwd . Met een warmtepomp is je Range in de winter groter . 

Bij MY 21 is dat niet meer op alle modellen standaard. Daarvoor wel.

Warmtepomp is erg prettig en beter voor je bereik. Maar goed als je nooit meer dan 150km rijdt maakt het weinig uit

Geplaatst
4 uur geleden, Steeck03 zei:

Bij MY 21 is dat niet meer op alle modellen standaard. Daarvoor wel.

Warmtepomp is erg prettig en beter voor je bereik. Maar goed als je nooit meer dan 150km rijdt maakt het weinig uit

Ik heb zelf ook een my21 e-niro 64 executive geprivate leased. Warmtepomp is inderdaad niet meer standaard. Ik heb hem wel besteld. Kost op basis van 5 jr 20000 km 12 euro per maand. Dar vind ik het zeker waard.

  • 1 jaar later...
Geplaatst

Beste allemaal,

Zou het zo kunnen zijn dat een warmtepomp niet altijd de beste keuze hoeft te zijn.

Volgens ‘ Electro Ben’. https://youtu.be/u_NcomI1AHw   wordt de warmtepomp in een Niro pas na ongeveer 30 km actief. Als dat zo is, zal de warmtepomp in de praktijk bij een aantal van u niet zo’n zinvolle investering zijn verwacht ik.

 

Geplaatst

De 'normale' accuverwarming zal sowieso het eerst voor warmte zorgen bij de accu, en de warmtepomp neemt die functie dan wat later over.

Bij korte ritten, <5km, zal de warmtepomp geen goed meetbaar effect hebben.

Wanneer je met een voorverwarmde auto voor een lange rit vertrekt, zie ik het nut wel.

Geplaatst
2 uur geleden, zei Megat:

Beste allemaal,

Zou het zo kunnen zijn dat een warmtepomp niet altijd de beste keuze hoeft te zijn.

Volgens ‘ Electro Ben’. https://youtu.be/u_NcomI1AHw   wordt de warmtepomp in een Niro pas na ongeveer 30 km actief. Als dat zo is, zal de warmtepomp in de praktijk bij een aantal van u niet zo’n zinvolle investering zijn verwacht ik.

 

@Megat Dat lijkt me een raar en onwaarschijnlijk verhaal. Is dat weer zo'n kulverhaal van iemand die niet weet waar-ie het over heeft?
Das tenminste wat er in me opkomt als ik dit soort dingen hoor.

@jakob Als je nu een e-Niro uit voorraad bestelt, dan krijg je het 'oude' model. Als die besteld en nog gebouwd moet worden krijg je het nieuwe model. 

Kiest u maar...

 

  • Like 1
Geplaatst
24 minuten geleden, zei Hippe lip:

@Megat Dat lijkt me een raar en onwaarschijnlijk verhaal. Is dat weer zo'n kulverhaal van iemand die niet weet waar-ie het over heeft?
Das tenminste wat er in me opkomt als ik dit soort dingen hoorl. 

 

 

De warmtepomp zal een bron moeten hebben waaruit hij zijn warmte kan genereren. Bij lage temperaturen schijnt het rendement vaak erg laag of zelfs negatief te zijn. Als ik het goed heb, is het de AC-DC module bovenop de elektromotor, die het eerste warmte levert en die heeft tijd nodig om op te warmen.

  • Sad 1
Geplaatst
3 uur geleden, zei Megat:

De warmtepomp zal een bron moeten hebben waaruit hij zijn warmte kan genereren. Bij lage temperaturen schijnt het rendement vaak erg laag of zelfs negatief te zijn. Als ik het goed heb, is het de AC-DC module bovenop de elektromotor, die het eerste warmte levert en die heeft tijd nodig om op te warmen.

@Megat

En wat dacht je van de radiateur die voorin de auto zit? Zou dat niet een gewone, heel logische bron zijn, net als de statische lucht/water-warmtepompen voor huizen? Die doen dat immers net zo, ook bij vorst buiten en die hebben dan toch écht geen negatief rendement hoor.
Natuurlijk zijn er onderdelen van de auto die na verloop van tijd warm kunnen worden en waarvan de warmte misschien wel gebruikt wordt voor het verwarmen van het interieur.

Dus die problemen die je schetst die zie ik nog niet zo.

Geplaatst (aangepast)

Slecht rendement kan ik me nog voorstellen, negatief lijkt me een broodje aap verhaal.

Vwb warmtepomp of niet, ik heb gekozen voor niet, ik denk niet dat ik er voldoende voordeel uit haal om de paar honderd euro terug te besparen.

aangepast door gjcvro
  • Like 1
Geplaatst
14 uur geleden, zei Hippe lip:

@Megat

En wat dacht je van de radiateur die voorin de auto zit? Zou dat niet een gewone, heel logische bron zijn, 

Ik heb nog geen e auto, dus uit ervaring spreken kan ik niet. Het was om die reden dat ik het topic opende.                              Als de radiator voldoende warmte af zal kunnen geven, hoelang duurt het voordat die op temp. is ?                                            De warmtepomp kost aardig wat geld en dan lijkt het me fijn als ik er dan ook werkelijk profijt van heb. Heb je misschien ook naar de filmpjes gekeken van ‘Electric Ben’

Geplaatst (aangepast)

@Megat

De keuze wel/geen warmtepomp is op dit forum vaker voorbijgekomen. Heb je gezocht op het trefwoord ‘warmtepomp’?

In het kort: het is een nogal persoonlijke keuze. Met name bij langere ritten maakt het uit; bij echt korte ritten kun je sowieso beter je verwarming uitzetten, omdat die uit alle macht probeert de auto warm te krijgen, wat vervolgens nét (of maar half) gelukt is tegen het eind van je ritje. Stoel- en stuurverwarming is dan een stuk economischer.

En als je op zoek bent naar de puur economische afweging voor de warmtepomp dan ben ik bang dat je nog een paar jaar door kunt zoeken. De één vindt het een prima keus, de ander vind het overbodig. Harde argumenten zijn er in mijn ogen niet.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst (aangepast)

In theorie zou je het toch door kunnen rekenen? ik denk even hardop. Ik zag net een leasebedrag van 12,5 euro per maand, of 1000 euro op de aanschaf.

12.5 euro per maand is,  als je uit gaat van een stroomtarief van 50 ct (beetje tussen de tarieven voor thuisladen en openbaar laden in en het rekent makkelijk)

dan moet je 25Kw besparen per maand, maar je hebt er grofweg maar een half jaar wat aan dus dat betekent 50Kw besparen. Op de verwarming alleen. Denk niet dat ik dat ga halen met 200km per week. 

Heb je de maximale range per dag nodig, wordt het weer een ander verhaal, want dan komt de factor tijd weer langs.

aangepast door gjcvro
  • Like 1
Geplaatst

Wij hebben er bewust niet voor gekozen. We hebben de e-Niro voor het woon-werk verkeer van mijn vrouw en korte uitstapjes samen. Dit komt gemiddeld in de winter neer op ca. 350 km per week en in de overige maanden ca. 450 km per week. We laden de auto in principe iedere nacht op en zorgen ervoor dat de auto warm is op het moment dat mijn vrouw naar het werk rijdt. De heenreis mist ze dus in het geheel niet de warmtepomp. 

Geplaatst
Wij hebben er bewust niet voor gekozen. We hebben de e-Niro voor het woon-werk verkeer van mijn vrouw en korte uitstapjes samen. Dit komt gemiddeld in de winter neer op ca. 350 km per week en in de overige maanden ca. 450 km per week. We laden de auto in principe iedere nacht op en zorgen ervoor dat de auto warm is op het moment dat mijn vrouw naar het werk rijdt. De heenreis mist ze dus in het geheel niet de warmtepomp. 

Dat is inderdaad een goed verhaal wanneer je aan huis kunt opladen en verwarmen elke nacht. Dan heb je geen warmtepomp nodig inderdaad.
Laten we maar niet uitrekenen wat het elke dag opwarmen van de auto kost ten opzichte van de aanschaf van de warmtepomp

Overigens had ik in mijn eerste e-Niro wel een warmtepomp (was toen nog standaard) en nu heb ik hem niet (want niet snel genoeg leverbaar). Ik merk wel dat mijn auto met de huidige temperaturen iets minder zuinig is dan de vorige, maar ik denk wel marginaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst
8 uur geleden, zei yvdhaak:

Overigens had ik in mijn eerste e-Niro wel een warmtepomp (was toen nog standaard) en nu heb ik hem niet (want niet snel genoeg leverbaar). Ik merk wel dat mijn auto met de huidige temperaturen iets minder zuinig is dan de vorige, maar ik denk wel marginaal.

Dan ben ik wel benieuwd wat je gemiddelde verbruik jaarrond is. Bij mij is dat (met de ‘oude’ MY19) 15,5 kWh/100km. Was dat bij jouw vorige e-Niro ook?

Geplaatst
Dan ben ik wel benieuwd wat je gemiddelde verbruik jaarrond is. Bij mij is dat (met de ‘oude’ MY19) 15,5 kWh/100km. Was dat bij jouw vorige e-Niro ook?

Ik ben daar ook benieuwd naar. De auto is nu een maand oud, dus valt nog niet veel over te zeggen. Ik hou het nu wel bij.

Met mijn vorige auto was het ook zoiets als bij jou. 13 à 14 in de zomer en 17 à 18 in de ‘winter’.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...