Daniek70 Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 Beste Mede e-niro rijders, hier een niet zo blije rijder... Ik heb sinds juni 2020 het 2020 model e-Niro, toen ik hem de eerste 10-15 x oplaadde gaf hij steeds ca. 450-470 km aan en ik kon er dan ook 400-430 km mee rijden tot de 10% Sinds de zomervakantie loopt dit naar beneden, zelfs 300 km achter een vrachtwagen met 90 km/u en daarna 80 km normaal was de accu bijna leeg, bij ca. 20-25C en zonder airco alleen radio. Dashboard gaf iets van 13,5 kw/100 aan Vanaf dec. ben ik blij als ik de 280 km haal (en dan rij ik tot ca 10-12% accu) en zegt de auto met twee streepjes nog ca. 20 km terwijl ik bijna altijd de verwarming op 17 C heb (of uit) en mijn stoelverwarming op t 1e lampje. Volgens de dealer is dit een acceptabel verbruik bij deze temp (het was toen ca. +4-+6 C Als ik dan in de laadhistorie kijk laad hij van ca. 10% tot 100% ca, 46-48kW Mij lijkt dat je de 64 kW echt niet helemaal oprijd maar 64-10 % is volgens mij ca. 58 KW en niet 48 Ik denk dus dat de accu niet goed is, en hij ergens wat kW (denkt) te missen. Verder stopte de auto vandaag bij 9%, ik denk na ca. 500 m schildpad, en max 25km/uur en daarna stopte hij gewoon (ik had er totaal 230 km meer gereden sinds de vorige lading). Na even uit en weer aan (3x) kon ik de laadpaal bereiken vlak bij mijn huis. Laatste week bijna alleen maar in de stad gereden en daar alleen maar 30 KM wegen. Kan iemand me vertellen hoeveel zij laden in kW toen hun auto ca, 10% leeg was. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tijdjes123 Posted February 12, 2021 Share Posted February 12, 2021 Rijdt je hem steeds op tot onder de 10% en laat je hem op 100% dat is namelijk nogal slecht voor de accu waardoor die sneller zijn capiciteit verliest. Volgens mij kan je ergens in het menu zien hoeveel % batterijcapicteit je nog hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bram E-Niro Posted February 12, 2021 Share Posted February 12, 2021 Met een obd dongel en app kun je ook je soh zien . ( hoe gezond je accu nog is ) Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steeck03 Posted February 12, 2021 Share Posted February 12, 2021 16 uur geleden, Daniek70 zei: Beste Mede e-niro rijders, hier een niet zo blije rijder... Ik heb sinds juni 2020 het 2020 model e-Niro, toen ik hem de eerste 10-15 x oplaadde gaf hij steeds ca. 450-470 km aan en ik kon er dan ook 400-430 km mee rijden tot de 10% Sinds de zomervakantie loopt dit naar beneden, zelfs 300 km achter een vrachtwagen met 90 km/u en daarna 80 km normaal was de accu bijna leeg, bij ca. 20-25C en zonder airco alleen radio. Dashboard gaf iets van 13,5 kw/100 aan Vanaf dec. ben ik blij als ik de 280 km haal (en dan rij ik tot ca 10-12% accu) en zegt de auto met twee streepjes nog ca. 20 km terwijl ik bijna altijd de verwarming op 17 C heb (of uit) en mijn stoelverwarming op t 1e lampje. Volgens de dealer is dit een acceptabel verbruik bij deze temp (het was toen ca. +4-+6 C Als ik dan in de laadhistorie kijk laad hij van ca. 10% tot 100% ca, 46-48kW Mij lijkt dat je de 64 kW echt niet helemaal oprijd maar 64-10 % is volgens mij ca. 58 KW en niet 48 Ik denk dus dat de accu niet goed is, en hij ergens wat kW (denkt) te missen. Verder stopte de auto vandaag bij 9%, ik denk na ca. 500 m schildpad, en max 25km/uur en daarna stopte hij gewoon (ik had er totaal 230 km meer gereden sinds de vorige lading). Na even uit en weer aan (3x) kon ik de laadpaal bereiken vlak bij mijn huis. Laatste week bijna alleen maar in de stad gereden en daar alleen maar 30 KM wegen. Kan iemand me vertellen hoeveel zij laden in kW toen hun auto ca, 10% leeg was. Opvallend. Wat is het verbruik op dit moment?. Het lijkt op iets met de accu, maar als je verbruik extreem hoog is, kan het een andere oorzaak hebben. Ik heb een MY2019 en die staat nog steeds ergens net boven de 400km na 100% laden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hippe lip Posted February 12, 2021 Share Posted February 12, 2021 3 uur geleden, Bram E-Niro zei: Met een obd dongel en app kun je ook je soh zien . ( hoe gezond je accu nog is ) Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Ik heb ooit eens ergens gelezen dat dit een statische waarde is die pas na een bepaalde test aangepast wordt. Heeft iemand daar ooit (in een e-Niro) een andere waarde dan 100% gezien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
8.3 Posted February 12, 2021 Share Posted February 12, 2021 (edited) Zoals eerder hier genoemd met een OBD2 adapter en de app car scanner de spanning van de accu cellen uitlezen. Die moeten nagenoeg allemaal dezelfde waarde hebben. Maximaal verschil 40mV. Bij 100% SOC is het ongeveer 4,14V per cel. Edited February 12, 2021 by 8.3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigmasailor Posted February 12, 2021 Share Posted February 12, 2021 Ik blijf altijd zo tussen de 30 en 80%. Het percentage opladen klopt altijd heel aardig met de 64 kWh plus 15% laadverlies. Wat TS schetst is op zijn minst verdacht en verdient aandacht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bram E-Niro Posted February 12, 2021 Share Posted February 12, 2021 Ik heb ooit eens ergens gelezen dat dit een statische waarde is die pas na een bepaalde test aangepast wordt. Heeft iemand daar ooit (in een e-Niro) een andere waarde dan 100% gezien?Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flying_Dutchman Posted February 13, 2021 Share Posted February 13, 2021 Op 12-2-2021 om 10:43, tijdjes123 zei: Rijdt je hem steeds op tot onder de 10% en laat je hem op 100% dat is namelijk nogal slecht voor de accu waardoor die sneller zijn capiciteit verliest. Volgens mij kan je ergens in het menu zien hoeveel % batterijcapicteit je nog hebt. Dit is een broodje aap. De accu's zijn afdoende beschermd tegen capaciteitsverlies bij teveel onderlading. Hier hoef je als gebruiker niet op te letten. De auto valt nog onder de garantie, dus naar de garage met dit probleem. En als de dealer zich blijft verschuilen achter "dat dit normaal" is, contact opnemen met een andere dealer en/of met Kia Nederland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniek70 Posted February 14, 2021 Author Share Posted February 14, 2021 Op 12-2-2021 om 19:02, Sigmasailor zei: Ik blijf altijd zo tussen de 30 en 80%. Het percentage opladen klopt altijd heel aardig met de 64 kWh plus 15% laadverlies. Wat TS schetst is op zijn minst verdacht en verdient aandacht. Bedankt voor je reactie, is het laadverlies 15%? Dus als er volgens de paal 10 kw ingaat is t maar 8,5 wat de accu ontvangt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hippe lip Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 45 minuten geleden, Daniek70 zei: Bedankt voor je reactie, is het laadverlies 15%? Dus als er volgens de paal 10 kw ingaat is t maar 8,5 wat de accu ontvangt? Dan heb je precies te maken met wat @Sigmasailor hierboven al zei: ca. 15% laadverlies. Heel normaal, dat hebben we allemaal. Ontkom je niet aan. @Bram E-Niro Bedankt voor je plaatje. Dat is nieuwe info voor me. Weer wat geleerd. Hoe oud (hoeveel km en hoeveel maanden) is je auto? Dat geeft een beetje een indruk bij die 97,6% SOH. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chojin Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Op 13-2-2021 om 14:19, Flying_Dutchman zei: Dit is een broodje aap. De accu's zijn afdoende beschermd tegen capaciteitsverlies bij teveel onderlading. Hier hoef je als gebruiker niet op te letten. Heb je daar een bron van? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bram E-Niro Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Dan heb je precies te maken met wat [mention=19731]Sigmasailor[/mention] hierboven al zei: ca. 15% laadverlies. Heel normaal, dat hebben we allemaal. Ontkom je niet aan. [mention=5694]Bram E-Niro[/mention] Bedankt voor je plaatje. Dat is nieuwe info voor me. Weer wat geleerd. Hoe oud (hoeveel km en hoeveel maanden) is je auto? Dat geeft een beetje een indruk bij die 97,6% SOH.Deze screenshot was 25 nov bij 7000 km op de teller en 6 maanden oud . Hopelijk zet de slijtage niet zo snel door . AnDerzijds we hebben 7 jaar garantie dus een nieuwe accu na 5 jaar is zo gek nog niet . Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigmasailor Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Op 14-2-2021 om 21:07, Daniek70 zei: Bedankt voor je reactie, is het laadverlies 15%? Dus als er volgens de paal 10 kw ingaat is t maar 8,5 wat de accu ontvangt? Er gaat dan ook echt 10 kWh in de auto, 15% wordt warmte in de lader/omvormer en accu, de rest gaat als nuttige energie de accu in. Is normaal voor alle EVs, laden direct op gelijkspanning zou beter gaan omdat je dan geen omvormer meer hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flying_Dutchman Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 Op 15-2-2021 om 12:01, Chojin zei: Heb je daar een bron van? Ik heb in de telecomindustrie gewerkt, met accu's. Alle cellen worden apart door electronica bewaakt. Bij een te lage lading wordt de cel losgekoppeld om schade te voorkomen. Diezelfde electronica zorgt voor een stop op laden wanneer de cel vol is. En beschermt tegen ontbranding door te hoge temperaturen. Dit geldt ook allemaal voor accu's in auto's, en vele andere apparaten (e-bikes). Is een verplichting vanwege veiligheid. Anders zouden er geen e-auto's per trein, boot of trailer vervoerd mogen worden. Als consument kun je een e-auto gerust aan een laadpaal laten hangen. Vol is vol en het laden stopt vanzelf. En wanneer een cel leeg is wordt deze losgekoppeld. Bij verschillen in capaciteit tussen de cellen onderling krijg je inderdaad het gedrag van "plotseling" stoppen omdat een deel van de accu leeg is. Is een defect van de accu en dus garantie want alle cellen zouden min of meer identiek moeten zijn. De bron is dus mijn jarenlange ervaring met alle soorten accu's (1980 - 2020). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bram E-Niro Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 Beste Mede e-niro rijders, hier een niet zo blije rijder... Ik heb sinds juni 2020 het 2020 model e-Niro, toen ik hem de eerste 10-15 x oplaadde gaf hij steeds ca. 450-470 km aan en ik kon er dan ook 400-430 km mee rijden tot de 10% Sinds de zomervakantie loopt dit naar beneden, zelfs 300 km achter een vrachtwagen met 90 km/u en daarna 80 km normaal was de accu bijna leeg, bij ca. 20-25C en zonder airco alleen radio. Dashboard gaf iets van 13,5 kw/100 aan Vanaf dec. ben ik blij als ik de 280 km haal (en dan rij ik tot ca 10-12% accu) en zegt de auto met twee streepjes nog ca. 20 km terwijl ik bijna altijd de verwarming op 17 C heb (of uit) en mijn stoelverwarming op t 1e lampje. Volgens de dealer is dit een acceptabel verbruik bij deze temp (het was toen ca. +4-+6 C Als ik dan in de laadhistorie kijk laad hij van ca. 10% tot 100% ca, 46-48kW Mij lijkt dat je de 64 kW echt niet helemaal oprijd maar 64-10 % is volgens mij ca. 58 KW en niet 48 Ik denk dus dat de accu niet goed is, en hij ergens wat kW (denkt) te missen. Verder stopte de auto vandaag bij 9%, ik denk na ca. 500 m schildpad, en max 25km/uur en daarna stopte hij gewoon (ik had er totaal 230 km meer gereden sinds de vorige lading). Na even uit en weer aan (3x) kon ik de laadpaal bereiken vlak bij mijn huis. Laatste week bijna alleen maar in de stad gereden en daar alleen maar 30 KM wegen. Kan iemand me vertellen hoeveel zij laden in kW toen hun auto ca, 10% leeg was. Ik kan nu in de winter ook veel minder rijden 370 km op een volle accu verbruik is behoorlijk toe genomen tot 18 kw per 100 kw . Waarschijnlijk allemaal door de verwarming die hard moet werken . Vanmorgen nog even een screenshot gemaakt van de SOH wel apart dat ie nu hoger is dan een paar maanden terug ( hing toen aan een snellader ) nu reed ik net thuis weg met 100% geladen accu . Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hippe lip Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 Op 15-2-2021 om 19:58, Bram E-Niro zei: Deze screenshot was 25 nov bij 7000 km op de teller en 6 maanden oud . Hopelijk zet de slijtage niet zo snel door . AnDerzijds we hebben 7 jaar garantie dus een nieuwe accu na 5 jaar is zo gek nog niet . Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 7 jaar garantie, ja, Maar ik ben bang dat het een illusie is dat, wanneer je een beroep op die garantie kan doen, je dan een nieuwe accu krijgt. Er is gedefiniëerd binnen welke specs je accu moet blijven in die 7 jaar. In geval van vervanging wegens garantie kan je dus ook een andere accu krijgen die nog maar nét binnen die specs valt. Garantie afgewikkeld, maar jij dan ook zo blij???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bram E-Niro Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 7 jaar garantie, ja, Maar ik ben bang dat het een illusie is dat, wanneer je een beroep op die garantie kan doen, je dan een nieuwe accu krijgt. Er is gedefiniëerd binnen welke specs je accu moet blijven in die 7 jaar. In geval van vervanging wegens garantie kan je dus ook een andere accu krijgen die nog maar nét binnen die specs valt. Garantie afgewikkeld, maar jij dan ook zo blij????Lijkt me sterk dat er gebruikte onderdelen op je auto geschroeft gaan worden . Wat ik me wel kan voorstellen is dat ze een paar cellen vervangen. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hippe lip Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 @Bram E-Niro Je zegt wat ik in feite bedoel: na de garantiereparatie krijg je ws niet (veel) meer dan waar je volgens het boekje recht op hebt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chojin Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 7 uur geleden, Flying_Dutchman zei: Ik heb in de telecomindustrie gewerkt, met accu's. Alle cellen worden apart door electronica bewaakt. Bij een te lage lading wordt de cel losgekoppeld om schade te voorkomen. Diezelfde electronica zorgt voor een stop op laden wanneer de cel vol is. En beschermt tegen ontbranding door te hoge temperaturen. Dit geldt ook allemaal voor accu's in auto's, en vele andere apparaten (e-bikes). Is een verplichting vanwege veiligheid. Anders zouden er geen e-auto's per trein, boot of trailer vervoerd mogen worden. Als consument kun je een e-auto gerust aan een laadpaal laten hangen. Vol is vol en het laden stopt vanzelf. En wanneer een cel leeg is wordt deze losgekoppeld. Bij verschillen in capaciteit tussen de cellen onderling krijg je inderdaad het gedrag van "plotseling" stoppen omdat een deel van de accu leeg is. Is een defect van de accu en dus garantie want alle cellen zouden min of meer identiek moeten zijn. De bron is dus mijn jarenlange ervaring met alle soorten accu's (1980 - 2020). Maar dat is geen bron. Jij moet die informatie toch ook ergens vandaan hebben. Ik lees overal namelijk het tegenovergestelde en dat het dus geen broodje aap verhaal is. Er zijn zelfs testen gedaan met telefoon batterijen. Daar werd op verschillende manieren geladen en daaruit bleek dat het wel degelijk uit maakte hoe je de batterij oplaad. Laden van 30 tot 80 procent was de sweetspot in bruikbaarheid en levensduur. De levensduur werd hiermee wel degelijk langer. Zal zelf wel met een bron komen: https://www.androidauthority.com/maximize-battery-life-882395/ Dus ja, je kan gerust je batterij tot nul laten gaan en weer tot 100 laden maar het doet de levensduur van je batterij geen goed. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigmasailor Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 2 uur geleden, Hippe lip zei: @Bram E-Niro Je zegt wat ik in feite bedoel: na de garantiereparatie krijg je ws niet (veel) meer dan waar je volgens het boekje recht op hebt... Gewoon verkopen na 5 jaar en verder heel stil over blijven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sander56 Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 Op 11-2-2021 om 20:33, Daniek70 zei: Beste Mede e-niro rijders, hier een niet zo blije rijder... Ik heb sinds juni 2020 het 2020 model e-Niro, toen ik hem de eerste 10-15 x oplaadde gaf hij steeds ca. 450-470 km aan en ik kon er dan ook 400-430 km mee rijden tot de 10% Sinds de zomervakantie loopt dit naar beneden, zelfs 300 km achter een vrachtwagen met 90 km/u en daarna 80 km normaal was de accu bijna leeg, bij ca. 20-25C en zonder airco alleen radio. Dashboard gaf iets van 13,5 kw/100 aan Vanaf dec. ben ik blij als ik de 280 km haal (en dan rij ik tot ca 10-12% accu) en zegt de auto met twee streepjes nog ca. 20 km terwijl ik bijna altijd de verwarming op 17 C heb (of uit) en mijn stoelverwarming op t 1e lampje. Volgens de dealer is dit een acceptabel verbruik bij deze temp (het was toen ca. +4-+6 C Als ik dan in de laadhistorie kijk laad hij van ca. 10% tot 100% ca, 46-48kW Mij lijkt dat je de 64 kW echt niet helemaal oprijd maar 64-10 % is volgens mij ca. 58 KW en niet 48 Ik denk dus dat de accu niet goed is, en hij ergens wat kW (denkt) te missen. Verder stopte de auto vandaag bij 9%, ik denk na ca. 500 m schildpad, en max 25km/uur en daarna stopte hij gewoon (ik had er totaal 230 km meer gereden sinds de vorige lading). Na even uit en weer aan (3x) kon ik de laadpaal bereiken vlak bij mijn huis. Laatste week bijna alleen maar in de stad gereden en daar alleen maar 30 KM wegen. Kan iemand me vertellen hoeveel zij laden in kW toen hun auto ca, 10% leeg was. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sander56 Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 Zojuist, Sander56 zei: Hoi vandaag voor een 45K service beurt naar de dealer geweest de wagen is precies een jaar oud ,ik heb gevraagt om een uitdraai van de accu ik kom hier zelf niet echt uit maar volgens de dealer heeft de accu een capaciteit van 98 procent wat ik netjes vind ik rijd ongeveer 800 km per week ,ik laad altijd tot 80 procent dan geeft mijn gom ongeveer 280 aan ,ik rijd alleen snelweg gemiddeld 110 km pu zowel overdag als in de avond overdag verbruik ik gemiddeld 18.5 kw en in de avond 21 tot 22 kw afgelopen zomer was dit uiteraard minder ,ik rijd de wagen nooit onder de 25 procent leeg en laad hem 1 keer per week tot 100 procent dan geeft de gom gemiddeld 350 km rijden ,vraag aan je dealer een uitdraai van je accu en vergelijk hem met deze uitdraai als je er wat aan hebt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bram E-Niro Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 14 minuten geleden, Sander56 zei: Hoi vandaag voor een 45K service beurt naar de dealer geweest de wagen is precies een jaar oud ,ik heb gevraagt om een uitdraai van de accu ik kom hier zelf niet echt uit maar volgens de dealer heeft de accu een capaciteit van 98 procent wat ik netjes vind ik rijd ongeveer 800 km per week ,ik laad altijd tot 80 procent dan geeft mijn gom ongeveer 280 aan ,ik rijd alleen snelweg gemiddeld 110 km pu zowel overdag als in de avond overdag verbruik ik gemiddeld 18.5 kw en in de avond 21 tot 22 kw afgelopen zomer was dit uiteraard minder ,ik rijd de wagen nooit onder de 25 procent leeg en laad hem 1 keer per week tot 100 procent dan geeft de gom gemiddeld 350 km rijden ,vraag aan je dealer een uitdraai van je accu en vergelijk hem met deze uitdraai als je er wat aan hebt jammer dat de SOH niet op de uitdraai staat dat is nl het belangrijkste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sander56 Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 1 minuut geleden, Bram E-Niro zei: jammer dat de SOH niet op de uitdraai staat dat is nl het belangrijkste Geen idee wat het is maar ik ga er van uit dat wat de dealer zegt dat het klopt ,ik zie ook weinig verschil met vorig jaar toen de wagen nieuw was Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts