Jump to content

Navigatie update

Guest Peter125
 Share

Recommended Posts

Guest Peter125

Heb vanmorgen mijn auto naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt en om wat schade te verhelpen. Ik kreeg de vraag voorgeschoteld of ze ook de navigatie moesten updaten. Dit werd mij ontraden omdat er "iets" mis is met de kleuren nadat de update is doorgevoerd. Terug naar de oude zou niet mogelijk zijn. Er zou een paarse overheersing zijn in het scherm. Ik vond het een vreemd verhaal maar heb ook geen zin in een "paars" scherm. Meer informatie was helaas niet beschikbaar en de importeur zou op de hoogte zijn.

Hebben meer mensen deze vraag gekregen en zijn er die de update wel hebben (laten) uitvoeren? Zo ja, wat is het resultaat?

gr. Peter

Update laten uitvoeren. Inderdaad is de kleurstelling wat paarsig, maar niet storend.
De kleur is het probleem niet. Wel het feit dat je niet meer het scherm in 3 delen kan instellen. Het is nu altijd 2/3 en 1/3.

15 hours ago, Peter125 said:

Heb vanmorgen mijn auto naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt en om wat schade te verhelpen. Ik kreeg de vraag voorgeschoteld of ze ook de navigatie moesten updaten. Dit werd mij ontraden omdat er "iets" mis is met de kleuren nadat de update is doorgevoerd. Terug naar de oude zou niet mogelijk zijn. Er zou een paarse overheersing zijn in het scherm. Ik vond het een vreemd verhaal maar heb ook geen zin in een "paars" scherm. Meer informatie was helaas niet beschikbaar en de importeur zou op de hoogte zijn.

Hebben meer mensen deze vraag gekregen en zijn er die de update wel hebben (laten) uitvoeren? Zo ja, wat is het resultaat?

gr. Peter

Ik heb de update ook laten uitvoeren. Die paarse kleur is niet echt mooi, maar dat is misschien ook smaak. Je zou zelf de kleur moeten kunnen aanpassen.

Wat ik naast de indeling van het scherm echt jammer vind, is dat de voorkeurzenders van de radio veel kleiner zijn geworden. Dat vind ik met het autorijden niet echt veilig.

Groet, mwvinnie

De voorkeurzenders zijn nu als een retro-radio uitgevoerd, waar je vroeger die drukknoppen had. Inderdaad wat klein om tijdens het rijden te bedienen.
Het went, die layout-verandering. Hopelijk keren ze bij de volgende grote wijziging weer terug naar de layout van 2019-2020.

De navigatie rekent nog steeds met de nacht maximum snelheid om de verwachte aankomsttijd te berekenen. 130 km/u is overdag niet de bedoeling maar dat weet de navigatie nog steeds niet. Mijn TomTom doet dat wel (en geeft dat ook in het scherm aan). Blijkbaar lastig te implementeren.

Nou, zelf gebruik ik de navi van de auto niet, maar mijn vrouw wel. Ze is volkomen a-technisch en als die car play moet gebruiken gaat er meer mis dan jij voor mogelijk houdt.....

• Like 2
  • Haha 1

• 1 month later...

Recent de update gekregen, belangrijkste minpunt is het ontbreken van de flitspalen in de navigatie (ik kan ze in ieder geval niet meer vinden). Verder is de kleurstelling inderdaad bizar lelijk, wie dat heeft bedacht....

De donkerste kleurstelling gaat nog een beetje, maar de andere zijn wel erg wee en flets, daardoor zelfs in sommige gevallen onleesbaar.

• 2 weeks later...
Guest Peter Boermans

Ik hoorde van de dealer (begin april) dat ze tijdens de 1e onderhoudsbeurt niet de update hebben doorgevoerd omdat heel veel mensen klagen (oa over de kleurstelling) - met een maand of 2 zou er een nieuwe update beschikbaar komen welke mogelijk toch betere kleurstelling heeft...

• 3 weeks later...

Ook ik heb mijn navigatie laten updaten van de Kia e-Niro. Bij mij het probleem dat je niet meer kunt navigeren naar een land/stad/straat, hetgeen natuurlijk bijzonder vreemd is. Ik ben gewend om eerst het land te kiezen, dan de stad, gevolgd door de straat met het huisnummer. Dit is niet meer mogelijk. Je kunt alleen nog navigeren naar een volledig ingegeven adres. Voorbeeld: als je naar een punt in Italië wilt navigeren moet je VOLLEDIG intikken: Viale Cavour, 40/42, 25015 Desenzano del Garda BS, Italië. 
Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld. In mijn optiek wil je dat de navigatie voor jou werkt, niet andersom. Helaas geeft de dealer aan dat hier niks aan te doen is. Dit is de nieuwe manier van navigeren, heeft Kia besloten. En daarmee was de kous af. 

Weet iemand of downgraden na zo'n tegenvallende upgrade ook mogelijk is?

En als je een kopietje van het geheugenkaartje maakt en je zou dat in de auto steken na een upgrade door de garage, heb je dan je oude navigatiesysteem weer terug?

• 2 weeks later...

Ik druk gewoon op de NAV toets, dan Straatnaam, spatie, nummer, spatie, Stad en dan op zoeken, land word van de systeem gevonden en de juiste adresse ook ...dus, geen probleem ...

Sinds deze week mijn e-niro in bezit. Ik had waarschijnlijk proefgereden met een auto waar de nieuwe update nog niet op geïnstalleerd was, want ik kon toen land, straat en huisnummer apart invullen.

Was toen blij verrast dat dit zo snel en soepel ging in vergelijking met mijn Toyota. De dealer heeft natuurlijk de laatste updates op mijn auto gezet, waardoor ik nu geen 3 aparte schermen heb met bijvoorbeeld navigatie, ev en radio. Het ergste vind ik dat ik nu het adres helemaal in moet tikken, wat in mijn Toyota gelukkig wel kon. Hierdoor is het niet meer snel en soepel, maar een irritatie!

De dealer geeft aan dat dit nu eenmaal de nieuwste update is en een downgrade niet mogelijk is. Klagen bij hem heeft dus geen zin.

Zijn er meer mensen die dit hebben aangekaart bij Kia zelf, want één klacht zullen ze niet serieus nemen denk ik?

Gebruik gewoon NAV en Zoek en toets in, wat jij weet ... ik vind het veel makkeliker als de oude systeem met Land kiezen enz.

Fijn dat het voor jou prettiger is, maar ik vind het heel irritant.

Natuurlijk kan ik het adres helemaal intikken, maar zoals het voor de update schijnbaar was, vind ik toch echt veel handiger. Mis je ook niet dat je 3 schermen kan instellen in plaats van 2?

Voor wie net als ik het invoeren van postcode mist. 

Ga naar Zoeken, type direct de NL postcode met een spatie tussen cijfers en letters, dan een spatie en dan het huisnummer. Kies voor sorteren op Aanbevolen (niet dichtstbij) en zoek. Het adres staat dan bovenaan. 

• Like 2

Op 6-6-2021 om 00:12, Dirkske71 zei:

Iemand zelf al eens de update gedaan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Welke update bedoel je? Een update van de auto kun je niet zelf, of je moet ergens van het web een onofficiële versie downloaden en hopen dat die niet gehackt is.

En als er iets misgaat dan heb je een gebrickt infotainmentsysteem. Je zou niet de eerste zijn.....

Edited by Hippe lip

Zolang jij nog de 7 jaar garantie hebt, doet het toch de dealer, wacht tot de herfst/winter check actie!

Thx voor de feedback, alleen geeft systeem aan dat de kaarten verouderd zijn bij ingeven van een adres.. dealer zegt dat laatste versie geïnstalleerd staat, is echter van september vorig jaar en er bestaat een versie van april.... fa37c9cc26f6c26a0f0c14a99b309e15.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk