Jump to content

Arjan-N

Achteruitrijcamera schakelen op de versnellingsbak

Recommended Posts

Ik heb sinds kort een achteruitrijcamera geïnstalleerd in de bumper van mijn Sorento 2008. Deze zit nu aangesloten op mijn 2din Sony radio. Echter de Sony schakelt niet automatisch over op de camera als ik in mijn achteruit schakel. In mijn achteruit kan ik op de Sony op de camera “knop” drukken en dan heb ik gewoon beeld.  Maar handiger is als de camera automatisch schakelt als ik schakel in de achteruit. 
Dat kan op 2 manieren. De eerste is dat er een power kabel meeloopt met de video draad. Deze dus aansluiten op dezelfde voeding als de camera en deze draad dan aansluiten op de speciale draad op de Sony. Nadeel is dat deze voedingsdraad dan doorverbonden moet worden onder de bumber dus bloot ligt aan opspattend water en vuil. 
Tweede methode is om de voedingsimpuls voor de Sony te halen bij de schakel bak zelf. Dus als je in je achteruit schakelt krijgt je dashboard en de lampen achter een seintje. Volgens de handleiding van Sony de methode. Echter hoe gaat de schakel tunnel open? Ik vermoed voorzichtig wrikken. En welke stekker moet ik aftappen bij de pook? 

• Solution

Meestal zit de schakelaar voor de achteruitrijlichten op de versnellingsbak, niet bij de pook.
Signaal aftakken die je dan onder de auto, niet in/bij de tunnel.

Maar vaak is het ook zo dat de bedrading naar de achterlichten door de linker dorpel loopt. In veel gevallen kun je daar (of het schoppaneel links van je pedalen) ook het signaal kunt vinden en aftakken.

Er bleek een videokabel meegeleverd te zijn met een extra voedingsdraad. Even nagevraagd bij de camera leverancier. En deze is idd bedoeld als voeding. Kortom weer onder de auto gekropen deze voedingsdraad verlengd en mede aangesloten op de achteruitrijlamp. Die draad dus aangesloten op mijn radio en alles werkt nu automatisch. F5E379B9-D098-4BC7-A7E5-02F173A4A2D5.thumb.jpeg.00a0fa8af55cdcdc9f035aeca7ac7dea.jpeg

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Marco Habekotté
      Goedendag,
      Sinds kort maak de auto een piepend geluid.
      Als je de koppeling in trapt dan is het weg.
      Iemand hier ervaring mee?????

• By lois
      ik ben in het bezit van een kia venga 1.4 benzine uit 2013 en heeft nu 85000 gelopen .
      nu wil ik de versnellingsbak olie gaan wisselen, kan me iemand vertellen welke aftapplug ik moet losdraaien en waar die zit ik wil niet de verkeerde bout losdraaien zodat er een schakelvork los komt in de bak.
      B.V.D.

• By MichaelSportage
      Hoi,

Ik zal mij even voorstellen.
      Ik ben Michael 27 jaar en na 4 probleem auto's hoop ik eindelijk een goeie auto te hebben. Namelijk de Kia Sportage 2 2007 2.0 cvvt.
      Ik ben super blij met de auto rijd echt fantastisch vergeleken met mijn vorige auto's.

Echter zit met 1 probleem sinds kort merk ik dat er in de 1e En 2e versnelling (rond 1500 rpm) een duidelijk schurende geluid te horen is geef ik gas bij dan is het geluid weg en ik hoor het ook niet in versnellingen 3/5.
      Ik kwam er achter dat er meerdere mensen zijn met dezelfde probleem echter heb ik niet echt een oplossing gevonden hiervoor.

Is er iemand die er meer van weet?

Ik hoor het graag groetjes Michael
    • By sanderjohan
      Ik zit er aan te denken om de Kia navigatiesysteem in mijn Kia Cee'd SW van 2016 te vervangen voor een Android systeem. Nu heb ik gehoord dat voor het aansluiten van de standaard Kia achteruitrijcamera een aparte interface moet gebruiken. Nu heb ik gezocht op internet, maar eigenlijk dit niet gevonden. Heeft iemand een idee wat voor interface dit is en waar ik die kan kopen.
      Alvast bedankt,
      Sander
    • By Berry322
      Maar even een nieuw topic gestart. 

De versnellingsbak kabel was vrij snel binnen. Ongeveer een week of 2.
      Montage van deze kabel was in totaal 2 uurtjes werk. Inclusief opnieuw olie vullen.

Helaas. Foutcode blijft er in en de klacht is er soms ook weer.

• Create New...