Jump to content
Fred Von Weyhrother

adaptive cruise control (SCC?)

Recommended Posts

5 uur geleden, Fred Von Weyhrother zei:

Goedemiddag,

Is er een mogelijkheid de adaptive cruise control uit te zetten, zodat je een "gewone"cc hebt?

met hartelijke Niro groet,

Fred

Dag Fred,

Cruise aanzetten, afstandsknop op het stuur enkele seconden ingedrukt houden en hij gaat naar de gewone CC, als je hem weer op SCC wilt wederom de afstandsknop een aantal seconden ingedrukt houden. Zelf zet ik hem op de snelweg altijd op de gewone CC en verder op de SCC.
De auto komt altijd terug in de SCC als hij uitgeschakeld is geweest.

Groet,
Henk

20 uur geleden, Fred Von Weyhrother zei:

Goedemiddag,

Is er een mogelijkheid de adaptive cruise control uit te zetten, zodat je een "gewone"cc hebt?

met hartelijke Niro groet,

Fred

Cruise control toets even ingedrukt houden. Let op dit dient telkens als de auto opnieuw wordt gestart te gebeuren.

Als ik de afstandsknop een paar seconden inhoudt gebeurd er niets.

Is dit de verkeerde knop of hoe kan ik herkennen dat SCC uit staat en ik alleen CC heb?

mvg

Nia Kiro

Je krijgt een melding in je display als dit wijzigt. Zowel in het eerste model als het tweede model. Het is knop links onder aan de rechter kant (uit m’n hoofd). Wel eerst de cruise aanzetten anders kan je drukken tot je een ons weegt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Klopt, dat is de knop die je gebruikt om de afstand in te stellen tot je voorganger.

Deze knop heb ik meermaals lang gedrukt (tot 10 seconden lang terwijl SCC aan stond), maar alleen de afstand veranderd, maar SCC blijft actief.

Wat doe ik verkeerd?

Werkt!
Eerst SCC aan zetten (door knop rechtsboven te bedienen)
GEEN snelheid instellen
Afstandsknop paar sec indrukken (knop linksonder)
En SCC staat uit en CC aan.

Mvg
Nia Kiro

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Florian
      Hallo
      Ik heb een kia soul 1.6 x- ecutive 2009
      Deze is zonder cruise control.
      Kun je  een stuur met cruise control monteren
      Of is dat niet mogelijk.
      Vr groet florian 
    • By Arnold Schw
      Dag allemaal,
      Ik heb sinds december 2020 een e-Niro (MY2020). Net als velen hier heb ik daar veel plezier van, maar ik heb één heel groot issue dat ik niet opgelost krijg, ook niet met de dealer en met Kia NL. Hopelijk is er hier kennis aanwezig om richting een oplossing te gaan.
      De cruise controle (ik rij bijna altijd op de normale, maar de ACC heeft het ook) houdt op zich de snelheid goed aan. Echter, binnen de snelheid voelt het alsof de auto steeds even remt/inhoudt en dan weer wat gas (sorry, energie) geeft. Dus steeds: gas-rem-gas-rem-gas. Of zoals mijn zoon van 8 jaar zegt: "Papa waarom rem je steeds?". Dit fenomeen is er alleen op de cruise en bij alle snelheden op de cruise. En het is er dus altijd. Op volkomen vlakke wegen en zonder wind weinig. Maar bij iets meer wind (vooral meewind) of onhoog en omlaag rijden is het effect veel sterker. Het voelt dan echt alsof er 'golven/scheuten met energie' door het systeem gaan. Het gevolg is dus dat de auto op de cruise nooit rustig rijdt... Wanneer ik zelf gas (is toch de makkelijkste term...) geef, dan is het er niet...
      Aangezien bijrijders (vrouw, kinderen, vrienden) het ook voelen, ligt het niet aan mijzelf. Ook is het niet een kwestie van 'aanpassen aan berg op of af' want het is ook op vlakke weg.
      Ik heb zelf al geprobeerd:
      SCC gevoeligheid op 'normaal' gezet. Alle regeneratiestanden in combinatie met alle rijmodi (Eco, Normal en Sport) al geprobeerd. Wintermodus ingeschakeld. Al deze dingen werken niet...
      De dealer heeft het ook geconstateerd, maar Kia NL zegt dat dit een 'producteigenschap' is. Dat laatste geloof ik wel aangezien ik door een kachelprobleem mijn auto drie weken kwijt was en toen 2 leen e-Niro's heb gereden. En ook die hadden dit probleem... Maar ik vind dat dit niet hoort. Ik heb de afgelopen jaren zeker 20 auto's gereden en daarvan werkte de cruise feilloos: dat wil zeggen, zonder al die schokken. Kia zou dat toch ook moeten kunnen??
      Hopelijk herkent iemand dit en nog mooier: hopelijk weet iemand dé fix, want ik weet het niet meer. Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
    • By Mth Fritsell
      Goedenmiddag

Al een tijdje eigenaar van een kia rio 2013 1.4.
      Nu werkt de bediening aan de rechterkant op het stuur niet meer de trip en cruise.
      Zijn er meer mensen met dit probleem of weet iemand wat er aan de hand is?
      Ik hoor het graag van jullie

Mvg matthijs
    • By Taxman
      Hoi, de cruise control van onze Rio uit 2011 hapert de laatste jaren. Al twee keer aangegeven bij de dealer maar die trof geen foutmeldingen aan.
      Probleem is dat de cruise controle soms niet ingesteld kan worden. Activeren lukt wel maar bij het daadwerkelijk instellen gaat het lampje weer uit. Ik kan er geen patroon in ontdekken qua weer of tijdstip of duur van de rit. Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen?
    • By HC Baco
      Wie herkent onderstaande en vind het ook niet handig ??
      Ik maak in mijn Kia Niro HEV Executiveline MY2020 veel gebruik van de cruisecontrol opties SCC en CC.  Ook maak ik als echte hybriderijder gebruik van de regeneratief remsysteem door gebruik te maken van de flippers achter het stuur (paddle shifters). Standaard staan beide systemen uit en op 0.  Vlak na vertrek zet ik tijdens het rijden deze aan en stel deze in. Helaas wordt de rem regeneratie telkens automatisch op 0 gezet als er gebruik gemaakt wordt van de cruisecontrol SCC of CC.   Dit is erg vervelend want nu moet steeds weer na gebruik SCC de remgeneratie instelling met flippers aangepast worden.
        Zakelijk rijd ik regelmatig met een nieuwe Kia Soul E-Soul (2020).  Hierbij blijft het rem regeneratie systeem ingesteld staan op de laatste waarde ook na gebruik vd de cruisecontrol SCC / CC.    Dit is erg handig en gebruikersvriendelijk  !!
      Erg vreemd dat dit wel is geïmplementeerd bij dit type Kia en niet bij een vergelijkbaar model als de Kia Niro (MY2020).   1. Verzoek is :  om dit bewaren van de stand voor rem regeneratie (niet autom. resetten) conform Soul E-Soul 2020 ook toe te passen op de Kia Niro's  (MY2020) middels bijv. software update(s).   Ook is het vervelend dat bij de optie "AUTO HOLD" niet de laatste instelling bewaard blijft en telkens na start v.d. auto opnieuw moet worden geactiveerd.   2. Verzoek is :  om laatste instelling "AUTO HOLD" te bewaren bij het uitzetten van de auto.  Ook hier mogelijk  toepassen middels bijv. software update(s).    
      Heb bovenstaande tekst enige maanden geleden naar KMNL gestuurd . Kreeg als antwoord:
       de technische helpdesk gaat uw feedback doorsturen naar de R&D afdeling bij de fabriek. Het is vervolgens aan hen om de feedback te implementeren in een nieuwe batch of met software update
       Afgelopen week nog eens geinformeerd of er iets mee gedaan werd.  Antwoord was dat zij geen terugkoppeling krijgen vd fabriek en dat het gewoon afwachten is of dit opgepakt gaat worden in eventuele toekomstige updates.
      Als meerdere Kia rijders dit herkennen en een verzoek indienen bij KMNL dan wordt het misschien (eerder) opgepakt.  Alvast bedankt voor jullie reacties.
  • Create New...