Jump to content

IvdW

(Rij-)ervaringen Sorento HEV/PHEV

Recommended Posts

Ik ben erg benieuwd naar iedereen zijn (1e) ervaringen.

Hierbij onze 1e 100km
Gister was het dan zover. Na 2 maanden konden wij al onze bestelde Sorento PHEV ExecutiveLine in de kleur Snow White Pearl ophalen. Wij hadden geluk dat onze versie/uitvoering in combinatie met de gekozen kleur reeds in "backorder" stond bij de importeur en nog niet gereserveerd was. Helaas is de auto nog niet "helemaal af" omdat wij ook de 20inch set hadden besteld en de sidebars. Maar er is veel onduidelijkheid over de levertijd hiervan. Daarom in goed overleg nu toch de auto al opgehaald.

Na wat papierwerk was het dan zover. Helaas bleek het doek bij onze dealer nog wat te klein voor deze nieuwe maten... :lol:

1.thumb.jpg.384a06d2d26b9a87c005172039240c21.jpg

En al weet je wat je hebt gekocht... Nu is dan toch het moment dat je jouw auto in het echt ziet. We hebben toch zeker een paar minuten eromheen gelopen en gewoon gekeken. Wat een geweldig mooi vormgegeven auto.

2.thumb.jpg.f859ba6ff901f0d9094131ca4aeb8cef.jpg

Nadat op ons verzoek de dealer hem zelf naar buiten en naar beneden had gereden was het dan zover. Onze 1e echte kilometers met de nieuwe Kia Sorento PHEV.  Alhoewel de auto de nacht ervoor weliswaar in een stopcontact had gezeten, bleek deze achteraf helaas niet aangesloten. Dit was wel even een tegenvaller. Je kiest bewust een Plug-In om elektrisch te kunnen rijden en daar keken we dan ook erg naar uit (we hebben 0,0 ervaring met elektrisch rijden/opladen). Enfin, het is niet anders en dit was verder ook het enige minpuntje en deed niks af aan de rijervaring die volgde.

Na het wegrijden bij de dealer, hij stond immers nu pal voor de deur, toch maar even langs de kant gestopt. Even bijkomen, even wennen, even wat basis instellingen doorvoeren. Wat een mogelijkheden... De stoelen zitten heerlijk en je kunt ze volledig naar wens instellen. Vooral de lendenondersteuning is uitgebreid. Ondanks dat de auto niet was opgeladen had de batterij nog 11%. Bij wegrijden of langzaam rijden ging hij automatisch over op elektrisch rijden. Gelukkig, toch nog wat elektrische meters.

Eenmaal op de snelweg valt op dat de cabine behoorlijk goed geïsoleerd is. We rijden met de verbrandingsmotor aan (batterij was immer te leeg) maar desondanks hoor je de motor niet/amper. Ik merk dat ik het vertrouwen nog moet krijgen in de auto met al zijn technische snufjes. Nu alles zo nieuw is zit je nog meer naar je cluster te kijken dan naar de weg. Ik moet mezelf echt dwingen goed op te blijven letten. Ik tracht een poging de cruise control te testen maar zet deze toch meer gauw uit. We gaan rustig naar huis rijden, genieten en thuis verder maar eens uitzoeken hoe alles werkt!

Er zijn in ieder geval 3 rij standen. Eco, Sport en Smart. Voor zover ik het nu begrepen heb betreft Eco zoveel mogelijk elektrisch/zuinig, Sport natuurlijk vermogen/sportief en bij Smart beslist de auto zelf wat de beste optie is (verbrandingsmotor, elektromotor of gecombineerd). In de Smart stand staat hij nu op 8l per 100km met dus een lege batterij.

Inmiddels was het al laat en stond ik voor het eerst in mijn even bij een laadpaal. Geen idee hoe alles werkt. Bij een PHEV krijg je van Kia een gratis laadsleutel in druppel vorm erbij. Deze hadden we in de middag al geactiveerd. Het zou maximaal 24-uur kunnen duren voordat hij zou kunnen werken. Helaas lukte het inderdaad niet om de laadpaal te activeren. Hij bleef maar rood knipperen en ondertussen was het al 21:50u en kwam de avondklok eraan... Ik had de stekker erin laten zitten in de hoop dat ik op afstand alsnog de boel aan de praat zou krijgen (niet gelukt!).

Vanochtend uit bed direct naar de auto gelopen. Stekkers eruit gegooid en nieuwe pogingen gedaan. Yes! Nu is het gelukt via de "Kia Charging App". Hij staat nu voor het eerst op te laden. Straks gaan we dan onze eerste echte volledige elektrische rit maken. Wordt vervolgd...

Mocht iemand vragen hebben dan beantwoord ik ze graag!

3.thumb.jpg.37b6ffb9af354e7c567be21b84e034d1.jpg

Edited by IvdW
  • Like 1

Mooi,mooi, mooi, veel geluk met de nieuwe wagen.

Het is idd in het begin wat wegwijs raken in de vele instellingen / mogelijkheden maar het went allemaal snel hoor, ik vind het een plezier om ermee te rijden ( heb wel een HEV ).

Veel plezier!

Vandaag de offerte bevestigd. Er was ook in ons geval nog een backorder vrij dus over een kleine 2 maanden al een nieuwe gezinsauto, net op tijd voor de vakantie.

De mogelijkheden zijn inderdaad indrukwekkend en overweldigend. Herken het van de e-Niro die als andere auto wordt gereden. Die ervaringen waren een belangrijke reden om deze gezinsauto te kiezen.

Mooie auto hoor! Alvast veel plezier en veel veilige probleemloze kilometers toegewenst.

Mooie auto hoor! Alvast veel plezier en veel veilige probleemloze kilometers toegewenst.

Gisteren opgehaald. Eerste kilometers gemaakt.
Heerlijke rit van dealer naar huis
Wat een ruimte voorin en voor de benen op de tweede rij.
Feest van herkenning vanuit de eNiro.

Kleine tegenvaller is het opladen. De laadpaal deed maar 3,6-3,7kw/h. Bij zoeken op internet gevonden dat hij alleen maar AC kan laden en max 3,3kw/h. Dus met de bescheiden accu ben je toch nog 4-5 uur bezig.
En het laadklepje is vreemd genoeg niet afgesloten. Benzine klepje moet je van binnenuit ontgrendelen maar stekker gat is altijd toegankelijk. Staat ook zo in handleiding. Raar.
Nog geen plek in de auto gevonden om de laadkabel op te bergen anders dan los slingeren.
Geen stand kachel functie, ook niet aan de stekker want warmte komt uit de verbrandingsmotor.

Op de virtuele toerenteller kan je in eco en smart stand goed zien of je elektrisch of brandstof rijdt.