Jump to content
 
Nia Kiro

Kia Niro HEV Elektro motor accu opladen/leegrijden te beïnvloeden?

Recommended Posts

Tijdens het rijden blijft de elektro accu altijd tussen ongeveer 25% en 75% lading.

Soms wil ik dit zelf aan kunnen passen.

 

a. Hoe kan ik zorgen dat tijdens het rijden de accu tot 100% gevuld wordt?

 

b. Hoe kan ik zorgen dat de accu helemaal leegstromen wordt tot 0% ?

 

Iemand een idee?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link to post
Share on other sites

A bergaf blijven remmen, b kruipen in een file.

kia weet het beter dan de berijder, dus echt er iets aan instellen kun je niet.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Nia Kiro zei:

b. Hoe kan ik zorgen dat de accu helemaal leegstromen wordt tot 0% ?

Hopelijk lukt dit niet, is slecht voor de levensduur van de accu. De software van d auto zal dit dan ook (proberen) te voorkomen.

Zelf heb ik het niet geprobeerd maar door in de sport stand te rijden wil het blijkbaar lukken om boven de 75% te komen.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
50 minuten geleden, HenkM zei:

Hopelijk lukt dit niet, is slecht voor de levensduur van de accu. De software van d auto zal dit dan ook (proberen) te voorkomen.

Zelf heb ik het niet geprobeerd maar door in de sport stand te rijden wil het blijkbaar lukken om boven de 75% te komen.

Waarom is dat slecht voor de levensduur vd accu?

Link to post
Share on other sites

De chemie van moderne lithium raakt letterlijk beschadigd bij te ver op-of ontladen. Daarom regelt de software dat dit niet -of iig zo min mogelijk- gebeurt, net als bijv. bij je telefoon.

Bij de e-Niro hebben ze dit zelfs ingebakken door van het accupakket vsn 67kWh, maar 64kWh bruikbaar te maken.

Een 100% volle accu zorgt er trouwens voor dat je niet meer regeneratief kunt remmen en met een accu op 0% kom je acceleratie tekort, omdat de brandstofmotor ZO zuinig is afgesteld dat deze ondersteuning nodig heeft om van zijn plek te komen heb ik begrepen.

Dus laat de auto het lekker zelf doen, dan heb je er het langst/meest plezier van...

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Waarom zou je dat willen doen?
De antwoorden hier boven geven al aan waarom het een slecht idee is maar ik ben echt benieuwd waarom je dat zou willen.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ik heb sinds twee weken een HEV, helemaal top! 

Maar wat ik nergens kan terug vinden is het volgende:

  • In diverse schermpjes is te zien wat je gemiddeld verbruik is, gemeten na de laatste reset
  • Daaronder staat een soort laadstatus van de elektrische motor, in het paars/ rose

Wat geeft die status nu precies aan? 

  • Met hoeveel kW de accu geladen wordt? 
  • Met hoeveel kW de accu geladen is? 
  • Hoeveel kW de accu afgeeft? 
  • Iets anders? 

Btw, het volledig leegtrekken van een accu is nooit goed, denk maar aan je normale start accu van "vroeger" .

De kwaliteit van de accu ging zwaar achteruit, zelfs in het slechtste geval was de accu kapot. 

Edited by MvH
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik wil dit zelf (beperkt) kunnen beïnvloeden, want als ik bv. onze stad in rij wil ik net voordat ik de stad in rij op ongeveer 90% SOC zitten, zodat ik in de stad complet elektrisch kan rijden en "leeg" kan rijden tot ongeveer 25%.

Nu red ik dat net niet (motor slaat dus weer aan).

Ps. Ik werk bij een fabrikant welke elektrische voertuigen ontwikkelt, dus weet echt wel het e.e.a. af van accu's/SOC/SOH/chemie/eigenschappen/etc.... ;-)

Dus nogmaals de vragen:

a. Hoe kan ik zorgen dat (bij een Kia Niro, op normale vlakke weg) tijdens het rijden de accu tot 100% gevuld wordt?

b. Hoe kan ik zorgen dat (bij een Kia Niro, op normale vlakke weg) de accu helemaal leegstromen wordt tot 0% ?

Iemand ?

mvg

Nia Kiro

 

Edited by Nia Kiro
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Simpel A: Onmogelijk, B: Onmogelijk. C: Kia weet het beter.

Correctie: e-Niro kopen.. ;-)

Edited by gjcvro
Link to post
Share on other sites

Je gaat hier zelf weinig invloed op hebben.
Bij mijn Corolla kan ik er enigszins invloed op uitoefenen door te zorgen dat de auto op 80km/h wegen niet in EV modus gaat (klein beetje gas bijgeven). Daarnaast zorgen voor veel regeneratief remmen in de laatste kilometers kan ik ook de laadtoestand enigzins beïnvloeden.
Voor het brandstofverbruik kan ik beter de auto zelf na laten denken.

Bij de Niro zou je bovenstaande zaken ook uit kunnen voeren maar afgezien van het stukje geluidsarm rijden heeft het niet veel nut.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
25 minuten geleden, gjcvro zei:

Simpel A: Onmogelijk, B: Onmogelijk. C: Kia weet het beter.

Dat jij het niet weet, wil niet zeggen dat het onmogelijk is...

Edited by Nia Kiro
Link to post
Share on other sites

Dat het antwoord je niet aan staat wil niet zeggen dat het niet waar is. Suc6 met je zoektocht naar een niet bestaand knopje.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Alleen de PHEV heeft een knop om EV modus te forceren.
En aangezien er niet veel beschikbaar is qua software om opties aan te zetten bij Kia denk ik niet dat het bij de Niro HEV gaat lukken.

Het proberen te forceren van een hogere laadtoestand door veel regeneratief te remmen dicht bij de bestemming lijkt mij de enige praktische oplossing.

Link to post
Share on other sites
1 uur terug, gjcvro zei:

Dat het antwoord je niet aan staat wil niet zeggen dat het niet waar is. Suc6 met je zoektocht naar een niet bestaand knopje.

Het begint met jouw antwoord op een vraag die ik NIET gesteld heb (vroeg naar een mogelijkheid, en negatieve bevestigen heb ik niet om gevraagd).

Maar goed, waarom weet jij zo zeker dat het onmogelijk is? (Of ga je er vanuit omdat jij het niet weet dat het onmogelijk is? )

mvg

Nia Kiro

Link to post
Share on other sites

On topic:

a. Hoe kan ik zorgen dat (bij een Kia Niro, op normale vlakke weg) tijdens het rijden de accu tot nagenoeg 100% gevuld wordt?

b. Hoe kan ik zorgen dat (bij een Kia Niro, op normale vlakke weg) de accu nagenoeg leeg gaat tot 0% zonder dat de motor aanslaat ?

mvg

Nia Kiro

Link to post
Share on other sites

Bij koud weer en korte afstanden heb ik de batterij meerdere keren vol kunnen krijgen...

Link to post
Share on other sites
12 minuten geleden, Nia Kiro zei:

Het begint met jouw antwoord op een vraag die ik NIET gesteld heb (vroeg naar een mogelijkheid, en negatieve bevestigen heb ik niet om gevraagd).

Maar goed, waarom weet jij zo zeker dat het onmogelijk is? (Of ga je er vanuit omdat jij het niet weet dat het onmogelijk is? )

mvg

Nia Kiro

Een negatieve bevestiging is toch ook een antwoord? Net als "kan niet", "is hij niet voor ontworpen" en "Kia vond het onnodig"

Maar om je een iets ander antwoord te geven, je kunt hem in de sportstand gooien, dan laad de accu wat verder op. Maar als je dan nog weinig vermogen vraagt loop je het risico dat hij weeer op elektrisch overgaat. Of zoals eerder gezegd zorgen dat de verwarming moet werken terwijl de auto verder weinig vermogen nodig heeft (koud weer kjorte stukjes), dan gaat hij maar stroom draaien om er toch nog iets nuttigs van te maken. Electrisch rijden kun je triggeren door even van je gas af te gaan, dus 2 a 3 kilometer af te remmen op de motor. Dan voorzichtig weer wat gas geven. Maar naar 0 zal hij zo nooit gaan, dat heb ik 1 keer zien gebeuren in een langzaam kruipende file, in alle andere gavallen gaat de motor gewoon draaien.

En met al deze info blijft het antwoord : Kan niet op zowel A als B, zeker niet met de restrictie van een normale vlakke weg en niet met korte stukjes van een paar kilometer.

En hoe ik dat weet? Door A: het instructieboekje te bestuderen, B: veel te lezen op fora en C: Door zelf te kijken wat de auto allemaal doet. 4 jaar rijden met zo'n apparaat helpt daar bij.

Verder zoals eerder gezegd succes met je zoektocht, ik zal me niet meer met je proberen te bemoeien.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, gjcvro zei:

...de auto verder weinig vermogen nodig heeft (koud weer kjorte stukjes), dan gaat hij maar stroom draaien om er toch nog iets nuttigs van te maken.

 

Maar naar 0 zal hij zo nooit gaan, dat heb ik 1 keer zien gebeuren in een langzaam kruipende file, in alle andere gavallen gaat de motor gewoon draaien.

Dus toch een positief antwoord op vraag A. en B.,

Dankjewel

mvg

Nia Kiro

Link to post
Share on other sites
12 uur geleden, Nia Kiro zei:

Ik wil dit zelf (beperkt) kunnen beïnvloeden, want als ik bv. onze stad in rij wil ik net voordat ik de stad in rij op ongeveer 90% SOC zitten, zodat ik in de stad complet elektrisch kan rijden en "leeg" kan rijden tot ongeveer 25%.

Je hebt gewoon de verkeerde auto (type) voor jouw eisen gekocht.
Maar wat wil je hier mee bereiken ?

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
14 uur geleden, Nia Kiro zei:

Ik wil dit zelf (beperkt) kunnen beïnvloeden, want als ik bv. onze stad in rij wil ik net voordat ik de stad in rij op ongeveer 90% SOC zitten, zodat ik in de stad complet elektrisch kan rijden en "leeg" kan rijden tot ongeveer 25%.
Nu red ik dat net niet (motor slaat dus weer aan).
mvg
Nia Kiro

Wat jij wilt lukt wel met een PHEV. Daar kun je het rijden op de accu's in zekere mate beperken zodat bij aankomst in een stad je praktisch volledig electrisch rijdt. Ik doe dat (als sport) bijna dagelijks.
Ik gebruik daar de schakelaar HEV/AUTO/E voor.

Edited by Flying_Dutchman
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Lux
      Beste forum leden,
      Na heel wat zoek werk heb ik helaas de immobilizer niet kunnen vinden. Heeft iemand de gouden tip? 
    • By Rolies
      Sinds vanochtend werkt mijn Kia public charging app niet meer. Alle inloggegevens zijn verdwenen, evenals mijn voucher met laadtegoed, laadsessies, enz. Hebben meer gebruikers hier last van?
       
    • By TedKiaPret
      Een aantal technische vragen over de Niro PHEV ExecutiveLine:

      1. Bij het instellen van de stoel profielen wil ik de onder rug support ook meenemen, kan dit?
      2. Kan ik de sleutel en het gebruikersprofiel automatisch aan elkaar koppelen?
      3. Kan ik AUTO HOLD bij het starten van de auto altijd aan laten staan?
      4. Hoe kan ik de ICE stationair laten draaien als ik nog stilsta?
      5. Kan ik instellen dat het dakraam automatisch dichtgaat als ik de auto uitzet of op slot doe?

      Als iemand extra vragen heeft, post ze hieronder!
    • By Willempie57
      Sinds juli bezit ik de Nero Hybride ( jaartje oud).
      Heb nog wel veel vragen waarvan ik hoop hier de antwoorden te vinden dan wel te krijgen.
      De Nero rijdt fantastisch en zuinig.
      groetjes
    • By tijdjes123
      Vandaag Kia proceed gehad. Hele fijne auto.

      Alleen ik mis een scherm voor bandenspanning in de proceed waar ik in proef gereden heb stond dat er wel volgens mij of in ieder geval waardes.

      Weet iemand of het ook mogelijk is in het digitale dashboard die menuschermen te laten verdwijnen tenzij je op die knop drukt(dus het scherm voor rijassitentie etc)

      Als ik met spotify mijn muziek via bluetooth afspeel dan is op het stuur het pijltje naar boven om een nummer terug te gaan en het pijltje naar beneden om het volgende nummer af te spelen.
      Dit is best irritant. Hebben meer mensen dit probleem? Op mijn andere Ceed 3 uit 2019 was het precies andersom en veel logischer.
×
×
  • Create New...