Jump to content

Motor wil niet afslaan bij verwijderen sleutel.


TonKia
 Share

Recommended Posts

Mijn Sorento diesel wil niet meer stoppen...

Ik draai de sleutel om maar de motor blijft gewoon lopen. Dan maar in z'n 5 zetten, de handrem er op en de koppeling laten opkomen.

Als het contact uit staat trekt er toch ergens iets ruim 4 ampère stroom. Het lijkt er dus op dat het een probleem is in het elektrische  circuit.

Weet iemand een oorzaak en een oplossing?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link to comment
Share on other sites

Een Diesel wordt meestal gestopt door met een solenoid (magneetjklep) de brandstoftoevoer te onderbreken.
Die solenoid kan vast blijven hangen in de open positie, maar als jij aangeeft dat er 4A blijft lopen denk ik eerder dat je contactslot een hangend contact heeft.

Dat laatste is vaak relatief simpel te testen, door de stuurkolom bloot te leggen, contact uit te draaien en als de motor blijft lopen de stekker van het contactslot los te trekken. Stopt de motor nu dan heb je je oorzaak waarschijnlijk al gevonden...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Goeie tip Murcielaygo.

Dat heb ik dus meteen even geprobeerd. Motor gestart, contact uit, sleutel er uit en beide stekkers van het contactslot los gemaakt. Motor bleef gewoon lopen, dus in z'n 5 en koppeling op laten komen op die manier de motor gestopt. Ik stap uit om de accupool los te maken (omdat ie anders 4 amp. blijft trekken). Tot mijn stomme verbazing start de motor geheel spontaan en blijft lopen, geheel uit zichzelf, zonder dat de sleutel überhaupt in het contactslot zit... Als iemand anders mij dit verhaal zou vertellen zou ik het niet eens geloven, maar het is echt gebeurd. Ik dus maar weer motor gesmoord in z'n 5 en snel de accupool losgemaakt. Ik hoorde nog kort wat startgeluidjes maar ik had op tijd de massakabel los. Mijn Kia is gewoon niet te stoppen :cry:

Link to comment
Share on other sites

Controleer alle massakabels eens. Als er ergens een slechte massa zit tussen het blok en het chassis.
Het kan de moeite waard zijn om de allemaal eens goed na te lopen. Een slechte massa kan voor een lekstroom zorgen die misschien het stopzetten van de motor verhinderd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er zit waarschijnlijk een beschadiging in een kabelboom. Er zijn 2 extra voedingskabels getrokken tbv een caravan en bij de doorvoer in de motorruimte is waarschijnlijk iets teveel geweld gebruikt. Morgen verder onderzoeken. 

Link to comment
Share on other sites

Succes met zoeken, je zou kunnen kijken wat er gebeurd als je de zekeringen voor de draden naar de trekhaak er uit trekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Sjef tenkoppel
      Hallo iedereen,
      Ik was in het weekend in Duitsland onderweg en moest daar verschillende keren stroom tanken. Op de terugweg stopte ik bij een laadpaal van eon langs de snelweg. Na het aansluiten van de kabel en het starten van de laadprocedure meldde de laadpaal na enkele ogenblikken dat er geen communicatie met het voertuig mogelijk was. Ik brak toen de procedure af om het opnieuw te proberen met telkens hetzelfde resultaat. Gefrustreerd besloot ik een ander laadstation te zoeken. Helaas kon ik de kabel van mij auto niet los koppelen. Auto op slot, auto open niets hielp. Hotline gebeld en die vertelden mij dat zij de opdracht gaven de kabel vrij te geven. Nul resultaat. Dan de laadpaal gereset. Nu kwam de kabel los. Op naar de volgende. Jammer. Ik moest tanken en kon nog 60 km rijden dus bij de eerst volgende gestopt. Weer eon! Hier herhaalde zich alles wat ik bij de vorige had meegemaakt met uitzondering dat een reset van de laadpaal ook niet werkte. De pesoon aan de hotline beloofde dat ik zou worden teruggebeld door een specialist. Ik keek toen toevallig in mijn UVO app en vond daar het punt: alles vergendelen / alles ontgrendelen. nadat ik deze sequence doorliep was de kabel weer vrij. Ik moest echter nog laden. Dus laadprocedure opnieuw kabel erin start gedrukt.... en ziedaar het werkte.
      Ik weet nu niet goed of dit een fout van onze kia was of van de laadpaal. Wat ik wel weet dat het handig zou zijn als de kia iets had waarmee de stroomkabel vrij gegeven kan worden in geval van nood. Je zal maar geen mobiel bij de hand hebben met de UVO app.! Het geheel heeft ons circa 45 minuten gekost.
    • By DZ14
      Hallo allemaal,
      Ik werd vanochtend wakker om bij de auto te komen die tot 81% opgeladen bleek te zijn. Er zijn in de auto geen limieten ingesteld en in de zappi app geeft hij aan dat hij gisteren van 17:00 uur tot 20:00uur opgeladen heeft en daarna gewoon gestopt is na 26.3kwh. In de laadpaal staan verder ook geen limieten ofzo ingesteld. Is dit anderen ook overkomen? En moet ik hier iets mee? Of is dit een eenmalige snafu. Nu nog geluk dat hij op ruim 80% gekomen is, daar red ik het wel mee, maar voor hetzelfde geld stopt hij al op 30%.
      Kan zijn dat dit met de Zappi te maken heeft hoor, maar via deze weg even zien wat de ervaringen zijn
    • By R.J.
      Het vreemde doet zich voor, dat als ik even met behoorlijk was gas optrek, dat dan de toeren even omhoog schiet als hij gaat schakelen.
      Bij "normaal" rustig rijden heb ik er geen last van, alleen maar als ik lekker doortrek en dan niet eens vol gas.
      Iemand een idee wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn? Vorige week zijn wel de koppeling en koppelingsrobot vervangen.
      Robbert-Jan
    • By Nanda van der Wal
      Hoi allemaal, even voorstellen, mijn naam is Nanda en ik heb 2.5 maand geleden mijn eerste Kia gekocht. 
      Heerlijke auto! Echter nog niet heel veel kilometers mee kunnen maken. Het begon gelijk in het begin dat de auto af en toe uit sloeg tijdens het achteruit de dijk op rijden (wat in mijn ogen vreemd is want tsja... automaat en afslaan?) Goed. Afgelopen maandag viel de auto stil tijdens het wegrijden op een vlakke parkeerplaats bij de winkel. Geen rare weersomstandigheden oid. Heb hem moeten laten afvoeren want starten deed hij niet meer.
      Hij staat bij vrienden van me die veel aan auto's klussen maar niet per definitie een Kia dus de dealer gebeld. Die wees mij erop mijn andere sleutel te gebruiken. Vandaag andere sleutel gebruikt. Dik 300km mee gereden, geregeld uit en aan gezet, dijk op dijk af snelweg parkeerplaatsen noem maar op geen enkel probleem. Daarna naar jawel de winkel. En jullie raden het al... Zo dood als een pier. Met veel moeite de auto weer aan de praat gekregen en weer naar die vrienden gereden. Daar stil gezet meteen geprobeerd weer te starten. Nee niks dus.
      Wat we merken: (sorry ben vrouw en geen monteur dus ik herhaal even wat de mannen mij verteld hebben)
      - hij lijkt te vroeg te ontsteken 
      - de motor slaat terug 
      - er zit een zwaar punt onderin lijkt 
      - de motor loopt van tijd af 
       
      Iemand ervaring hiermee? De sorento dateert uit 2008 is de Amerikaanse versie (dus miles maar geen ingevoerde) 
       
       
       
       
       
       
       
       
       
    • By PJL
      Als ik de linker flipper gebruik om af te remmen en tot stilstand te komen gaan de  remlichten NIET branden. Volgens dealer is dit inderdaad het geval. Ik vind dit eigenlijk gevaarlijk. Het achteropkomend verkeer ziet niet dat ik rem.
×
×
  • Create New...