Jump to content

Gaan we over naar de E variant?


Michel_1970
 Share

Recommended Posts

Gezien ik vandaag een kaart van de dealer met een mooie aanbieding heb mogen ontvangen, staat voor morgenmiddag een afspraak met hun om te praten of na twee jaar een overstap mogelijk is naar de E-Niro.
De nu gereden Niro HEV wordt ge-private-leaset en is daardoor overstappen mogelijk.
We gaan het meemaken.
Straks misschien een vonkel nieuwe DynamicPlusLine voor hetzelfde geld.
Laadpaal staat aan het einde van de straat, dus die staat er al.

Link to comment
Share on other sites

Omdat ik geen laadpaal kan instaleeren, heb ik weer voor een HEV gekozen. In de zomer is een openbar laadpal prettig, maar in regen en in de winter bij storm en sneuw ...

Bovendien is openbaar laden toch nog redelijk duur en wanneer merdere in de straat naar elektrisch gaan, viel plezier met de gevecht ... en rij je niet weg wanneer je auto is vol opgeladen, kan jij ook nog een boete op jou rekening krijgen. Dus, voor mij moet er nog veel gebeuren voor elektrisch rijden ...

Link to comment
Share on other sites

Het weer hebben we toch geen vat op en 10 mtr verder lopen valt ook wel mee.

Wat is redelijk duur voor een dergelijke paal (ik las ergens iets van E 0,30 / kWh), en op die paal zijn over het algemeen de twee contacten tegelijk bezet.
De E-Niro schijnt toch een mooi app te hebben (UVO) waarop je mogelijk te zien krijg wanneer de accu vol is.

Link to comment
Share on other sites

Sterker nog, je krijgt gewoon een push message als hij vol is van de UVO app. Ik ben het met je eens dat er nog veel moet veranderen. Ik heb sinds begin deze maand een e-Niro, en dat was voor mij ook de eerste EV. Laadpaal kreeg ik niet in de straat omdat er binnen 200 meter lopen 5 laadmogelijkheden zijn die niet heel frequent gebruikt worden. Laden op mijn werk is geen enkel probleem. Met een range van 430 km lukt dat toch prima. Als ik weet dat ik weg moet met de auto kijk ik of ik dat red met de voorraad in de accu, en zo niet dan hang ik hem ruim voordat ik weg moet aan de paal.

Als uitwijk zit er op 800 meter een shell tank station met een 150 kw snellader, dus moet ik ongepland weg dan kan ik ook nog even snel bijladen. Als mijn auto aan de laadpaal hangt en hij meldt dat ie vol is haal ik hem bij de laadpaal weg zodat een mede electromobilist geen last heeft van mijn auto. Maar ik heb ook gezien dat niet iedereen dat doet. Het is een beetje geven en nemen, en als we nou allemaal een beetje rekening houden met elkaar dan komen we er wel.

Nu nog die auto's die er gewoon parkeren zonder dat het EV's zijn leren dat dat niet handig is en dan komen we er wel.

Link to comment
Share on other sites

Gemiddeld met laadverlies kan de verbruik rond 18 kW/100km worden, met 30 ct/kW zijn dat rond EUR 5,40 ... met mijn HEV heb ik nu kosten EUR 7,00/100km bij een aankoopverschill van EUR 10.000 tussen mijn HEV en een E-Niro. De EUR 1,60 diff. per 100km, op het jaar berekend bij 10.000 km is dan EUR 160 die ik kan besparen.

En dan de uitstapjes, b.v. van Eindhoven naar Brugge en daar in de zomer opladen ... dat is voor mij te avontuurlijk ...

Mijn dealer had mij afgeraden van E omdat ik niet thuis makkelik kan opladen, dus, goed over naardenken!

Link to comment
Share on other sites

ach avontuurlijk, ik heb nog wat familie in Engeland wonen, daar is het pas een uitdaging. In de verre omgeving als je geluk hebt een laadpaal in de buurt. Toch ga ik het proberen, en anders maar laden met de granny lader. Maar voor je dagelijkse gebruik is het wel handig om een laadpaal in de buurt te hebben.

Maar kan je in Eindhoven niet bij de gemeente een verzoek doen voor het plaatsen van een Laadpaal dan? Ik meen dat de meeste gemeentes het gebruik van Elektrische auto's stimuleren en dus zou een laadpaal aanvragen tot de mogelijkheden moeten behoren.

Link to comment
Share on other sites

Nee, ik heb een parkeerplaats van een  woningcorporatie ... misschien een paar jaar verder, dan wordt het ook voor mij interessant!

Link to comment
Share on other sites

Tja, even over afstanden gesproken is wel een ding, althans, aankomende8 vakantie staat een rit naar noord Frankrijk geplant en zal een rit worden van ongeveer 300km, dus moet met één accu lading te doen zijn.
NU gaan we daar rijden, want we verblijven wel een paar dagen en willen wel de omgeving verkennen.......waar zijn daar laadpalen te vinden......hmmm, wordt echt een avontuur. Ik heb er nu al zin in......als alles een beetje leuk verloop.

By the Way, @Wiz, hoe bevalt de kleur, wij willen daar ook voor gaan, mits deze voorradig is dan.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Wiz said:

ach avontuurlijk, ik heb nog wat familie in Engeland wonen, daar is het pas een uitdaging. In de verre omgeving als je geluk hebt een laadpaal in de buurt. Toch ga ik het proberen, en anders maar laden met de granny lader. Maar voor je dagelijkse gebruik is het wel handig om een laadpaal in de buurt te hebben.

Maar kan je in Eindhoven niet bij de gemeente een verzoek doen voor het plaatsen van een Laadpaal dan? Ik meen dat de meeste gemeentes het gebruik van Elektrische auto's stimuleren en dus zou een laadpaal aanvragen tot de mogelijkheden moeten behoren.

Je kunt het in Eindhoven aanvragen via de gemeente. Recent een huis gekocht en in mijn wijk heb je maar 1x 2 charging dat op 5/10min lopen is vanaf mijn woning. Dus heb ik er een aangevraagd voor mijn Niro PHEV. Wacht nu op reactie.

Link to comment
Share on other sites

16 uur geleden, Gerd Bartels zei:

Nee, ik heb een parkeerplaats van een  woningcorporatie ... misschien een paar jaar verder, dan wordt het ook voor mij interessant!

En als je de woningcorporatie vraagt of je een laadpaal kan krijgen? Ik kan me niet voorstellen dat daar bezwaar tegen zou zijn.

Link to comment
Share on other sites

Ik zit ook te twijfelen maar nog geen mooie aanbieding gezien waardoor ik de volgende stap zou zetten. Ik heb dezelfde dilemma’s als hierboven: geen eigen parkeerplaats en is het de meer prijs waard ? Ik zit dan ook te denken aan een plug-in versie misschien past dat beter in mijn situatie. Uiteindelijk gaat het om de prijs en de kosten tijdens het bezit. Wil best iets meer betalen maar het moet wel in verhouding blijven. 

Link to comment
Share on other sites

18 uur geleden, Michel_1970 zei:


By the Way, @Wiz, hoe bevalt de kleur, wij willen daar ook voor gaan, mits deze voorradig is dan.

Ik vind hem super. Ik twijfelde tussen gravity blue en yacht blue, en toen ik voor mijn proefrit ging hadden ze een yacht blue e niro voor mij klaar staan, en toen was ik meteen verkocht qua kleur. Na de proefrit wist ik het zeker, deze gaat het worden. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Het is echt een feest om in te rijden.

Link to comment
Share on other sites

De bestelling is vanmiddag gedaan en waarschijnlijk over 4 weken de E-Niro voor de deur (als hij niet aan het opladen is ;-) ).
We hebben gekozen voor de Gravity Blue (het donker zijn van de auto spreekt ons het meeste aan).
Nu nog één uitdaging te gaan en dat is het aanvragen van een laadpas. Wij als bewoners van Rotterdam eo zijn het beste geholpen bij ENGIE ( zo lees ik even snel de info ).
Mogelijk dat iemand anders daar andere info over heeft dan hoor (lees) ik dat graag.
Ik weet ook niet hoe lang het duurt voordat zo'n pas in de brievenbus valt.

Link to comment
Share on other sites

Van de Kia Site, geprobeerd bij laadpalenin mijn omgeving,en  MC Donalds snellaadstation.

Je hebt maar één ding nodig: je Kia-laadsleutel

De Kia-laadsleutel is de manier om snel en voordelig op te laden. Thuis. Op je werk. In de stad. Langs de snelweg. In binnen- en buitenland. In heel Europa! Hoe dat kan? Wij werken samen met Plugsurfing, het grootste Europese netwerk van openbare laadpunten. Met meer dan 200.000 aansluitingen hoef je onderweg niet om te rijden om op te laden. 

Zo makkelijk is opladen met een Kia: sluit de kabel aan en swipe de Kia-laadsleutel langs de sensor van de laadpaal, thuis of onderweg.

Link to comment
Share on other sites

11 minuten geleden, Gerd Bartels zei:

Voor welke verwarming heb jij gekozen?

@Gerd Bartels, verwarming????
Ik heb er geen waterpomp bijgenomen als je dat bedoeld. Daar rijden we te weinig voor.

Link to comment
Share on other sites

20 uur geleden, Michel_1970 zei:

De bestelling is vanmiddag gedaan en waarschijnlijk over 4 weken de E-Niro voor de deur (als hij niet aan het opladen is ;-) ).
We hebben gekozen voor de Gravity Blue (het donker zijn van de auto spreekt ons het meeste aan).
Nu nog één uitdaging te gaan en dat is het aanvragen van een laadpas. Wij als bewoners van Rotterdam eo zijn het beste geholpen bij ENGIE ( zo lees ik even snel de info ).
Mogelijk dat iemand anders daar andere info over heeft dan hoor (lees) ik dat graag.
Ik weet ook niet hoe lang het duurt voordat zo'n pas in de brievenbus valt.

Mooie keuze! Zoals ik al eerder aangaf twijfel ik nog. wil wel de overstap overwegen maar ik twijfel nog omdat: ik niet kan laden op eigen terrein, ik de meerprijs tov de normale hybride toch behoorlijk vind. Ik heb nooit private lease overwogen, maar ik zie toch af en toe prijzen langskomen die echt wel scherp zijn. Echter ik rij circa 20K per jaar en dan gaat zo'n lease tarief ook weer omhoog. Misschien toch wachten op het nieuwe model of hopen op een scherpe aanbieding van de Kia dealer, keuzes keuzes.

Link to comment
Share on other sites

Ik moet zeggen, wat mij betreft "lekker boeien, niet laden op eigen terrein", de laatste aanbieding kon ik gewoon niet voorbij laten gaan. We betalen nu voor de huidige Niro €464 en bij de E-Niro (na aanbieding dus) €439.
En dan de rijden we elektrisch en nog een uitgebreidere uitvoering.
Moet niet gekker worden dachten we nog, daar zit vast een addertje onder het gras, maar nee hoor.
T' is maar een idee.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Op 25-6-2021 om 17:51, Gerd Bartels zei:

Gemiddeld met laadverlies kan de verbruik rond 18 kW/100km worden, met 30 ct/kW zijn dat rond EUR 5,40 ... met mijn HEV heb ik nu kosten EUR 7,00/100km bij een aankoopverschill van EUR 10.000 tussen mijn HEV en een E-Niro. De EUR 1,60 diff. per 100km, op het jaar berekend bij 10.000 km is dan EUR 160 die ik kan besparen.

En dan de uitstapjes, b.v. van Eindhoven naar Brugge en daar in de zomer opladen ... dat is voor mij te avontuurlijk ...

Mijn dealer had mij afgeraden van E omdat ik niet thuis makkelik kan opladen, dus, goed over naardenken!

Plus de motorrijtuigen belasting.

Link to comment
Share on other sites

Reken voor een kleine beurt € 75,- en voor een grote € 150,-, als er niks bijzonders gedaan hoeft te worden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By MprKooij
      Hi Allen,
      Op dit moment is het zo dat wanneer je in een Kia Niro je richtingaanwijzer een tikje naar boven of beneden geeft, dat hij dan 3x het licht knippert naar links of rechts.
      Is er iemand die weet of dit te veranderen is? Ik zou namelijk van 3x knipperen naar 4x knipperen willen. Ik weet dat dit bij sommige auto's kan via de OBD poort. Ik weet echter niet of dit kan bij de Niro en ik heb hier ook vrijwel niets over gevonden.
      Iemand die hier ervaring mee heeft?
       
      Alvast bedankt!
    • By Robke BoZ
      afgelopen weken zijn wij op vakantie geweest naar Italie (nabij gardameer). 3 volwassenen en 2 fietsen achterop de trekhaak.
      Hier wat ervaringen.
      vooraf goed gebruik gemaakt van verschillende apps zoals:
      ABRP (kan je veel instellen zoals aantal persone en verbruik, ook wordt rekening gehouden met bergop en berg af ) EVnavigation (geeft iets realistischer aan waaar je kan stoppen) Chargemap (kan  niet ontbreken in je telefoon, al is het maar om de fotos te bekijken waar de palen staan) E-tankstellen (voor als je naar duitsland gaat, veel gratis palen   en andere...zoals Waze.. met name Chargemap, Waze en ABRP kan je via Android auto of apple carplay op je scherm laten zien.
      Ik heb vooraf verschillende routes plannen via ABRP en EVnavigation en hieruit de beste (lees: minimaal 2 laders aanwezig) in Waze als favoriet gezet.
      Doordat je de laadstations in ABRP en EVnavigation alvast gaat bekijken in CHargemap kom je niet tot verassingen te staan waar de laadpaal eigenlijk staat op zn parkeer plaats, want dat is af en toe zoeken.
      door duitsland is het prima te doen, en langs de snelweg in Oostenrijk ook, maar Italie is toch een ander verhaal. snelladers die niet snel laden, buitengebruik laders, pas niet herkennen laders etc..
      verder geen problemen met passen gehad (new Motion pas), alleen Fastnet blijft bij verschillende stations in NL en buitenland communicatie error geven. in Oostenrijk veel laadpalen bij supermarkten. In italie net voor Trento (als je via Oostenrijk gaat) is het gratis laden aan de snelweg. wel max 45 Kwh. Bijna alle laadstations genomen van Ionity. Deze zijn wel zeer duur, maar 99% werkt snel tot 77Kwh. in Frankrijk van Basel naar Luxenburg zijn er niet veel. in Italie moeilijk om snelladers te vinden. op de camping maar met euro EEC 3polige stekker (Camping stekker) kan je vaak wel laden. in de bergen omhoog verbruik je veel, maar uit eindelijk verdien je veeeel weer terug bergaf. zou fijn zijn als de Kia aangeeft hoe snel de lader laad.. bv laden: 300 km per uur ipv aantal kw terugweg via Zwitserland1100 km 5 stops (bij vertrek 100% geladen)
      0km, vertrek 230km, Zwitserland - Ionity - Bellinzona sud A2 (32 min) 166km, Zwitserland - Aire de repos - Knutwil Nord (alleen een parkeer plaats met toilet) 149km, Frankrijk - Ionity - A35 - Orschwiller (Haut Koeningsbourg) , Groot parkeerplaats met restaurant toilet en koffie (45min) 222km, Frankijk - nabij Metz -Ionity Hauconcourt (naast E-Leclerc en Tesla charge stations) staat midden op de parkeerplaats . Deze is druk omdat er niet veel zijn op de route, dus kan zijn dat je even moet wachten. (35 min) 156km, Belgie - Wellin even net iets extra om thuis te komen (15 min) 191km , thuis als ik er op terug kijk is het slimmer om tot 10% te rijden en dan pas op te laden (laden gaat sneller) en alleen te laden wat je daadwerkelijk gaat rijden naar de vlgende stop.
      vanaf 75 % gaat de lader al langzamer laden.
      helaas moeten we een marge erin houden bij de volgende laadsessie, want je weet maar nooit of de paal het doet of niet  .
      wat getallen:
       
      topspeed 130 km/h gemiddeld 100 km/h verbruikt: 296,60 kWh gemiddeld verbruik: 3,75km/kWh = 26,67 kWh/100km (whaaa !! dat is veel) afstand 1114km energie terugverdiend: 85,55 kWh verbruik min energie terugverdiend = 211,05 kWh gemiddeld verbruik incl terugverdiend energie:  5,27km/kWh = 18,98kwh/100km (uiteindelijk een prima resultaat, volgeladen door de bergen met 3 volwassenen en 2 fietsen achterop)  
       



    • By Jojan265
      Ik heb een paar vragen over het navigatie scherm van MY21:
      Links bovenin het scherm staat tijdens het rijden een verkeersbord. Vaak zie je dat er nog een bord achter zit (zie bijlage). Als je op het bord klikt zie je een keuze menu met 2 of 3 borden (afhankelijk van de weg). Ik kan dan kiezen wat ik wil, maar er verandert niets. Vaak wordt ook nog de verkeerde snelheid aangegeven. Kan iemand mij misschien hier meer uitleg over geven?
       
      Rechts in het navigatiescherm staat een verticale balk, met daarin het symbool met de pijl. De positie van deze pijl staat soms onderin, soms bovenin. Ik ben er nog niet achter wat dat aangeeft. Als je erop klikt krijg je informatie over de laadstations. Kan iemand mij vertellen wat de positie van de pijl in de balk betekent?
       

    • By Hitmark
      Hallo Mede forumers.
      Al een hele tijd hier niets gepost.
      De Sportage afdeling was een beetje stil, en wist zelf ook niets te plaatsen..
      Wel af en toe wat gelezen, maar wilde toch weer even zelf wat plaatsen.
      Na lang nadenken toch de overstap gemaakt naar elektrisch rijden
      Gewacht op de prijs van de EV6, maar die is veel te hoog in de lease
      Mooie deal gemaakt , een  Parel Witte 64 Kwh Exclusive line, voor de prijs van een Dynamic plus line.
      Private Lease natuurlijk..
      Enige opties. Metallic lak en een warmtepomp..
      Dit wordt dan alweer de 5e Kia.. !!!
      Nog even 2 maandjes wachten, een witte is natuurlijk weer niet op voorraad. 
       
      Dus als er hier nog iemand is die een koper weet voor een mooie Sportage ??
      Komt binnenkort  op de markt 
       
       
       
    • By tijdjes123
      Vandaag Kia proceed gehad. Hele fijne auto.

      Alleen ik mis een scherm voor bandenspanning in de proceed waar ik in proef gereden heb stond dat er wel volgens mij of in ieder geval waardes.

      Weet iemand of het ook mogelijk is in het digitale dashboard die menuschermen te laten verdwijnen tenzij je op die knop drukt(dus het scherm voor rijassitentie etc)

      Als ik met spotify mijn muziek via bluetooth afspeel dan is op het stuur het pijltje naar boven om een nummer terug te gaan en het pijltje naar beneden om het volgende nummer af te spelen.
      Dit is best irritant. Hebben meer mensen dit probleem? Op mijn andere Ceed 3 uit 2019 was het precies andersom en veel logischer.
×
×
  • Create New...