Jump to content

Gaan we over naar de E variant?


Michel_1970
 Share

Recommended Posts

Dus zijn de onderhoudskosten ongeveer gelijk aan de normale Niro. Het voordeel moet dus gehaald worden uit de lagere prijs voor stroom in vergelijking tot benzine en dat je vooralsnog geen wegenbelasting betaald. Daar staat tegenover dat de eNiro duurder is en je dus ook meer voor je verzekering betaald. Aan de andere kant is de prijs voor private lease erg scherp bij een eNiro. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een tijd geleden een artikel van de ANWB gelezen dat stelde dat electrisch rijden alleen goedkoper uitvalt als je thuis kunt laden en dan liefst op zonnestroom.

Heb je geen mogelijkheid tot thuis laden en ben je dus altijd afhankelijk van publieke (snel)laders, dan ben je onder de streep bijna net zo duur uit per kilometer als met een brandstof-auto.

Bovendien vergt het niet thuis kunnen laden ook nog eens meer planning, omdat je niet "altijd vol" bent als je thuis weg gaat. Dus toch Range Anxiety...

Link to comment
Share on other sites

Laden op zonnestroom is weer lekker kort door de bocht. Zolang je geen overschot hebt van je zonnepanelen (op jaarbasis zolang de salderingsregeling loop) maakt het hebben van wel of geen zonnepanelen niets uit. Dan is de stroom voor je auto goedkoop, maar heeft je huis de dure stroom nodig. Beetje lood om oud ijzer dus. Als je een overschot hebt, dan ligt het iets anders.

Link to comment
Share on other sites

Maar de kogel is door de kerk, de contracten getekend.. er wordt een yacht blue 64Kwh e-niro voor ons gebouwd. Nou op zoek naar een laadpaal ;-)

Edited by gjcvro
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ook zonder overschot op je zonnepanelen (of zonder zonnepanelen) kost een kWh thuis ongeveer 23 cent. Mijn E-Soul gebruikt tot nog toe 15 kWh/100 km (ik heb er pas 1000 km mee gereden) maar dat kan/zal meer worden denk ik.

De ANWB rekent met 17 kWh/100 km, dat komt dan neer op 3,91 euro/100 km. Reken dat door bij een literprijs van 1,75 euro, dan moet je benzineauto minder dan 2,5 liter op 100 km verbruiken.

Zelfs bij laden bij Fastned á 70 eurocent per kWh is dat volgens de ANWB 11,90 euro per 100 km, dus minder dan 7 liter op 100 km.

Voor mijn E-Soul wordt dat vergelijkbaar met het benzineverbruik van mijn Fabia 1.2 Tsi combi, maar dat is dus bij relatief dure snelladers.

En een onderhoudsbeurt voor de Fabia kost beduidend meer dan bovengenoemde 75 euro.

Link to comment
Share on other sites

Op 23-7-2021 om 19:08, Case zei:

Reken voor een kleine beurt € 75,- en voor een grote € 150,-, als er niks bijzonders gedaan hoeft te worden.

Is dat ongeveer of exact?

 

Net als bij de Hybride kan daar overigens nog wel wat bijkomen. Interieurfilter, rem- en koppeling vloeistof vervangen e.d.

Maar heb jij als E-Niro rijder een boekje met de vaste onderhoudsprijzen? Die kun je doorgaans downloaden in “Mijn Kia”.

Helaas doet Kia zo kinderachtig om dit niet vrij te publiceren en doet er nogal geheimzinnig over. Ik heb het zojuist nog even per chat aan de “Klantensupport” van KMNL gevraagd en ze laten weten dat er wel vaste onderhoudsprijzen zijn voor de E-Niro maar dat zij dat niet hebben. Wel kunnen ze een “indicatie” geven van prijzen. Wel een "indicatie" maar geen werkelijke prijzen die volgens hun vast staan.

Die vaste prijzen kun je pas downloaden nadat je een Kia hebt gekocht. Vooraf raadplegen of onderzoeken wordt blijkbaar niet door Kia op prijs gesteld… Dit is toch opmerkelijk. Wat is het addertje onder het gras?

Maar mocht je als E-Niro rijder wel bij deze vaste onderhoudsprijzen kunne komen zet ze dan even op dit forum. Of mail het me door.  Wil het wel eens vergelijken met de vaste onderhoudsprijzen van de Hybride (die ik heb)

Link to comment
Share on other sites

Het is inderdaad een beetje vaag dat je niet achter de vaste prijzen van een onderhoudsbeurt kan komen bij kia. Zeker voor de eNiro zou ik dat precies willen weten. Bij de Niro hebben we een z.g.n. olie beurt (kleine beurt) maar wat gebeurt er bij zo'n beurt bij de eNiro? Met andere woorden, wat krijg je er voor in vergelijking met een gewone Niro?

Kan iemand hier aangeven hoe hij het verbruik van z'n eNiro aangeeft? Mijn Niro heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 18,3 over de afgelopen 4 jaar. Ik weet dus hoeveel liter benzine ik nodig had om 80000km te rijden. Om een goede afweging te kunnen maken zou ik wel eens willen weten hoeveel KW ik nodig heb voor 80000 km?

Ik weet vrij precies wat mijn Niro mij tot nu toe heeft gekost per maand, waarbij ik voor de afschrijving natuurlijk een gemiddeld bedrag moet nemen. Ik ben dus bezig om een vergelijking te maken tussen de eNiro en de Niro maar ook tussen normale aanschaf en private lease. 

Link to comment
Share on other sites

https://ev-database.nl/auto/1125/Kia-e-Niro-64-kWh#:~:text=Het energieverbuik van de Kia,100km bij een traditionele benzineauto.

Het energieverbuik van de Kia e-Niro 64 kWh is ongeveer 17,3 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Praktijk zit volgens mij meer richting de 19kWh

Link to comment
Share on other sites

Hier staan mogelijk wat bruikbare gegevens: The most power efficient electric vehicles - Spritmonitor.de

Het komt overeen met wat ze voor brandstofautos doen: een praktijkgemiddelde van meerdere gebruikers, het aantal staat tussen haakjes.

Edit:

Hierbij moet je wel opmerken dat de mensen die hieraan bijdragen/meewerken waarschijnlijk wel op het verbruik zullen letten!

Edited by Peter-036
Edit
Link to comment
Share on other sites

8 uur geleden, gjcvro zei:

https://ev-database.nl/auto/1125/Kia-e-Niro-64-kWh#:~:text=Het energieverbuik van de Kia,100km bij een traditionele benzineauto.

Het energieverbuik van de Kia e-Niro 64 kWh is ongeveer 17,3 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.

Praktijk zit volgens mij meer richting de 19kWh

Hangt echt helemaal van je rechtervoetje af. Ik zit (na 35k) op 13,3 kWh/100 km (tellertje nog nooit gereset). Vrijdag zo'n 250 kilometer op de snelweg (Westerwolde-Hillegom) komt iets hoger uit 14,2 (105 op de teller dus netjes 100 op de GPS). Om 19 te halen moet je echt continu als een 'dolle' optrekken en (overdag) de max. snelheid flink overschrijden.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Op 23-7-2021 om 17:13, chippie777 zei:

Is de onderhoudsinterval bij de eNiro gelijk aan de gewone Niro? En wat kost een eNiro beurt? 

Mijn dealer had een berekening gemaakt waarbij hij de standaard acties meegenomen heeft:

       KM        Prijs
15000 € 72,50
30000 € 218,00
45000 € 246,00
60000 € 218,00
75000 € 72,50
90000 € 400,00
105000 € 72,50
120000 € 218,00

Hierbij hield hij al rekening met dat op bepaalde momenten bepaalde filters etc. vervangen moesten worden.

Link to comment
Share on other sites

5 uur geleden, DZ14 zei:

Mijn dealer had een berekening gemaakt waarbij hij de standaard acties meegenomen heeft:

       KM        Prijs
15000 € 72,50
30000 € 218,00
45000 € 246,00
60000 € 218,00
75000 € 72,50
90000 € 400,00
105000 € 72,50
120000 € 218,00

Hierbij hield hij al rekening met dat op bepaalde momenten bepaalde filters etc. vervangen moesten worden.

Maar kun je ook het boekje met de vaste onderhoudsprijzen downloaden van je "Mijn Kia" site? Daar staan alle specificaties in (als het goed is).

 

Link to comment
Share on other sites

 voor 379 Lease je een Kia niro dynamic wil je een exclusief lease  kost dat .399 euro.

mijn zwager heeft deze exclusieve lease over 48 maanden kost 500 euro per maand. inclusief 20.000 duizend km.

Link to comment
Share on other sites

Wij hebben in maart ook de overstap gemaakt van de HEV, die ik ruim twee jaar heb gereden, naar de E-Niro. Ik heb wel een eigen oprit dus een laadpaal kon ik op eigen terrein zetten. Nog geen seconde spijt van gehad. Wat rijdt dat fijn en rustig maar ook snel en sportief als het moet. Laadstress was zo over want de actieradius met de 64kW versie is voor dagelijks gebruik prima. Onlangs mee naar Tirol geweest (2 personen, hond en bagage voor twee weken) en als je eco stand gebruikt komt de actieradius bijna aan de 500 km. Natuurlijk had ik zon, 24 graden. Onderweg aan de Duitse laadpaal stroom bijgeladen naast een fonkelnieuwe EV6. Met een paar goede apps en een paar laadpasjes naast die van Kia zelf heb ik nul problemen gehad. aanrader. O, ja ik heb de DynamicPlus in Gravity Blue met all-weather banden

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hoi @Hanz99, graag lees ik welke app's en laadpassen jij zoal gebruik. En welke laadpas van de KIA heb je mogen ontvangen / besteld gezien de "bestaande" kia pas ergens in augustus / september stop (Plugsurfing) en KIA overstapt naar een, volgens hun, breder netwerk (220k laadpalen in geheel Europa (29 landen).
Zie deze link naar wat info (staat alleen vreemd genoeg op een Belgische site??)
KIA Charge

Link to comment
Share on other sites

@Hanz99 Welkom bij de club! En die laadstress is idd nergens voor nodig. Voor langere afstanden moet je je natuurlijk wel een beetje voorbereiden, en je moet niet als een idioot rijden en verwachten dat je je reisbestemming van 1000 km verderop in een paar uurtjes bereikt (wat sommige ICE-rijders wel doen). Meer zoals steeds meer EV-rijders zeggen: vakantie begint vanaf het moment dat ik de voordeur thuis dichttrek.

@Michel_1970 Met de passen van Maingau en Shell moet je een heel eind komen. Eventueel aan te vullen met ANWB en Plugsurfing? Verder heb ik een account bij Fastned en daar het automatisch laden aangezet. Dat is meer om zeker te zijn dat mijn vrouw altijd onbekommerd kan laden, mocht dat in NL nodig zijn. Ze is ‘niet zo handig’ met dingen als pasjes en inloggen…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hoi @Hippe lip, is lees ergens hier op dit forum dat KIA stopt met Plugsurfing (en zojuist ook door KIA zelf bevestigd), dus die keuze valt af.
Gezien mijn geringe rijafstanden en max. 15.000km/jaar, zal hoogst waarschijnlijk bij mij in de straat opladen worden.
Ik heb hiervoor al een "ENGIE" pas aangevraagd.
Voor de komende vakanties (volgend jaar en de jaren daarna) zal/zullen wel een/meerdere laadpas(sen) nodig zijn om in het buitenland te kunnen laden.
Van een rijdende vrouw heb ik weinig last gezien ik (voorlopig) de enige ben die de auto kan besturen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb tot nog toe de Shell recharge pas, de Eneco mobility pas van de ANWB (en die van Eneco mobility zelf, omdat ik zojuist een laadpaal van ze geplaatst gekregen heb), de Fastned app en een nog altijd niet werkende plugsurfing druppel. Maar nu laad ik (wat) sneller thuis!

Edited by Peter-036
typo.
Link to comment
Share on other sites

Leuk om al die enthousiaste verhalen te lezen. Vandaag bij de dealer langs geweest, deze was niet super behulpzaam, hij kwam niet verder dat de eNiro inderdaad duurder was en dat ik op de site van Kia alle prijzen wel kon terugvinden. Na wat aandringen van mijn kant liet hij toch wat voorbeelden zien, maar echt z'n best deed hij niet. Dus zelf maar verder gezocht en voorlopig tot de conclusie gekomen dat voor mij de eNiro nog niet financieel uitlegbaar is. Rij 20K per jaar en doe meestaal 4 jaar met een auto. Private lease nog wel overwogen, want daar zijn best mooie aanbiedingen voor maar ik vind die verplichting toch een dingetje. Daarnaast heb ik nu maximale no-claim korting welke ik kwijt ben als ik naar private lease overstap. Maar ik blijf het in de gaten houden, wie weet komen er nog mooie aanbiedingen voor het huidige model wanneer het nieuwe model er aankomt. En ondertussen lees ik lekker mee in het eNiro topic.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By MprKooij
      Hi Allen,
      Op dit moment is het zo dat wanneer je in een Kia Niro je richtingaanwijzer een tikje naar boven of beneden geeft, dat hij dan 3x het licht knippert naar links of rechts.
      Is er iemand die weet of dit te veranderen is? Ik zou namelijk van 3x knipperen naar 4x knipperen willen. Ik weet dat dit bij sommige auto's kan via de OBD poort. Ik weet echter niet of dit kan bij de Niro en ik heb hier ook vrijwel niets over gevonden.
      Iemand die hier ervaring mee heeft?
       
      Alvast bedankt!
    • By Robke BoZ
      afgelopen weken zijn wij op vakantie geweest naar Italie (nabij gardameer). 3 volwassenen en 2 fietsen achterop de trekhaak.
      Hier wat ervaringen.
      vooraf goed gebruik gemaakt van verschillende apps zoals:
      ABRP (kan je veel instellen zoals aantal persone en verbruik, ook wordt rekening gehouden met bergop en berg af ) EVnavigation (geeft iets realistischer aan waaar je kan stoppen) Chargemap (kan  niet ontbreken in je telefoon, al is het maar om de fotos te bekijken waar de palen staan) E-tankstellen (voor als je naar duitsland gaat, veel gratis palen   en andere...zoals Waze.. met name Chargemap, Waze en ABRP kan je via Android auto of apple carplay op je scherm laten zien.
      Ik heb vooraf verschillende routes plannen via ABRP en EVnavigation en hieruit de beste (lees: minimaal 2 laders aanwezig) in Waze als favoriet gezet.
      Doordat je de laadstations in ABRP en EVnavigation alvast gaat bekijken in CHargemap kom je niet tot verassingen te staan waar de laadpaal eigenlijk staat op zn parkeer plaats, want dat is af en toe zoeken.
      door duitsland is het prima te doen, en langs de snelweg in Oostenrijk ook, maar Italie is toch een ander verhaal. snelladers die niet snel laden, buitengebruik laders, pas niet herkennen laders etc..
      verder geen problemen met passen gehad (new Motion pas), alleen Fastnet blijft bij verschillende stations in NL en buitenland communicatie error geven. in Oostenrijk veel laadpalen bij supermarkten. In italie net voor Trento (als je via Oostenrijk gaat) is het gratis laden aan de snelweg. wel max 45 Kwh. Bijna alle laadstations genomen van Ionity. Deze zijn wel zeer duur, maar 99% werkt snel tot 77Kwh. in Frankrijk van Basel naar Luxenburg zijn er niet veel. in Italie moeilijk om snelladers te vinden. op de camping maar met euro EEC 3polige stekker (Camping stekker) kan je vaak wel laden. in de bergen omhoog verbruik je veel, maar uit eindelijk verdien je veeeel weer terug bergaf. zou fijn zijn als de Kia aangeeft hoe snel de lader laad.. bv laden: 300 km per uur ipv aantal kw terugweg via Zwitserland1100 km 5 stops (bij vertrek 100% geladen)
      0km, vertrek 230km, Zwitserland - Ionity - Bellinzona sud A2 (32 min) 166km, Zwitserland - Aire de repos - Knutwil Nord (alleen een parkeer plaats met toilet) 149km, Frankrijk - Ionity - A35 - Orschwiller (Haut Koeningsbourg) , Groot parkeerplaats met restaurant toilet en koffie (45min) 222km, Frankijk - nabij Metz -Ionity Hauconcourt (naast E-Leclerc en Tesla charge stations) staat midden op de parkeerplaats . Deze is druk omdat er niet veel zijn op de route, dus kan zijn dat je even moet wachten. (35 min) 156km, Belgie - Wellin even net iets extra om thuis te komen (15 min) 191km , thuis als ik er op terug kijk is het slimmer om tot 10% te rijden en dan pas op te laden (laden gaat sneller) en alleen te laden wat je daadwerkelijk gaat rijden naar de vlgende stop.
      vanaf 75 % gaat de lader al langzamer laden.
      helaas moeten we een marge erin houden bij de volgende laadsessie, want je weet maar nooit of de paal het doet of niet  .
      wat getallen:
       
      topspeed 130 km/h gemiddeld 100 km/h verbruikt: 296,60 kWh gemiddeld verbruik: 3,75km/kWh = 26,67 kWh/100km (whaaa !! dat is veel) afstand 1114km energie terugverdiend: 85,55 kWh verbruik min energie terugverdiend = 211,05 kWh gemiddeld verbruik incl terugverdiend energie:  5,27km/kWh = 18,98kwh/100km (uiteindelijk een prima resultaat, volgeladen door de bergen met 3 volwassenen en 2 fietsen achterop)  
       



    • By Jojan265
      Ik heb een paar vragen over het navigatie scherm van MY21:
      Links bovenin het scherm staat tijdens het rijden een verkeersbord. Vaak zie je dat er nog een bord achter zit (zie bijlage). Als je op het bord klikt zie je een keuze menu met 2 of 3 borden (afhankelijk van de weg). Ik kan dan kiezen wat ik wil, maar er verandert niets. Vaak wordt ook nog de verkeerde snelheid aangegeven. Kan iemand mij misschien hier meer uitleg over geven?
       
      Rechts in het navigatiescherm staat een verticale balk, met daarin het symbool met de pijl. De positie van deze pijl staat soms onderin, soms bovenin. Ik ben er nog niet achter wat dat aangeeft. Als je erop klikt krijg je informatie over de laadstations. Kan iemand mij vertellen wat de positie van de pijl in de balk betekent?
       

    • By Hitmark
      Hallo Mede forumers.
      Al een hele tijd hier niets gepost.
      De Sportage afdeling was een beetje stil, en wist zelf ook niets te plaatsen..
      Wel af en toe wat gelezen, maar wilde toch weer even zelf wat plaatsen.
      Na lang nadenken toch de overstap gemaakt naar elektrisch rijden
      Gewacht op de prijs van de EV6, maar die is veel te hoog in de lease
      Mooie deal gemaakt , een  Parel Witte 64 Kwh Exclusive line, voor de prijs van een Dynamic plus line.
      Private Lease natuurlijk..
      Enige opties. Metallic lak en een warmtepomp..
      Dit wordt dan alweer de 5e Kia.. !!!
      Nog even 2 maandjes wachten, een witte is natuurlijk weer niet op voorraad. 
       
      Dus als er hier nog iemand is die een koper weet voor een mooie Sportage ??
      Komt binnenkort  op de markt 
       
       
       
    • By tijdjes123
      Vandaag Kia proceed gehad. Hele fijne auto.

      Alleen ik mis een scherm voor bandenspanning in de proceed waar ik in proef gereden heb stond dat er wel volgens mij of in ieder geval waardes.

      Weet iemand of het ook mogelijk is in het digitale dashboard die menuschermen te laten verdwijnen tenzij je op die knop drukt(dus het scherm voor rijassitentie etc)

      Als ik met spotify mijn muziek via bluetooth afspeel dan is op het stuur het pijltje naar boven om een nummer terug te gaan en het pijltje naar beneden om het volgende nummer af te spelen.
      Dit is best irritant. Hebben meer mensen dit probleem? Op mijn andere Ceed 3 uit 2019 was het precies andersom en veel logischer.
×
×
  • Create New...