Jump to content

Gaan we over naar de E variant?

Michel_1970
 Share

Recommended Posts

Voor Nederland niet echt een vergelijk waar we iets aan hebben. De brandstofprijzen die gehanteerd zijn, zijn veel lager dan in Nederland. Tevens vind ik de elektroprijs weer te hoog.

Ik probeer een e-Niro te vergelijken met onze Toyota Auris TS Hybride of de Peugeot 208 1.2. De e-Niro komt er dan in het lijstje slechter uit dan de beide andere auto's. In mijn eigen vergelijk met 25000 km/jaar is de e-Niro vergelijkbaar met de Toyota en goedkoper dan de Peugeot 208.

Posted (edited)

Beste @Jojan265, gezien de Auris niet meer voorkomt als nieuw model (daar is de Corolla voor in de plaats gekomen) kan ik van hieruit geen goede vergelijking maken.
Wel kan ik vertellen dat wij voor onze e-Niro de komende 60 maanden € 439 gaan betalen (incl. 15000km/jr).
Dit is voor de uitvoering "DynamicPlusLine incl. metalic lak en warmtepomp.
In ieder geval goedkoper dan "onze" HEV (DynamicLine) uitvoering nu van €464.

Edited by Michel_1970

10 uur geleden, Jojan265 zei:

Ik probeer een e-Niro te vergelijken met onze Toyota Auris TS Hybride of de Peugeot 208 1.2. De e-Niro komt er dan in het lijstje slechter uit dan de beide andere auto's. In mijn eigen vergelijk met 25000 km/jaar is de e-Niro vergelijkbaar met de Toyota en goedkoper dan de Peugeot 208.

schrijf je dat wel helemaal goed op? De niro goedkoper dan een 208 maar niet goedkoper dan een auris?

En wat voor brandstof of stroomprijs reken je dan?

Je hebt gelijk. Ik had het aantal km voor de Peugeot 208 niet helemaal goed staan. Inmiddels wel en nu blijkt de 208 2 ct/km goedkoper dan de e-Niro in Private Lease. Ik reken met een brandstofprijs van € 1,90 en een stroomprijs van € 0,21. Ik heb gerekend met 25000 km/jaar.

Ik kom dan voor de Toyota op 28 ct/km en ook voor de e-Niro Executive (private lease) en voor de 208 op 26 ct/km. 

Morgen is het zover. De 208 wordt dan ingeruild voor de e-Niro.

Klopt. Door omstandigheden op zoek naar een auto met een automaat. Toen per ongeluk gestuit op een e-Niro Private Lease aanbieding. Daarna maar eens goed verdiept in deze auto en niet veel problemen gelezen en eigenlijk alleen maar lofzang op YouTube. Toen ook maar eens aan het rekenen geslagen en bleek de auto nauwelijks duurder dan de 208. Na de proefrit deze auto besteld in de kleur Gravity Blue. Het is de executive uitvoering geworden, waardoor de prijs/km net iets boven die van de 208 uitkwam, maar daarmee ook meer luxe.

Indien dit onze enige auto zou zijn, dan was ik nog niet voor EV gegaan, maar voor het woon-werk verkeer en kleine uitstapjes durf ik het wel aan.

Ik had ook mijn twijfels bij het elektrisch rijden, maar zoals het er nu uitziet (22 dagen met de E-Soul) blijft de Fabia min of meer permanent stilstaan..........gisteren na opladen tot 98% kreeg ik een actieradius van 480 km te zien, en na 112 km(met airco aan) was er 24% vanaf!

Snelladen heb ik nu 1 keer gedaan en dat was 36 kWh erbij in de tijd van twee koppen koffie, dus ook voor langere ritten voldoet het voor mij prima!

De Fabia blijft wel, want daar zit een trekhaak onder ;-).

Veel plezier van en met de E-Niro @Jojan265

• Like 1

Die trekhaak was voor mij ook het lastigste.  Maar aangezien ik echt zelden met een zwaar geladen aanhanger rij en ws voor die enkele keer wel een alternatief kan verzinnen hebben we toch de gok genomen met de 300kg van de e-niro. 
Meestal is het groot en onhandig spul halen, zoals wat houten platen of groen afval naar de mileustraat. Dat red ik nog wel met 300kg trekgewicht. Sowieso wordt het rijden met een echt zware aanhanger/caravan over grote afstanden wel echt een uitdaging. Je range  halveert minimaal, met een beetje pech sta je elke 150 km te laden. Dan geloof ik dat ik na een halve dag het ding loskoppel en verder ga zonder. ;-)

• Like 2
  • Haha 2

Op 28-7-2021 om 14:38, Michel_1970 zei:

Hoi @Hippe lip, is lees ergens hier op dit forum dat KIA stopt met Plugsurfing (en zojuist ook door KIA zelf bevestigd), dus die keuze valt af.
[…]

Plugsurfing houdt er niet mee op hoor. Het is KIA die de samenwerking met Plugsurfing stopt. De KIA-pas noemde ik dan ook niet als optie.

Vanmiddag het verlossend telefoontje gekregen en we gaan op 18 augustus de HEV inruilen voor de E.

• Like 2

Op 4-8-2021 om 19:00, Michel_1970 zei:

Vanmiddag het verlossend telefoontje gekregen en we gaan op 18 augustus de HEV inruilen voor de E.

Mooie keuze!

We zien de foto's t.z.t. hier wel komen ;-)

BTW, jammer dat de nieuwe een lease model is en dat onderstaande velg niet past, hhmmmmmm, jammer....
Had wel mooi (mijn mening dan) gestaan onder de Gravity Blue.
VN5041.png.bd9bf71610323a27cc807f7403c0a744.png

Als jij er andere velgen onder zet, en bij inleveren weer de originele is er geen leasemaatschappij die je tegenhoud.

(bij de getoonde velgen zou ik echter een andere auto verwachten dan een niro :cool:)

• Like 1

• 2 weeks later...

Hier is ie dan....... vers van de pers.
Leuke bijkomstigheid is de deurgrendel verlichting, dit staat nergens (bij mij weten dan) in de brochures.
Gisteravond gelijk de UVO app geïnstalleerd (dat was wel effe een dingetje.....pfff).

20210818_175753.jpg

• Like 3

Op 19-8-2021 om 15:32, Hippe lip zei:

Gefeliciteerd.

Dat wordt genieten, de komende ritten! 

Dank je.

Nu een paar kilometer erop zitten en het is idd genieten.

De auto nu een week in bezit en net iets meer dan 300km verder.
We begonnen met een verbruik van 28kWh/100km op de teller.
Nu is dat terug gelopen naar 12,9kWh/100km. Ben benieuwd of we dit nog verder naar beneden krijgen :wink:
Ergens volgende week voor de 1e keer aan de "openbare" laadpaal hangen en dan zien hoe snel hij vol is.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By MprKooij
      Hi Allen,
      Op dit moment is het zo dat wanneer je in een Kia Niro je richtingaanwijzer een tikje naar boven of beneden geeft, dat hij dan 3x het licht knippert naar links of rechts.
      Is er iemand die weet of dit te veranderen is? Ik zou namelijk van 3x knipperen naar 4x knipperen willen. Ik weet dat dit bij sommige auto's kan via de OBD poort. Ik weet echter niet of dit kan bij de Niro en ik heb hier ook vrijwel niets over gevonden.
      Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!
    • By Robke BoZ
      afgelopen weken zijn wij op vakantie geweest naar Italie (nabij gardameer). 3 volwassenen en 2 fietsen achterop de trekhaak.
      Hier wat ervaringen.
      vooraf goed gebruik gemaakt van verschillende apps zoals:
      ABRP (kan je veel instellen zoals aantal persone en verbruik, ook wordt rekening gehouden met bergop en berg af ) EVnavigation (geeft iets realistischer aan waaar je kan stoppen) Chargemap (kan  niet ontbreken in je telefoon, al is het maar om de fotos te bekijken waar de palen staan) E-tankstellen (voor als je naar duitsland gaat, veel gratis palen   en andere...zoals Waze.. met name Chargemap, Waze en ABRP kan je via Android auto of apple carplay op je scherm laten zien.
      Ik heb vooraf verschillende routes plannen via ABRP en EVnavigation en hieruit de beste (lees: minimaal 2 laders aanwezig) in Waze als favoriet gezet.
      Doordat je de laadstations in ABRP en EVnavigation alvast gaat bekijken in CHargemap kom je niet tot verassingen te staan waar de laadpaal eigenlijk staat op zn parkeer plaats, want dat is af en toe zoeken.
      door duitsland is het prima te doen, en langs de snelweg in Oostenrijk ook, maar Italie is toch een ander verhaal. snelladers die niet snel laden, buitengebruik laders, pas niet herkennen laders etc..
      verder geen problemen met passen gehad (new Motion pas), alleen Fastnet blijft bij verschillende stations in NL en buitenland communicatie error geven. in Oostenrijk veel laadpalen bij supermarkten. In italie net voor Trento (als je via Oostenrijk gaat) is het gratis laden aan de snelweg. wel max 45 Kwh. Bijna alle laadstations genomen van Ionity. Deze zijn wel zeer duur, maar 99% werkt snel tot 77Kwh. in Frankrijk van Basel naar Luxenburg zijn er niet veel. in Italie moeilijk om snelladers te vinden. op de camping maar met euro EEC 3polige stekker (Camping stekker) kan je vaak wel laden. in de bergen omhoog verbruik je veel, maar uit eindelijk verdien je veeeel weer terug bergaf. zou fijn zijn als de Kia aangeeft hoe snel de lader laad.. bv laden: 300 km per uur ipv aantal kw terugweg via Zwitserland1100 km 5 stops (bij vertrek 100% geladen)
      0km, vertrek 230km, Zwitserland - Ionity - Bellinzona sud A2 (32 min) 166km, Zwitserland - Aire de repos - Knutwil Nord (alleen een parkeer plaats met toilet) 149km, Frankrijk - Ionity - A35 - Orschwiller (Haut Koeningsbourg) , Groot parkeerplaats met restaurant toilet en koffie (45min) 222km, Frankijk - nabij Metz -Ionity Hauconcourt (naast E-Leclerc en Tesla charge stations) staat midden op de parkeerplaats . Deze is druk omdat er niet veel zijn op de route, dus kan zijn dat je even moet wachten. (35 min) 156km, Belgie - Wellin even net iets extra om thuis te komen (15 min) 191km , thuis als ik er op terug kijk is het slimmer om tot 10% te rijden en dan pas op te laden (laden gaat sneller) en alleen te laden wat je daadwerkelijk gaat rijden naar de vlgende stop.
      vanaf 75 % gaat de lader al langzamer laden.
      helaas moeten we een marge erin houden bij de volgende laadsessie, want je weet maar nooit of de paal het doet of niet  .
      wat getallen:

topspeed 130 km/h gemiddeld 100 km/h verbruikt: 296,60 kWh gemiddeld verbruik: 3,75km/kWh = 26,67 kWh/100km (whaaa !! dat is veel) afstand 1114km energie terugverdiend: 85,55 kWh verbruik min energie terugverdiend = 211,05 kWh gemiddeld verbruik incl terugverdiend energie:  5,27km/kWh = 18,98kwh/100km (uiteindelijk een prima resultaat, volgeladen door de bergen met 3 volwassenen en 2 fietsen achterop)  

• By Jojan265
      Ik heb een paar vragen over het navigatie scherm van MY21:
      Links bovenin het scherm staat tijdens het rijden een verkeersbord. Vaak zie je dat er nog een bord achter zit (zie bijlage). Als je op het bord klikt zie je een keuze menu met 2 of 3 borden (afhankelijk van de weg). Ik kan dan kiezen wat ik wil, maar er verandert niets. Vaak wordt ook nog de verkeerde snelheid aangegeven. Kan iemand mij misschien hier meer uitleg over geven?

Rechts in het navigatiescherm staat een verticale balk, met daarin het symbool met de pijl. De positie van deze pijl staat soms onderin, soms bovenin. Ik ben er nog niet achter wat dat aangeeft. Als je erop klikt krijg je informatie over de laadstations. Kan iemand mij vertellen wat de positie van de pijl in de balk betekent?

• By Hitmark
      Hallo Mede forumers.
      Al een hele tijd hier niets gepost.
      De Sportage afdeling was een beetje stil, en wist zelf ook niets te plaatsen..
      Wel af en toe wat gelezen, maar wilde toch weer even zelf wat plaatsen.
      Na lang nadenken toch de overstap gemaakt naar elektrisch rijden
      Gewacht op de prijs van de EV6, maar die is veel te hoog in de lease
      Mooie deal gemaakt , een  Parel Witte 64 Kwh Exclusive line, voor de prijs van een Dynamic plus line.
      Private Lease natuurlijk..
      Enige opties. Metallic lak en een warmtepomp..
      Dit wordt dan alweer de 5e Kia.. !!!
      Nog even 2 maandjes wachten, een witte is natuurlijk weer niet op voorraad. 

Dus als er hier nog iemand is die een koper weet voor een mooie Sportage ??
      Komt binnenkort  op de markt 

• By tijdjes123
      Vandaag Kia proceed gehad. Hele fijne auto.

Alleen ik mis een scherm voor bandenspanning in de proceed waar ik in proef gereden heb stond dat er wel volgens mij of in ieder geval waardes.

Weet iemand of het ook mogelijk is in het digitale dashboard die menuschermen te laten verdwijnen tenzij je op die knop drukt(dus het scherm voor rijassitentie etc)

Als ik met spotify mijn muziek via bluetooth afspeel dan is op het stuur het pijltje naar boven om een nummer terug te gaan en het pijltje naar beneden om het volgende nummer af te spelen.
      Dit is best irritant. Hebben meer mensen dit probleem? Op mijn andere Ceed 3 uit 2019 was het precies andersom en veel logischer.
  • Create New...