Jump to content

Verbruik Kia Proceed 1.5 T-GDI DCT7

tijdjes123
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Even een vraag. Hoeveel kilometer komen jullie met de Verbruik Kia Proceed 1.5 T-GDI DCT7 op een tank?
Als ik gewoon normaal rijdt. dus niet sport etc kom ik tussen de 400-450km op een tank. Ik vind dit wel erg weinig.

Met een Ceed SW met dezelfde motor heb ik ongeveer 750 km gehaald.

Dat waren dan wel voornamelijk snelweg kilometers en heb nadat de meter aangaf nog maar 0 km bereik te hebben nog een dikke 55 kilometer doorgereden waarna ik bijna 45 liter de tank in kreeg.

Verbruik ligt best hoog voor een moderne en zuinige motor vindt ik.

19 minuten geleden, Ronald_S zei:

Met een Ceed SW met dezelfde motor heb ik ongeveer 750 km gehaald.

Dat waren dan wel voornamelijk snelweg kilometers en heb nadat de meter aangaf nog maar 0 km bereik te hebben nog een dikke 55 kilometer doorgereden waarna ik bijna 45 liter de tank in kreeg.

Verbruik ligt best hoog voor een moderne en zuinige motor vindt ik.

Is dat met MHEV in de Ceed SW of zonder?

Verbruik zit m in je rechtervoet.

En de toegestane max snelheid.

Sinds een maand ben ik overgestapt van km per liter naar liter per 100km.

Dit heb ik gedaan de kosten / invloed van mijn rechtervoet beter te kunnen begrijpen.

Ivm auto vd zaak hoef ik er niet echt op te letten.

Zonder er echt op te letten heb ik al een paar keer 5,5 liter per 100km gehaald. Waar moet je dan aan denken, rit van minimaal 75 km met veelal 80 en 100km als Vmax.

Wanneer ik met een soortgelijke rit 120/140 ga rijden (dus snelweg) gaat het verbruik naar 6,0 -7,0 liter per 100km.

In de stad is het verbruik hoger.

Ik zal eens kijken waar het overall gemiddelde nu op staat. Dat volgt nog

Update

Onder de totale info staat gemiddeld

7,2liter per 100 km

Dit zou moeten zijn over de laatste 12.000km. heb deze teller nooit gereset.

Het gemiddelde onder het actueel verbruik meter in het cluster stond gister op 6,5 per 100 km.

Deze staat op reset na tankbeurt dacht ik.

Gister op een rit vanaf thuis  waarvan de eerst 2 km binnen de bebouwde kom. Daarna snelweg met de cruisecontrol niet harder dan 125, na 1uur het volgende verbruik:

103km gereden

6.1 liter op 100km

• 6 months later...

Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een Ceed SW 1.4 T-GDI met DCT.

Ik had al snel het vermoeden dat het verbruik aan de hoge kant lag voor een relatief nieuwe wagen.

Vanochtend viel me op dat ik op de snelweg het gemiddelde verbruik niet onder de 7,1 l/100km kreeg. Dit was een vlak stuk van zo'n 45 km met cruise control op 105 km/uur. De bandendruk heb ik afgelopen week nog gecontroleerd dus daar kan het niet aan liggen. Verder was het nagenoeg windstil en het was rustig op de weg dus ik heb een behoorlijke constante snelheid kunnen aanhouden.

Hebben jullie ook dergelijke ervaringen of kan er wellicht meer aan de hand zijn in dit geval?

De eerste 6 liter in de tank wordt niet 'geteld' door de brandstof meter op het dashboard. Als de wijzer op leeg staat zit er dus nog ruim 6 liter in de tank. Handleiding Pagina 4|63:
"• Indien er minder dan 6 liter brandstof wordt getankt, wordt dat niet door de boordcomputer geregistreerd."

Als je 400-450 km op 44 liter rijd, dan kan je nog 55-61 km rijden totdat je stil valt. Dat is dus met een verbruik van 1L op 9á10Km. (tenzij je eerder of later tankt dan leeg/44L) Zie ook topic: Lege tank en toch maar 42L tanken?

Ter zijde: "400 á 450 op een tank" is geen "verbuikscijfer", dat is een grove schatting op basis van uw ervaring. Mogelijk dat u meer gehoor krijgt als u zelf ook exactere metingen/cijfers levert.

Edited by Bart Burger

@pvbHet gemiddeld verbruik zoals dat door de boordcomputer op het dashboard wordt getoond is 'nogal' onbetrouwbaar, hoewel ze dan meestal een lager verbruik tonen dan het werkelijke verbruik.

Voel na een rit eens (Voorzichtig!) aan de wielnaven of die erg heet zijn, zwaar lopende lagers of slepende remmen doen ook lelijke dingen met je brandstofverbruik.

Staat de auto misschien op een grotere bandenmaat dan er origineel onder zat?

@Peter-036 het is mij bekend dat de boardcomputer meestal niet heel betrouwbaar is. Het verbruik viel me juist op omdat ik de eerste weken op een gem. verbruik van 5,6l/100km uit kwam op hetzelfde traject snelweg.

Er zitten originele banden onder (205/55 R16).

Bedankt in ieder geval voor de tip wat betreft lagers/remmen. Ik zal het eens in de gaten houden. Nadat we de auto bij de dealer hadden opgehaald had ik wel het idee dat de remmen wat aanliepen, maar dat gevoel was eigenlijk al snel weer verdwenen. Ik ben er toen vanuit gegaan dit kwam doordat de auto 1-2 maanden had stil gestaan. 

1 uur geleden, zei pvb:

Bedankt in ieder geval voor de tip wat betreft lagers/remmen. Ik zal het eens in de gaten houden. Nadat we de auto bij de dealer hadden opgehaald had ik wel het idee dat de remmen wat aanliepen, maar dat gevoel was eigenlijk al snel weer verdwenen. Ik ben er toen vanuit gegaan dit kwam doordat de auto 1-2 maanden had stil gestaan. 

Die aanname klopt. Nieuwe remmerij moet in-geremd worden en bij remmerij die langer stil stond, moet de oxidatie eraf geremd worden. Daarna is de remmerij op elkaar ingesleten en zouden ze geen geluid moeten maken, anders dan soms piepen bij remmen. De Tip van peter is een goede tip, met name de verschillen tussen wielen zullen het eerste opvallen. De voorvelgen kunnen iets warmer zijn dan de achter velgen, maar je moet je hand prima op je velg kunnen neerleggen en houden zonder het gevoel dat je mogelijk verbrand.