Ga naar inhoud

Motor slaat niet aan sorento 3.5 V6 2008


Nanda van der Wal

Aanbevolen Berichten

Hoi allemaal, even voorstellen, mijn naam is Nanda en ik heb 2.5 maand geleden mijn eerste Kia gekocht. 

Heerlijke auto! Echter nog niet heel veel kilometers mee kunnen maken. Het begon gelijk in het begin dat de auto af en toe uit sloeg tijdens het achteruit de dijk op rijden (wat in mijn ogen vreemd is want tsja... automaat en afslaan?) Goed. Afgelopen maandag viel de auto stil tijdens het wegrijden op een vlakke parkeerplaats bij de winkel. Geen rare weersomstandigheden oid. Heb hem moeten laten afvoeren want starten deed hij niet meer.

Hij staat bij vrienden van me die veel aan auto's klussen maar niet per definitie een Kia dus de dealer gebeld. Die wees mij erop mijn andere sleutel te gebruiken. Vandaag andere sleutel gebruikt. Dik 300km mee gereden, geregeld uit en aan gezet, dijk op dijk af snelweg parkeerplaatsen noem maar op geen enkel probleem. Daarna naar jawel de winkel. En jullie raden het al... Zo dood als een pier. Met veel moeite de auto weer aan de praat gekregen en weer naar die vrienden gereden. Daar stil gezet meteen geprobeerd weer te starten. Nee niks dus.

Wat we merken: (sorry ben vrouw en geen monteur dus ik herhaal even wat de mannen mij verteld hebben)

- hij lijkt te vroeg te ontsteken 

- de motor slaat terug 

- er zit een zwaar punt onderin lijkt 

- de motor loopt van tijd af 

 

Iemand ervaring hiermee? De sorento dateert uit 2008 is de Amerikaanse versie (dus miles maar geen ingevoerde) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Nanda,

Toen ik mijn gebruikte Sorento kocht ben ik gaan lezen op de U.S. forums over de auto waar een schat aan informatie staat over de jaren dat die auto ( nog ) veel gebruikt werd. Logisch : daar waren veel meer eigenaren, en veel meer eigenaren die de auto lang gebruikten en dus kennis opdeden over de eigenschappen dan hier in piepkleinj Nederland waar meestal na 3 jaar toch snel werd weggedaan ( dorstig en ruw weg gedrag omdat het een echte 4x4 is met ladderchassis en starre achteras ) na probleemloos dealer onderhoud voordat er specifieke storingen waren.

Het eerste waar ik aan denk dat gelezen hebbende en jouw problemen is : nokkenas (positie) sensor(s) !  ( 1 aan iedere cylinder bank )

Die laten de motor ( willekeurig ) afslaan, ,motor loopt slecht of voorkomen dat ie start, zonder duidelijke storingscode of lampje op het dashboard en dat kwam vaak genoeg voor bij oudere Sorento's dat het een bekend probleem werd. Daarom heb ik de mijne preventief laten vervangen toen ze de distributieriem vervingen, samen met de waterpomp. ( en de orgineel te zwakke krukas poelie-bout, nog zo'n specifiek zwak punt van die specifieke 3,5 V6 )

Als je de afscherm kappen vooraan de motor toch gaat open maken en de zaak openligt ( heel wat werk hoewel je niets aan de motor zelf hoeft te doen ! ) controleer dan meteen of de boutjes waarmee de vlinderkleppen in de speciale luchtinlaat spruitstuk ( die  bij lage toeren zorgt voor een luchtomleiding die op zijn beurt zorgt voor de dieselachtige eigenschappen van maximaal koppel bij slechts 3000 tpm ) nog vast zitten. ( die rammelen ook los bij veel Sorento's en komen in de cylinders terecht....) Dan heb je alle problemen gehad die voor hoge rekeningen kunnen zorgen/ de ( oudere ) Sorento voortijds naar de schoothoop sturen :-)

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door ArjanS
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Defecte nokkenas ( positie ) sensors of krukas ( posite ) sensor geven meestal wel een foutcode die je kunt aflezen vanuit de OBDII poort onder de stuurkolom.

Dat kan met een OBDII bluetooth dongel ( 8 euro ofzoiets bij bol.com enz ) die je koppelt aan een app op je ( Android ) telefoon of tablet waarmee je OBDII poorten kan uitlezen, of een voor dat doel ontworpen OBDII scanner (met snoer)

Als je een code hebt, is het wat beter te rechtvaardigen zoveel werk te verrichten als onder afgebeeld......die sensors zelf kosten niet veel, maar erbij komen kost je wel heel veel tijd ( of bij de garage over de duizend euro arbeidsloon....) omdat je weinig ruimte hebt en er allerlei kabels en kappen moeten worden gedemonteerd ! Sommigen demonteren zelfs de radiators.

 

Filmpje over nokkenas sensors ( erg slecht ) waar die aan de motor zitten

 

 

Zeer informatief filmpje over demontage kappen V6 om de distributieriem te vervangen ( zo kom je ook makkelijk bij de sensors )

 

Filmpje over probleem met de krukas sensor en waar die aan de motor zit ( dat kan ook nog, maar minder voorkomend dan nokkenas sensor )

 

aangepast door ArjanS
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank voor alle hulp. Er zijn verschillende sensoren vervangen ondertussen. Nu is het wachten op de distributieriem en waterpomp. Die boutjes is een goeie! Ik geef het meteen door. Pfff was zo blij met de auto haha. Hiervoor een Vectra station gehad die liet me na 4000km staan met lekke koppakking. Nu weet dit aahhrrggg heb wel een goed oog voor goeie auto's zeg maar... 

 

Het volgende probleem, sensoren vervangen, waterpomp en de distributie. Nu start de hele auto niet meer ...Ze hadden het over een compressie test? Ik kan wel janken serieus...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 2-9-2021 om 21:11, Nanda van der Wal zei:

Dank voor alle hulp. Er zijn verschillende sensoren vervangen ondertussen. Nu is het wachten op de distributieriem en waterpomp. Die boutjes is een goeie! Ik geef het meteen door. Pfff was zo blij met de auto haha. Hiervoor een Vectra station gehad die liet me na 4000km staan met lekke koppakking. Nu weet dit aahhrrggg heb wel een goed oog voor goeie auto's zeg maar... 

 

Het volgende probleem, sensoren vervangen, waterpomp en de distributie. Nu start de hele auto niet meer ...Ze hadden het over een compressie test? Ik kan wel janken serieus...

 

 

Compressie test ?? Dat heeft enkel met vaststellen van mate van motorslijtage ( zuigerveren en cylinderwand ) te maken en niets met niet willen starten.  Lijkt me echt niet aan de orde.

Logica dicteert dat met het plaatsen van nieuwe sensors ( allemaal goed aangesloten ? ) er dan waarschijnlijk iets fout gaat met de aansturende ECU die wellicht nog iets conflicterends heeft met de eindstand van de oude sensors. Resetten van die ECU lijkt me een eerste optie.

aangepast door ArjanS
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...