Jump to content

Wachten op de nieuwe Sportage 5


Petri
 Share

Recommended Posts

Begin januari de full hybrid dynamicplusline besteld !! Zou tussen de 5 en 6  maanden levertermijn zijn.

Dit wordt mijn derde sportage heb de 2de en 4de generatie gereden en dat was al een groot verschil maar naar de test rit met de 5de generatie was ik verkocht.

Dit is weer stukken beter geworden.

dus nu wachten op de nieuwe sportage

Link to comment
Share on other sites

Wij een Plug-in GT Line, ook zo'n 6 - 7 maanden geduld hebben nog :P 

Link to comment
Share on other sites

@Petri, wat voor kleur heeft u gekozen? ik vond het lastig, maar heb eens 'gek' gedaan en ben voor de Experience Green gegaan  🤭

Edited by Rick
Link to comment
Share on other sites

Ja ik heb dan ook gek gedaan heb ook de Experience green gekozen vond dit gewoon een hele mooie combinatie.

Super dat jij er ook voor gekozen hebt nu is het wachten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Oh top, toen ik bestelde was ik daar pas de eerste met die kleur haha.

Ja duurt nog ff, hoop dat het lukt rond de 6 maanden :) 

Is mijn 2de Sportage, 2011 was de eerste, nu 2022 de 2de :P

 

Edited by Rick
Link to comment
Share on other sites

Super dan blijf je in iedergeval bij Kia

Zijn goede auto's 

Zelf ben ik ook zeer tevreden over Kia.

Ben begonnen met Kia Carens daarna kia sportage 2de generatie toen de Kia Venga en in 2016 de kia Sportage 4de generatie.

En nu wachten op de 5de generatie .

De test rit met de Sportage was gewoon geweldig.kijk er naar uit.

 

Link to comment
Share on other sites

Goedenavond,

Ik heb vanmiddag de Sportage Plugin Hybride Dynamic plus in de kleur Penta Metal. Besteld.

Mijn inruil is een Prachtige Gravity Blue Kia Niro Hybride Design Edition uit 2018, diegene waarvan er maar in 1 jaar van zijn gemaakt met Schuifkanteldak en met slechts 25.500 km op de teller.

Maar wat leuk om hier mede forum genoten te ontmoeten die ook deze nieuwste Sportage alvast besteld hebben.

 

Link to comment
Share on other sites

3 uur geleden, zei BarneyRubble:

Goedenavond,

Ik heb vanmiddag de Sportage Plugin Hybride Dynamic plus in de kleur Penta Metal. Besteld.

Mijn inruil is een Prachtige Gravity Blue Kia Niro Hybride Design Edition uit 2018, diegene waarvan er maar in 1 jaar van zijn gemaakt met Schuifkanteldak en met slechts 25.500 km op de teller.

Maar wat leuk om hier mede forum genoten te ontmoeten die ook deze nieuwste Sportage alvast besteld hebben.

 

Die accu van deze Plugin is 13,8 kWh groot.

Dit zou een 1 fase accu zijn met 16 amp, in mijn geval kan ik voor mijn huis via het stopcontact deze met 1 fase 3,7 kWh 16 amp laden, dit betekent voor mij 3,5 uur laden voor een volle accu, het gaat niet snel maar dat hebben we overwogen omdat wij de auto niet voor woon/werk verkeer nodig hebben.

Er zit ook standaard een 5 meter 1 fase kabel bijgeleverd, maar op de site zeggen ze hierover dat je alleen in uiterste noodzaak via de wandcontactdoos moet laden.

Ik ga er uiteraard wel een aparte groep van maken, maar wil nu wel graag weten of dit " stopcontact laden " wel veilig en goed is voor de Accu ?

 

Link to comment
Share on other sites

Mooi dat je bij Kia blijft van de Niro naar de Sportage super.

En ook een super kleur wat je gekozen hebt.

Link to comment
Share on other sites

38 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Die accu van deze Plugin is 13,8 kWh groot.

Dit zou een 1 fase accu zijn met 16 amp, in mijn geval kan ik voor mijn huis via het stopcontact deze met 1 fase 3,7 kWh 16 amp laden, dit betekent voor mij 3,5 uur laden voor een volle accu, het gaat niet snel maar dat hebben we overwogen omdat wij de auto niet voor woon/werk verkeer nodig hebben.

Er zit ook standaard een 5 meter 1 fase kabel bijgeleverd, maar op de site zeggen ze hierover dat je alleen in uiterste noodzaak via de wandcontactdoos moet laden.

Ik ga er uiteraard wel een aparte groep van maken, maar wil nu wel graag weten of dit " stopcontact laden " wel veilig en goed is voor de Accu ?

 

Heb inmiddels begrepen dat mocht je simpel thuis via een wandcontactdoos de plugin willen laden dat je dan sowieso dit met een MODE 2 kabel moet doen, ik heb zojuist mijn dealer gevraagd of deze Mode 2 kabel standaard wordt meegeleverd want bij de Uitrusting staat dit niet duidelijk vermeld, misschien weet iemand hier daar het antwoord op!

Link to comment
Share on other sites

@BarneyRubble op/uit een 'normale' wandcontactdoos kun je beter niet heel lang 16 Ampere trekken, dan wordt de bedrading te warm, maar waarschijnlijk zal de kabel die je erbij krijgt ook regelbaar zijn.

De gebruikelijke 'grannyloader' die bij de meeste elektrische auto's geleverd wordt, is regelbaar op 8-10-12 Ampere. Wanneer er niets anders op de groep van dat stopcontact zit, kun je prima met 12 Ampere laden.

Ik neem aan dat eenzelfde kabel bij plug-in hybride's geleverd wordt. Daar zit dan een normale (Schuco) stekker aan, en de andere kant is dan een type 2 (Mennekes) stekker.

Link to comment
Share on other sites

1 minuut geleden, zei Peter-036:

@BarneyRubble op/uit een 'normale' wandcontactdoos kun je beter niet heel lang 16 Ampere trekken, dan wordt de bedrading te warm, maar waarschijnlijk zal de kabel die je erbij krijgt ook regelbaar zijn.

De gebruikelijke 'grannyloader' die bij de meeste elektrische auto's geleverd wordt, is regelbaar op 8-10-12 Ampere. Wanneer er niets anders op de groep van dat stopcontact zit, kun je prima met 12 Ampere laden.

Ik neem aan dat eenzelfde kabel bij plug-in hybride's geleverd wordt. Daar zit dan een normale (Schuco) stekker aan, en de andere kant is dan een type 2 (Mennekes) stekker.

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie, heb inmiddels bij de dealer geinformeerd en naast de 5m type 2 kabel voor gebruik van een oplaadstation krijgen we ook een 5M Mode2 kabel met beveiliging er tussen speciaal voor het normale stopcontact en ik zet het stopcontact buiten ook op een aparte groep, dan zou het goed moeten komen.

Screenshot_20220212-134806_Acrobat for Samsung.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ben echt benieuwd naar het verbruik met een gewicht van 1805 kilo. Rij nu met mijn Niro gemiddeld 1 op 19, Heb me eigen het Regenereren aardig aangeleerd en rijd met deze hybride best wat kilometertjes elektrisch.

Vooral in de zomer dan is het verbruik altijd boven de 1 op 20 en dat komt dan zeker mede het redelijk veel rijden op accu en het gewicht is 1390 dus 400 kilo lichter dan de Sportage.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Op 12-2-2022 om 18:30, zei BarneyRubble:

Ben echt benieuwd naar het verbruik met een gewicht van 1805 kilo. Rij nu met mijn Niro gemiddeld 1 op 19, Heb me eigen het Regenereren aardig aangeleerd en rijd met deze hybride best wat kilometertjes elektrisch.

Vooral in de zomer dan is het verbruik altijd boven de 1 op 20 en dat komt dan zeker mede het redelijk veel rijden op accu en het gewicht is 1390 dus 400 kilo lichter dan de Sportage.

Regenereren aangeleerd? 
Ik begreep dat je iets van 2 a 3 KM kunt terug winnen ermee :P niet heel veel haha

Qua bekabeling ben ik ook nog niet zeker, ik heb in de garage alleen een normaal stopcontact. Was al aan het twijfelen om toch een laadkastje aan te schaffen..

Link to comment
Share on other sites

32 minuten geleden, zei Rick:

Regenereren aangeleerd? 
Ik begreep dat je iets van 2 a 3 KM kunt terug winnen ermee :P niet heel veel haha

Qua bekabeling ben ik ook nog niet zeker, ik heb in de garage alleen een normaal stopcontact. Was al aan het twijfelen om toch een laadkastje aan te schaffen..

Hey Rick, per rit pak ik zo'n 5 a 6 km elektrisch mee, als je dit in een maand bij elkaar optelt dan kom ik toch best aan wat kilometertjes elektrisch rijden, vooral in de zomer is het goed te doen,  gewoon lekker laten uitrollen, rustig remmen en de auto zoveel mogelijk op de motor laten afremmen en net een paar kilometer boven de maximum snelheid gaan rijden en dan zachtjes 2 km snelheid terugzakken, dan neemt direct de accu het van de brandstofmotor over. Als je in de bergen rijd en je hebt een behoorlijke daling achter de rug dan kan ik zeker rond de 10 km in het dal op accu rijden, dit was in ieder geval mijn ervaring in 2018.

Wat betreft de laad optie's,   ik heb te horen gekregen dat helaas de capaciteit van het elektranet waar ik nu sinds 2017 woon ( particulier terrein ) voorlopig niet geupdated wordt dus moet ik me aan de max laadsnelheid van 3,7 kwh gaan houden, dit betekent dat ik niet een aparte oplaadbox ga laten plaatsen, ik hou het voorlopig op een extra paal op de oprit met een Kontaktdoos gemonteerd die op een eigen groep wordt aangesloten.  

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Maarrrrr,  nu even iets anders, ik heb vorige week vrijdagmiddag 11-02-22 mijn Sportage besteld en kreeg ik te horen dat het wel een minimaal 5 maanden kon duren mocht hij bij mijn Dealer geleverd worden.

Maar, ik kreeg vanmiddag een email dat zoals het nu bij hun bekend is dat mijn Sportage PHEV midden Mei al bij hun afgeleverd wordt dus dan praat ik in mijn geval over slechts 3 maanden levertijd,  dat was nog is een leuk mailtje. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 8-2-2022 om 18:59, zei Rick:

Oh top, toen ik bestelde was ik daar pas de eerste met die kleur haha.

Ja duurt nog ff, hoop dat het lukt rond de 6 maanden :) 

Is mijn 2de Sportage, 2011 was de eerste, nu 2022 de 2de :P

 

 

Op 8-2-2022 om 18:59, zei Rick:

Oh top, toen ik bestelde was ik daar pas de eerste met die kleur haha.

Ja duurt nog ff, hoop dat het lukt rond de 6 maanden :) 

Is mijn 2de Sportage, 2011 was de eerste, nu 2022 de 2de :P

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop dat die 3 maanden kloppen dan krijgen wij hem misschien ook tegen die tijd.

Ik denk niet dat ze maar 1 auto naar nederland vervoeren.

Zou in iedergeval leuk zijn.

Link to comment
Share on other sites

58 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Hey Rick, per rit pak ik zo'n 5 a 6 km elektrisch mee, als je dit in een maand bij elkaar optelt dan kom ik toch best aan wat kilometertjes elektrisch rijden, vooral in de zomer is het goed te doen,  gewoon lekker laten uitrollen, rustig remmen en de auto zoveel mogelijk op de motor laten afremmen en net een paar kilometer boven de maximum snelheid gaan rijden en dan zachtjes 2 km snelheid terugzakken, dan neemt direct de accu het van de brandstofmotor over. Als je in de bergen rijd en je hebt een behoorlijke daling achter de rug dan kan ik zeker rond de 10 km in het dal op accu rijden, dit was in ieder geval mijn ervaring in 2018.

Wat betreft de laad optie's,   ik heb te horen gekregen dat helaas de capaciteit van het elektranet waar ik nu sinds 2017 woon ( particulier terrein ) voorlopig niet geupdated wordt dus moet ik me aan de max laadsnelheid van 3,7 kwh gaan houden, dit betekent dat ik niet een aparte oplaadbox ga laten plaatsen, ik hou het voorlopig op een extra paal op de oprit met een Kontaktdoos gemonteerd die op een eigen groep wordt aangesloten.  

Dank voor de reactie, 
Dus laten uitrollen dat is wat energie terug levert? goed om te weten :)

Bedoelt u dat een oplaadbox in je eigen elektronet ook niet de 11 of 22kwh (wat het ook is) kan halen dan? dus het geen enkele meerwaarde heeft ivm een contactdoos? Hoe doen ze dat dan met een volledige EV 😮
 

Link to comment
Share on other sites

54 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Maarrrrr,  nu even iets anders, ik heb vorige week vrijdagmiddag 11-02-22 mijn Sportage besteld en kreeg ik te horen dat het wel een minimaal 5 maanden kon duren mocht hij bij mijn Dealer geleverd worden.

Maar, ik kreeg vanmiddag een email dat zoals het nu bij hun bekend is dat mijn Sportage PHEV midden Mei al bij hun afgeleverd wordt dus dan praat ik in mijn geval over slechts 3 maanden levertijd,  dat was nog is een leuk mailtje. 


😮 😮 Ook de Plug-in dus? dat zal wel ineens heel veel sneller zijn. Ben benieuwd! Dank voor het delen

Link to comment
Share on other sites

Dank voor de reactie, 
Dus laten uitrollen dat is wat energie terug levert? goed om te weten

Bedoelt u dat een oplaadbox in je eigen elektronet ook niet de 11 of 22kwh (wat het ook is) kan halen dan? dus het geen enkele meerwaarde heeft ivm een contactdoos? Hoe doen ze dat dan met een volledige EV
 

Mensen met een EV laten vaak ook de aansluiting bij de netbeheerder aanpassen om ‘normale’ laadsnelheden te kunnen halen. Het ligt dus volledig aan het elektra netwerk bij de woning in combinatie met de aansluiting die je hebt afgenomen bij de netbeheerder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, zei Rick:

Dank voor de reactie, 
Dus laten uitrollen dat is wat energie terug levert? goed om te weten :)

Bedoelt u dat een oplaadbox in je eigen elektronet ook niet de 11 of 22kwh (wat het ook is) kan halen dan? dus het geen enkele meerwaarde heeft ivm een contactdoos? Hoe doen ze dat dan met een volledige EV 😮
 

Het ligt enkel aan hoeveel jou Elektra maximaal kan leveren en hoeveel een accu van een EV / PHEV maximaal kan ontvangen/laden.

In mijn huis kom ik niet hoger dan 3.7 kWh dus een laadpaal met hogere capaciteit heeft voor mij geen zin, ik ben dus thuis afhankelijk van de wandkontaktdoos die via de meegeleverde kabel tot 2.7 kWh kan laden. Omgerekend is dan de accu van de PHEV Sportage met +/_ 4 uurtjes vol. Meteen even een algemene vraag, wat is de max snelheid van de PHEV Sportage ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Het ligt enkel aan hoeveel jou Elektra maximaal kan leveren en hoeveel een accu van een EV / PHEV maximaal kan ontvangen/laden.
In mijn huis kom ik niet hoger dan 3.7 kWh dus een laadpaal met hogere capaciteit heeft voor mij geen zin, ik ben dus thuis afhankelijk van de wandkontaktdoos die via de meegeleverde kabel tot 2.7 kWh kan laden. Omgerekend is dan de accu van de PHEV Sportage met +/_ 4 uurtjes vol. Meteen even een algemene vraag, wat is de max snelheid van de PHEV Sportage ?
 
 

Hoeveel je huis kan leveren wordt bepaald door de aansluiting die je hebt, maar dan moet het wel beschikbaar zijn om een zwaardere aansluiting af te kunnen nemen. In jouw geval heeft het inderdaad geen zin om een laadpaal te laten maken. Ik reageerde dan ook op de specifieke vraag van de andere gebruiker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

24 minuten geleden, zei yvdhaak:


Hoeveel je huis kan leveren wordt bepaald door de aansluiting die je hebt, maar dan moet het wel beschikbaar zijn om een zwaardere aansluiting af te kunnen nemen. In jouw geval heeft het inderdaad geen zin om een laadpaal te laten maken. Ik reageerde dan ook op de specifieke vraag van de andere gebruiker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik vraag om de max. Snelheid van de Sportage😆 ik bedoel dus de max.laadsnelheid van de Accu van deze PHEV. weet iemand dat.

Op een snellader kan je hem sowieso niet opladen want dat kan de accu niet aan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...