Ga naar inhoud

Regeneratie op nul en de auto 'uit laten drijven' rijdt een stuk zuiniger.


Aad Paal

Aanbevolen Berichten

Tot gisteren altijd gereden met regeneratie op stand 3. Gisteren en vandaag gereden met regeneratie op nul. Het heeft mij verbaasd hoe lang de auto dan nog snelheid behoudt als je de stroom loslaat. Er is slechts de wrijving van de wielen die de auto uiterst langzaam afremt. Zo kan ik al, heel ver voordat ik een kruising, rotonde of wat dan ook bereik, de stroom loslaten. Dat maakt de auto een stuk zuiniger. Ik schat een besparing van ca. 15%. Een ruwe schatting, maar waard om eens nauwkeurig te onderzoeken. Omdat de auto slechts zeer langzaam snelheid verliest, ik dacht eerst dat de stroom bleef hangen, is deze manier van rijden niet hinderlijk voor auto's die achter je rijden. uiteindelijk moet ik toch nog altijd bijremmen en dat levert ook nog wat regeneratie op.
Zijn er Kia E-niro-rijders met dezelfde ervaringen?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


ja, herken ik wel dat de auto heel soepel heel ver door rolt. Ik doe dat door m in N te zetten en als ik dan onderaan de heuvel ben kan ik mooi met relatief krachtig remmen de schijven voor en achter ontroesten. Ik rol dus uit met een andere bedoeling ;-) .

Maar eerder ook eens in het Engelse Peak District een lange afdaling gereden, met een 11% helling, met een verbruik van 4kwh/100km. Weer eens wat anders dan paar weken terug met koude start en ruiten ontdooien en dan 150kwh/100km in de eerste paar honderd meter.

aangepast door The Dude
dubbele tekst
Link naar reactie
Delen op andere sites


21 minuten geleden, zei gjcvro:

Om uit te rollen hoef je regeneratie toch niet op 0 te zetten? Lichtjes van het gaspedaal af heeft hetzelfde effect.

Dan rol je niet echt uit, dan rem je meer of minder op de regeneratie. Uitrollen zonder regeneratie levert geen acculading, maar kost gemiddeld minder energie per gereden kilometer, omdat regenereren en daarna weer verbruiken niet met 100% rendement kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Aad Paal Die regen stand 3 heb ik in het begin (3 jaar terug) ook heel even geprobeerd, maar dat is vaak niet fijn voor passagiers. Ik rijd meestal in stand 1, soms stand 2. Dat rijdt een stuk soepeler. En als je dan wilt afremmen zonder rempedaal te gebruiken, dan houd je de linker flipper vast om ‘m zo tijdelijk in stand 4 te hebben. Terwijl je die flipper vasthoudt kun je met je gaspedaal het afremmen nog doseren. Werkt erg fijn als je het spel eenmaal doorhebt.
Ik weet het, het rempedaal werkt ook regenererend als je rustig remt. En regenereren heeft idd maar een beperkt rendement, dus minder remmen is zuiniger rijden. Bij het optrekken zal je je gaspedaal dan vast ook rustiger gebruiken, wat het verbruik ook laag houdt.

@The Dude In N zetten lijkt me onhandig; een hoop extra handelingen en als je onverhoopt opeens gas moet geven gaat dat niet. Je bereikt toch precies hetzelfde als je met je rechter flipper de regen-stand op nul zet?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb 'm altijd in stand  2 , en het 'zeilen' doe ik op de manier die @gjcvro beschrijft.

Ik ben oud 'vrachtwagenbestuurder', en zo reed ik met die grote diesels ook vrij zuinig (gas los was vergelijkbaar met regeneratie op 1-2, en zeilen lukte me ook met alleen het gaspedaal).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb ‘m in stand 3 en doseer minder remmen door een klein beetje minder het gaspedaal los te laten. Alleen vanuit cruise control is dat wat lastiger te doen. De flipper gebruik in niet vaak, ook omdat ik ‘m soms niet makkelijk kan vinden als het stuur niet recht staat. Alleen om tot stilstand te komen.

Ook is het niet helemaal optimaal op plekken waar je lang uit kunt rollen zoals bijvoorbeeld van de snelweg af, of ruim voor een stoplicht. Dan gaat dat doseren nog niet echt soepel bij mij.

Andere stand heb ik ook geprobeerd maar dan moet je altijd nog bijremmen met de flipper of het rempedaal.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik mis eigenlijk ook de mogelijkheid om een '1 touch uitrol knop'  te hebben. Dit merk ik vaak als ik op cruise control aan het rijden ben en in de verte een stoplicht op rood springt. Dan wil ik hem van de cruise control 'afgooien'  (druk op 0-cancel knop) zonder meteen hard op de ingestelde regeneratie te komen.  Nu los ik het op door eerst  'bij te gassen'  , dan op 'cancel cruisecontrol' drukken,  dan regen naar 0 flipperen en dan gas los. Beetje omslachtig idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 hours ago, Xelanc said:

Ik mis eigenlijk ook de mogelijkheid om een '1 touch uitrol knop'  te hebben. Dit merk ik vaak als ik op cruise control aan het rijden ben en in de verte een stoplicht op rood springt. Dan wil ik hem van de cruise control 'afgooien'  (druk op 0-cancel knop) zonder meteen hard op de ingestelde regeneratie te komen.  Nu los ik het op door eerst  'bij te gassen'  , dan op 'cancel cruisecontrol' drukken,  dan regen naar 0 flipperen en dan gas los. Beetje omslachtig idd.

Dat is precies wat ik het nadeel vind van cruise control, het is lekker op een lang stuk waar auto’s enigszins gelijkmatig rijden, maar als er veel snelheid vermindert wordt anticipeert de auto niet snel genoeg, waardoor die abrupt gaat remmen. Ook bij langzaam rijdend verkeer waar de auto’s regelmatig als een harmonica naar elkaar schuiven maakt cruisecontrol die harmonicabeweging alleen maar erger.

Het zou wel handig zijn als je met de flippers ook al kunt schakelen als cruise control er nog op staat. Dan doet het op dat moment nog niets maar als je eraf gaat heb je gelijk de stand die je wilt.

aangepast door pinguins
Link naar reactie
Delen op andere sites


Zo lang je niet heel veel afremt en weer optrekt maakt het vrijwel niets uit, logisch ook want het verschil kan alleen maar in warmte zijn omgezet en dat is als je exact op dezelfde manier rijdt precies evenveel (vrijwel niks dus). In een hoge regen mode wordt ook niets geregenereerd als je niet afremt de stroom door de motor is in beide gevallen gelijk. Bij hoge regen moet je in de niro iets verder het pedaal indrukken om dezelfde (of versnelling) te krijgen maar dat is alleen zodat je bij heel licht indrukken al een heel klein beetje gaat regenereren of als je het goed doet ook coasten. Dus als je heel nauwkeurig doseert op de juiste momenten kun je met hoge regen ook heel zuinig rijden en coasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Ik mis eigenlijk ook de mogelijkheid om een '1 touch uitrol knop'  te hebben. Dit merk ik vaak als ik op cruise control aan het rijden ben en in de verte een stoplicht op rood springt. Dan wil ik hem van de cruise control 'afgooien'  (druk op 0-cancel knop) zonder meteen hard op de ingestelde regeneratie te komen.  Nu los ik het op door eerst  'bij te gassen'  , dan op 'cancel cruisecontrol' drukken,  dan regen naar 0 flipperen en dan gas los. Beetje omslachtig idd.

In dat geval eens op N zetten. Dat rolt ie heel soepel uit zonder dat je remlichten branden.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Remmen met het rempedaal gebruikt ook gewoon regeneratie, tot een bepaald maximum. Dat kun je zien op het dashboard, de blauwe blokjes lichten op tot niveau vier als je het rempedaal intrapt. De traditionele remmen worden alleen gebruikt als het regeneratief remmen onvoldoende is.

Voor het terugwinnen van energie maakt het dus niet uit of je dat doet via de regeneratie-setting 0-3 of dat je met het rempedaal remt. De regeneratie-setting heeft dus voornamelijk effect op het aantal keren dat je het rempedaal moet gebruiken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 21-2-2022 om 14:17, zei Xelanc:

Ik mis eigenlijk ook de mogelijkheid om een '1 touch uitrol knop'  te hebben. Dit merk ik vaak als ik op cruise control aan het rijden ben en in de verte een stoplicht op rood springt. Dan wil ik hem van de cruise control 'afgooien'  (druk op 0-cancel knop) zonder meteen hard op de ingestelde regeneratie te komen.  Nu los ik het op door eerst  'bij te gassen'  , dan op 'cancel cruisecontrol' drukken,  dan regen naar 0 flipperen en dan gas los. Beetje omslachtig idd.

Eens, maar door het regenereren op automatisch in te stellen (rechterflipper iets langer naar je toe halen), en regeneratie niveau op 0 te zetten gaat de auto niet gelijk afremmen wanneer je op de 0-cancel knopt drukt.  Bij nadering van een voorligger gaat de auto automatisch regeneratief remmen, is dit niet soepel genoeg voor je, dan kun je zelf met de rempedaal het laatste stukje regeneratief bij remmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...