Jump to content

Opladen PHEV


Rick
 Share

Recommended Posts

Bij deze een Topic voor Vragen, Info en Tips m.b.t. het opladen of van de PHEV versie. 
Ook informatie over het aanleggen van stopcontacten, laadpalen etc. is welkom.

Link to comment
Share on other sites

Rick, jij schreef het onderstaande.

Je hebt een nieuwe/losse groep gemaakt en vanuit daar gaan trekken? ik heb de groepen kast vol. Ben aan het kijken of we in de garage een stopcontact kunnen koppelen op een lege groep of een groep met weinig op.
Wat ik met het stopcontact heb gedaan, en wat ik wel leuk vind (Maar ik gebruik dan wel Home Assistant) is een Fibaro Walli Outlet, deze geeft licht kleur afhankelijk van het huidige stroomverbruik (dus in ons geval hoeveel KW je auto gebruikt uit het stopcontact.) Wat ik ook heb gedaan is het zo gemaakt dat wanneer het laden voltooid is, het stopcontact zichzelf uitschakelt, en er dus geen stroom meer op de kabel/auto staat.

Het is een test, want heb nog geen auto om het te proberen :P 

Link to comment
Share on other sites

Ik kom hier graag op terug, als eerste mijn vraag over jou eigen gemaakte opties .

We krijgen nu gratis de KiaConnect en Kia Live Services verbinding via de App, als ik het goed gelezen heb dan kan je :

  • Via de App het opladen op een bepaalde tijd laten beginnen
  • Kijken hoe vol de accu is
  • Het opladen onderbreken of starten
  • Het opladen stopt vanzelf wanneer de accu vol is
  • Dit zou allemaal via Kia Connect in combinatie met de meegeleverde type 2 oplaadkabel moeten werken.
  • Toch ????
  • zie de link onder dit bericht.
  • Kia Connect App – Diensten op afstand
    (alleen (PH)EV-modellen)

    Laadstatus

    Volledig opgeladen: haal het maximale uit jouw batterijpakket door jouw laadvoortgang op afstand te starten, stoppen en plannen. Het is niet alleen een groot pluspunt in comfort, maar minimaliseert ook de kosten en tijd bij elke lading, terwijl de levensduur van de batterij wordt gemaximaliseerd. Van overal vandaan, met gemak. Beschikbaar voor alle plug-in modellen.

  • https://www.kia.com/nl/service/onderweg/kia-connect/
Edited by BarneyRubble
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Deze heb ik ook even hiernaartoe verplaatst. We moeten proberen om alle berichten zoveel mogelijk op de daarvoor bestemde Topics daar te plaatsen, zo houden we een goed overzicht.  Groeten Barney.

  4 uur geleden, zei Murcielaygo:

Kun je dan niet beter kijken naar iets van een kast waar je die WCD in kwijt kunt EN je grannycharger?
Dan is die ook beter beschermd tegen weersinvloeden en kun je de charger ook niet per ongeluk uit de WCD trekken...

Zoiets als dit; ik weet niet of de charger achter de klep zal passen, maar dan weet je wat mijn idee is...

https://www.lampen24.nl/lucande-corban-stopcontactzuil-met-deur-172886-nl-nl.html

 

Barney schreef,

Dat zijn idd de geschikte palen en zeer praktisch, nu nog kijken naar een met slot afsluitbare, bedankt voor deze erg goeie tip Murcielaygo.

 
Edited by BarneyRubble
Link to comment
Share on other sites

11 uur geleden, zei BarneyRubble:

Ik kom hier graag op terug, als eerste mijn vraag over jou eigen gemaakte opties .

We krijgen nu gratis de KiaConnect en Kia Live Services verbinding via de App, als ik het goed gelezen heb dan kan je :

  • Via de App het opladen op een bepaalde tijd laten beginnen
  • Kijken hoe vol de accu is
  • Het opladen onderbreken of starten
  • Het opladen stopt vanzelf wanneer de accu vol is
  • Dit zou allemaal via Kia Connect in combinatie met de meegeleverde type 2 oplaadkabel moeten werken.
  • Toch ????
  • zie de link onder dit bericht.
  • Kia Connect App – Diensten op afstand
    (alleen (PH)EV-modellen)

    Laadstatus

    Volledig opgeladen: haal het maximale uit jouw batterijpakket door jouw laadvoortgang op afstand te starten, stoppen en plannen. Het is niet alleen een groot pluspunt in comfort, maar minimaliseert ook de kosten en tijd bij elke lading, terwijl de levensduur van de batterij wordt gemaximaliseerd. Van overal vandaan, met gemak. Beschikbaar voor alle plug-in modellen.

  • https://www.kia.com/nl/service/onderweg/kia-connect/

Dus wat ik in elkaar geknutseld had kon zowat al XD
Maarja, nu gaat de stroom ook van het contact af, zien wel tegen die tijd, eerst eens voor elkaar krijgen nog dat ik überhaupt het met de stroom geregeld ga krijgen in de kast

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Misschien kunnen hier diegene die een PHEV besteld hebben elkaar informeren betreft het opladen van onze Accu's.

Thuis laad ik mijn accu simpel via 220v 2,7kwh 16A op, maar hoe ga ik dat onderweg doen, welke laadpalen zijn voor ons geschikt ( de snelladers zijn sowieso niet geschikt ) en waarmee doe je dat dan, krijg je een pasje via Kia of moet je jezelf bij een energiemaatschappij abboneren en krijg je dan een pasje, ben erg benieuwd wie hier duidelijke uitleg over kan geven.😉

Link to comment
Share on other sites

Als je auto een type 2 aansluiting heeft, is elke AC laadpaal bruikbaar. En er zijn een heleboel laadpassen 'gratis' aan te vragen: de ANWB heeft er eentje van E-Mobility die tegen verzendkosten thuiskomt.

Plugshare, waar KIA voorheen mee werkte is er, en Kia charge kan ook zonder abo. Voorts zijn er een aantal app's waarmee je op veel plaatsen kunt laden.

Google eens op "alle laadpassen.nl", die knaap heeft veel uitzoekwerk gedaan voor EV's, maar 't werkt natuurlijk ook voor PHEV's.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
10 uur geleden, zei BarneyRubble:

Misschien kunnen hier diegene die een PHEV besteld hebben elkaar informeren betreft het opladen van onze Accu's.

Thuis laad ik mijn accu simpel via 220v 2,7kwh 16A op, maar hoe ga ik dat onderweg doen, welke laadpalen zijn voor ons geschikt ( de snelladers zijn sowieso niet geschikt ) en waarmee doe je dat dan, krijg je een pasje via Kia of moet je jezelf bij een energiemaatschappij abboneren en krijg je dan een pasje, ben erg benieuwd wie hier duidelijke uitleg over kan geven.😉

ik zal een nieuw topic maken voor pasjes en apps

Edited by Rick
Link to comment
Share on other sites

Zit zo'n laadkabel er ook standaard bij? of alleen de thuis(slome)lader erbij?

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, zei Rick:

Zit zo'n laadkabel er ook standaard bij? of alleen de thuis(slome)lader erbij?

Naast de 5m type 2 kabel voor gebruik van een oplaadstation krijgen we ook een 5M Mode2 kabel met beveiliging er tussen speciaal voor het normale stopcontact 

1017801459_Screenshot_20220212-134806_AcrobatforSamsung.jpg.83484a806ba63c725a9e7b022391a401.jpg

Edited by BarneyRubble
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Die Mode 2 laadkabel voor een standaard stopkontakt die er standaard bij zit die heeft een soort beveiligingskastje er tussen zitten, nou vraag ik me af hoe dat er uit ziet, waar in de kabel zit ie er tussen en geheel niet onbelangrijk is het 100% waterdicht.?

Link to comment
Share on other sites

Heb er dit bijvoorbeeld van gevonden,

Screenshot_20220402-010102_Edge.thumb.jpg.a0564422bff295bc76d4b7c2e26e106f.jpg

Denk dat het zoiets gaat worden dat er standaard bij zit .

Screenshot_20220402-011318_Edge.thumb.jpg.6dc6be56c9af1cb231f6b6bd2ad5724b.jpg

Screenshot_20220402-005734_Edge.jpg

Edited by BarneyRubble
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 2-4-2022 om 00:59, zei BarneyRubble:

Heb er dit bijvoorbeeld van gevonden,

Screenshot_20220402-010102_Edge.thumb.jpg.a0564422bff295bc76d4b7c2e26e106f.jpg

Denk dat het zoiets gaat worden dat er standaard bij zit .

Screenshot_20220402-011318_Edge.thumb.jpg.6dc6be56c9af1cb231f6b6bd2ad5724b.jpg

Screenshot_20220402-005734_Edge.jpg

Deze thuisladen voor 220V kan hem ook zijn, vond deze bij de topics voor de E- Niro.

 

Screenshot_20220410-012932.png

Link to comment
Share on other sites

Met alle lof voor # Murcielaygo die met deze geweldige tip kwam, totaal 30M kabel onder de grond doorgetrokken en vanmiddag de extra groep laten plaatsen.

https://www.lampen24.nl/lucande-corban-stopcontactzuil-met-deur-172886-nl-nl.html

Laad de PHEV nu maar komen.😋

 

 

20220412_195126.jpg

20220412_195144.jpg

20220412_195202.jpg

Edited by BarneyRubble
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

47 minuten geleden, zei BarneyRubble:

 

Laad

.. de PHEV nu maar komen.😋

 

 

 

😂

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Aangezien de auto zelf maar maximaal 1 fase 32A kan opladen, heeft het weinig zin om een 3 fase aansluiting te realiseren tenzij je in de toekomst een volledig elektrische auto wil aanschaffen die op 3 fase kan laden. Daarnaast hebben de meeste huishoudens maar maximaal 16A per groep beschikbaar en geen 32A. Met de lader die door Kia wordt meegeleverd laad je op met 1 fase 10A, wat neerkomt op 2,3kwh. Met een 1 fase mobiele lader of laadpaal kun je wel de volledige 16A benutten. Dan laat je dus op met 3,7kwh. 
 

Ik heb zelf deze laadpaal gekocht en aangesloten op een aparte groep. 
https://m.nl.aliexpress.com/item/4001037101388.html?trace=wwwdetail2mobilesitedetail&spider=y

Dat ding werkt als een tierelier. Moet wel zeggen dat de prijs wel aanzienlijk hoger is geworden. Ik heb hem gekocht voor 350 euro. 

356569F4-EAB8-4F52-9421-30AFAEEB2414.jpeg

9547A27D-FA4F-4568-947B-DBC3A0FCA9E3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ziet er goed uit hoor, helaas kunnen wij tot nu toe max.16Amp 1Fase 3,7kwh laden, de 32Amp redden we op dit moment zeker nog niet.

Vandaar dat ik het simpel heb gehouden en snachts via een extra buiten stopkontakt op een aparte groep op 220v ga laden. Hieronder de " laadpaal " van 65 euro die ik hiervoor ga gebruiken🤔, ik heb er wel een goeie sonarlamp naast gezet voor verlichting in de avonduren.

Screenshot_20220314-173843.png

Screenshot_20220314-173858.png

Screenshot_20220314-173959.png

20220412_195144.jpg

Link to comment
Share on other sites

Wij laden ook gewoon op met 16A 1 fase. 32A heeft bijna niemand in Nederland. Een stopcontact kan ook 16A aan, maar dan moet je wel een lader hebben die op 16A ingesteld kan worden. De standaard stopcontactlader van Kia kan bijv max 10A aan, wat neerkomt op 2,3kwh. Daarnaast bestaat er een reeel risico op oververhitting van het stopcontact als er voor een langere tijd op maximale belasting wordt geleverd. Vandaar dat wij voor een 1 fase 16A laadpaal hebben gekozen. 

Edited by RobertC
Link to comment
Share on other sites

Het systeem in de auto ( de ontvanger ) kan dus max 10A en 2,3kwh ontvangen met de kabel voor het stopcontact.

Jij laad straks thuis dus met 16amp 3.7kwh en met de mobiele laad kabel dus rond de 1.48 uur tijd nodig tot volle accu.?

Edited by BarneyRubble
Link to comment
Share on other sites

Wij laden ook gewoon op met 16A 1 fase. 32A heeft bijna niemand in Nederland.


Ik herinner me iemand met een 1-fase e-Niro en krachtstroom in huis die een transformator heeft geplaatst om uit 3x25A enkelfasig 32A te kunnen laden om die reden...

Daarnaast bestaat er een reeel risico op oververhitting van het stopcontact als er voor een langere tijd op maximale belasting wordt geleverd.


Om die reden heeft de stopcontactlader een temperatuursensor IN de Schuko stekker zitten...
Link to comment
Share on other sites

7 uur geleden, zei BarneyRubble:

Het systeem in de auto ( de ontvanger ) kan dus max 10A en 2,3kwh ontvangen met de kabel voor het stopcontact.

Jij laad straks thuis dus met 16amp 3.7kwh en met de mobiele laad kabel dus rond de 1.48 uur tijd nodig tot volle accu.?

Nee, ging het maar zo snel. Haha. Accu van de PHEV is volgens mij 13,9kwh. Dat betekent dus een oplaadtijd van 13,9/3,7=3 uur en 45 min. Dat is in ieder geval sneller dan met 2,3 opladen (6 uur). 
 

Daarnaast kan de auto wel gewoon 16A of 32A aan, maar de laadkabel die kia erbij levert voor het stopcontact is maximaal 10A. Dus je kunt beter een oplader kopen die max 16A kan leveren als je sneller wil laden. 

Edited by RobertC
Link to comment
Share on other sites

4 uur geleden, zei Murcielaygo:

 


Ik herinner me iemand met een 1-fase e-Niro en krachtstroom in huis die een transformator heeft geplaatst om uit 3x25A enkelfasig 32A te kunnen laden om die reden...
 

 

Hmm, interessant. Maar wel een hoop gedoe lijkt me om je auto een goede 1 uur en 45 min korter te laden opladen. Iedere zijn ding. 😊

Link to comment
Share on other sites

3 uur geleden, zei RobertC:

Nee, ging het maar zo snel. Haha. Accu van de PHEV is volgens mij 13,9kwh. Dat betekent dus een oplaadtijd van 13,9/3,7=3 uur en 45 min. Dat is in ieder geval sneller dan met 2,3 opladen (6 uur). 
 

Daarnaast kan de auto wel gewoon 16A of 32A aan, maar de laadkabel die kia erbij levert voor het stopcontact is maximaal 10A. Dus je kunt beter een oplader kopen die max 16A kan leveren als je sneller wil laden. 

Oke duidelijk, wat zal dan de reden zijn dat ze er maar een " thuis " kabel van 10A voor 2.3kwh bij leveren?

Mijn max vermogen in de meterkast is 16A met 3.7kwh .Als ik dus hiervoor een geschikte kabel vindt dan is ie bij mij dan ook met 3u.45 min vol 🤔

Bijvoorbeeld deze kabel die 3.7kwh levert met verschillende instelling wat Amp betreft🤔

Maar het schijnt wel zo te wezen dat als je met de standaard meegeleverde 10amp 2.3kwh type 2 kabel oplaad dat de kans op oververhitting zo goed als uitgesloten is, mits deze op een eigen aparte groep gemaakt zit.🤔 dus voorlopig laat ik het even voor wat het is, laden doe ik snachts en de praktijk zal het leren.😉

 

Screenshot_20220514-234603_bolcom.jpg

Screenshot_20220514-234722_bolcom.jpg

Edited by BarneyRubble
Link to comment
Share on other sites

11 uur geleden, zei RobertC:

Nee, ging het maar zo snel. Haha. Accu van de PHEV is volgens mij 13,9kwh. Dat betekent dus een oplaadtijd van 13,9/3,7=3 uur en 45 min. Dat is in ieder geval sneller dan met 2,3 opladen (6 uur). 
 

Daarnaast kan de auto wel gewoon 16A of 32A aan, maar de laadkabel die kia erbij levert voor het stopcontact is maximaal 10A. Dus je kunt beter een oplader kopen die max 16A kan leveren als je sneller wil laden. 

Weet je zeker dat de lader maar 10A is? De meeste zijn instelbaar, ik heb alleen de mijne bij de e niro nog niet uitgepakt, maar dacht dat die tot 12 of 16 ging. Ziet er hetzelfde uit.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, interessant. Maar wel een hoop gedoe lijkt me om je auto een goede 1 uur en 45 min korter te laden opladen. Iedere zijn ding.

Het ging om een e-Niro. Dan is het verschil beduidend groter, want veel grotere accu...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...