Jump to content

accu opladen met wandcontactdoos


Harry64
 Share

Recommended Posts

Ik heb een PHEV 2022 en heb een vraag over het opladen. Mij is bij de dealer verteld dat de accu met een wandcontactdoos in ongeveer 4.5 uur vol is. Bij de eerste keer opladen kwam ik erachter dat ongeveer 6.5 uur duurde en die tijd vind ik redelijk lang.

Op het laadstation krijg ik te zien dat de accu met 6 Amp word opgeladen terwijl de laadstation max 12 Amp kan verwerken.

Is er een mogelijkheid dat de laadstation naar 10 of 12 Amp gaat zodat mijn accu sneller vol is met een wandcontactdoos?

Ik heb het geprobeerd op de laadstation maar iedere keer springt het terug naar 6 Amp

Link to comment
Share on other sites

Goedemiddag

Bij ons duurt het laden van +/-15% naar 100% inderdaad 4,5 uur.

Bij mijn schoonzoon die een laadpaal heeft ( wel met het andere snoer) duurt het ongeveer de helft 2,3 uur.

Vorig jaar op de camping in Noorwegen duurde het laden bijna 6,5 uur.

Ik denk dat het een kwestie is hoeveel er door de kabel kan, verder kun je niets instellen voor zover ik weet.

Martin

Link to comment
Share on other sites

Een laadstation die aangesloten wordt op het stopcontact heeft vaak een ingebouwde beveiliging. Dit ter voorkoming van overbelasting van het stopcontact (en alles wat nog nog meer op dezelfde groep zit). Een 1 fase groep kan normaliter (oude installaties uitgesloten) kan namelijk maximaal 25A aan waarvan 16A bruikbaar is. Dit komt neer op een max groep belasting van 3,7 kWh (16Ax230V). In geval van een stopcontact lader kan het zo zijn dat de 16A moet worden gedeeld met andere apparaten waardoor het aantal ampere automatisch wordt verlaagd in de lader. In dit geval dus een “veilige” 6A, wat neerkomt op 1,3kwh laadvermogen. 
 

Het geniet de voorkeur om de stopcontactlader alleen voor noodgevallen te gebruiken. En in plaats aan een laadpaal op te laden die op zijn eigen groep zit. 

Link to comment
Share on other sites

23 minuten geleden, zei RobertC:

Een laadstation die aangesloten wordt op het stopcontact heeft vaak een ingebouwde beveiliging. Dit ter voorkoming van overbelasting van het stopcontact (en alles wat nog nog meer op dezelfde groep zit). Een 1 fase groep kan normaliter (oude installaties uitgesloten) kan namelijk maximaal 25A aan waarvan 16A bruikbaar is. Dit komt neer op een max groep belasting van 3,7 kWh (16Ax230V). In geval van een stopcontact lader kan het zo zijn dat de 16A moet worden gedeeld met andere apparaten waardoor het aantal ampere automatisch wordt verlaagd in de lader. In dit geval dus een “veilige” 6A, wat neerkomt op 1,3kwh laadvermogen. 
 

Het geniet de voorkeur om de stopcontactlader alleen voor noodgevallen te gebruiken. En in plaats aan een laadpaal op te laden die op zijn eigen groep zit. 

Deze wandcontactdoos is aangesloten op een aparte groep voor het opladen van de auto. Bedankt voor de informatie.

Link to comment
Share on other sites

27 minuten geleden, zei RobertC:

Een laadstation die aangesloten wordt op het stopcontact heeft vaak een ingebouwde beveiliging. Dit ter voorkoming van overbelasting van het stopcontact (en alles wat nog nog meer op dezelfde groep zit). Een 1 fase groep kan normaliter (oude installaties uitgesloten) kan namelijk maximaal 25A aan waarvan 16A bruikbaar is. Dit komt neer op een max groep belasting van 3,7 kWh (16Ax230V). In geval van een stopcontact lader kan het zo zijn dat de 16A moet worden gedeeld met andere apparaten waardoor het aantal ampere automatisch wordt verlaagd in de lader. In dit geval dus een “veilige” 6A, wat neerkomt op 1,3kwh laadvermogen. 
 

Het geniet de voorkeur om de stopcontactlader alleen voor noodgevallen te gebruiken. En in plaats aan een laadpaal op te laden die op zijn eigen groep zit. 

Deze wandcontactdoos is aangesloten op een aparte groep voor het opladen van de auto. Zal eens informeren bij de dealer. Bedankt!

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, zei RobertC:

Het geniet de voorkeur om de stopcontactlader alleen voor noodgevallen te gebruiken. En in plaats aan een laadpaal op te laden die op zijn eigen groep zit. 

Waarom???

Ik laad al ruim 2 jaar zonder problemen via stopcontact op 12A.

1 uur terug, zei Harry64:

In geval van een stopcontact lader kan het zo zijn dat de 16A moet worden gedeeld met andere apparaten waardoor het aantal amperes automatisch wordt verlaagd in de lader.

De (granny) lader heeft echt geen idee hoeveel de totale belasting van een groep is, er is immers geen sensor die in de groepenkast meet (sommige laadstations hebben dit wel). Bij overbelasting vliegt gewoon de automaat (of zekering) van de groep er uit.

Wel belangrijk is dat alle klemmen en aansluitingen deugdelijk en goed aangedraaid zijn. Ook bij massieve installatiedraad is het verstandig om na enige tijd de klemmen aan te draaien, koper is relatief week en gaat "settelen" waardoor de verbinding niet strak onder de klem ligt. Vaak wordt gebruik gemaakt van adereinhulzen om dit te voorkomen.

 

Waarom de lader van Harry terugvalt naar 6A kan ik helaas niet verklaren. Aan de huisinstallatie lijkt het niet te liggen (is toch wel geaard?).

Edited by HenkM
Link to comment
Share on other sites

Klopt, in de handleiding vind ik er zo snel niets over maar op de achterkant van de lader zit een rubberen knopje om de stroomsterkte in te stellen:

 

IMG_0647.jpg.ec33da8982c864fc5c84834b09274034.jpg

Edited by HenkM
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, zei HenkM:

Waarom???

Ik laad al ruim 2 jaar zonder problemen via stopcontact op 12A.

De (granny) lader heeft echt geen idee hoeveel de totale belasting van een groep is, er is immers geen sensor die in de groepenkast meet (sommige laadstations hebben dit wel). Bij overbelasting vliegt gewoon de automaat (of zekering) van de groep er uit.

Wel belangrijk is dat alle klemmen en aansluitingen deugdelijk en goed aangedraaid zijn. Ook bij massieve installatiedraad is het verstandig om na enige tijd de klemmen aan te draaien, koper is relatief week en gaat "settelen" waardoor de verbinding niet strak onder de klem ligt. Vaak wordt gebruik gemaakt van adereinhulzen om dit te voorkomen.

 

Waarom de lader van Harry terugvalt naar 6A kan ik helaas niet verklaren. Aan de huisinstallatie lijkt het niet te liggen (is toch wel geaard?).

Ja het is geaard en heb een huis die 3 jaar oud is en voldoe aan alles eisen van deze tijd. Heel apart.

Link to comment
Share on other sites

Staat bij mij keurig in de handleiding (e-Niro weliswaar maar grannylader is hetzelfde volgens mij) je moet de auto nog niet aansluiten , eerst de knop aan de achterkant ingedrukt houden dan de 230v aansluiten en de gewenste stand kiezen, bv 12A, dit wordt aangegeven op de grannylader zelf (display) daarna pas de auto aansluiten op de lader. Dat is gedaan zodat je bijvoorbeeld op een camping waar maar 6A beschikbaar is eerst de maximale stroom in kunt stellen voor daadwerkelijk die stroom te gaan trekken, je zou dan eerst de zekering "opblazen" voor je iets kunt instellen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Op 14-5-2022 om 04:00, zei HenkM:

Al eens geprobeerd op de (timer) knop te drukken? Lang, kort, dubbel???

Naar 12 Amp gedrukt en blijkt dat je de knop 2 seconden moet vasthouden om vast te zetten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 uur geleden, zei Harry64:

Naar 12 Amp gedrukt en blijkt dat je de knop 2 seconden moet vasthouden om vast te zetten.

"Probleem" lijkt dus opgelost?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...