Jump to content

Kinderbugs en Ergernisjes Sportage 5


Rick

Recommended Posts

19 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Ik heb zelf ook nog een ergenis, dit betreft enkel de PHEV. Als het echt goed donker is en je moet de stekker na het laden er uit halen dan mis ik een lampje als ik het plastic beschermkapje er weer in moet steken.🥸

image.jpeg.d91ba846a0a13d189b177d89fb91e752.jpeg🤓

Link to comment
Share on other sites

12 uur geleden, zei JvdW:

Bij mij was de update bij aflevering ook niet uitgevoerd.

Ik verwacht niet dat updates die door een klant worden uitgevoerd wijzigingen aanbrengen in de veiligheidssystemen. Het stuur wil af en toe voelen dat het stuur door iets anders dan zichtzelf beweegt, kleine (tegen)stuuracties met de duim zijn al voldoende bij mij om de meldingen te voorkomen.

Waar ik mij een beetje aan erger is dat ik bij elke start zelf op het stuurtje moet drukken om tussen de lijntjes te blijven (in het midden) en dat de cruise control niet zelf de snelheid aanpast aan de borden die hij onderweg leest, ik heb aangevinkt dat ie alles moet doen. Als de snelheid lager of hoger wordt moet ik het schakelaartje bedienen om mee te gaan met de nieuwe snelheid. Ik heb maar een paar keer meegemaakt (alleen op de snelweg) dat hij zelf de snelheid aanpaste. En blijkbaar moet ik ook na elke start de verlichting op auto zetten zodat ie boven de ingestelde snelheid de matrix lampen gebruikt...dat zou een instelling moeten zijn dat ie dat altijd doet.

 

Oja, vergeet nog een ergernis. De optie om het VESS systeem zachter te zetten of te kunnen pauzeren wanneer je 's nachts of 's ochtends vroeg door de woonkijk moet. Iedereen weet precies wanneer ik achteruit rijd met dat achterlijke geplonk. Dat staat echt veel te hard. Een 'pauze' schakelaar hadden ze gewoon toe moeten voegen. Ik ben bijna geneigd de stekker los te halen zo hard gaat dat geplonk tijdens achteruit rijden. Niet normaal. Dat en waarom het moe t begrijp ik maar het is veel harder dan de overige elektrische of PH|EV auto's hier in de straat.

Ik ben er mee eens met dat geplonk met achteruit rijden, wat een herrie.

Link to comment
Share on other sites

16 uur geleden, zei BarneyRubble:

Als alles aan staat dan staat automatisch aan dat hij de auto tussen de lijntjes houd, rechtboven in beeld zie je dan 2 groene lijntjes met een auto er tussen, als je ook wilt dat hij de auto ook netjes in het midden van de rijstrook houd dan moet je die optie zelf met de knop op je stuur aanzetten, er komt dan een groen stuurtje naast het eerder genoemde symbooltje, de auto kan dan praktisch zelf rijden zonder handen aan het stuur, tot je de melding " houd u handen aan het stuur " krijgt.🤫

Als je de Adaptieve Cruisecontrol samen met de navigatie snelheid hebt aangezet dan moet je hem precies op 100 km/pu zetten, dan zie je bovenin een Groen tekentje naast de ingestelde snelheid staan, zet je hem 1 km harder of zachter dan wordt het groen wit en neemt hij niet de snelheid van de navigatie meer aan.

Pas op! Voordat ik de update had uitgevoerd en ik had hem ingesteld dat hij de navigatie snelheid moest aannemen heb ik 2 keer gehad dat hij op een 100 km weg plots doortrok naar de 120 km/pu, op de kaart zie je dan ook 120 staan terwijl het nog overdag was en je nog 100 mocht rijden, dit was echt schrikken.  Binnenkort ga ik kijken of deze gevaarlijke bug na de eigen update gefixt is.

Zijn dit dan 2 verschillende dingen, binnen de lijntjes houden en in het midden van de lijntjes houden, dit is toch gewoon 1 optie, lane assist? En is toch gek dat je dit elke keer weer opnieuw moet activeren? Ik zou me daar kapot aan ergeren.

In mijn huidige auto Seat Ateca, heb ik al deze opties ook en onthoudt hij gewoon mijn instellingen. Het enige wat hij niet onthoudt is Start/Stop en Sport stand, maar dit is een milieu bewuste keuze, waar ik me trouwens ook kapot aan erger.

Link to comment
Share on other sites

Zijn dit dan 2 verschillende dingen, binnen de lijntjes houden en in het midden van de lijntjes houden, dit is toch gewoon 1 optie, lane assist? En is toch gek dat je dit elke keer weer opnieuw moet activeren? Ik zou me daar kapot aan ergeren.
In mijn huidige auto Seat Ateca, heb ik al deze opties ook en onthoudt hij gewoon mijn instellingen. Het enige wat hij niet onthoudt is Start/Stop en Sport stand, maar dit is een milieu bewuste keuze, waar ik me trouwens ook kapot aan erger.
Op mijn Ateca heb ik de start/stop helemaal uitgezet met obd11. Veel beter zo

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

2 uur geleden, zei Kenniani:

Zijn dit dan 2 verschillende dingen, binnen de lijntjes houden en in het midden van de lijntjes houden, dit is toch gewoon 1 optie, lane assist? En is toch gek dat je dit elke keer weer opnieuw moet activeren? Ik zou me daar kapot aan ergeren.

In mijn huidige auto Seat Ateca, heb ik al deze opties ook en onthoudt hij gewoon mijn instellingen. Het enige wat hij niet onthoudt is Start/Stop en Sport stand, maar dit is een milieu bewuste keuze, waar ik me trouwens ook kapot aan erger.

Nee het zijn 2 verschillende dingen. 
icoontje auto met lijntjes is "niet naast de weg geraken"
icoontje met stuurwiel is "in het midden van de rijstrook blijven /  constante bijsturing"

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, zei Rick:

Nee het zijn 2 verschillende dingen. 
icoontje auto met lijntjes is "niet naast de weg geraken"
icoontje met stuurwiel is "in het midden van de rijstrook blijven /  constante bijsturing"

Ja zo had ik het omschreven.🤔, je kan dan ( niet doen ) het stuur los laten en stuurt de auto netjes zelf verder voor je

zo heb ik als test de auto een afstand van 15km zelf op een N weg laten rijden en een stukje op de snelweg. ( met tussendoor meldingen van Handen Aan Het Stuur ) .

Edited by BarneyRubble
Link to comment
Share on other sites

18 uur geleden, zei BarneyRubble:

Ja zo had ik het omschreven.🤔, je kan dan ( niet doen ) het stuur los laten en stuurt de auto netjes zelf verder voor je

zo heb ik als test de auto een afstand van 15km zelf op een N weg laten rijden en een stukje op de snelweg. ( met tussendoor meldingen van Handen Aan Het Stuur ) .

In mijn Ateca is dit gewoon 1 optie die je altijd aan of uit kan laten staan. Hij onthoudt deze instelling gewoon.

Link to comment
Share on other sites

20 uur geleden, zei chrisvhv:

Op mijn Ateca heb ik de start/stop helemaal uitgezet met obd11. Veel beter zo

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 

Ik heb ook heel veel aangepast, maar dat niet, geen nut meer om te doen nu, over 3 weken krijg ik mijn Sportage.

Link to comment
Share on other sites

Op 21-10-2022 om 08:35, zei Charley Kurvers:

Ik ben er mee eens met dat geplonk met achteruit rijden, wat een herrie.

Inderaad. De dealer heeft hier ook al vaker opmerkingen over gehad, maar zegt er vanwege veiligheid niets aan te kunnen doen.

Ik zag dat de Niro (ooit) een knop (VESS) ervoor heeft gehad om het wel uit te kunnen schakelen. Om het helemaal uit te schakelen ging mij nu nog net even te ver (en kon niet bij de stekker van buitenaf 😅 ) Dus ik heb er een stuk van ABM aluminium butyl opgeplakt (normaal tegen dreunen/geluid in de auto) en het scheelt nu zo'n 10dB(A) aan geluid buiten, best veel.

20221025_180010.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 uur geleden, zei JvdW:

Inderaad. De dealer heeft hier ook al vaker opmerkingen over gehad, maar zegt er vanwege veiligheid niets aan te kunnen doen.

Ik zag dat de Niro (ooit) een knop (VESS) ervoor heeft gehad om het wel uit te kunnen schakelen. Om het helemaal uit te schakelen ging mij nu nog net even te ver (en kon niet bij de stekker van buitenaf 😅 ) Dus ik heb er een stuk van ABM aluminium butyl opgeplakt (normaal tegen dreunen/geluid in de auto) en het scheelt nu zo'n 10dB(A) aan geluid buiten, best veel.

20221025_180010.jpg

Hopelijk horen " Slechthorende " nog wel dat de auto achteruit rijd. 🤫

Merkte bij me Pa dat hij nog net het " standaard " geluid nog wel hoorde.

Edited by BarneyRubble
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 12-10-2022 om 20:25, zei Geer00:

Bij mij gebeurt dit ook hoor. Zelfs als ik twee handen aan het stuur heb op de snelweg. En ik heb ook niet het idee dat het een sensor is. Ik denk meer dat stuurbewegingen de melding voorkomen, niet het contact met handen aan het stuur.

 

 

Vandaag een stuk snelweg gereden, 2 lijntjes met auto ertussen en het stuurtje in het groen, handjes los en alleen een los duimpje, na verloop van tijd de melding " handen aan het stuur " duurde best lang voor ie kwam, heb toen heel voorzichtig het stuur met de andere duim aangeraakt, zeer zeker geen stuurbeweging maar werd direct geaccepteerd, dit kan niet anders dan een sensor in het stuur zijn geweest.😏

Edited by BarneyRubble
Link to comment
Share on other sites

Op 15-10-2022 om 08:46, zei Keesd515:

Deze heb ik ook, hij is erg glad. In mijn vorige auto, heb ik er een gekocht bij Winparts deze beviel prima, hij was wel van rubber. Ga ik waarschijnlijk weer bestellen. 

 

7 uur geleden, zei BarneyRubble:

Vandaag een stuk snelweg gereden, 2 lijntjes met auto ertussen en het stuurtje in het groen, handjes los en alleen een los duimpje, na verloop van tijd de melding " handen aan het stuur " duurde best lang voor ie kwam, heb toen heel voorzichtig het stuur met de andere duim aangeraakt, zeer zeker geen stuurbeweging maar werd direct geaccepteerd, dit kan niet anders dan een sensor in het stuur zijn geweest.😏

Ik heb exact de zelfde ervaring! 😁 

Link to comment
Share on other sites

11 uur geleden, zei BarneyRubble:

Vandaag een stuk snelweg gereden, 2 lijntjes met auto ertussen en het stuurtje in het groen, handjes los en alleen een los duimpje, na verloop van tijd de melding " handen aan het stuur " duurde best lang voor ie kwam, heb toen heel voorzichtig het stuur met de andere duim aangeraakt, zeer zeker geen stuurbeweging maar werd direct geaccepteerd, dit kan niet anders dan een sensor in het stuur zijn geweest.😏

Het is echt een kracht/hoeksensor die bepaalt of de bestuurder de handen wel of niet aan het stuur heeft. Er zitten geen proximity of druksensors in het stuur. Als je je duim op het stuur drukt terwijl het groene stuurtje actief is kan dat al voldoende tegendruk geven waardoor hij denkt dat de handen aan het stuur zitten. Als je -exact- mee zou sturen met de sensor van de auto welke de stuurbewegingen maakt met twee handen aan het stuur zul je de meldingen ook krijgen. Wel irritant, soms heb ik het stuur lichtjes vast op half 6 met 1 hand en ook dan komt de melding zo nu en dan voorbij. Het is helaas ook niet uit te zetten, zelfs al zet je alle rijhulpsystemen uit, blijft deze waarschuwing actief.

Edited by JvdW
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Beetje duimen is voldoende normaal, anders is misschien een sensor defect..? 
Melding komt ook vaker indien je de lijntjes opzoekt :P

Wie helpt mij nog even met het definitieve lijstje te maken voor de KCG, en wat er nog op aangevuld moet worden, ik kom tijd te kort nog steeds.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ik heb nu ongeveer 10 dagen mijn HEV GT-Plusline, heb geen last van DAB+ uitval(wel panodak) en piep in achteruit valt ook wel mee, heb er zelf geen last van binnen in de auto.

Wat ik wel merk is dat wijzigingen die ik op mijn mobiel doe via de app niet meer gepushed worden naar de auto, en dus ook mijn agenda niet meer bijgewerkt wordt. Ging de eerste paar dagen wel goed.

Verder doet de optie Volumebeperking bij het starten het niet, volume staat altijd gewoon op niveau van het uitschakelen, kan je het max volume misschien nog ergens instellen?

image.thumb.jpeg.6e42068eb2c564b37ea03ebbfe24e636.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...