Ga naar inhoud

Rijden in de bergen, Niro remt bijna niet af op de motor in sportstand


Panic

Aanbevolen Berichten

Goedemiddag,

Ik heb heel veel in de bergen gereden met auto's met schakelbak. Dit jaar voor het eerst met de Niro, dus met een automaat, de bergen in geweest. Ik loop daarbij met het bergaf rijden tegen een raar dingetje aan.

In de  bergen zet ik de Niro voornamelijk in de sportstand, dus schakel ik zelf. Bergop doet de Niro het echt super. Geen problemen.

Wat me bij het bergaf rijden opviel, is dat de Niro op iets steilere wegen heel slecht afremt op de  motor. Met mijn vorige auto's reed ik wegen die ongeveer net zo steil waren altijd af in de 2e of 3e versnelling wat prima ging. Heel af en toe een keer bijremmen en klaar.

Met de Niro ging dat een stuk minder goed. Op een helling van 15% [dus niet eens zo heel steil] naar beneden deed ik dat eerst in de 3e versnelling. De maximumsnelheid was daar 60 km/u en er stond een flitspaal. Dit was blijkbaar een te hoge versnelling, want de auto bleef maar versnellen. De snelheid lag veel hoger dan de bedoeling was... en bleef maar oplopen.
Ik heb afgeremd tot ongeveer 30 km/u en heb hem in de 2e versnelling gezet. Ik ging ervan uit dat hij daarna wel op de motor af zou remmen, maar ook in de 2e versnelling bleef hij maar sneller en sneller gaan. Ik heb hem maar laten gaan... De motor begon steeds meer toeren te draaien tot het echt niet goed meer klonk. Op het moment dat ik de rem wilde intrappen schakelde hij zelf door naar de 3e versnelling, terwijl hij gewoon in de sportstand stond. Ik ontkwam er dus niet aan om regelmatig te remmen tijdens het berg af rijden. Met mijn oude schakelauto's heb ik dat nooit gehad.

Klopt het dat de Niro zo slecht afremt op de motor in de sportstand?
Klopt het dat hij zelf 'opschakelt' als het toerental te hoog oploopt terwijl hij toch in de sportstand staat?
Is daar een oplossing voor?
Ik heb eraan gedacht om voor de maximumsnelheid de begrenzer in te stelen, maar ik weet niet of hij dan meer op de motor gaat afremmen of dat hij dan de remmen gaat gebruiken.

Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


In de bergen heb ik nog niet gereden met de Niro. Wel met andere hybrides en dat gaat toch wel anders dan met een handgeschakelde auto.

Maar ik wilde eigenlijk reageren op je tweede vraag, of het normaal is dat hij zelf opschakelt in de sportstand als het toerental te hoog oploopt. Ja, dat is normaal. Ook bij andere merken zie je dat terug, puur ter bescherming van de techniek. Terugschakelen bij een te hoog toerental zal ook niet lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik was een week geleden in de Pyreneeën. Ook veel stijle bergwegen.

Wat ik opmerkte is dat er inderdaad in de sportstand niet echt goed op de motor wordt afgeremd.

Ik ben overgegaan op 'gewoon' het rempedaal intrappen en de elektromotor/generator het werk laten doen. Het lijkt erop dat de schijfremmen pas geactiveerd worden, als de snelheid te veel oploopt. Verder zie je vrij rap de accu weer vollopen bij langere afdelingen. Wat erop wijst dat de elektromotor in generator stand veel energie omzet en dus de auto flink laat vertragen. Bij niet-hybride auto's (lees: met verbrandingsmotor), wordt er terecht aangeraden om op de motor af te remmen en dus terug te schakelen. Dit om oververhitting van de schijf-(of andere) remmen te voorkomen. De Niro heeft echter een goed geïntegreerd elektro-/verbrandingsmotor -/rem systeem.

Ik vermoed dat het motormanagement systeem voornamelijk ingesteld is op bescherming van de diverse onderdelen, en dan met name thermische bescherming. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


31 minuten geleden, zei Panic:

Dank je ...

Als ik het goed begrijp zou je dus 'ongestraft' je rem ligt in kunnen trappen zonder je remmen echt te belasten.
Dat zou mooi zijn... Had ik dat toen maar geweten :-P 

Ik heb nog geen rook achter mij gezien en/of roodgloeiende schijven, noch brokken gemaakt tegen de runaway ramp op... :-) 

Het systeem schakelt zelf de hydraulische rem in werking, als het nodig is. Jammer echter dat je niet kan zien wanneer. De linker klok heeft wel een lijntje (ter hoogte van de letter 'g' bij het woord 'Charge') bij regeneratie, misschien is dat het overgangspunt tussen remmen via de elektromotor en hydraulische remmen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gelukkig maar. Alhoewel flinke rookwolken wel handig zijn om tegenliggers te waarschuwen dat je eraan komt...
 

Ik denk dat je gelijk hebt... Klinkt logisch in ieder geval.
Ik heb ook even de Kia dealer gebeld waar mijn auto in onderhoud is, maar daar word ik ook niet veel wijzer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi er wel rekening mee dat bij een (bijna) volle accu je niet of nauwelijks regeneratief ("op de motor") kunt remmen.
En van wat ik hier lees zorgt de sportstand ook voor een vollere accu om zo vermogen te hebben voor tussenacceleraties.
Dus misschien is het juist beter om NIET in Sport af te dalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hangt een beetje van je bouwjaar af, maar als je handels achter je stuur hebt kun je het regeneratief remmen hoger zetten. Verder kun je op je dashboard zien hoeveel hij regenereert, en als je aan het einde van die balkjes bent (max) dan pas zullen de gewone remmen gaan werken.

Dus de auto achter je zal denken domme hollander, continu op de rem, in de praktijk valt het wel mee, want regenereren. Maar wel inderdaad tot de accu vol zit ;-) 

Voor afdalen maakt het daarbij niet uit of je de gewone of de sportstand gebruikt. Alleen als je op een relatief vlakke weg de sportstand aan zet gaat hij inderdaad de accu iets voller houden dan in de normale stand. (tenminste dat was mijn ervaring met en 2018 model.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Top.. duidelijk verhaal.

Ik kan die stand nog niet aanpassen. Daarvoor is hij net een jaar te oud. (Ook 2018)

Maar.. het is nu helemaal helder. Bedankt voor de uitgebreide uitleg 😀

Volgende keer sjees ik remmend de bergen af ...

aangepast door Panic
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 17-8-2022 om 00:06, zei Panic:

Top.. duidelijk verhaal.

Ik kan die stand nog niet aanpassen. Daarvoor is hij net een jaar te oud. (Ook 2018)

Maar.. het is nu helemaal helder. Bedankt voor de uitgebreide uitleg 😀

Volgende keer sjees ik remmend de bergen af ...

Kopt een handgeschakelde mother remt beter af echter bergafwaarts houd ik de snelheid beduidend lager dat het fors af remmen vermeden word al is dat natuurlijk geen probleem wanneer dat nodig is . Bij afdalingen rem ik  tussen door kortstondig zo dat remmen niet te heet worden en als het even kan tijd hebben tijdens rijden iet af te koelen. Vermijd langdurig en zacht slepend remmen. Afdaling is een rijden opzich en kunst. Tegen de tijd dat je de remblokjes ruikt ben je wel wat laat met de kans dat je remblokjes verbrand zijn. Verder met afdalingen van bergpassen regenereert de elektromotor stroom naar de hybride accu en remt daarmee ook best af  Dit  bijladen naar de accu gaat best snel  echter wanneer deze vol is stopt het regenereren. En rem je alleen nog maar af op de automaat en je remmen. Sucses en heel veel veilige km

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

 

1 uur geleden, zei Moos:

Kopt een handgeschakelde mother remt beter af echter bergafwaarts houd ik de snelheid beduidend lager dat het fors af remmen vermeden word al is dat natuurlijk geen probleem wanneer dat nodig is . Bij afdalingen rem ik  tussen door kortstondig zo dat remmen niet te heet worden en als het even kan tijd hebben tijdens rijden iet af te koelen. Vermijd langdurig en zacht slepend remmen. Afdaling is een rijden opzich en kunst. Tegen de tijd dat je de remblokjes ruikt ben je wel wat laat met de kans dat je remblokjes verbrand zijn. Verder met afdalingen van bergpassen regenereert de elektromotor stroom naar de hybride accu en remt daarmee ook best af  Dit  bijladen naar de accu gaat best snel  echter wanneer deze vol is stopt het regenereren. En rem je alleen nog maar af op de automaat en je remmen. Sucses en heel veel veilige km

Ik lees nu in dit draadje twee totaal andere dingen...

Zie de reacties van @Fumbler en @gjcvro..
Jij zegt"Bij afdalingen rem ik  tussen door kortstondig zo dat remmen niet te heet worden en als het even kan tijd hebben tijdens rijden iet af te koelen. Vermijd langdurig en zacht slepend remmen"...
Met andere woorden.. als je langere tijd zacht je rem ingedrukt houdt, dan gebruik je ook je remmen waardoor die heet kunnen worden.
Volgens de reacties boven lijkt het erop dat je schijfremmen pas worden gebruikt als je snelheid te hoog oploopt of als je accu vol is... en natuurlijk bij hard remmen...

Ik ben wel heel benieuwd aan het worden nu...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier in het Heuvelland zit ik vaak achter auto's met een verkeerde remtechniek. Ik zie het aan de remlichten en het is wachten op de stank van de rokende remblokken.

Het lastige is (denk ik) dat je als bestuurder van een hybride of EV nauwelijks inzicht hebt in wanneer de remmen hun werk gaan doen. Bij fors remmen uiteraard wel.

Over het in sportstand afremmen door terug te schakelen ben ik niet onder de indruk qua vertraging in verhouding tot handgeschakelde auto's die ik heb gereden (logisch want de Niro is immers ook een heel stuk zwaarder).

Bij afdalen lijkt me max regenereren op standje 2 (bij 3 gaan de remlichten bij mij iig branden maar of er ook op de remblokken wordt vertraagd weet ik niet).

Als er toch meer vertraagd moet worden lijkt me het "klassiek" dalen het beste advies (dus niet slepend remmen) om de blokken niet op te roken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kan helaas het regenereren niet instellen.. dus hij remt nauwelijks af.
Hij versnelt dus continue tot hij vanzelf opschakelt naar de volgende versnelling.
 

Ik vind het wel frappant dat er twee verhalen zijn.
1 -  Als je heel licht je rem intrapt rem je af zonder gebruik van je remschijven... tenminste... tot je accu vol is of je te hard remt...
2 -  Je moet niet licht remmen, want dat kost je je remmen...

Ik ben wel heel nieuwsgierig aan het worden hoe het nou exact zit. Ik heb mijn garage gebeld, maar daar wisten ze het blijkbaar ook niet helemaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, zei Panic:

Ik kan helaas het regenereren niet instellen..

Geen "flippers?" Zowel mijn (ingeruilde) HEV FE als de huidige PHEV zijn voorzien van flippers om de regeneratie (eco) of versnelling (sport) te kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 minuten geleden, zei HenkM:

Geen "flippers?" Zowel mijn (ingeruilde) HEV FE als de huidige PHEV zijn voorzien van flippers om de regeneratie (eco) of versnelling (sport) te kiezen.

Panic schrijft het zelf al ergens hierboven; zijn Niro is van 2018, de flippers kwamen pas in 2019.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, zei Panic:

Ik kan helaas het regenereren niet instellen.. dus hij remt nauwelijks af.
Hij versnelt dus continue tot hij vanzelf opschakelt naar de volgende versnelling.
 

Ik vind het wel frappant dat er twee verhalen zijn.
1 -  Als je heel licht je rem intrapt rem je af zonder gebruik van je remschijven... tenminste... tot je accu vol is of je te hard remt...
2 -  Je moet niet licht remmen, want dat kost je je remmen...

Ik ben wel heel nieuwsgierig aan het worden hoe het nou exact zit. Ik heb mijn garage gebeld, maar daar wisten ze het blijkbaar ook niet helemaal...

Er is een draadje waarin de remwerking precies wordt uitgelegd. Met de zoekfunctie kun je het wel terugvinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 19-7-2022 om 07:50, zei SmurfenB:

Mijn Kia Ceed MY'22 heeft dit op de voorramen. Dit zijn ook de enige ramen die volledig openen of sluiten bij het knopje helemaal indrukken of trekken. Achter ramen zijn volledig manueel, tot en met de laatst cm.

De Kia Xceed MY'19 had dit niet, Maar daar ging alle 4 de ramen zelf volledig dicht of open bij het knopje helemaal indrukken of trekken. Bij de Xceed kreeg ik ook een melding welke achter ramen (een beetje) open staan, dat heeft mijn Ceed ook niet! Dat was fijn geweest zeg.

Volgens mij moet je gewoon testen wat op je auto zit en wat niet, er lijkt geen lijn in te zitten bij kia. Dit constateerde de Kia Hyundai Channel ook op YouTube in dit filmpje. Voor meer Kia Hyundai Tech filmpje, zie deze link.

 

Op 22-8-2022 om 13:36, zei Panic:

 

 

Ik lees nu in dit draadje twee totaal andere dingen...

Zie de reacties van @Fumbler en @gjcvro..
Jij zegt"Bij afdalingen rem ik  tussen door kortstondig zo dat remmen niet te heet worden en als het even kan tijd hebben tijdens rijden iet af te koelen. Vermijd langdurig en zacht slepend remmen"...
Met andere woorden.. als je langere tijd zacht je rem ingedrukt houdt, dan gebruik je ook je remmen waardoor die heet kunnen worden.
Volgens de reacties boven lijkt het erop dat je schijfremmen pas worden gebruikt als je snelheid te hoog oploopt of als je accu vol is... en natuurlijk bij hard remmen...

Ik ben wel heel benieuwd aan het worden nu...

Volgens de reacties boven lijkt het erop dat je schijfremmen pas worden gebruikt als je snelheid te hoog oploopt of als je accu vol is... en natuurlijk bij hard remmen...  Dit klopt is correct en tevens juist ( hahaha). Ik vergat in mijn verhaal te vermelden dat ik vaak en ook dus bij afdaling mijn flippers gebruik om te regenereren en daarme af te remmen op de elektromotor ( dit niet in combinatie met de sportstand dan kan men niet regenereren met de flippers) en verder wanneer  de accu vol raakt deze komt met een lange afdaling tot 100% wat normaliter niet gebeurt, geeft het display aan dat met niet verder kan regenereren nu remt men alleen af op de remmen en automaat motor. Ik ben een rustige rijder en vind het wel een sport om zuinig te rijden maar vind het zeker goed en ook belangrijk voor de motor om in de sport stand de motor door te trekken zeker in de bergen omhoog om de toeren wat hoger te houden . Ik hoor graag wat je vind van dit verhaaltje . Verder blijf ik dit nog wel volgen. Groeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 22-8-2022 om 11:36, zei Moos:

Kopt een handgeschakelde mother remt beter af echter bergafwaarts houd ik de snelheid beduidend lager dat het fors af remmen vermeden word al is dat natuurlijk geen probleem wanneer dat nodig is . Bij afdalingen rem ik  tussen door kortstondig zo dat remmen niet te heet worden en als het even kan tijd hebben tijdens rijden iet af te koelen. Vermijd langdurig en zacht slepend remmen. Afdaling is een rijden opzich en kunst. Tegen de tijd dat je de remblokjes ruikt ben je wel wat laat met de kans dat je remblokjes verbrand zijn. Verder met afdalingen van bergpassen regenereert de elektromotor stroom naar de hybride accu en remt daarmee ook best af  Dit  bijladen naar de accu gaat best snel  echter wanneer deze vol is stopt het regenereren. En rem je alleen nog maar af op de automaat en je remmen. Sucses en heel veel veilige km

Dat is dus nu anders, ik heb in Oostenrijk de bergen afgereden met de rem licht ingedrukt te houden, op die manier remde ik iets af EN laad ik meteen de accu op, af en toe moet je wel even goed remmen want dan ging het toch te hard. Als de accu vol is dan krijg je ook een melding op je dash "Accu vol".

Heb het zuinigste ooit daar gereden, bijna 1:26

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...