Jump to content

Trekhaak kia Niro ev

Sjarel

Recommended Posts

Hi Vraagje!!

Krijg over anderhalve week de Kia Niro EV geleverd.

Weet iemand of trekhaken met kabelsets al te koop zijn.

Kan deze ook bij de dealer bestellen, wil echter ook kijken of dit ergens anders goedkoper kan.

Hi Vraagje!!
Krijg over anderhalve week de Kia Niro EV geleverd.
Weet iemand of trekhaken met kabelsets al te koop zijn.
Kan deze ook bij de dealer bestellen, wil echter ook kijken of dit ergens anders goedkoper kan.
Goede vraag... Ik heb hem gelijk erbij besteld toen ik de auto bestelde

Advies, als je de trekhaak wilt gebruiken voor een fietsdrager, zorg dan dat je een goede trekhaak door je dealer laat monteren die ervoor geschikt is en geen wiebelhaak van GDW, Binck, etc.

De beste is ongetwijfeld de originele Kia/Hyundai trekhaak van het merk Mobis. Dit is voor de nieuwe Niro: https://www.mobisparts.eu/accessories/detail/niro-ev-my23/AT280ADE00. Deze is voor de Niro model 2023 EV maar hij is er ook voor de (P)HEV. Er staat zelfs een maximaal gewicht voor een fietsdrager aangegeven (75 KG)!  

Ze zijn wat duurder maar beter meteen de beste nemen waar je dan ook veel plezier aan kunt beleven in plaats van een goedkope ergernis.

• Thanks 2

• 2 weeks later...

Bedankt voor de antwoorden.. Ik was aan het twijfelen om deze bij de dealer te nemen.. 

Vond de trekhaak nogal duur.. vandaar mijn vraag.

Ik kan natuurlijk nog altijd bij de dealer terecht..

Gelukkig heb ik de komende tijd nog geen trekhaak nodig..

Tis voor een kleine licht gewicht caravan aanhanger en fietsendrager

Edited by Sjarel

Dag allemaal, ik heb sinds augustus 2022  de nieuwe Niro EV in gebruik. Na diverse berichten gelezen te hebben over doorbuigen van trekhaakbevestigingen gekozen voor de Mobis afneembare trekhaak via de Kia dealer. Deze werkt uitstekend en stabiel. Rij met 2 elektrische fietsen erop en alleen merk je dat de achtervering van de Kia wat te soepel is. De auto veert best veel in als je op de snelweg wat deining tegenkomt.

Wat mij wel verbaasd en tegenvalt is het wegvallen van alle hulpsystemen zoals de cruise control, zodra je de stekker aansluit van je fietsendrager. Is dit herkenbaar? Iemand ervaring met het anders inleren van de trekhaak op het Canbus systeem? Dit zou toch beter moeten kunnen lijkt mij.

Het lijkt me niet logisch (en niet normaal) dat zaken als de cruisecontroll uitvalt bij gebruik van je trekhaak. Bij mijn Kia Niro Hybrid uit 2016 met Mobis trekhaak valt bij gebruik van een aanhanger wel de BSA (Blind Spot Detectie) na een poosje uit wat ik kan begrijpen en ook wordt aangegeven op het dashboard, maar verder blijft alles werken, zeker ook de (adaptieve) cruisecontroll. Overigens heeft dit niet met de trekhaak zelf te maken maar met de bekabelingset die gebruikt is. Dat zijn twee verschillende dingen. 

Zou inderdaad teruggaan naar de dealer.

Ik vind de achtervering is bij Kia’s doorgaans ook een beetje week en slaan met belading achter (passagiers) snel door op drempels. Heb bij mijn vorige Rio een jaar of 20 geleden al bij Carsupport in Krimpen a.d. IJssel vervangende progressieve (pro) achterveren laten monteren en daardoor was het doorslaan op drempels weg (dat was de reden dat ik het gedaan heb) en bleek als bonus de wegligging van de Rio sterk verbeterd. Ik vond het voor de kosten de moeite waard.

Edited by Derrek
  • Like 1