Jump to content

mijn ervaringen met de Niro

Rowicom

Recommended Posts

Ik heb mijn Niro DL HEV uit 2021 nu ruim een maand in bezit. Mijn vorige auto’s waren meestal van het merk Ford. De laatste was een Ford C-Max ecoboost 1.0.

Er zijn mij de afgelopen weken wat dingen opgevallen aan de Niro en die wil ik graag eens tegen jullie aan houden.

1.       Als de motor koud is (eerste start na een frisse nacht) is de auto relatief traag in het optrekken en schakelen. De motor maakt dan veel toeren en als ik dan met een gangetje van 30 of 40 km/h de wijk uit wil rijden, dan blijft ie relatief lang in de versnelling hangen en maakt dus veel toeren. Je wilt ‘m met koude motor niet direct op z’n staart trappen, maar het trage rijden wordt door menig achterligger niet altijd in dank afgenomen. Na ca. 1 a 1,5 kilometer loopt de motor normaal en schakelt ie voor het eerst af en toe over naar EV.

2.       Ik vind dat de auto relatief vaak luchtjes van buiten oppikt. In het stadverkeer of in de file heb ik regelmatig dat ik een vleugje uitlaatgas van een voorganger binnenkrijg. Niet echt veel hoor, maar ik ben daar gevoelig voor en ik merk het direct. Ik zet de ventilatie dan op recirculatie, maar eigenlijk ben je dan al te laat. Dus dan maar weer op de normale circulatiestand als dat mogelijk is. En dan is het ook wel weer snel weg die geur.

3.       De auto stuurt relatief zwaar en dan met name aan het eind van het stuurbereik. Wat bedoel ik daarmee? Als je binnen de bebouwde kom rechtsaf een haakse zijstraat in wilt rijden met een normale snelheid, dan begin je naar rechts te draaien, maar merk je dat je op het eind  meer kracht moet zetten dan dat je begon met draaien. Uiteraard ben ik ervan op de hoogte dat de stuurbekrachtiging omgekeerd-progressief is, dwz met het toenemen van de snelheid minder ondersteunt dan bij een lagere snelheid, maar dat bedoel ik hier niet en daar is dan ook geen sprake van. Wat bedoel ik dus wel? Hoe meer je het stuurwiel naar links of rechts draait, hoe zwaarder het gaat. En natuurlijk alles in proporties, hè…. Het is niet zo dat je super veel kracht moet zetten, maar je voelt wel verschil.

Nou, zoals gezegd…. Wat vinden jullie van mijn bevindingen en ervaren jullie dit ook?

1. Nu het kouder wordt loopt de brandstofmotor van mijn Niro de eerste minuten ook met iets verhoogd toerental en blijft ook lopen. Wat precies de voorwaarden zijn wat bepaald dat de motor blijft lopen durf ik niet zo te zeggen, want ruim voordat motor op bedrijfstemperatuur is wordt weer overgeschakeld op het normale stop/start gedrag. Het wel zo dat als de temperatuurregeling ingeschakeld is en er verwarming gevraagd wordt de motor blijft lopen warmte te produceren. Overigens vrijwel alle motoren hebben een verhoogd toerental bij een koude start en het benzine-luchtmengsel wordt iets rijker gemaakt totdat de motor begint op te warmen. Bij mij schakelt de Niro gewoon door de versnellingen na een koude start, als je handmatig naar een hogere versnelling schakelt, schakelt de auto dan of blijft de auto in een lagere versnelling hangen? Optrekken heb ik niet het idee dat het trager verloopt, dat blijft lastig omdat ik rustig rij na een koude start en dan doet gevoelsmatig de electromotor een aanzienlijk deel voor zn rekening. Dat de motor draait tijdens het rijden op lage snelheden wil niet zeggen dat de motor ook de wielen aandrijft, als ik mn wijk (30km zone) uitrijd wordt dit electrisch gedaan met een draaiende brandstofmotor, pas op 50km weg hoor ik aan het motor geluid dat deze ook gebruikt wordt voor de aandrijving.

2. Niet meer of minder dan andere autos die ik heb gereden.

3. Sturen gaat bij over het hele bereik met dezelfde kracht.