Rick Posted July 17 Share Posted July 17 (edited) Inmiddels bekend via KIA dat de software met versie nummer: NQ5e_P.EUR.S5W_L.001.001.230601 voor de Sportage PHEV niet meer erop gezet mag worden, wegens storingen in het Hybride Systeem / Batterijmanagement. Volgens Dealer zegt KIA NL dat ze niet weten of de update schade kan doen aan het voltage systeem, advies is om niet meer met de auto te rijden. Rijden is op eigen risico aldus KIA NL. Inmiddels is de update van de KIA website af gehaald. Hopen dat deze week een werkende versie wordt gepubliceerd. Voor de IT-ers onder ons. het betreft eigenlijk Firmware (niet software) en firmware zorgt voor de werking van hardware, bijvoorbeeld het hybride systeem. Dit kan dus ook wel degelijk schade aanrichten. Edited July 17 by Rick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim-A Posted July 17 Share Posted July 17 Nou, dat had ik net willen melden: ik stond vanmiddag bij de dealer om de 'zoveelste' storingsmelding te laten nakijken/weghalen. Komt de man naar me toe: uw auto mag van KIA niet meer de weg op. Hij blijft hier; ik heb helaas alleen een RIO nog staan .... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Posted July 24 Author Share Posted July 24 Op 17-7-2023 om 17:06, zei Wim-A: Nou, dat had ik net willen melden: ik stond vanmiddag bij de dealer om de 'zoveelste' storingsmelding te laten nakijken/weghalen. Komt de man naar me toe: uw auto mag van KIA niet meer de weg op. Hij blijft hier; ik heb helaas alleen een RIO nog staan .... Inmiddels nieuw bericht van de dealer dat we er veilig mee de weg op kunnen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim-A Posted July 24 Share Posted July 24 Mijn dealer gaat 'op zeker'; er wordt contact gezocht met KIA om te vragen of de auto inderdaad mag worden vrijgegeven. Toch ook wel een geruststellend idee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ldzwolle Posted July 24 Share Posted July 24 54 minuten geleden, zei Wim-A: Mijn dealer gaat 'op zeker'; er wordt contact gezocht met KIA om te vragen of de auto inderdaad mag worden vrijgegeven. Toch ook wel een geruststellend idee. Mijn dealer is vrijdag gebeld door KIA Nederland dat de auto weer gebruikt mag worden en dat er tot een offline update komt...... Ik denk dat ze veel dealers moeten bellen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim-A Posted July 25 Share Posted July 25 Oproep: zijn er inmiddels meer mensen/dealers op de hoogte gesteld dat de auto weer veilig de weg op kan, of is dat alleen bij "Idzwolle" (dealer Mossel/Zwolle)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Posted July 26 Author Share Posted July 26 Op 25-7-2023 om 10:20, zei Wim-A: Oproep: zijn er inmiddels meer mensen/dealers op de hoogte gesteld dat de auto weer veilig de weg op kan, of is dat alleen bij "Idzwolle" (dealer Mossel/Zwolle)? Geen idee.. Ik begin het echt grote schande te vinden van KIA, als ik zo langzaam was met zo'n grote software fout te herstellen kon ik mijn spullen pakken. Geen communicatie, geen info, geen datum, niks. Doet me 2x nadenken voor een volgende kia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick T. Posted July 26 Share Posted July 26 Op 25-7-2023 om 10:20, zei Wim-A: Oproep: zijn er inmiddels meer mensen/dealers op de hoogte gesteld dat de auto weer veilig de weg op kan, of is dat alleen bij "Idzwolle" (dealer Mossel/Zwolle)? Ik had recent dus ook de BMS foutmelding. Bij herstart melding verdwenen. Eénmalig maar mede door dit forum te volgen heb ik gisteren mijn dealer toch uitgebreid aangeschreven. Deze morgen reeds telefoontje met de melding dat ze nog één klant hadden met een PHEV die ook dezelfde melding had gekregen. Ze hebben contact opgenomen met KIA BE en zij hadden gemeld dat men druk bezig is met een update. De dealers hebben een verbod gekregen om zelf updates op PHEV's uit te voeren ter vervanging van deze die nu is geïnstalleerd van 01062023. Hij zei ook dat het geen probleem is omdat men ondertussen weet dat het om een softwarefout gaat die foutief een melding geeft. Maw het zou totaal geen impact hebben op het hybridesysteem of batterij. Zo zegt men en moeten we toch vanuit gaan. Helemaal toevallig heb ik sedert ruim 1,5 maanden dagelijks tussen 2 à 6 BMS alarm-/foutmeldingen van mijn PV omvormer en batterijen gehad. De zonnepanelen en het laden/ontladen van de batterijen bleven perfect werken. Eigenlijk een idem foutmelding als bij de PHEV 'Battery Management System error'. Installateur wist ook niet hoe het zat. Eerst constructeur van de omvormer die een update heeft gedaan zonder resultaat. Teneinde gisteren er iemand speciaal is langsgekomen vanuit NL, constructeur batterijen, om een firmware update uit te voeren op de batterijen en die mij ook vertelde dat het om een 'bug' gaat waarbij het systeem onterecht de melding geeft. Totaal onafhankelijk van de werking van de batterijen en de gehele installatie. Maw verrassend dezelfde uitleg... maar sedertdien nog geen alarm gezien... ook nog even afwachten. Wat de Sportage PHEV betreft sta ik nu op de lijst (van 2 nog maar...) die hij zal bellen als Kia de update beschikbaar heeft. Hij krijgt dagelijks een melding op zijn scherm van Kia ter opvolging/reminder voor dit probleem. Ik laat het hier alvast weten als ik nieuws ontvang. Ik ben het helemaal met Rick eens dat men minstens bij dit soort fouten van hen uit hun klanten mogen briefen. Ze hebben toch lijsten met hun klanten die een PHEV rijden en men toch een mail kan sturen om op de hoogte te brengen. Gemiste kans lijkt me. Bovendien heb ik nu sedert enkel dagen geen verbinding meer tussen de app en de auto. Refresh doet niets meer maar wel een foutmelding 'Netwerkfout. Probeer het later opnieuw. Neem contact op met uw service-centrum.... met tussen haakjes '997'. Geen flauw idee waar hier het probleem zit maar vervelend omdat je geen melding meer krijgt als die aan het laden is enz... enz... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim-A Posted July 27 Share Posted July 27 Ben zojuist weer door de dealer gebeld. Na overleg met KIA NL: ik mag de auto ophalen, maar volgens KIA op eigen risico. Die gok neem ik niet. Ik win nooit wat, maar heb zo'n gevoel dat ik deze loterij zomaar zou kunnen winnen. Dus voorlopig nog maar even doorhobbelen in het reserve-dopje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick T. Posted July 27 Share Posted July 27 44 minuten geleden, zei Wim-A: Ben zojuist weer door de dealer gebeld. Na overleg met KIA NL: ik mag de auto ophalen, maar volgens KIA op eigen risico. Die gok neem ik niet. Ik win nooit wat, maar heb zo'n gevoel dat ik deze loterij zomaar zou kunnen winnen. Dus voorlopig nog maar even doorhobbelen in het reserve-dopje Nogal een triestige bedoening deze zaak. Mijn dealer na overleg en advies van KIA BE: "Geen probleem, je kan er zonder probleem mee verder rijden" versus KIA NL 'Je kan hem ophalen maar op eigen risico'.... Dit noemen ze bij ons 'systeem paraplu', als er iets gebeurt dan is het onze verantwoordelijkheid niet. Het kan toch niet dat men de keuze bij de klant laat terwijl het hun fout is en ze er weken over doen om de oplossing te vinden wetende dat de update er 14/06 werd beschikbaar gesteld. We spreken dan over BeNeLux en verder EU. Dit zou toch één richtlijn moeten zijn boven de hoofden van de dealers. Ook zij worden hiermee geconfronteerd. ZO dichtbij en zelfs KIA NL en KIA BE zitten niet op eenzelfde lijn. Wij als klanten kunnen enkel ondergaan. Toch een serieuze investering als men de auto zelf aankoopt en dit is dan de service / communicatiestijl die men krijgt.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Posted July 27 Author Share Posted July 27 (edited) Schijnt dat KIA niet heel bekwaam is met Software/Firmware, dit is echt triest. Kwestie van ouder versie software terugzetten en klaar. Eigen verantwoording? als met naar werk of wat dan ook moet dan maar niet gaan? KIA sloopt de boel en wij zijn verantwoordelijk? houd geen stand in een rechtszaak, denk dat als dat woord al valt dat ze terug trekken. Misschien wordt het eens tijd voor publiciteit zodat er vaart achter komt. "KIA houdt Software blunder stil, enige schaden moet worden betaald door de klanten zelf." Edited July 27 by Rick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick T. Posted July 27 Share Posted July 27 (edited) Er moet wellicht iets meer zijn Rick want de dealer vertelde me dat ze 'niets meer' mochten ondernemen dus ook geen terugzetten naar de vorige versie... Ik vraag me af of het niet best is om de PHEV niet meer tot 100% te laden. Heeft er misschien niets mee te maken maar de BMS alarmen op mijn PV omvormer komen er ook enkel als de baterijen 100% vol zijn... Edited July 27 by Patrick T. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Posted July 28 Author Share Posted July 28 17 uur geleden, zei Patrick T.: Er moet wellicht iets meer zijn Rick want de dealer vertelde me dat ze 'niets meer' mochten ondernemen dus ook geen terugzetten naar de vorige versie... Ik vraag me af of het niet best is om de PHEV niet meer tot 100% te laden. Heeft er misschien niets mee te maken maar de BMS alarmen op mijn PV omvormer komen er ook enkel als de baterijen 100% vol zijn... Helaas heeft het percentage geen invloed, ik krijg de meldingen random, bij 20% bij 90% etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick T. Posted July 28 Share Posted July 28 (edited) Bedankt voor de info Rick. Tot nu toe heb ik éénmalig de BMS melding gehad maar wel in de app regelmatig dat er een probleem is met laden terwijl, als men dan gaat kijken, het laden normaal verloopt. Ondertussen heb ik ook geen connectie meer met het netwerk in de wagen. Maw de navigatie geeft aan dat de live service niet beschikbaar is en gaat dan over naar de interne. Contact opgenomen met de dealer die eerst aangaf om de auto te de-connecteren uit de app en vervolgens in de auto. De app desnoods herinstalleren enz... Aangezien het probleem zich zowel op iPhone als op de Android phone van mijn echtgenote vond ik dat het probleem daaraan niet ging liggen. Bij wijze van proef toch geprobeerd om 'het voertuig' in app te verwijderen... ging niet omdat... er geen netwerkverbinding beschikbaar was. Vervolgens in de auto in Kia Connect 'Herconfigureren' aangeklikt om de wagen in Kia Connect te resetten en opnieuw te connecteren met de app. Idem resultaat 'Netwerk niet beschikbaar'. Terug contact met de dealer die meldt dat het inderdaad dan aan de navigatiesoftware zal liggen maar..... men heeft geen toestemming om iets te ondernemen bij Phev met de laatste softwarerelease... dus terug naar af. BMS error, fout in de software, geen netwerk en dus totaal geen live service meer beschikbaar in de navigatie (beetje vervelend als men op reis gaat) en, dixit de dealer, wachten op de nieuwe update... Wanneer die komt... is ook een vraagteken voor hem en.... voor ons plug-in-rijders . Edited July 28 by Patrick T. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim-A Posted July 28 Share Posted July 28 Ik ben m'n auto nu al bijna twee weken kwijt; 9 maanden op gewacht, 4 maanden mee gereden. 48000 euro uitgegeven. Zoveel geld had ik nog nooit voor een auto betaald. 30 jaar Renault gereden en eigenlijk nooit grote problemen gehad; ik voel heimwee opkomen .... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Posted July 28 Author Share Posted July 28 (edited) 9 minuten geleden, zei Wim-A: Ik ben m'n auto nu al bijna twee weken kwijt; 9 maanden op gewacht, 4 maanden mee gereden. 48000 euro uitgegeven. Zoveel geld had ik nog nooit voor een auto betaald. 30 jaar Renault gereden en eigenlijk nooit grote problemen gehad; ik voel heimwee opkomen .... Mijn eerste auto was de Sportage 2011, helemaal geweldig toen. 12 jaar probleemloos mee gereden. Toen kwam de 2022 versie.. en ben nog nooit zo vaak in een garage geweest. Kofferbak scheef, slechte velg (nog steeds). krassen, teveel olie erin, te min koelvloeistof. En nu de Software waarmee 'niet' gereden mag worden. Bijna zat, denk toch dat we ons bij elkaar moeten pakken en de media in gaan.. Ohja, niet te vergeten de belabberde DAB ontvangst. Edited July 28 by Rick 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BarneyRubble Posted July 28 Share Posted July 28 (edited) Op 17-7-2023 om 16:36, zei Rick: Inmiddels bekend via KIA dat de software met versie nummer: NQ5e_P.EUR.S5W_L.001.001.230601 voor de Sportage PHEV niet meer erop gezet mag worden, wegens storingen in het Hybride Systeem / Batterijmanagement. Volgens Dealer zegt KIA NL dat ze niet weten of de update schade kan doen aan het voltage systeem, advies is om niet meer met de auto te rijden. Rijden is op eigen risico aldus KIA NL. Inmiddels is de update van de KIA website af gehaald. Hopen dat deze week een werkende versie wordt gepubliceerd. Voor de IT-ers onder ons. het betreft eigenlijk Firmware (niet software) en firmware zorgt voor de werking van hardware, bijvoorbeeld het hybride systeem. Dit kan dus ook wel degelijk schade aanrichten. Op een printplaat zit een chip, deze moet ook met software data gevuld worden, deze software ( update ) noemen ze de " Firmware " En het is stom toevallig dat ik hier nu over de software problemen lees, heb hier van mijn dealer niets over vernomen, hij is 2 weken geleden voor zijn eerste beurt geweest. Ik krijg dan wel tot nu toe geen enkele foutmelding ( melding ) Edited July 28 by BarneyRubble Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Posted July 29 Author Share Posted July 29 11 uur geleden, zei BarneyRubble: Op een printplaat zit een chip, deze moet ook met software data gevuld worden, deze software ( update ) noemen ze de " Firmware " En het is stom toevallig dat ik hier nu over de software problemen lees, heb hier van mijn dealer niets over vernomen, hij is 2 weken geleden voor zijn eerste beurt geweest. Ik krijg dan wel tot nu toe geen enkele foutmelding ( melding ) Heb jij dan wel die probleem versie erop? Mij duurde het ook een weekje of langer voordat ik de eerste melding kreeg. Nu ook al dagen niet meer gehad, en ineens komt die weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Posted August 17 Author Share Posted August 17 Voorbeeld van verkeerde Firmware, Samsung heeft ook eens zo'n leuke stunt uitgehaald: Samsung 990 Pro slijtage problemen verholpen met firmware-update - c't (ct.nl) de schijven versleten zeer snel wegens verkeerde firmware Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BarneyRubble Posted August 17 Share Posted August 17 Op 29-7-2023 om 11:11, zei Rick: Heb jij dan wel die probleem versie erop? Mij duurde het ook een weekje of langer voordat ik de eerste melding kreeg. Nu ook al dagen niet meer gehad, en ineens komt die weer. Maar jij rijd er wel gewoon mee door begrijp ik. Nee, heb de update gelukkig nog niet gedaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Posted August 17 Author Share Posted August 17 1 uur geleden, zei BarneyRubble: Maar jij rijd er wel gewoon mee door begrijp ik. Nee, heb de update gelukkig nog niet gedaan Ja, heb een auto nodig.. Moeten ze et maar fatsoenlijk maken. Tis echt belachelijk hoelang ze nodig hebben voor een nieuwe update te maken. En miss dat ik em inruil voor een EV5 of 4.. twijfel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T T Posted August 23 Share Posted August 23 (edited) Ik heb na de update die foutmelding gehad. Daarna nooit meer, dealer heeft er ook naar gekeken. Ik heb wel enkele weken terug een user licentie moeten goedkeuren op display auto. En ik vraag me af of dit via een software push het probleem opgelost heeft. Want sindsdien geen enkele foutmelding meer. Edited August 23 by T T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick T. Posted August 23 Share Posted August 23 Ondertussen reeds enkele weken geleden dat ik de eerste BMS fout kreeg. Gisteren 2de keer. Enige oplossing om de foutmelding op het display weg te nemen was wagen uitzetten en afsluiten. Openen en opnieuw starten melding verdwenen. Ik krijg wel heel frequent de melding in de app: "[Alarm] Kan opladen niet starten. Controleer of de oplaadkabel goed is aangesloten." of "[Fout] Kan niet starten met opladen. Controleer de status van uw voertuig" en dit terwijl de hij normaal staat te laden zonder probleem. Ook deze zijn van na de juni update. Dus eigenlijk geen impact op het laden en/of rijden maar enkel softwarematig.... hoop ik.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert de Niro Posted August 25 Share Posted August 25 Bijzonder! Vandaag ontving ik net als jullie een Kia Nederland email waarin ze je aanmoedigen de laatste software update voor je auto te installeren. Geen woord over de PHEV modellen om te waarschuwen oid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenniani Posted August 25 Share Posted August 25 Ja heb de mail ook gehad, heb OTA weer aangezet(uit gezet voor de vakantie), maar nog geen update ontvangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts