Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Sinds ik vorig jaar een kia sportage heb gekocht ben ik al 3x naar dealer moeten teruggaan om een probleem te laten lossen, namelijk:  blijf rijden om de uitlaatfilter te regenereren.

Deze melding komt altijd onverwacht....het wordt onder garantie wel hersteld maar het kan toch ook definitief worden opgelost

Is dit een altijd terugkerend fenomeen of kan het ook in eenmaal goed worden opgelost?

mvrgrt,

Chris

17021178356654211600865019434329.thumb.jpg.1e5730d935e5cb76a7d6a2825b7928a5.jpg

Posted (edited)

Dit fenomeen had ik ook met een Honda civic (diesel). Ook verschillende keren bij garage gestaan waar zij hem aan de computer hingen om geforceerd schoon te branden. In principe regelt het motor management dit zelf. Voorwaarde is wel dat het systeem warm genoeg is/blijft over een langere periode. Dus langere ritten.  Voor de civic stond alleen in de handleiding om op de snelweg te rijden totdat melding weg gaat. Wat er niet bij stond is dat er wel toeren moeten worden gemaakt voor voldoende hitte. Gewoon in hoogste versnelling 120 rijden geeft niet voldoende toeren/warmte. Daar kwam ik pas bij zoveelste bezoek, indussen andere garage, toevallig achter na gesprekje met de monteur daar. Sinds die tijd schakelde ik op een lange rit vaak even een tijdje terug naar z'n 4. Sinds dien nooit meer de melding gezien. 

Edited by ErikSportV
  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Mag ik vragen hoe ze het uiteindelijk herstellen chris zit met het zelfde probleem . Mijn dealer geeft aan te blijven rijden ben dat de melding weg gaat .. vertrouw dit niet groeten 

• 4 months later...
Posted

onze nieuwe kia ceed 1.5 uit 2023 begon stotterig te rijden bij circa 13000km. Melding gemaakt in garage bij 15000km beurt. Reactie garage: stotterig rijgedrag ligt aan te hoge bandenspanning. Bandenspanning werd verlaagd stotterigheid bleef,  Bij 17000 km melding in dashboard: blijf rijden om uitlaatgasfilter te regeneren. Dus uurtje op Duitse autobaan gereden met 96km per uur,  hielp eerst nog niet, vervolgens paar keer op de staart getrapt en de stotterigheid was verdwenen. PS de melding in ons dashboard is 100% identiek aan de melding van Chris hiervoor. 

• 3 weeks later...
Posted

I've read about this issue a lot on foreign forums. Hopefully it has been fixed with a engine software update, but the if not, the other forums say that the solution is NOT to drive it in high revs for a long time like a diesel DPF, as petrol-engine filters work differently, so that in petrol cars (like the Sportage) you are supposed to accelerate to around 4000 rpm or more, and then release the throttle, let car coast and the engine get to around 3000 rpm and then repeat until the message goes away.

• 6 months later...
Posted

Ik heb in november 2023 een kia sportage mild hybride gekocht omdat ik nog geen 10000 km per jaar meer rijdt.(pensioen). Daarvoor 12 jaar met diesel gereden ook met weinig km per jaar. Na twee maanden kreeg ik de melding blijven rijden om te regenereren. Ben naar de garage geweest om te vragen of dit wel klopte mits het een benzine is. Ik kreeg de uitleg dat het inderdaad klopte,en dat ik een naar de kust moest rijden om te regenereren. Ik had nog geen 2000 km gereden. Het kon ook via de computer maar dat koste om en bij de 100 euro en was niet onder garantie begrijpen wie kan. Ik heb dus maar de rit gedaan en na 160 km ging de meldingweg.om een zeer lang verhaal korter te maken, ik krijg ongeveer om de drie maanden deze melding terug. Telkens een uitstap naar de kust gedaan. De laatste rit van bijna 250 km heb ik op 12 december 2024 gedaan en geloof het of niet op 4 januari 2025 krijg ik wee de melding om te blijven rijden. Is er iemand die weet hoe dit vervelend probleem op te lossen is want volgens mijn dealer valt dit niet onder garantie. 

Posted (edited)

Nooit meegemaakt dit (km stand inmiddels 40.000 waar toch echt ook veel korte ritten bij zitten). Beetje lachwekkend om er een onzinnige rit van 250 km tegenaan te moeten smijten. En dat het dan binnen een maand weer zou moeten, wil er bij mij niet in. Ik zou er geen genoegen mee nemen.

Edited by Geer00
Posted (edited)

Hallo  Vic,

wij hebben hetzelfde probleem. Wij rijden relatief korte stukjes, vandaar ook onze keuze voor de hybride variant. Echter, in 6 weken tijd 2 keer is het lampje gaan branden. Lijkt mij niet ok. We hebben afspraak gemaakt bij Garage. Auto staat net op 30 000 en bouwjaar 2022. 

Edited by SRB