Jump to content

Sportage 06

steamduck
 Share

Recommended Posts

Tja, daar gaan we dan. FORD focus (diesel) de deur uitgedaan en een gebruikte sportage opgezocht. Vandaag mee naar de ANWB geweest. Eens laten keuren en onder de wagen gekeken. Toch altijd leuk, die verrassingen. Wagen heeft ongeveer 60K gelopen (benzine). Trekrubbers in de achterwielophanging toch wel een beetje versleten. Dit soort slijtage vind je zelf niet zo snel, behalve als je de rekening krijgt bij de APK. Verder is de wagen eigenlijk in een heel goede conditie. Remschijven voor zijn aan de dunne kant en laat ik gelijk vervangen. Als alles goed gaat, ben ik morgen eigenaar van mijn eerste kIA sportage.

Yep, is gelukt. Plaatjes moeten nog heel even. Eerst even een lang weekend aan het werk. Wagen rijdt lekker. Dealer had nog niet alle onderdelen binnen. Ga volgende week nog even langs voor de laatste puntjes. Tot die tijd kan ik er al van genieten.:-P

Hoe groter het verlangen...

Mooi, de eerste 400 km in de sportage afgelegd. Kan hier heel goed aan wennen. Kleur van de wagen is blauw, metallic lak. Uitvoering is een executive met een half leer en half stoffen bekleding. Bne inmiddels in de technische boeken van KIA aan het snuffelen. Deze wagen heeft ook in de middenconsole het plastic werk zitten voor een ipod / usb connector. Ik ga eens kijken of ik dat connectortje en de kabel kan vinden in de kia tekeningen. Foto's van de wagen zijn nog in de maak.

• 5 months later...

Inmiddels rijd ik een half jaar met de wagen. Meegenomen op vacantie naar Schotland. De sporatge rijdt redelijk zuinig, tussen de 1:10 en de 1:11. Het automatische klimaat systeem verklaar ik af en toe voor gek....

Inmiddels heeft een lokale onverlaat aan de rechterachterzijde er een deukje in gemaakt. Waarschijnlijk een fiets of iets dergelijks. Jammer dat men niet het fatsoen heeft om een briefje onder de ruit te doen. :mad:

In de huidige sneeuw vallen de hankook bandjes vies tegen De wagen gaat alle kanten op. Had ik nu toch de 4wd moeten kopen??

Ik heb de wagen uitgerust met een Kenwood BT60U autoradio met Ipod en USB interface. Daarnaast heeft deze radio ook een Bluetooth carkit ingebouwd. Op deze manier houdt ik ruimte in het middenconsole over voor communicatie apparatuur.

De wagen heeft rondom van die mooie ronde chromen sidebars. Ik overweeg nog om een bullbar met mistlampen te plaatsen, als dat tenminste nog toegestaan is.

Zo'n lelijke koeievanger..... Misschien in Schotland handig. Ik kwam daar enige tijd geleden alleen maar schapen tegen, maar in Nederland....errrruuuggg lelijk

Of het nog mag: http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/19/te-harde-bullbars-vanaf-25-mei-2007-verboden

Alleen dus zachte........voor de kalfjes

Hankook zomerbandjes is idd niks. Wat ben ik de afgelopen dagen blij met het winterrubber. Is echt een stuk beter

Dank je wel voor de verwijzing over de bullbar. Had vaag al zoiets vernomen. Ben op zoek naar aanbevelingen voor goed winterrubber. Verder bevalt de wagen me uitstekend.

steamduck, we zijn dol op foto's

Laat zien die nieuwe ride :wink:

@Ger is het nou koeie of koeienvanger, maw mogen er meer tegelijkertijd mee gevangen worden ?

Ik ben even de weg kwijt.

Ze zijn iig wel erg yesterday.....

Tja,

Koeien, geiten etc vangen ze hopelijk nooit. Maar het is wel een waanzinnig mooie methode om die twee hellas mistlampen vast te houden zonder de grill drastisch te verbouwen :)

Voorlopig blijft het een idee. Eerst maar eens kijken of ik dat deukje er uit kan krijgen en een set winters rubber staat hoger op de prio lijst.

• 5 months later...

Winter rubber is me goed bevallen. Michelinn onder gelegd. Inmiddels zomer rubber op de velgen. Jammer dat die Hankookjes niet echt slijten. Vind Michelin of vredige stenen als zomer of vier seizoenen ruber toch fijner rijden dan deze hankook banden. Wagen deze week voor een beurt weggebracht. Deze sportage had een metalen kentekenplaat houder. Bij het winterwassen had ik aan de onderzijde al wat roest waargenomen op de achterklep. Dat vindt ik wat minder plesant. In de garage maar eens opgegeven dat ze die metalen houder er af moeten halen en moeten vervangen voor een kunststof exemplaar. Ben toch wel wat geschrokken van de schade achter de metalen houder. Heeft op redelijk veel plaatsen de lak aangetast.

Mijn advies:

Collega KIA rijder: Als je een metalen kentekenplaat houder op de achterklep hebt: Zorg ervoor dat die houder je lak niet stilletjes sloopt!

Ga nu toch eens onderzoeken of ik ergens een trekhaak vandaan kan halen. Bullbar met mistlampen moet nog maar even wachten.

Zal binnekort eens wat foto's neer zetten :)

• 9 months later...

Van foto's is nog niet veel terecht gekomen. Toch eens doen. Inmiddels de wagen laten voorzien van een takeltje. kan er een scootmobiel mee (niet voor mezelf maar voor oma). Die aanpassing is goed te maken in een sportage. Binnekort ook eens naar mijn wiellagers kijken (straks bij het wisselen van bandjes). Ik heb het idee dat er een niet goed lopend lager in zit. Je kan hem ook horen.

• 6 months later...

Staat ie bij mij op de oprit, komt er een connexion busje achteruit van de tegenoverliggende parkeerplaats. GRrrrr. Sorry, had 'm niet zien staan. Mooi de rechterzijkant aan gruzellementen. Met name achterscherm en achterdeur.

Het geheel is inmiddels wel hersteld door een schadeherstelbedrijf. Jammer dat je er toch altijd iets van blijft zien.

Wagen heeft inmiddels bijna een ton gelopen. Met 90K maar eens naar mijn kia garage gebracht en grote (dure) beurt laten doen. Nieuwe snaartjes en zo. Motor loopt wel beter en na het nastellen van de nieuwe snaartjes gilt ze ook niet meer.

Inmiddels begint ook in één van mijn voorstoelen in het sky een scheurtje te ontstaan. Zal eens gaan zoeken naar een herstelbedrijf. Wat ik zeker de komende periode nog wil doen is mijn 1 din kenwood eruit en een 2 din erin ,met navigatie en achteruitrij camera. Daarnaast wil ik mijn mobilofoonsetje eens inbouwen. Ga eens op zoek naar mooie montageruimten voor'een en ander.

Wat ook nog op de wensenlijst staat, is een trekhaak. Ga proberen deze winter ergens een tweedehandsje te scoren en dan maar eens proberen of ik die eronder gemeubeld krijg.

Het is en blijft een fijne auto om in te rijden. Enig minpuntje is soms de klimaat regeling en de bijbehorende keuzen. Dat komt niet altij overeen met mijn wensen. Ga me daar van de winter eens in verdiepen, of er andere mogelijkheden zijn.

• 4 years later...

Tja,

Deze trending topic mag bij het archief. Vrijdag 17-2-2017, na veel wikken en wegen, de wagen ingeruild. De laatste kilometers van woonplaats naar KIA vestiging voelen vreemd. Ze heeft me nooit in de steek gelaten. Ruim 187000 op de teller maar ook zeer groot onderhoud voor de boeg. Nieuwe distributieriem, koppeling, schokbrekers, kleine beurt en nog wat kleine ongemakkelijkheden.

Met gemengde gevoelens overhandig ik de sleutels en de overschrijvingspapieren. Een paar tellen later het vrijwaringsbewijs en ze niet meer van mij.

Dag toet, dank je wel voor de vele veilige en betrouwbare kilometers 

• Like 2