Jump to content

Xenon in de SP3

mika kjelld
 Share

Recommended Posts

attachicon.gif28.gif jippie ik ga zaterdag weer op bezoek bij de pimpmasters ze gaan dit keer xenon inbouwen... heb er zin in 

vast bedankt heren 

let wel op als je weg rij dat er niet ergens zo een stickertje van de pimpmaster geplakt zit :P 

• Like 1

@smart heb jij je kabeltje nog opgehaald en gemonteerd trouwens ???

Nee, meneer xtra40. Ik heb helaas nog niet de tijd kunnen vinden om hem op te halen. Elk weekend is de laatste tijd volgeplempt.

Met AJ wel daarover contact gehad maar nog geen afspraak gepland.

zelfs als het regent is het super gezellig bij de pimpmasters vanmorgen hebben xenon ingebouwd helemaal blij mee wat een verbetering

nogmaals dank heren en ik ga weer wat nieuws verzinnen..... 

• Like 3

zelfs als het regent is het super gezellig bij de pimpmasters vanmorgen hebben xenon ingebouwd helemaal blij mee wat een verbetering

nogmaals dank heren en ik ga weer wat nieuws verzinnen..... attachicon.gifpastedGraphic.jpg

hahahha leuk om te horen dat je weer tevreden bent 

heb het weer graag gedaan 

ben benieuwd wat je gaat verzinnen 

• Like 2

nogmaals dank heren en ik ga weer wat nieuws verzinnen..... attachicon.gifpastedGraphic.jpg

En een licht dat je nou hebt, je wilt nooit meer anders.

• Like 2

En een licht dat je nou hebt, je wilt nooit meer anders.

dat zie je goed net even in het donker gereden wouw..... ik woon een steenworp afstand van schiphol ik hoop dat ze doorvliegen en niet op mijn lichten afkomen hahaha

• Like 3

dat zie je goed net even in het donker gereden wouw..... ik woon een steenworp afstand van schiphol ik hoop dat ze doorvliegen en niet op mijn lichten afkomen hahaha

hahahhaha ja had al gezegd dat je erg veel licht had zelfs zo veel dat je je groot licht niet veel meer ging gebruiken 

had niet gezegd dat het geheel ongevaarlijk was sorry dat was ik even vergeten  :wink:  :wink:

• Like 4

• 2 weeks later...
  • 7 months later...

Weet er soms toevallig iemand welk type lamp je moet nemen voor het vervangen van de fabriek-af Xenon?

Staat nergens in het boekje, en bij de garage weten ze het ook niet, ze hebben nl. nog geen enkele xenonlamp moeten vervangen.

De bedoeling is dat ik ze zelf bestel en liefst in 6000K of 8000K, want ik denk dat de standaard bij Kia 4300K is.

Beste mede-eigenaars van de Sportage 3 af-fabriek Xenon ;) ,

Aangezien de mechanieker mij niet kon antwoorden, en dat het bij KIA Belgium al enkele dagen stil blijft, heb ik besloten zelf eens een kijkje te nemen.

De lamp zit achter het plaatje met de gele sticker "DANGER! High Voltage". De lamp zelf is een D1S Osram Xenarc 35W.

S staat voor shielded en zijn voor projectoren of katogen, R staat voor reflectoren. Sportage dus S!

Gebruik ook best OEM lampen om je ballast niet defect te laten gaan.

Om aan de lamp zelf te raken moet je 3 vijsjes losmaken met een Torx-20 imbus. Ik raad een imbus aan omdat je niet echt veel plaats hebt voor de onderste.

Verder dan dit heb ik het ook niet gedemonteerd angezien ze nog werken en correct afgesteld staan, maar je begrijpt het idee wel.

De lamp zit achter een metalen houdertje welke vastzit met 2 kruisschroefjes.

Dan is het een kwestie van uithalen en loskoppelen, of omgekeerd.

Wanneer 1 of beiden defect zijn, zal ik ze waarschijnlijk vervangen door de Osram Cool Blue CBI 5000K omdat deze een wittere uitstraling heeft, en na inbranding zelfs 5500K zou geven.

http://www.well-done-xenon.nl/Osram-D1S-Cool-Blue-66140CBI

Let wel dat je er geen D3S insteekt, die werken met andere ballasten. D3S zijn de uitvoeringen zonder kwik en werken op een lagere spanning.

D1 and D3 style bulbs

These bulbs have an integrated igniter, which looks like an aluminum box, attached to the bulb. These bulbs are generally more expensive due to this extra component, and because these are the less-common bulb types.

d1bulbangle.jpg

Similar to D2/D4, the difference between D1 and D3 is the voltage requirement: D1 bulbs operate at 85 volts, while D3 bulbs operate at only 42 volts. For this reason, these bulbs cannot be interchanged, unless you are also switching ballasts, which provides that voltage. Additionally, D3 bulbs are more environmentally friendly, as they are free of mercury.

If you attempt to install a D1 bulb in a D3 socket, the bulb will ignite, but go off after a few seconds as the ballast lowers the voltage to 42V, at which point the D1S bulb shuts off as it needs a higher voltage.

Because the igniter is integrated into the bulb, it is very important to purchase only high-quality bulbs as replacements, as a poor igniter can overdraw the ballasts, leading to an expensive ballast failure over time. If you install D1S replacement bulbs and experience any type of flickering, we recommend immediately removing them so as to prevent long-term ballast damage.

Groetjes,

Neo.

post-5937-0-99538500-1413538611_thumb.jpg

post-5937-0-84411500-1413538837_thumb.jpg

post-5937-0-02670200-1413538864_thumb.jpg

post-5937-0-91077200-1413538901_thumb.jpg

• Like 1