Jump to content

verbruik nieuwe picanto

nog niet blij
 Share

Recommended Posts

Guest velour100

Ik ben sinds vorige week woensdag mijn woon werk verkeer op de snelweg van 120 naar 100km per uur gegaan. En ik moet zeggen dat het verbruik sindsdien behoorlijk verbeterd is. Wel jammer dat je dus zo rond de 100 moet blijven hangen om een wat beter gemiddeld verbruik te krijgen.

Ik bedoel, de auto komt zo veel minder met het verkeer mee... Maar goed, ik kijk het nog ff aan, of ik dat vol blijf houden. Vind het maar gevaarlijk, dat op plaatsen waar de max snelheid 120 of zelfs 130 is, zo langzaam te rijden. Maar feit is wel, dat je meteen ziet dat hij der zuiniger door wordt.

Ik rij meestal zo'n 100-110 km op de snelweg; de bc geeft dan nog mooie waardes aan beneden de 5,0. Degenen die 130 willen rijden kunnen er langs. Maar ik rij vaker op 80 km-wegen.

Ik rij vaak in de buurt van Arnhem (Pley-route)en soms is het wel eens goed omte kijken welke baan eigenlijk sneller is bij stoplichten. Er zijn 3 banen voor rechtdoor die na het stoplicht versmallen naar 2 banen. De mensen die haast hebben, rijden in de linker-baan, maar die moeten allemaal weer invoegen in de middelste baan; waardoor dus eigenlijk de rechterbaan(met vrachtwagens en al) toch uiteindelijk de snelste blijkt.

Vorige week getankt in Duitsland (benzine goedkoper dan in NL en meteen uit eten):

525 km gereden, 24,77 liter getankt (Esso E-10 @ 1,659/liter) => 1 op 21,2 (Bc stond op 4,5)

Nog maar eens getankt, nu in Nederland(Tinq)

443 km met 20,69 L => 1 op 21,45 (BC stond op 4,5)

Tips voor zuinig rijden met een Picanto 1.0 CVVT: belast de motor niet te zwaar door te lang in lage toerentallen te rijden. Daar is het driepittertje te zwak voor.Trek vlot in elke versnelling door tot ongeveer 2500 - 3000 toeren en houdt het toerental bij lange stukken rond de 2000 toeren. Dus bebouwde kom in de vierde versnelling zodra je rond de 55 km/uur zit. Op de 80 km weg naar z'n vijf bij 70 km/uur etc.. Vermijdt flink gas geven onder de 2000 toeren (motor doet dan ook amper wat) Met airco aan iets verder doortrekken in de versnellingen.

Eerder reed ik altijd volgens 'het nieuwe rijden', maar ik kwam niet verder dan 1 op 17. Bovendien rijdt het beroerd, 50 in z'n vijf. Nu met de hierboven beschreven rijstijl kom ik makkelijk op 1 op 20 uit (boardcomputer 4,8 km/ 100km) Kijk dat scheelt! En het rijdt veel vlotter ook.

Het lijkt wel fraai, 50 km in z'n vijf, verbruik 3,2liter op 100km....Maar zodra er gas gegeven moet worden, is die winst weer weg, omdat optrekken met dat lage toerental juist weer meer verbruikt en de motor inwendig ook vervuilt. Met name in de stad, waar veel snelheidswisselingen optreden (afremmen voor stoplichten en zo), is het zaak de motor een beetje op toeren te houden. Bij 2000 toeren is gas geven veel zuiniger, dan bij 1500 toeren. Wat wel moet blijven van het nieuwe rijden is anticiperen. Dus tijdig gas los, zo weinig mogelijk remmen, banden op (hoge) spanning enz.....

Beste blogers,

Ik heb sinds 2 maanden een kia picanto 2012 1.0 51KW

Volgends de brochure is het verbruik 1 : 22,4 Dat is uiteraard wat ruim genomen.

Maar mijn kia (met Eco stand) rijd gewoon 1 :12,5 , Ik vind het belachelijk veel voor zo'n klein wagentje.

Voglends mijn dealer ligt het idd aan de rechter voet! nu heb ik daar zeer veel opgelet,

Maar nu rijdt hij alsnog 1 : 13.

Er staat nu ongeveer 2300 km op de teller,

Ik rij vrij lange stukken meestal 80 á 100 wegen! en ik probeer over te schakelen als de eco stand dat zegt, en soms nog eerder!

Ik rij ongeveer 370km/27l dat is omgerekend 1 : 13,5

Kan iemand mij hier wat meer duidelijk heid over geven?

Alvast bedankt

.

Maar mijn kia (met Eco stand) rijd gewoon 1 :12,5 , Ik vind het belachelijk veel voor zo'n klein wagentje.

Kan iemand mij hier wat meer duidelijk heid over geven?

Er staat al een heleboel over het verbruik in deze discussie. Begin eens vooraan te lezen, je vind dan de tips en tricks en waarom jouw Picanto misschien meer verbruikt dan in de folder wordt aangegeven.

• Like 1

@rpatijn: vergeet de eco stand. Volg de raad van Kia beter niet op. Het motormanagement van de Picanto berekent in welke versnelling de auto het zuinigst rijdt en geeft daarin advies. Waar de auto echter geen rekening mee houdt zijn de rijomstandigheden. Dus drukte op de weg, tegenwind, stoplichten...etc. Volg je gevoel en je merkt wel waar de motor 'lekker' draait. En dat is echt niet bij 1500 toeren in z'n vijf.

Mijn advies om zuinig te rijden:

• bandenspanning iets hoger dan normaal, ik rij met 2,7 bar in de banden.
  • auto zo licht mogelijk houden, dus geen onnodige ballast
  • anticiperen in het verkeer, remmen is energieverlies. Gas loslaten niet.
  • pas koppeling intrappen bij afremmen, zodra de motor af dreigt te slaan
  • in elke versnelling zodanig doortrekken, dat het toerental bij de volgende versnelling terugvalt naar minimaal 2000 toeren.
  • zeker met airco aan niet in te lage toerentallen rijden. En liefst zo weinig mogelijk airco aan.
  • bij stevige tegenwind of een helling niet koste wat het kost willen versnellen, kost enorm veel brandstof
  • motor afzetten bij stoplichten, waarvan je weet dat je meer dan 15 seconden moet wachten
  • Duitse E10 rijdt zuiniger dan E95

Eenmaal ingereden kan de Picanto 1.0 best 1 op 20 halen bij gemengd gebruik, mist niet te veel stadsritten.

Ik heb mijn picanto sinds juli en ook mij is het tegenvallende verbruik opgevallen, heb hiervoor een c1 gehad en die was beduidend zuiniger...

Maar er viel me de laatste tijd wat op, dus wellicht delen jullie dezelfde ervaring.

Zodra je eenmaal rijd met de picanto is deze(bij normale rijstijl) gewoon zuinig, het grootste verbruik moment lijkt wel bij de start met een koude motor(wat natuurlijk wel logisch is), maar het lijkt erop dat de picanto echt verschrikkelijk veel verbruikt, zoveel zelfs dat hij bij koude motor gewoon bijna wil inhouden door "te rijk" mengsel...

Hebben jullie ook deze ervaring? Want als dit zo is, zou een softwareupdate van de ECU een uitkomst kunnen bieden en wellicht ook het "verbruik" beperken...

... zou een softwareupdate van de ECU een uitkomst kunnen bieden en wellicht ook het "verbruik" beperken...

jutter, op 12 april 2012 - 21:00, zei:

Duidelijk is dat er geen software update bestaat om de Picanto zuiniger te laten rijden. Wel is er een software update die het starten makkelijker maken( er zijn Picanto's die niet 'foutloos' starten). De dealer heeft wel gezegd dat later, rond de 15000km, de auto zuiniger zal zijn. Iemand ervaring hiermee?

bigmac, op 12 april 2012 zei:

Ik had (naast mijnkia.nl) ook mijn dealer een mail gestuurd over een software update mbt verbruik in stadsverkeer. Antwoord van mijn dealer:

Voor uw auto is er geen software update beschikbaar wat betreft het brandstof verbruik.

Wat betreft het verbruik is het normaal dat dit inderdaad hoger uitvalt dan wanneer u een constante snelheid aan houdt, mede door het vele optrekken.

Wat het verbruik na 15.000 km betreft, kan ik je vertellen dat ik over de eerste 3000 km 1/19,8 gemiddeld heb gereden en over de laatste 3500 km 1/19,9. Het verschil is dus 0,5%, minimaal. Ik heb inmiddels 27.000 km gereden, dus mijn Picanto zou al aardig ingereden moeten zijn.

---

verder ook nog even getankt vandaag (de 80ste keer!!) 686 km met 35,0 liter => 1L op 19,6km = 5,1(BC zei 4,7)

@flex: jouw bevindingen zijn waar! De Picanto is met koude motor met optrekken extreem onzuinig. Zal wel met de overbrengingen te maken hebben. Auto's als de C1 en de door mij geteste Nissan Pixo scoren hier veel beter.

De software update, bedoeld voor een betere koude start (klopt!) gaf bij mij wel een verbetering in verbruik. Maar de echte verbetering kwam nadat ik het 'nieuwe rijden' vaarwel heb gezegd. Zie mijn posts boven.

Dat het 'nieuwe rijden' voor sommigen wel werkt, bewijst Bigmac. Maar zo wil ik niet rijden. En ik ben van mening dat wanneer een motor zwaar, brommerig klinkt, hij te laag in de toeren draait. Kan nooit goed zijn, denk aan inwendige vervuiling.

Toen ik meedeed aan de hyundai zuinigheidstest, zei de garagehouder me dat ik, om zuinig te rijden, zo laag mogelijk in de toeren moest rijden, zolang de motor niet protesteert zou dat geen probleem zijn. Bij 50 kmh in de 5de, protesteert de Picanto 1.0 wel eens; je moet dan eigenlijk steeds de voet op het gas houden. Mijn Picanto heeft zo ver ik weet (nog) geen software update gehad.

Maar goed; waarom mijn Picanto zuiniger rijdt, dat komt voornamelijk doordat ik meestal van die lange stukken rijd op 80 km wegen. De motor is bijna de hele rit goed op temperatuur.

Ik heb in 3 dagen 300 km gereden en daarbij 10 x gestart, inclusief 2 stadsritjes. Gemiddeld verbruik was 1 op 20,6.

Daarnaast vandaag eindelijk weer eens mijn bandenspanning gecontroleerd: 2,1 voor en 2,2 achter. Ik heb nu alle banden op 2,7 bar gezet; over een week laat ik weten wat eventueel het verschil is.

Het tegenvallend gebruik zoals omschreven op dit forum heeft mij er bijna van weerhouden een picanto te kopen.

toch maar wel een gekocht en ik ben zeer tevreden over de auto.

Mijn auto rijd 1:17 in het dorp en woon werk verkeer. Vorige week zijn we op vakantie geweest naar Frankrijk en op de langere afstanden haalt de auto 1:20. Eigenlijk zonder al te bewust zuinig te rijden. Ter vergelijking, mijn oude Opel Corsa had gemiddeld een verbruik van 1:10.

Zoekerig weggedrag bij hogere snelheden heb ik ook niet meegemaakt. De ingebouwde radio en speakers vallen mij wel tegen.

Met de huidige bezineprijzen ben ik blij dat mijn nieuwe auto bijna 2x zo zuinig is als mijn vorige auto.

De picanto komt uit 2012 en heeft een 1.2 motor.

Beste ervaren picantorijders.

Ik ben voornemens een picantootje base te kopen 1.0

Wel een beetje geschrokken hier, alhoewel het niet alleen kommer en kwel lijkt. Ik zal dagelijks ongeveer 60 km rijden. Gecombineerd snelweg, buitenweg. Wel filegevaar...

Hebben jullie tips? Moet ik er voor 200,- ISG (ecodynamics) bijkopen of is dat eigenlijk een beetje onzin (dat zei mijn KIA-dealer namelijk) en vooral om de regering te foppen.

Is de boardcomputer en toerenteller een must om goed zuinig te rijden? Zit niet op de base...

Graag tips!

Bij voorbaat Dank

RinusF

Het klopt min dealer zei idd dat je de motor goed op toeren moet houden!

Dus weg met het nieuwe rijden, Alhoewel dit wel tegen de principe's ingaan die ik heb geleerd tijden het lessen!

Nu een paar tank beurten later, blijft hij op de 1:13 hangen, mijn moeder heeft een Serion 1.3 die 1:18 rijdt,

Mijn moeder en mijn vader hebben allebei mijn auto een tank beurt gereden, en kwamen ook op een verbruik uit van 1:13.

Nu moet ik van mijn dealer de km stand en de hoeveelheid benzine getankt bijhouden,

Als de auto onzuinig blijft rijden zal ik serieus overwegen voor een anderen auto.

Of naar de rechter te stappen voor Misleiding van koopkracht!

Groeten Remon

Guest Warmentuuter

Dus weg met het nieuwe rijden, Alhoewel dit wel tegen de principe's ingaan die ik heb geleerd tijden het lessen!

groeten Remon

Dat zeg je nu wel weg met het nieuwe rijden maar er zijn hier zat Picanto rijders die zeer zuinig rijden.

En dat doen ze met het nieuwe rijden.

Hoe meer toeren je maakt met het optrekken en rijden zal het verbruik hoger zijn.

Je dealer is er ook mee bezig want je moet je verbruik bijhouden.

Ik zou eerst afwachten wat die je te vertellen heeft.

Ik ben overgestapt van een 1.0 naar een 1.2. De 1.2 is duidelijker zuiniger en ik hoef niet meer als een 80-jarige te rijden. Op de snelweg rijd ik 130-140 en in de plaats trek ik lekker op. Verbruik ligt 1:18,5. Ik heb er nu, vanaf juli, 4200km mee gereden. Ik ben tevreden!

Is dat inderdaad het beeld? Dat er met de 1.25 een stuk makkelijker zuinig te rijden is dan met de 1.0? Ik heb het hele draadje gelezen en heb het gevoel dat de 1.2 rijders 1:18 halen zonder veel moeite en de 1.0 rijders ontzettend hun best moeten doen voor 1:19...

Nog een extra vraag (zie hierboven, misschien een beetje ongeduldig maar ik wil morgen de knoop doorhakken): heeft 200 euro zin voor isg? Ik kan er nergens iets zinnigs over vinden nl...

Alvast dank!

Guest Warmentuuter

Nog een extra vraag (zie hierboven, misschien een beetje ongeduldig maar ik wil morgen de knoop doorhakken): heeft 200 euro zin voor isg? Ik kan er nergens iets zinnigs over vinden nl...

Alvast dank!

http://www.kia.nl/kia-rijders/FAQ/Techniek/ISG/

De link geeft een uitleg over ISG.

Vooral als je veel rijdt dan kan de ISG besparend werken.

En met deze huidige benzineprijs is verdien je die tweehonderd euro terug.

http://www.kia.nl/kia-rijders/FAQ/Techniek/ISG/

De link geeft een uitleg over ISG.

Ok, dank. Ik denk dat ik dat dan maar gewoon doe, er van uitgaande dat de Startproblemen voor de 1.0 zijn opgelost. Dat verhaal met die accu spreekt me wel aan, ik rem vaak op de motor.

Het zal waarschijnlijk moeilijk worden hier een objectieve mening over te vinden.

Volgens mij juist als je veel in de stad rijdt, dus veel of vaak stilstaat. Eenmaal op de snelweg of provinciale wegen levert ISG je maar weinig voordeel op.

Dus weg met het nieuwe rijden...Nu een paar tank beurten later, blijft hij op de 1:13 hangen, mijn moeder heeft een Sirion 1.3 die 1:18 rijdt.

Ik heb zelf 2x Daihatsu Sirion gehad voor ik deze Picanto kocht. 1 op 17,2 en 1 op 17,5 reed ik daarmee (zonder boordcomputer).

Als je een boordcomputer op je Picanto hebt, moet je het actuele verbruik eens bekijken bij een constante snelheid van 50/80/100/120 kmh in de 5de. Als daar hoge waardes uit komen, mankeert er iets aan je Picanto (zoals ook bij de eerste Picanto van Jutter), anders ligt het (naarmijn mening) aan stadsverkeer/vaak stoppen en optrekken.

Mijn Picanto laat dan op de boordcomputer een verbruik zien van ~: 3,2 / 3,7 / 4,2 / 5,8 L/100km (bij 50/80/100/120 kmh in de 5de)

Ik heb sinds een kleine 2 maanden ook een picanto de 1.2 ten eerste vind ik het een fijne auot die voldoende vermogen heeft. mijn verbruik is zeer wisselen een keer veel snelweg en ruim 1 op 18 gereden maar als ik lekker vlot rij, rij ik 1 op 13 a 14. Ik kom ook bijna nooit boven de 110km uit om het toerental niet boven de 3.000 toeren te laten komen en het verbruik laag te houden.

Goeie morgen allemaal,

Mijn PIca is een 3-deurs 1.2 met eco en Super-Pack, en heb vorige week van Stavelot (in de Ardennen) naar Purmerend (thuis) gereden met een gemiddelde van 1 op 20.

Daar zat veel grote weg bij natuurlijk, maar ik heb toch tussen de 100 en 120 gereden, mét de Airco aan...

Ook weeg ik samen met mijn vrouw zo'n 216 Kg en wat bagage...

Wanneer ik in de omtrek van mijn stadje rijd ( met uitschieters op de grote weg en provinciale wegen), gebruikt ie natuurlijk wat meer, zo'n 1 op 18, maar vergeleken bij mijn vorige auto ( een 1.4 Polo 2004), is ie stukken zuiniger...

Hij is op 4 juli 2012 geleverd en werd steeds wat zuiniger...

Tank wél altijd Shell euro 95, wat bij de Polo óók al een liter minder per tank scheelde t.o.v. gelijke afstand.

Advies aan degenen onder ons die een hoog verbruik hebben;

"doe iets aan je rechter-voet", want ik vermoed dat dáár het grootste probleem zit en schakel tijdig naar een hogere vernelling....

Groetjes van Ad