Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds twee weken heb ik een nieuwe Venga Brooklyn met het comfort pakket.

Sinds het wegrijden bij de dealer brandt het oranje lampje van de ISG voortdurend. Vandaag na 500 km (stad en grote weg) terug naar de dealer en die zei dat er veel problemen zijn met ISG.

Dat krijg je als Kia om politieke redenen een bezuinigings systeem invoeren en toch de prijs van de Kia laag willen houden.

Waarschijnlijk zal het de hele winter niet werken, tot zover de dealer.

Deze week kom ik terug omdat dan de juiste monteur aanwezig is om te kijken wat de oorzaak is.

Is er dan geen juiste oplossing voor dit falen?

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Welkom in de wondere wereld van Kia en ISG.

Doe es zoeken op ISG+kiaclub.nl op google....

Betere respons dan zoekfunctie op dit forum.

Voor wat betreft dat ISG werken in de winter, reken er even maar niet meer op :-)

Posted

Welkom in de wondere wereld van Kia en ISG.

Doe es zoeken op ISG+kiaclub.nl op google....

Betere respons dan zoekfunctie op dit forum.

Voor wat betreft dat ISG werken in de winter, reken er even maar niet meer op :-)

Inderdaad heb ik gekeken op die site en zag dat een Cee'd rijder uiteindelijk een nieuwe accu heeft bedongen namelijk de Varta StartStop Plus, 12V, 60 AH, 680 A., nadat de vorige accu zo'n 10 was opgeladen en de ISG toch niet werkte.

Deze data houd ik in mijn hoofd bij mijn volgend bezoek aan de dealer.

Dank voor de tip.

Posted

Het is niet te hopen dat die juiste monteur vraagt: bent u van plan om het vaak te gaan gebruiken dan??????????? :D :D

Posted

Volgens mij draait ISG vooral om de intelligente dynamo die ervoor zorgt dat het opladen van de accu vooral en snel gebeurt bij het afremmen (op de motor).

Op die manier wordt de motor minder zwaar belast tijdens het rijden.

Als je dat goed doet en niet te veel electrische zaken aan hebt staan kan de accu ruim voldoende opgeladen worden en werkt ISG.

ISG is dus het extraatje.

Het nieuwe rijden is belangrijk om dit mogelijk te maken. Tussen gas geven en remmen zit het afremmen op de motor. Veel mensen zijn daar nog niet goed in.

Naar mijn gevoel de Venga wel.

Posted

Het is niet te hopen dat die juiste monteur vraagt: bent u van plan om het vaak te gaan gebruiken dan??????????? :D :D

Hij mag dat best vragen en dan is mijn antwoord: Als een nieuwe technologie niet werkt laat het dan weg, als het erin zit moet het werken en wordt het gebruikt. Kia claimt een niet te verwaarlozen besparing op het benzineverbruik.

Posted

Volgens mij draait ISG vooral om de intelligente dynamo die ervoor zorgt dat het opladen van de accu vooral en snel gebeurt bij het afremmen (op de motor).

Op die manier wordt de motor minder zwaar belast tijdens het rijden.

Als je dat goed doet en niet te veel electrische zaken aan hebt staan kan de accu ruim voldoende opgeladen worden en werkt ISG.

ISG is dus het extraatje.

Het nieuwe rijden is belangrijk om dit mogelijk te maken. Tussen gas geven en remmen zit het afremmen op de motor. Veel mensen zijn daar nog niet goed in.

Naar mijn gevoel de Venga wel.

De KIA dealer heeft nu een speciale ISG folder uitgebracht. Het lijkt een wonder als het ISG systeem werkt. Ook wordt vermeld dat er een speciale AGM accu aanwezig is voor het ISG systeem en dat deze accu alleen door een KIA dealer mag worden geserviced. Voor het opladen moet een speciaal ontworpen automatische acculader worden gebruikt.

Inderdaad staat ook in de folder dat tijdens het afremmen op de motor alle energie die vrijkomt verplaatst wordt naar de accu. Ik tracht deze manier van afremmen ook toe te passen, maar zoals gezegd het oranje lampje blijft continu branden.

Posted

@v-brooklyn stel je even voor in het welkomsttopic.;)

Posted

De KIA dealer heeft nu een speciale ISG folder uitgebracht. Het lijkt een wonder als het ISG systeem werkt. Ook wordt vermeld dat er een speciale AGM accu aanwezig is voor het ISG systeem en dat deze accu alleen door een KIA dealer mag worden geserviced. Voor het opladen moet een speciaal ontworpen automatische acculader worden gebruikt.

Inderdaad staat ook in de folder dat tijdens het afremmen op de motor alle energie die vrijkomt verplaatst wordt naar de accu. Ik tracht deze manier van afremmen ook toe te passen, maar zoals gezegd het oranje lampje blijft continu branden.

Heb in Januari 2010 mijn Venga opgehaald bij de dealer. Door het aanhoudende koude weer pas veel later kunnen ervaren dat ISG werkte en nog steeds prima werkt. Het kan dus wel.... ;)

Het wordt nu weer koud dus bij +2 graden op het display in de auto stopt het ISG syteem er mee en gaat het lampje branden.

Succes!

Peter

Posted

Het ISG werkt bij ons perfect. Nog even ten overvloede. Onder de twee graden, met de airco aan en de ventilator op standje drie schakelt het systeem de motor niet uit.

Zorg tijdens het rijden inderdaad voor goede bijlading. Deze auto's laden hun accu bij tijdens het uitrollen.

Wanneer jij alleen maar hard optrekt en hard in de ankers gaat, met alle toeters en bellen aan (waaronder de airco en ventilator voluit aan) rijdt dan zou het inderdaad zo kunnen zijn dat de spanning in de accu onvoldoende is waardoor het systeem de motor niet uitschakelt.

Guest Warmentuuter
Posted

Dat wij de auto bij de dealer ophaalden in augustus viel mij ook op dat het ISG lampje branden. Na al een complete uitleg over de auto en daarna een uitleg over de ISG was bij thuis komst alleen blijven hangen dat de ISG moest worden opgeladen en dat doe je door op de motor af te remmen. En inderdaad na onze eerst rit over de binnenweggetjes was het ISG lampje uit na een honderd kilometer en werkte het systeem keurig na behoren. Sinds deze week viel me op dat de temperatuur zakt richting het vriespunt het lampje weer voor het eerst brand. En dat hoor ook zo. In de bijlage heb ik een PDF bestandje toegevoegd waarop staat vermeld wanneer je ISG wel of niet werkt. Lees het eens door het scheelt misschien wat irritatie.

Posted

@Warmentuuter: bedankt voor je PDFbestand!;)

Dat is een welkome aanvulling voor degenen die het ISG systeem nog niet goed kennen en begrijpen.

Posted

Het ISG werkt bij ons perfect. Nog even ten overvloede. Onder de twee graden, met de airco aan en de ventilator op standje drie schakelt het systeem de motor niet uit.

Zorg tijdens het rijden inderdaad voor goede bijlading. Deze auto's laden hun accu bij tijdens het uitrollen.

Wanneer jij alleen maar hard optrekt en hard in de ankers gaat, met alle toeters en bellen aan (waaronder de airco en ventilator voluit aan) rijdt dan zou het inderdaad zo kunnen zijn dat de spanning in de accu onvoldoende is waardoor het systeem de motor niet uitschakelt.

Zo zit ik niet in elkaar, ik ben een rustige rijder en volg zoveel als mogelijk de instructies voor het ISG systeem.

Posted

Dat wij de auto bij de dealer ophaalden in augustus viel mij ook op dat het ISG lampje branden. Na al een complete uitleg over de auto en daarna een uitleg over de ISG was bij thuis komst alleen blijven hangen dat de ISG moest worden opgeladen en dat doe je door op de motor af te remmen. En inderdaad na onze eerst rit over de binnenweggetjes was het ISG lampje uit na een honderd kilometer en werkte het systeem keurig na behoren. Sinds deze week viel me op dat de temperatuur zakt richting het vriespunt het lampje weer voor het eerst brand. En dat hoor ook zo. In de bijlage heb ik een PDF bestandje toegevoegd waarop staat vermeld wanneer je ISG wel of niet werkt. Lees het eens door het scheelt misschien wat irritatie.

Gistermiddag naar de Kia dealer geweest om het niet werkende ISG systeem te controleren.

Conclusie: U moet er rekening mee houden dat het ISG systeem in de winter NIET werkt.

Ik kan de accu wel opladen, dan zal het systeem even werken, maar spoedig daarna niet meer.

Zoals ik al eerder opmerkte ligt er bij iedere Kia dealer een kleine groene folder met uitsluitend alles over het ISG systeem. Dat deze folder is uitgebracht bevestigt de landelijke problemen met dit systeem.

Nu maar wachten tot het zomer wordt.

Posted

Zie hierboven mail #11, in het PDF bestandje staat wanneer de ISG niet zal werken; en dat is bv beneden de 2 graden; dat komt nog al eens voor in de wintermaanden.

Posted

Zie hierboven mail #11, in het PDF bestandje staat wanneer de ISG niet zal werken; en dat is bv beneden de 2 graden; dat komt nog al eens voor in de wintermaanden.

Precies dat staat o.a. ook in het groene foldertje.

Posted

Die groene folder heb ik in juni al gekregen en waren de temperaturen toch echt veel hoger als 2 graden, en werkte het ook niet en nog steeds niet.Voldoe aan alle voorschriften,aanbevelingen enz, het gele ledje in de schakelaar is nog niet uit geweest.(alleen de accu haalt geen 80% is doorgemeten door dealer zelf n.b. maar geen vervolg meer gekregen en dat gaat elke keer zo)

Maarja het is dan ook natuurlijk hartje winter momenteel volgens de dealer pff.

Posted

Dat is nog best problematisch dan, om je ISG aan de praat te krijgen en te houden.

Ik heb een handmatige stop en go; ik draai zelf de sleutel om als ik denk langer dan 15 seconden te moeten stilstaan.

Posted

Hallo mede venga rijders , als monteur zijnde kan ik melden dat op de venga die ikzelf heb isg pas werkt bij hogere buiten temparaturen.

Dus het 2 graden verhaal klopt niet , mijn systeem stopt ermee al onder de 6 graden , nu sinds dag of drie weer zacht weer is werkt het gelijk , lampje gaat al uit als auto s`morgens wordt gestart.

Lang rijden veel remmen uitrollen verlichting aan rijden ,airco ventilator aan , maakt niets uit , gaat buiten temperatuur onder graad of 8 gaat gele lampje aan en niet meer uit.

Mijn mening over isg is dat de software veel te krap is ingesteld , temp gevoeligheid zou nauwkeuriger moeten.

2 graden verhaal klopt niet .

Posted

Hallo mede venga rijders , als monteur zijnde kan ik melden dat op de venga die ikzelf heb isg pas werkt bij hogere buiten temparaturen.

2 graden verhaal klopt niet .

Hmmm, er zit toch wat verschil in het ISG gedrag van onze Venga's zo te lezen. Bij mij klopt de 2 graden vrij goed. Ook afgelopen week het ISG gebruikt tijdens de middag. 's Morgens was het te koud.

Ik heb een Varta accu in mijn Venga (originele accu) Is dit mogelijk gewijzigd?

Groet,

Peter

Posted
Ik heb een Varta accu in mijn Venga (originele accu) Is dit mogelijk gewijzigd?

Ja, er is sinds begin dit jaar een nieuwe Varta accu 'Start/stop Plus'.

Op mijn uitdrukkelijke verzoek, na de nodige problemen'en garagebezoeken, is deze geplaatst.

Er kan ook alleen maar verschil zijn in hetgeen wordt ervaren, aangezien dit afhankelijk is van je

dagelijkse kilometrage, snelweg- en/of stadsverkeer, enz. Het afremmen op de motor genereert

energie om de accu bij te laden en het ISG te laten werken. Het is dus goed om tijdig te realiseren

wanneer je op de motor moet gaan afremmen.

Toch, de één ervaart meer problemen met de (leeglopende) accu dan een ander. De 85% regel is

volgens mij ook een hele strakke afstelling, waardoor iemand die minder km's dagelijks/wekelijks

rijdt, deze grens bijna niet kan halen.

BTW! Door het afremmen op de motor merk je dat je door een kleine weerstand moet gaan, dat

is de remgenerator die z'n werk doet.

Posted

@ KcVenga

mijn bijdrage isg (een paar berichten hiervoor) ging over de Sportage 3 die ik bezit , is er dan zowiezo verschil in ISG Venga - SP3?

Posted
Smart, rij ik dan te weinig voor een goede werking isg?

Weet ik niet. Ik weet niet hoeveel km's je per dag/week rijdt.

Wat ik wel weet is dat het slagen van het ISG ook te maken heeft met voldoende accuspanning en energie via de remgenerator.

Als je dus weinig dagelijkse km's rijdt en/of onvoldoende op de motor afremt, dan duik je onder die 85% grens.

Posted

Bij de doormeting (aug.) zat de accu op 76, en werd mij verteld dat ze hem vergeten waren een nacht lang (bij deze accu's gaat dat erg langzaam n.m) op de oplader te zetten (nadat hij afgeleverd werd bij de dealer). Weet trouwens niet of dat nou een standaard procedure is eigenlijk, lijkt mij toch van niet maar misschien bij dit soort accu"s weer wel.

Afremmen op de motor doe ik vrijwel altijd.