Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
kees1

ook mijn pregio 2.5 TCI DC slaat soms op hol

Aanbevolen berichten

Ik heb een pregio 2.5 tci dc (bouwjaar 2005) die zichzelf op willekeurige momenten gas bij geeft, zowel tijdens het rijden alsook bij stationair draaien. Als ik dan ook nog gas bijgeef komen er zwarte roetwolken uit de uitlaat. Soms maakt de brandstofpomp onder mijn stoel er ook nog een ratelend geluid bij. Het stopt ook weer net zo onverwachts als het begonnen is. Mijn garage heeft alles al tig-keer doorgemeten, kan niks vinden! Ze hebben ook al stekkers doorgesoldeerd, sensoren schoongemaakt, een draadje vervangen maar het blijft terugkomen. Soms gaat het maanden goed en dan opeens begint het weer! Iemand enig idee (robbedoes misschien inmiddels?) want wij zitten inmiddels met de handen in het haar. (kan het iets met de beluchting van de tankdop te maken hebben?)

Kees1

[email protected]

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb een pregio 2.5 tci dc (bouwjaar 2005) die zichzelf op willekeurige momenten gas bij geeft, zowel tijdens het rijden alsook bij stationair draaien. Als ik dan ook nog gas bijgeef komen er zwarte roetwolken uit de uitlaat. Soms maakt de brandstofpomp onder mijn stoel er ook nog een ratelend geluid bij. Het stopt ook weer net zo onverwachts als het begonnen is. Mijn garage heeft alles al tig-keer doorgemeten, kan niks vinden! Ze hebben ook al stekkers doorgesoldeerd, sensoren schoongemaakt, een draadje vervangen maar het blijft terugkomen. Soms gaat het maanden goed en dan opeens begint het weer! Iemand enig idee (robbedoes misschien inmiddels?) want wij zitten inmiddels met de handen in het haar. (kan het iets met de beluchting van de tankdop te maken hebben?)

Kees1

[email protected]

Verstopte tankdop ?.... Normaal gaat je motor dan inhouden

Maar gewoon probeeren dop los en rijden maar

Mischien een defecte pomp ( i.v.m) ratelend geluid

Defecte drukregelaar tis een diesel die gaat aleen maar sneller lopen als je er meer brandstof in gooit

Zwarte rook dat duit op olie

Grijze rook op onverbrande brandstof

Witte rook op koelwater

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zwarte rook roet denken aan het verbranden van motorolie. Het doet denken aan de eerste serie diesel Golfjes van 35 jaar geleden. Ook die sloegen soms op hol met zwarte rook. De oorzaak was slijtage van de zuigers/cilinders (kwam voor na ± 100.000 km) waardoor de onderdruk in het carter te hoog opliep met als gevolg dat de motorolie via de carterontluchting naar de luchtinlaat (luchtfilter) geblazen werd en zo in de cilinders kwam waar het ontbrandde. Een sterk ratelend geluid kam uit de motor; niet vanwege de brandstofpomp, maar door “pingelen” van de motor omdat die natuurlijk ongereguleerd gebeurde. Snel op de rem gaan staan om dit af te stoppen zonder de koppeling in te trappen. Trapte je wel de koppeling in, dan sloeg de motor onbelast op hol en vlogen de lagers je om de oren.

De “oplossing” was een extra carterontluchting aanbrengen middels een aftakking in ontluchtingsslang ik geloof naar de pomp van de stuurbekrachtiging zodat de overdruk van het oliecarter weg kon buiten de luchtinlaat om. Je kon dan weer 100.000 km door maar tot het weer voor ging komen. Dan was de onderdruk dermate groot geworden dat de motor vervangen moest worden.

Ik heb hem maar snel ingeruild…

Ik weet niet wat jouw auto gelopen hebt, maar je zou om te proberen ook de carterontluchting om te leiden en dan zien of het niet meer voorkomt. De carterontluchting loopt doorgaans naar de luchtinlaat vanwege milieuoverwegingen, maar je kunt het ook tijdelijk even loshalen en de overdruk gewoon naar buiten laten ontsnappen. Kan wel erg gaan spetteren (olie).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

hebben ze de grote stekker op de pomp doorgesoldeerd, en hebben ze dit recentelijk gedaan of al een poosje geleden?

heb het namelijk al een paar keer gemaakt dat ze of slecht hebben gesoldeerd of dat het alsnog is gaan oxideren, neem aan dat ze hm al wel hebben uitgelezen dat er geen foutcode's instaan van bv gaspedaal...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen