Jump to content

thomas145

Even wat hulp graag!

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Aangezien ik nieuw ben zal ik mezelf even voorstellen. Ik ben Thomas en heb een vraag m.b.t. velgen en banden voor de Picanto.

Mijn moeder heeft een nieuw model gekocht en ze wilt haar auto een beetje extra hip maken met een mooi setje nieuwe velgen.

Het gaat dus om een nieuw model die nog geleverd moet worden. (Een 5 deurs) Nu heeft ze de volgende velgen gezien:

http://www.velgenland.nl/velg/105676_drag_racing_y356_br.html

De vraag is of dit gaat passen en welke banden ze het beste erbij kan kiezen om geen problemen te krijgen met aanlopen e.d.

Aangezien velgenland niet al te goed bekend staat met het kopen van velgen inclusief banden (vaak 2e hand e.d.) zouden we graag

willen weten welke banden we het beste bij de velgen kunnen kiezen. (als ze passen in ieder geval)

Alvast bedankt!

Grtn,

Thomas

@Thomas145,

Kijk eens op de site van velgen-online.nl. Je kunt daar merk en type auto opgeven en daarna

een keuze maken uit een groot aantal verschillende velgen. Alle getoonde velgen zijn geschikt

voor de opgegeven auto. Je kunt kiezen tussen alleen de velgen of compleet met banden.

Overigens is voor de Picanto het "oude" en nieuwe model de steek etc hetzelfde.

Suc6

Grtz.

Specialmade

Hallo Thomas145,

Let bij aanschaf van velgen voor de nieuwe Picanto op de juiste ET-waarde. Deze is namelijk anders dan die van het oude model. Een te lage ET waarde heeft als gevolg dat de velg en band verder naar buiten komen te staan. Tenzij je dat mooi vindt...

Oude Picanto: ET-waarde: 35

Nieuwe Picanto: ET-waarde 47 of 49 (ik ben beide tegengekomen).

Een kleine afwijking is geen probleem. Ik heb zelf lm-velgen met een ET-waarde van 45 en die passen prima.

Die wielen uit de link in je e-mail zijn wel erg breed: 6,5j bij 15". De standaardwaarde bij 14" is 4,5j, maar ook 5,0 of 5,5j past goed. Afhankelijk van de breedte komt de band tegen of iets over de velg te zitten. Iets over de velg kan handig zijn ter bescherming van je velgen bij stoepranden etc...

Succes met kiezen,

Patrick

Voor mensen die overwegen lichtmetalen velgen te kopen even het volgende, de ET waarden die configurator van de velgenleveranciers voor de Picanto hanteren zijn meestal die van het type tot 2010. ( hebben veel meer ruimte in de wielkast)

Ik had velgen op onze Kia picanto van 2012 met banden met de maat 15 inch en 195-45-15 banden en een ET waarde van 38 ( kon volgens de configurator) maar deze staken buiten de auto en liepen bij verkeersdrempel aan in de wielkast.

Andere wielen (DEZENT L) besteld met een ET waarde van 44 en smallere banden tw 175-50-15 ook deze liepen aan in de wielkast bij het nemen van een drempel ( zonder passagiers).

Mijn advies, laat je goed voorlichten door een betrouwbare velgenleverancier om teleurstellingen te voorkomen !

Dit probleem had ik ook met velgen uitzoeken.

Vaak selecteer je de Picanto BA versie ipv TA versie.

En ga je ergens langs, zeggen ze altijd dat het past........

De standaard stalen velgen zijn al 5j breed en vind dat er weinig speelruimte zit.

Bovenkant spatbord gezien kun je wel centimetertje naar buiten, maar richting onderkant loopt de carrosserie sterk naar binnen.

Bij vervuilde weg zal die veel langs de auto afgooien -> veel poetswerk :-(

Zodoende toch maar de 14" bij de kia dealert besteld :wink:

15" of zelfs 16" is op de Pica geen probleem, mits goede voorlichting en vraag een "proefmontage" van 1 velg met band. Is in 9 van de 10 gevallen geen enkel probleem!

BaBaCC

Ik heb sinds enkele dagen andere velgen op m'n 3d Pico. Ik wilde de 14" 'bloemetjesvelgen' die nu standaard op het Plus-pack geleverd worden niet. Gezien hetgeen ASTOR meldde was ik bang dat de door mij uitgezochte niet-KIA velgen niet zouden passen, maar het lijkt toch te gaan.

De velgmaten zijn 15", 6J, ET38 met 175-50-15 banden. Natuurlijk steekmaat 4x100. Let ook op de diameter van het naafgat. Als dat te klein is past de velg niet.

De velgen steken nèt niet buiten de wielkasten, maar zoals JohanRooijakkers al schreef, gooi je aan de onderkant wel aardig wat vuil tegen de dorpels omdat de carroserie onder wegloopt. Ik vind dat niet zo'n probleem; had m'n vorige auto ook.

Ik zal binnenkort (het regent nu pijpestelen :mad: ) wat foto's plaatsen. Wel eerst uitzoeken hoe dat moet... :?.

Otnacip

Wellicht voor diegene die andere velgen monteren, welke aan de onderzijde wat "uitsteken",

is het een (goede) oplossing om spatlappen te monteren. Dit houdt niet alleen de auto schoon

maar verkleind ook de kans op steenslag aan de zij/onderkant van je auto.

Grtz.

Specialmade

Ik zal binnenkort (het regent nu pijpestelen :mad: ) wat foto's plaatsen. Wel eerst uitzoeken hoe dat moet... :?.

Zo, nu dan toch een foto. Dit is em, met de velgen.

post-5480-0-06240300-1342987659_thumb.jpg

Groeten,

Otnacip.

• Like 1

Zijn dit originele deur strips ?

Yep, dat zijn ze. Op de foto zijn ze niet duidelijk te zien, maar ik vind ze mooi geplaatst. Het "breekt" optisch de relatief hoge zijkant van de Picanto. En natuurlijk beschermen ze de deuren, een beetje... :wink:

post-5480-0-32076500-1343078081_thumb.jpg

@andere replyers: bedankt voor jullie reacties. Ik ben ook erg blij met de keuze van de velgen.

Ze maken in mijn ogen de auto wat stoerder :cool:. Met een ET38 waarde staan ze ook wat verder naar buiten dan de orginele KIA velgen. Ziet er leuk uit en komt de wegligging ten goede.

Groeten,

Otnacip