VERWARMING DOET HET PLOTS NIET MEER
0

12 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

Hoi,

de verwarming van mijn KIA-Sorento (model 2002-2009) doet het plots niet meer.

Heeft nooit gehapert of iets dergelijks en even naar de winkel, terug starten en de hele zooi doet het niet meer.

Geen verwarming, zetelverwarming geen airco geen ventilatie en ook de display is helemaal dood.

Nu hoor ik net dat dit een gekend probleem is, WEET IEMAND RAAD?

ook nog even zeggen dat ik alle zekeringen heb nagekeken, zowel onder de motorkap als onder het dashboard,

daar zie ikniks abnormaal.

grtz alvast bedankt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even precies aangeven welke model je rijd:

Er zijn de beide JC modellen:

• Sorento 1: 2002 - 2006
  • Facelift: 2007 - 2009

En het nieuwe XM model van >2010.

De airco-installaties van beide JC modellen zijn verschillend!

Ik ken het niet, maar zeker een electrisch probleem. Wilde gok, misschien ergens een relais kapot.

Moeilijk te zeggen welk, want de auto zit er vol mee, ook op plekken waar je minder makkelijk bij kan.

In de zekeringkast in de motorruimte zit in ieder geval een relais genaamd A/CON RLY. Effe opzoeken in je instructieboekje en die als eerste checken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even precies aangeven welke model je rijd:

Er zijn de beide JC modellen:

• Sorento 1: 2002 - 2006
  • Facelift: 2007 - 2009

En het nieuwe XM model van >2010.

De airco-installaties van beide JC modellen zijn verschillend!

Ik ken het niet, maar zeker een electrisch probleem. Wilde gok, misschien ergens een relais kapot.

Moeilijk te zeggen welk, want de auto zit er vol mee, ook op plekken waar je minder makkelijk bij kan.

In de zekeringkast in de motorruimte zit in ieder geval een relais genaamd A/CON RLY. Effe opzoeken in je instructieboekje en die als eerste checken.

tk rijd met de laatst uitgekomen facelift voor het 2010 model

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees net in het Duitse forum dat de printplaten van de airco-unit nogal eens problemen kunnen geven.

Opgehoopt stof dat contactproblemen veroorzaakt, of slechte / verbroken soldeerverbindingen.

Slechte soldeerverbindingen lopen bij de huidige buitentemperaturen natuurlijk een risico om definitief de geest te geven.

Enige manier om dat te weten te komen is de unit uitbouwen en meten of ie überhaupt spanning krijgt.

Dan als volgende stap wellicht uit elkaar halen.

De printplaten schijnen insteekprints te zijn. Door stof en/of vuiligheid kunnen er kontaktproblemen ontstaan.

Maar eerste stap is uiteraard controle van de stroomtoevoer..

Onderstaande plaatje geven aan hoe een eventuele uitbouw begint. Verdere details over de unit heb ik niet.

post-512-0-82208200-1328908133_thumb.png

post-512-0-44489100-1328908141_thumb.gif

post-512-0-35313700-1328908149_thumb.gif

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees net in het Duitse forum dat de printplaten van de airco-unit nogal eens problemen kunnen geven.

Opgehoopt stof dat contactproblemen veroorzaakt, of slechte / verbroken soldeerverbindingen.

Slechte soldeerverbindingen lopen bij de huidige buitentemperaturen natuurlijk een risico om definitief de geest te geven.

Enige manier om dat te weten te komen is de unit uitbouwen en meten of ie überhaupt spanning krijgt.

Dan als volgende stap wellicht uit elkaar halen.

De printplaten schijnen insteekprints te zijn. Door stof en/of vuiligheid kunnen er kontaktproblemen ontstaan.

Maar eerste stap is uiteraard controle van de stroomtoevoer..

Onderstaande plaatje geven aan hoe een eventuele uitbouw begint. Verdere details over de unit heb ik niet.

Bedankt MASIMO,

het is ondertussen opgelost, het bleek toch een zekering te zijn maar hebben ze wel één voor één moeten uitmeten, kon het met hetblote oog niet zien.

Het ging om de zekering van de achterruitenwisser, volgens mijn garagist al een aantal klanten met hetzelfde probleem.

koud starten, met dit gure weer en dan de achterruitenwisser die een beetje vastzit is nefast.

Nog even zeggen dat ik een nieuwe garagist onder de arm heb genomen, de vorige liet al snel weten dat de wagen binnen moest

en dat de prijs voor het uitzoeken en herstellen zou afhangen van het werk met een minimum van om en bij de 60€ voor een werkuur.

Gisteren heeft deze vriendelijke KIA-dealer (waar ik nog geen klant was) mij 4€ aangerekent voor een nieuwe zekering + een nieuw lampje

voor een stoplicht + werkuren THANKS yuo ALL

maar toch bedankt voor de moeite

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

zo, bedankt voor de tip. Dit is weer zoiets om te onthouden! ik hoop het niet nodig te hebben maar je weet maar nooit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een tip voor mensen die dit overkomt:

Wat ook kan helpen is een "reset" van de computer.

Accu-klemmen los maken en zo'n 10 minuten los laten, vervolgens weer aansluiten. Kans dat ie het dan weer doet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een tip voor mensen die dit overkomt:

Wat ook kan helpen is een "reset" van de computer.

Accu-klemmen los maken en zo'n 10 minuten los laten, vervolgens weer aansluiten. Kans dat ie het dan weer doet.

________________________________________________________________________________________________

Ben je dan niet al je gegevens en geheugen kwijt ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vaak wel ja. Van de radio dan. Maar dat hangt ook van het soort radio af. Er zijn ook radio's die een dikke condensator hebben en daarom een tijdje zonder externe spanning kunnen.

Maar het hangt er vanaf wat je wilt. Lekker warm in de auto of je zenders even opnieuw programmeren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dit probleem gehad toen ik vanuit een zeer koud Tsjechie wilde vertrekken en mijn display plots niks meer deed (22-Feb-2013). Alle zekeringen gecontroleerd en nagemeten, maar alles was perfect inorde, toen de ANWB gebeld, tja die stonden voor een raadsel en konden mij niet helpen (?)..... Tja dan maar vertrekken vanuit Tsjechie zonder verwarming. Zeer gefrustreed aangekomen hier in Nederland ben ik de dag erna gaan zoeken via google en kwam op deze site terecht. Ik heb me aangemeld en jullie reacties gelezen over dit probleem. Toen las ik de reactie van "Masimo" en heb de computer gereset............. Nou bedankt Masimo, mijn verwarming doet het weer. Klasse gewoon dat zulke forums bestaan, alleen jammer dat ik in Tsjechie niet even ge-googled heb, want dan was mijn terugreis beter en vooral warmer verlopen. Nogmaals Thanks Masimo voor een geweldige tip op dit forum..............

Roy........

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag idd ondervonden hoe je dit probleem kan verhelpen 10 min je plus pool er af trekken en hoppaaa alles werkt weer.

De Kia dealer wilde er aan kijken 104,00 euro per uur whahahaha dank je wel Masimo !!! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
0